Gatkörning med Rdäck

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Post by Jari Olavison »

Niklas Falk wrote:
Jari Olavison wrote:Vad kan det vara att köra från Skövde 25-30 mil. Vi pratar Malmby i Strängnäs antar jag :roll:
Enirokarta
27.45 mil

Jag har för mig att bommen till banan sitter rakt fram i vänsterkurvan efter "Åby" på grusvägen. Den syns nästan på flygfotot :)
Anmäld! Frågan är om man vill köra 27,45 mil x 2 med nya R-däck eller kompromissa med gatdäcken....hmm. Blir många "outnyttjade" mil på vägen...
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Jari Olavison wrote:
Niklas Falk wrote:
Jari Olavison wrote:Vad kan det vara att köra från Skövde 25-30 mil. Vi pratar Malmby i Strängnäs antar jag :roll:
Enirokarta
27.45 mil

Jag har för mig att bommen till banan sitter rakt fram i vänsterkurvan efter "Åby" på grusvägen. Den syns nästan på flygfotot :)
Anmäld! Frågan är om man vill köra 27,45 mil x 2 med nya R-däck eller kompromissa med gatdäcken....hmm. Blir många "outnyttjade" mil på vägen...
Jag åkte på mina nya till Linköping i helgen Den färden slet obetydligt i jämförelse med banåkningen. Du får väl köra två varv mindre. ;)

Josen sa iofs nåt om påverkan på r-däck vid långkörning, kanske är så, men jag hade iaf bra fäste i däcken efter transportsträckan. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Sticker ut hakan lite här ang körningen på väg med R-däck! Jag kör enbart med R-däck på min bil och dom håller i princip lika bra som ett vanligt däck. Plockar ut runt 1000-1200 mil med mina och då står 4-5 bana/konbanekörningar för minst halva slitaget.. Ser inte ens spår på däcken av min camberiställning (som iofs är ganska snäll..) Åker med 2,4 bar kalltryck på 15-tummarna och närmare 3 bar i 17-tummarna på gatan...

En liten 12v kinakompressor och en tryckmätare löser resten vid banan!

(250 mil på krokiga vägar i Skottland var inte ens mätbart på mina RA-1or, 17"..)

Michelin har noterat att man kan tjäna 0,1-0,2 s per minutvarv om man kör in sina cupdäck innan "användning", dvs upp i 55-70 grader och sedan låta däcket vila ett dygn. Det kalls för "heat cycling" och bör göras första gången! Likaså ska ju ett R-däck skrubbas in före använding på bana! :wink: ..

Personligen tror jag det är bättre att däcken får rulla lite mellan eventen för att hållas igång än att dom ligger nån månad i garaget och "stelnar till och kallnar" för att sedan skiftas om en kvart innan bankörningen!

Sen blir ju även vardagskörningen betydligt roligare med R-däck också.... :D
Last edited by Peter Sandström on Sun 13 Apr 2008, 08:43, edited 1 time in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Själv tror jag det en myt att R-däck skall skrubbas in.
Yokosar 048:or har sitt absoluta bästa grepp i första temp-cykel, greppet är helt otroligt :shock:
De som har råd inom SLC/SSK kvalar oftast på helt nya set av R-däck.
Ofta har folk ett set nya R-däck för regn-åka.
Mina bästa tider (förutom sista KM race 2007) har jag alltid satt på nya R-däck.

Så jag tror att varje temp-cykel gör däcken sämre och svalt förvarade R-däck håller definitivt längre än gat-åka med dem. Kanske fungerar Toyo annorlunda ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Så jag tror att varje temp-cykel gör däcken sämre och svalt förvarade R-däck håller definitivt längre än gat-åka med dem. Kanske fungerar Toyo annorlunda ?
Även Toyo påstås vara snabbast de första tre varven. Men sen verkar det om om greppet inte avtar så mycket med tiden (gummiblandningen i RA-1 och R888 skall vara utvecklad för mindre heatcyklingeffekt). Toyo är nog inte snabbast första passet (direkt ur lådan jämför med ett perfekt inkört heatcyklingsdäck) men efter tredje tävlingshelgen tror jag inte skillnaden är så stor (och kan vara omvänd).
Jag skulle gissa att många tillverkares Rdäck kan brukas rätt ur lådan utan några större problem, man kan möjligen förlora lite i prestanda men då behöver man tävla i en väldigt tajt serie för att märka det.

När det gäller förvaring reserverar alla tillverkare sig för förvaring av Rdäck under 5 plusgrader. Men jag har haft fint grepp i fjolårsdäcken på sprints. Men nu är det ju inte så kallt några längre stunder på vintern.

Jag är snål och har kört in mig på Toyo, jag ser ingen större anledning att utfroska alternativ (225/45-15 släpps ju iår och då kan man ju tom fundera på det nästa år). Man får ju en bättre förarutveckling om man hejdar sig lite i bollandet med alla parametrar.

