Toyo vs Världen

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Toyo vs Världen

Post by Måns Wilke »

Robert ska nu kränga sina R888 och på Knutan i söndags så rullade alla andra på annat än Toyo...

Är dessa generellt sämre än Yoko, Kuhmo etc? (förutom i väta då har Jag förstått, även om jag har brutalt mkt sämre grepp i väta på gata med dem än med gatdäck)

Sämre grepp, slits snabbare, tappar fäste snabbare, mjukare, hårdare, mindre konsekventa, lynniga, eller vad är det som gör att dessa däck inte verkar vara så poppis?

Själv har jag inte så mkt annat i R-däcksväg att jämföra med men jag tycker att de är KANON! Trots fälgbredd på gränsen till för smalt och med 50 profil så upplever jag dem som mycket precisa och väldigt greppiga. Att jag inte fåt upp tempen bak kan jag nog inte beskylla däcken för...
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Toyo vs Världen

Post by ephas »

Det finns många här på forumet som testat de olika märken. Jag har bara testat Toyo.
Det jag kan berätta om Toyona är att de funkar jättebra i regn och de greppar jättebra på torrt ända tills de inte greppar längre. De är väldigt tempkänsliga och pallar inte Knutan i SSM värme helt enkelt.
Någon vill nog hävda att min inspirerade körstil kan påverka det hela något :bang2:

Jag har testad att köra på olika sätt igår (det var riktigt varm) och oavsett hur jag körde igår så började drifting varv 6-8. På Kinnekulle fungerade de bättre men det var å andra sidan inte lika varmt.

Det känns som om de börjar bli griniga när det går över 60 grader vilket de gör med lätthet.

Dennis, vad tycker du?
Jimmy?

Halbig har testat både Kumho och Yokisar och hans körstil kan väl och definieras som inspirerad alternativt "maxattackdeluxeABSmissbrukare" eller nåt, hehehe. Han har å andra sidan inte kört Toyo.

Falk har kört på allt, han borde kunna svara på det mesta. :mrgreen:

Hej hopp
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Toyo vs Världen

Post by Niklas Falk »

Grundfrågan är lite beroende på målet och chassi/körstil.
Ska man prestera EN varvtid eller ska man kunna försvara en plats på sista varvet (alternativt ha trevligt på ett enkelt sätt som motionär)?

Min bil/körstil pressar ganska mycket värme i däcken, Toyo har fördelen att jag har maxgrepp i kurva 1 och tar inte sällan 3-4 platser på Knutan under första varvet från stående start (kan bero lite på dåligt kvalande också).
Om jag fick till varmtrycket perfekt (ca 1,7bar) så peekade varvtiderna runt ca varv 6-7, sen blir det en kamp för att komma hem. Lite för mycket luft (bara ett hekto) så peekade de vid varv 3 och det blev en värre kamp att ta sig hem (men det fungerade bra vid kval ibland om banan var fri och fokuset bra just när de var som bäst).

Kumho V70A medium är nåt helt annat, snabbare, mer grepp och samma tider varv 3 som varv 12. Ett väldigt förtroendeingivande bett.
Men 4 tävlingshelger (dvs inte ens 4h körning) så var mönstret slut (hälften av mönsterdjupet försvinner på första helgen), Toyo skulle jag gissa räcker nästan 50% längre.
Dessutom ska man passa sig så fort det är moln på horisonten, de gillar inte alls fukt.

Yokohama A048 M verkar vara nåt mellanting (för mig), peekar inte som Toyo men är i mina händer lite långsammare än Kumho. Slitagemässigt verkar de leva lika länge som Toyo, om inte längre.

Eftersom fler och fler verkar ha mer än en uppsättning med sig numera så är ju Kumho och Toyo en bra kombo, men det blir fler däck att hålla ordning på (inställningar och inköp etc)

För motionärsköra på enkelt vis så är Toyo ett jättebra val, det fungerar snällt och fint vid upptorkande och fukt (och även på väg hem i väta, bara man kör med huvét). Kumho är ju ingen höjdare att köra hem på om det finns 5% chans för regn.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Toyo vs Världen

Post by Måns Wilke »

Ok, tack.

När jag kört på Knutan med Toyo så har varvtiderna peakat runt varv 8-12 i varje stint. Då är det tider på 1.11.7 upp till 1.13.00, så det är ju inte motionsåka tempomässigt om du förstår vad jag menar.
Sen har jag ju problemet att jag inte får upp tempen bak med nuvarande setup och att det kan vara därför det peakar ganska sent. Jag har inte upplevt att de blivit kladdiga öht, trots sk inspirerad körning under bortåt 15 varv i stöten. Iofs inga sommartemperaturer, men soligt och shortsvarmt iaf.
Men då har jag isf en setup som är som gjord för race och inte för kval, då det nu borde gå att få ut mer av däcken över ett varv (inom varv 1-5 sas).
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Toyo vs Världen

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:...

