Toyo vs Världen

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Toyo vs Världen

Post by Cyberoid »

Precis som med all annan begränsning i klass 1 så begränsar man möjligheterna att konkurrera i Roadsport C. Vad som kan göras i klass 2 kan man ju diskutera.

En annan tanke: Ta fram moroten istället för piskan. Fixa ett erbjudande med en däcksleverantör till cupen som levererar däck till kanonpris. Då kommer deltagarna automatsikt att välja detta däck då det blir ekonomiskt oförsvarbart att köpa något annat. :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Toyo vs Världen

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:... Då kommer deltagarna automatsikt att välja detta däck då det blir ekonomiskt oförsvarbart att köpa något annat. :wink:
När hade ekononomisk logik senast nåt med racing att göra? :think2: :P

I Klass2 gör ju enhetsdäck inte bara rakare konkurrentmässigt, det blir en sak mindre att gissa sig till som nybörjare (och det är nog en effekt som drivit på rekryteringen, ganska få öppna frågor man behöver reda ut själv).

Snabb slutsats: Gärna enhetsdäck, bara det inte "drabbar" mig . :)
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Toyo vs Världen

Post by TPR »

Måns Wilke wrote:[Ska man maxa 205 på NC så hamnar man på 205 55 16 och utväxlingen blir KATASTROF åt andra hållet, man går alltså isf upp på däck som idag är standard i C segmentet (Golfklassen).
Jag tror du överskattar skillnaden i utväxling lite...
215/50-16 blir 1.6% mindre än original (har räknat på 205/50-16 som är original 16" storlek)
205/55-16 blir 1.7% större än original.

Men de flesta kör idag på 205/50-15, eller hur?
Det är exakt 1.7% större än 195/50-15 som är standard på NB. :think2:
Och 1.4% större än 185/60-14 som jag tror är standard på NA.
Så varför behöver just NC få en lägre utväxling?
Jag tycker inte detta är ett argument för att NC ska få köra på bredare däck.

Nu finns det andra tillverkare som har 205/50-16, tex Yokohama.
Kumho tror jag bara har 45 profil, då får du ju ännu bättre utväxling! :wink:
Dunlop har vi kört på med 50 profil så de har funnits iaf.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Toyo vs Världen

Post by TPR »

En annan tanke angående enhetsdäck är ju om det blir egna Miataheat.
Då behöver vi ju inte bry oss om Roadsport C...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Toyo vs Världen

Post by Cyberoid »

TPR wrote:En annan tanke angående enhetsdäck är ju om det blir egna Miataheat.
Då behöver vi ju inte bry oss om Roadsport C...
Jo, så länge vi kör efter det reglementet. För de som vill köra hela SPVM serien så skapar det begränsningar gentemot övriga bilar.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Toyo vs Världen

Post by Måns Wilke »

205 55 16 har samma rullomkrets som 225 45 17 och dessa har jag rullat på en hel del då jag har dem som vinterdäck. Det är stoooooor skillnad i utväxling mot 215 50 16 och främst mot 225 35 18 som jag jämförde direkt med.

Men säger du att Yoko har 205 50 16 (som är originaldimension på NC med 16") så kommer jag inte vara sen att prova. Det är ju just det jag eftersträvar: så nära original som möjligt.


Såg nu att det bara är A032 som finns i 205 50 16. Vad skiljer detta däck från A048 som verkar vara det Yoko däck som "är" Yokohama när man pratar R-däck?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Toyo vs Världen

Post by Måns Wilke »

I engelska MX5 cupen så blandar de NA1.6, NA/NB och NC fast i två olika grupper (A,B och I).
Där kör A på Toyo R1R på 7x15", NA+NB kör 7x15" Team dynamics pro med Hankookdäck och i NC kör man på dimension 215 45 17 på 7x17" Team Dynamics pro fälg. Däcksbredd är inte specat för klass A och I men det som finns tillgängligt är 195, 205 och 225.
Låt oss utesluta 225 då det inte känns troligt att man rullar på dessa på 7" fälg. Då återstår två dimensioner som bägge är smalare än NC. Visst, nu kör man i olika klasser, men att man valt att köra NC på 215 istället för 205 (som oxå finns tillgängliga i 205 50 16 R1R), tyder väl på att den bredden är mer anpassad till NC´s högre vikt.
I MX-5 playboy Cup kör man på mellanklassdimensionen 225 45 17(som ger hemsk utväxling :wink: ).
Ingen annanstans kör man alltså NC på 205, vilket man ju kan resonera lite kring.
Minmivikt för NA är 970kg, NC är 1125kg och i klass I är det 1050kg. Just vikten är kanske något att ta med i beräkningarna om man planerar att införa ett enhetsdäck i MX-5 Cup.


Eller Hk/mm däckbredd. Här kanske jag är HELT ute och seglar, men då får någon rätta mina evt felaktiga tankar :D

Givet 205mm däcksbredd så har 1.6, 1.8 och 2.0 följande förhållande Effekt i hk/mm

1,6 131hk 0,63
1,8 140hk 0,68
2,0 160hk 0,78

NC´s bakdäck ska alltså hantera 24% mer effekt/given däcksbredd än 1,6 och 20% mer än 1,8.
Går man upp på 215mm så blir det istället 0,71 för NC. för att komma ner i samma värde som 1,6 och 1,8 så bör man komma upp på 245mm. Nu vet jag som sagt inte hur detta resonemanget håller, men om vi resonerar lite kring detta och även NC´s vikt så kanske något klarnar? Vet ej :D

Enkelt uttryckt så förespråkar jag 10mm bredare däck på NC pga:

Högre vikt
Högre effekt

Nu är ju inte diff inräknat och jag har dålig koll på om NA/NB är utrustade med detta.