Jag körde 500 gatmil och 10 banträffar på RA-1 2004 så visst går det att åka Rdäck på väg utan problem. Toyo Proxes R1R kommer ju nu också (som ett mellanting mellan RA-1 och R888). RA-1 är ju inte godkända att montera på gatbilar (nyare än 1980) längre...
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Post by Jari Olavison »

Lutar just nu åt att jag kommer att köra upp på R-däcken om jag bara hinner få de påkrängda :wink: Grupptryck :lol:

Vill oxå justera cambern mellan fram och bak, har nästan 1,5 grader mer i bak :shock:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Peter Sandström wrote: Sen blir ju även vardagskörningen betydligt roligare med R-däck också.... :D
Amen! :D 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Niklas Falk wrote: Toyo Proxes R1R kommer ju nu också (som ett mellanting mellan RA-1 och R888). RA-1 är ju inte godkända att montera på gatbilar (nyare än 1980) längre...
Då är det R1-R som skall monteras på mina MAS Italy-fälgar till nästa sommar då? Hoppas Cyberoid inte städat bort fälgarna ännu ...... :lol:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Ska man leka mera med TOYO så kan man ju fuska tag på dessa:
http://www.toyo.co.uk/releasedetail.php ... atest_news
Om man vill bruka två uppsättningar per säsong :)
Nä, jag vet inte sklillnaden i slitage men en faktor två är inte osannolik.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:Ska man leka mera med TOYO så kan man ju fuska tag på dessa:
http://www.toyo.co.uk/releasedetail.php ... atest_news
Älskar när d kommer nyheter... :D
Läste texten men undrar ändå hur nära den typen av race däcken är gjorda för är i förhållande till vårt ändamål? Vi kör ju ganska korta race men så värst kupperade e ju inte banorna. :?
Ser inte ut att komma i 225/45-15. :( Så det får bli GG ändå nästa gång, men nästa år kanske de finns i 15 tum. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:Ska man leka mera med TOYO så kan man ju fuska tag på dessa:
http://www.toyo.co.uk/releasedetail.php ... atest_news
Om man vill bruka två uppsättningar per säsong :)
Nä, jag vet inte sklillnaden i slitage men en faktor två är inte osannolik.
När för du in begränsingar i Raodsport regelmentet som stoppar/håller ner däcks-kostnader ;) ? Kanske dags för ett enhets-däck likande SSK ?

Motor-effekt kontrolleras hårt men i princip fritt i chassi/däck :roll:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:När för du in begränsingar i Raodsport regelmentet som stoppar/håller ner däcks-kostnader ;) ? Kanske dags för ett enhets-däck likande SSK ?

Motor-effekt kontrolleras hårt men i princip fritt i chassi/däck :roll:
Jag kör med frivillig kostnadsbegränsning i år; det blir återgång från Yoko till Toyo (1000 kr monterat och klart). :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:
Josen wrote:När för du in begränsingar i Raodsport regelmentet som stoppar/håller ner däcks-kostnader ;) ? Kanske dags för ett enhets-däck likande SSK ?

Motor-effekt kontrolleras hårt men i princip fritt i chassi/däck :roll:
Jag kör med frivillig kostnadsbegränsning i år; det blir återgång från Yoko till Toyo (1000 kr monterat och klart). :D
OK testar också Toyo närmsta gångerna. men har ett nytt set 048:or att kasta in om det krävs :)
User avatar
Sven-Olof Börjesson
Posts: 15
Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:42
Location: Götene

Post by Sven-Olof Börjesson »

Ni som enbart kör på bana med R-däcken, balanserar ni dem eller kör obalanserat? Jag har hört att det är många som kör obalaserat. Jag skall montera mina R-däck nu, kan jag utesluta balanseringen tro?

/Sven-Olof
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Sven-Olof Börjesson wrote:Ni som enbart kör på bana med R-däcken, balanserar ni dem eller kör obalanserat? Jag har hört att det är många som kör obalaserat. Jag skall montera mina R-däck nu, kan jag utesluta balanseringen tro?
Balanseringen kostar inget extra och skadar inget. Men det ska vara rejält illa balanserat för att det ska bli märkbart under hård körning. Man kommer ju in med mer än 100g gummikorvar i fälgarna utan att märka det och de sitter knappast jämnt.
User avatar
Sven-Olof Börjesson
Posts: 15
Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:42
Location: Götene

Post by Sven-Olof Börjesson »

Nu är det inga nya däck utan med en massa gummibitar på sen senaste körningen, blir väl till att peta loss det mesta då för det är väl ingen idé att balansera med all "skit" som kommer att lossna...... :?

/S-O
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Post by Nille »

Hur mycket mera låter Toyo R888 på vanlig vs ett gatdäck? Hur mycket grus drar ett r-däck upp?
Jag funderar att köpa Toyo R888 till mina 17" när däcken som jag har nu är slut.
Om man har två uppsättningar däck&fälg så måste man ändå köra till banan på r-däck,så då slits dom ju iaf på vanlig väg.
Jag kör bara max 500 mil/år och det är väldigt sällan i regn.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Nille wrote:Hur mycket mera låter Toyo R888 på vanlig vs ett gatdäck? Hur mycket grus drar ett r-däck upp?
Jag funderar att köpa Toyo R888 till mina 17" när däcken som jag har nu är slut.
Om man har två uppsättningar däck&fälg så måste man ändå köra till banan på r-däck,så då slits dom ju iaf på vanlig väg.
Jag kör bara max 500 mil/år och det är väldigt sällan i regn.
Ett kallt (gatvarmt) R-däck drar inte upp mycket, men när det är varmt suger det upp allt som är löst (inklusive buntband från depån fick jag erfara igår).
Ljudnivån är högre, men om det är lite eller mycket kan jag inte längre bedöma eftersom min bil låter så mycket... :roll: :wink:

Kör du bara 500 mil så känns R-däck som det självklara valet om du kör på bana då och då.
Post Reply