Eftersom fler och fler verkar ha mer än en uppsättning med sig numera så är ju Kumho och Toyo en bra kombo, men det blir fler däck att hålla ordning på (inställningar och inköp etc)
...
Känns som införande av enhetsdäck i MX-5 Cup inom 1-2 års sikt vore bra om billig racing är önskvärt. Att ha dubbla uppsättningar däck och fälgar kostar en hel del (iallafall initialt om man vill ha lätta fina fälgar) och gör det mer eller mindre obligatoriskt att traila bilen. Även om Toyo inte är det snabbaste däcken skulle det vara en bra kompromiss tycker jag (funkar både i vått och torrt, slits inte mer än andra däck och är förhållande vis billiga).
Jag vet att många i cupen vill bli snabbare och snabbare och då kanske det känns surt att byta till ett däck man får sämre tider med, men jag som är snål skulle inte ha något emot Toyo som enhetsdäck (köpte nyligen 4 nya Toyo 205/50-R15 för 5100 kr och det var ganska prick halva priset jämfört med listpriset på Yokohama på Orions hemsida).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Toyo vs Världen

Post by Torkel k »

Andreas K wrote:Känns som införande av enhetsdäck i MX-5 Cup inom 1-2 års sikt vore bra om billig racing är önskvärt.
Jag tycker detta vore så grymt bra! :up: Tänk bara vilket megastort gruppköp vi kunde göra.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Toyo vs Världen

Post by Måns Wilke »

Ska Vi/Ni ha enhetsdäck vad det gäller märke/modell eller även dimension? Om det även gäller dimension så är dörren stängd för generation NC (och jag kan sälja direkt utan att ens fundera på att köra :D )
Minsta dim är 16", vilket jag rullar på idag och då talar vi om att det är MILLIMETER mellan fälgbana och bromsok!!!

Nu kanske nån som kanske inte ska köra alls ska komma och lägga sig i men NC blir inte yngre och det bör väl rimligtvis poppa upp nån förr eller senare som vill in och röja i cupen :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Toyo vs Världen

Post by Torkel k »

Klart du ska lägga dig i! Du kommer ju att köra 2011! :mrgreen:

Klart vi inte ska stänga för NCn! Antingen kan vi speca ett däck endast och så får man köra på vilken dimension man vill. Skillnaden mellan R888or och lite bredare R888or är ju inte så superstor ändå. Eller så säger vi max 205 bredd, men vilken tumstorlek på fälg du vill.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Toyo vs Världen

Post by gokarting.nu »

Jag är helt klart FÖR enhets däck!!:::)))

Blir det Toyo får vi sladda lite mer bara allihop.

OCH DET ÄR KUL DET½!+5=SUPERKUL!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Toyo vs Världen

Post by Niklas Falk »

En sak är ganska tydlig när man handlar däck, mängdrabbat får man först vid containermängder (vid ett tillfälle), eller om man förhandlar en bra deal som serie med ett antal set per ekipage/år. De priser man krånglar till sig som privat snåljåp (med avskalade marginaler) är ungefär så billigt man kan få det.

Ska man ha det riktigt billigt så är det Toyo 195/50-15 som gäller, men de fungerar bara rimligt bra på bilar under 900kg (Ginettorna trivs rätt bra på dem i år).
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Toyo vs Världen

Post by Jimmy »

Hejja enhetsdäcken! :banana:
Tycker det skulle vara jättebra om alla åkte på samma, blir en sak mindre att skylla på/oroa sig över/få fördel av.
= jämnare rejsing :burnout:

kanske, kan ju hoppas iaf.

Jag har inte någon erfarenhet av annat än Toyo (har aldrig ens kört på gatdäck), men kan iaf säga att det är rätt stor skillnad prestandamässigt mellan 185orna och 195orna :up:
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Toyo vs Världen

Post by Fredrik Henriksson »

Läs Måns inlägg igen. :)

Han har en poäng. Vi utesluter i princip NC...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Toyo vs Världen

Post by Måns Wilke »

Torkel k wrote:Klart du ska lägga dig i! Du kommer ju att köra 2011! :mrgreen:

Klart vi inte ska stänga för NCn! Antingen kan vi speca ett däck endast och så får man köra på vilken dimension man vill. Skillnaden mellan R888or och lite bredare R888or är ju inte så superstor ändå. Eller så säger vi max 205 bredd, men vilken tumstorlek på fälg du vill.
Max bredd på 205 så stänger vi oxå dörren, i praktiken.
Toyo tex listar följande i 16":

195 50 16
205 55 16
215 50 16
225 50 16
255 50 16
245 45 16

195orna blir för smala för bilens tyngd + att rullomkretsen blir i minsta laget.