Sen ska vi ju komma ihåg att jag kanske inte kommer att köra NC om jag kör cupen, utan isf en NA.



Just Toyo R1R i 205 50 16 har den trevliga egenskapen att det bara kostar ca 1600kr (att jämföra med ca 2500 för Yoko 032). Hur detta däck sedan är, det har jag ingen aning om. Jag har ju bara erfarenhet av R888.

Edit: Såg just att dessa inte är E-märkta.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Toyo vs Världen

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Just Toyo R1R i 205 50 16 har den trevliga egenskapen att det bara kostar ca 1600kr (att jämföra med ca 2500 för Yoko 032). Hur detta däck sedan är, det har jag ingen aning om. Jag har ju bara erfarenhet av R888.

Edit: Såg just att dessa inte är E-märkta.
Proxes R1R är E-märkta (Trampio R1R har inte gjorts sen 2003 eller nåt), har mer mönster än R888 och används ofta som timeattackdäck (värms upp ännu fortare pga det ökade mönstret). Men som regndäck borde de vara ännu bättre än R888 (men då får det inte torka upp för mycket).
http://camskill.co.uk/products.php?plid=m12b0s661p0
Hankkok RS2 kunde ju vara nåt att tänka på (om man inte vill hänga med resten i heatet, så länge som vi inte har egen serie), billigare i inköp iaf (hur länge de håller har jag dålig koll på, det är ett TW200däck, elelr hur de fungerar i fukt).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Toyo vs Världen

Post by Fredrik Henriksson »

Tycker ni krånglar till något som redan funkar.
Klass.1 är för dom som vill greja/utvecklas med sina bilar, dom kör med vilka däck dom vill aktat att de är tillåtna inom regementet.
Klass.2 är för dom som "bara vill köra", där är begränsningen 205.

Min syn på det efter mitt 225 test är att det spelar mindre roll (och även om det varit skillnad så är min syn att det skall vara fritt i klass.1 då det är själva definitionen på klassen). Jag och Josen hakade lätt på Elisen med 225:or i kurvorna förra året så man får ingen jätte markant fördel. Vill nån slänga ut pengar på klumpfötter i klass.1 so be my guest...

Ser egentligen ingen mening med ennhetsdäck i klass.2 heller utöver begränsning till 205. Kuhmo och Yoko är ganska likvärdiga och även Toyo bör vara konkurenskraftiga i klass.2 då det inte går riktigt lika fort.
Enkelheten i "det här ska du ha som ny" tycker jag förstörs av möjligheten att kunna hålla nere kostnaden genom begagnatköp. De riktiga budgetåkarna köper ju loss begagnat eller gammalt gummi och åker på det dom kommer över, begränsning till ett märke är ju hål i huvudet ur det perspektivet.

Gruppköp eller om ett märke vill sponsra cupen är en helt annan femma, då väljer de flesta med plånboken.


Tycker som sagt att vi kör som det är nu. Har du valt klass.1 får du vara beredd på att allt inom roadsportreglementet kan dyka upp då det är grejen med den klassen. Vill du åka begränsat och hålla igen förändring så finns klass.2 för dig...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Toyo vs Världen

Post by Måns Wilke »

Fredrik Henriksson wrote:Tycker ni krånglar till något som redan funkar.
Klass.1 är för dom som vill greja/utvecklas med sina bilar, dom kör med vilka däck dom vill aktat att de är tillåtna inom regementet.
Klass.2 är för dom som "bara vill köra", där är begränsningen 205.

Min syn på det efter mitt 225 test är att det spelar mindre roll (och även om det varit skillnad så är min syn att det skall vara fritt i klass.1 då det är själva definitionen på klassen). Jag och Josen hakade lätt på Elisen med 225:or i kurvorna förra året så man får ingen jätte markant fördel. Vill nån slänga ut pengar på klumpfötter i klass.1 so be my guest...

Ser egentligen ingen mening med ennhetsdäck i klass.2 heller utöver begränsning till 205. Kuhmo och Yoko är ganska likvärdiga och även Toyo bör vara konkurenskraftiga i klass.2 då det inte går riktigt lika fort.
Enkelheten i "det här ska du ha som ny" tycker jag förstörs av möjligheten att kunna hålla nere kostnaden genom begagnatköp. De riktiga budgetåkarna köper ju loss begagnat eller gammalt gummi och åker på det dom kommer över, begränsning till ett märke är ju hål i huvudet ur det perspektivet.

Gruppköp eller om ett märke vill sponsra cupen är en helt annan femma, då väljer de flesta med plånboken.


Tycker som sagt att vi kör som det är nu. Har du valt klass.1 får du vara beredd på att allt inom roadsportreglementet kan dyka upp då det är grejen med den klassen. Vill du åka begränsat och hålla igen förändring så finns klass.2 för dig...

Låter bra Fredrik :up:

Den som kör NC 2,0 kan ju faktiskt inte välja klass heller, utan blir direktklassad i 1. :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Toyo vs Världen

Post by Per Hammarsjö »

Tror helt enkelt det behövs en enhetsklass för NC för att komma undan problemet! ;)
Post Reply