205 55 16 blir ett steg upp i rullomkrets, funkar, visst, men det blir ett handikapp. Jag rullar på 225 45 17 på vintern och bilen upplevs helt annorlunda med detta steg upp i rullomkrets.

215 50 16 som jag rullar på är det närmaset original rullomkrets vi kommer + att 215 är är original däcksbredd om man väljer till 18" (215 40 18 ). Original på 17" är 205 45 17 och 205 50 16 på 16".

225, 245 och 255 har jag inte brytt mig om att kolla då de blir för fläskiga ändå.

Jag har tillbringat många timmar till att hitta ett däck som är så nära original som möjligt, samtidigt så kan det ju tyckas att jag talar för egen sak, men jag tror att de flesta som kollar upp det kommer till samma slutsats.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Toyo vs Världen

Post by Niklas Falk »

Att enhetsdäck skulle ta bort behovet av två uppsättningar stämmer inte, man behöver ju ett med fullt mönster för regn och ett man sliter på, så det blir två set till banan oavsett (precis som man har ett set bromsbelägg extra och en hel massa andra saker i reserv).

Sen blir det mer magi/knas när man fajtas med ett däck som inte fungerar ordentligt. Det blir lite snabbare och mindre värmekänsligt med lite mindre mönster, speciellt på bilar med 100kg mer att släpa på.
Jag säger inte att jag skulle börja svarva ner nya Toyo och köra ett set per helg (färskt gummi som inte rör på sig så mycket är en fördel), men det verkar vara de som är mer tävlingsinriktade än mig...

De tre däck vi pratat om här skiljer inte mycket i kostnad (jo, Yokohama är ett rejält snäpp dyrare i inköp), det är inget hemligt eller magiskt och de finns alla tillgängliga året runt.

Men enhetsdäck (modell och gummiblandning, Toyo finns ju i tre olika) i Klass2 kanske kan vara en tanke.
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Toyo vs Världen

Post by Jimmy »

Tror inte det skulle vara någon omöjlighet att få klass 1 att funka med enhetsdäck heller.

Eftersom NCn är tyngre och kräver minst 16” kan väl den få åka 215 breda 16” eller 17” osv, om bilen blir för överlägsen då kanske 205 kan passa bättre.

Känns ändå lite onödigt kostnadsdrivande att ha fria däck då de snabbare däcken är så pass mycket dyrare än exempelvis Toyo (Högt pris på Yokohama och dålig livslängd på Kumho). Kostnaden för bra däck upprepas även flera ggr per säsong till skillnad från tex stötdämpare som man kan behålla i många år. Man behöver kanske inte låsa sig vid just Toyo heller, går det att få till en bra deal på några andra däck så varför inte?
Bara det är lika för alla. :racesmile:
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Toyo vs Världen

Post by Torkel k »

Jo, det gäller ju att hålla isär ”kostnad” och ”pris”. Det fina med Toyo är ju att de både är billiga att köpa och håller många varv = låg kostnad per race.

Kan man kanske sätta begränsningen lite högre, så NCn-bilarna är inkluderad? Kan vi sätta gränsen till 225/XX/17? Skillnaden mellan R888-225or och R888-205or är ju ändå långt mycket mindre än mellan de olika däcken som är tillgängliga idag? Samma sak gäller om vissa kommer att köra två uppsättningar R888or: en insliten uppsättning + en färsk för regn. Skillnaden blir ändå klart mindre mellan bilarna än idag. Att det finns tävlings-individer som drar reglerna till max får man räkna med och det är väl helt OK?

Men vi bör också vara medvetna om: En negativ effekt med att införa ett långsammare däck, t ex R888orna, är att bilarna i MX5-cupen blir mindre konkurrenskraftiga mot övriga bilar i Roadsport C.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Toyo vs Världen

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:Att enhetsdäck skulle ta bort behovet av två uppsättningar stämmer inte, man behöver ju ett med fullt mönster för regn och ett man sliter på, så det blir två set till banan oavsett (precis som man har ett set bromsbelägg extra och en hel massa andra saker i reserv).
...
Håller med om att ett enhetsdäck inte skulle ta bort möjligheten/behovet för de som jagar topp-placeringar att ha med sig flera uppsättningar däck. Men det skulle få ner kostnaden och göra det jämnare på banan oavsett väder.

När det gäller att inte stänga ut NC ska vi absolut se till att det inte skulle bli fallet. Två enkla lösningar skulle vara att:
A) tillåta maxbredd 215 mm för alla (enkelt och utan risk för tjafs om fördel för NC, dock dyrare om många väljer 215 mm)
B) dela upp det med max 205 för NA och NB och max 215 för NC.

När det gäller val av däckleverantör måste det givetvis inte vara Toyo, men av de tre märkena som diskuterats känns det som bästa kompromissen (pris, slitstyrka och bra i regn även om det är långsammare när det är torrt och blir sämre i slutet av loppen).

När det gäller att få ner pris på däcken tror jag också det kan bli svårt att få jätterabatt. men det kanske kan gå att få sponsring med rabatterade startavgifter mot att alla bilar har en dekal (eller att vi får heta typ "MX-5 Toyo Cup")

Föreslår att styrgruppen klurar lite på detta, kollar upp med däckleverantörer och kommer med ett förslag som alla förare sedan kan ge feedback på (om ett förslag kan tas fram innan Falkenberg i höst och det accepteras av förarna i cupen borde det kunna införas till säsongen 2012 så alla hinner köra slut på de däck de kör nu under 2011)

/Andreas K

PS. Om det är ett par i toppen som vill köpa en ny uppsättning däck inför varje rejsa för att få fördel är det OK för min del, mer begagnade däck att köpa för mig som är snål :wink:
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Toyo vs Världen

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:PS. Om det är ett par i toppen som vill köpa en ny uppsättning däck inför varje rejsa för att få fördel är det OK för min del, mer begagnade däck att köpa för mig som är snål :wink:
Jo, däck nedsvaravade till 2,5mm och slitna ner till 1,5mm är ju hett eftertraktade när vi ska ha 1,6... ;)
Men detta är ju extremfall, men inte alls omöjligt (i ett fält om 25 så kommer det finnas minst 5 som tampas om att hitta den sista teoretiska prestandan), kolla hur de hanterar RA/1 på andra sidan Atlanten (där har de iofs inget mönsterdjup alls i reglementet).

Anledningen till att jag listar en massa problem är att en annan sammanslutning racers som jag företräder (Roadsport) så har enhetsdäck (och fri bredd) varit uppe flera gånger (Anders Eriksson som kör Caterham är den störste företrädaren), men det stupar oftast på att man måste lära om och att "den leverantören har inte det bästa däcket till min bil" (dvs "vill inte"). Att man får köra upp det man har är ett sätt att slippa sälja av dem (det går att märka däcken rimligt bra).
Att diktatoriskt styrda serier klarar av det har lite med att göra att det då finns (betalda) tekniker som ser till att allt följs och de som förhandlar fram villkor osv. Tydliga regler kräver också kontroll av efterlevnad samt sanktioner när de inte följs. Detta finns ju redan för Klass2 medan delar av Klass1 jagar bilar av andra märken ibland, såna som kör med betydligt mer gummi asfalten.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Toyo vs Världen

Post by Torkel k »

Niklas Falk wrote:Att man får köra upp det man har är ett sätt att slippa sälja av dem (det går att märka däcken rimligt bra).
Så vi skulle kunna göra ungefär såhär:

- Inför Toyo R888 –Medium som enhetsdäck i cupen för 2011, med maxbredd satt till 215. Storlek på fälgen är fritt.
- Sätt sista racet 2010 som deadline för att anmäla innehav av redan inköpta däck av annan modell. Dessa däck märks (på något vis) så de kan identifieras senare.
- Däck som är anmälda vid detta datum får dispans att användas tills de är utslitna eller till sista racet 2011.

Men som jag skrev tidigare: En nackdel med en begränsning är klart att MX5-cup bilarna får svårare att hävda sig i Roadsport C.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Toyo vs Världen

Post by Måns Wilke »

Det svåra blir ju att enas om VILKET däck man ska åka på. Det finns säkerligen önskemål om marknadens alla märken från olika förare. Då är det nog lätatre och mer rättvist att diskutera dimensioner.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Toyo vs Världen

Post by Andreas E »

Känns som frågan om enhetsdäck inte är helt enkel, speciellt i klass 1. För klass 2 borde det vara enklare att införa eftersom det redan finns restriktioner i denna klass som gör att vi inte fightas med övriga toppen av roadsport C. Vad kör ni som kör i klass 2 idag på för däck?

Christoffer Wearn:
Magnus Ohlsson:
Magnus Pettersson:
Andreas K: 205/50-R15 Toyo R888
Anders Träff:
Per Oleskog:

Om det inte går att få ett enhetsdäck för hela MX-5 Cup kanske vi kan komma överens om det för klass 2 iallafall?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Toyo vs Världen

Post by Fredrik Henriksson »

Vi har alla olika mål med vår racing. Jag tycker det är jättekul att utveckla både mig och bilen och kollar lika mkt på varvtider som på placering. Toyo går att sätta bra tider med men dom blir gladdiga efter halva rejset (när man börjar köra ner mot 1.11 på knutan) och man kan fortfarande åka snabbt men det blir på en höft. Jag har ingen lust att köra halva där bilen känns som jag vill och sladdrally andra halvan. Så på ren svenska: Toyo Suger(inte i regn och lugnare körning), och jag har inget intresse av att köra på dom däcken. Been there, done that. Halva glädjen försvinner i mina ögon.

Arrgumentera er blodiga, jag lär inte byta åsikt här... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Toyo vs Världen

Post by TPR »

Nu kommer jag dragande med mina långloppserfarenheter igen... :oops:
Ni får skrolla förbi om det blir för ofta! :wave:

Vad ska en NC väga i Roadsport C?
I ERCup finns det flera bilar som väger över 1100 kg och har 100 hk mer än NC.
De klarar av att köra 6 timmar på 205 däck så det tror jag nog att även NC klarar.
Iofs kanske inte alla på Toyo men det är möjligt att klara av.
Att tillåta bredare däck för NC tror jag inte är en bra idé, den är snabb ändå... :wink:

Angående rabatt för däck så fick vi i ERCup ca 150 kr per däck om vi beställde fler än 10 däck på en gång, dvs ca 15%. Detta var för två år sedan och vi köpte Toyo 205/50-15 för 930 kr/st... :bang2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Toyo vs Världen

Post by Torkel k »

Fredrik Henriksson wrote:Vi har alla olika mål med vår racing. Jag tycker det är jättekul att utveckla både mig och bilen och kollar lika mkt på varvtider som på placering. Toyo går att sätta bra tider med men dom blir gladdiga efter halva rejset (när man börjar köra ner mot 1.11 på knutan) och man kan fortfarande åka snabbt men det blir på en höft. Jag har ingen lust att köra halva där bilen känns som jag vill och sladdrally andra halvan. Så på ren svenska: Toyo Suger(inte i regn och lugnare körning), och jag har inget intresse av att köra på dom däcken. Been there, done that. Halva glädjen försvinner i mina ögon.

Arrgumentera er blodiga, jag lär inte byta åsikt här... :)
Det måste ju inte vara Toyos som är enhetsdäcken. Vilka däck skulle du vilja att vi körde på istället?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Toyo vs Världen

Post by Måns Wilke »

TPR wrote:Nu kommer jag dragande med mina långloppserfarenheter igen... :oops:
Ni får skrolla förbi om det blir för ofta! :wave:

Vad ska en NC väga i Roadsport C?
I ERCup finns det flera bilar som väger över 1100 kg och har 100 hk mer än NC.
De klarar av att köra 6 timmar på 205 däck så det tror jag nog att även NC klarar.
Iofs kanske inte alla på Toyo men det är möjligt att klara av.
Att tillåta bredare däck för NC tror jag inte är en bra idé, den är snabb ändå... :wink:

Angående rabatt för däck så fick vi i ERCup ca 150 kr per däck om vi beställde fler än 10 däck på en gång, dvs ca 15%. Detta var för två år sedan och vi köpte Toyo 205/50-15 för 930 kr/st... :bang2:

Har för mig att den ska väga runt 1175 med abs och UTAN tcs.

Att hitta ett 16" R däck i 205 med hyfsad rullomkrets för NC är inte det lättaste. Jag ser redan hur jag kommer att varva ur på fyran 25-30m innan bromspunkten på Knutstorps raka...
215 50 16 som jag har nu är liiiiite större än original och ger en EXAKT korrekt visning av hastighetsmätaren, dvs ingen glädjemätning som original ger en aning.
Ska man maxa 205 på NC så hamnar man på 205 55 16 och utväxlingen blir KATASTROF åt andra hållet, man går alltså isf upp på däck som idag är standard i C segmentet (Golfklassen).

Jag förespråkar alltså 215 däck för NC, såvida ingen annan tillverkare har 205 50 16 som är originaldimension.

Sååååå snabb är inte NC, men det vore kul att sätta min bil i händerna på en erfaren NA/NB pilot på Kullen i Juli för att få en hum :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply