Få liv i överhettade belägg?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Få liv i överhettade belägg?

Post by Jari Olavison »

Monterade nya Green stuff -belägg i vintras som funkade kanon för vardagskörning efter inkörning nu på våren.
Efter en heldag på Gelleråsen så har jag knappt nån bromsverkan alls :shock: , dock så funkade de bra under dagen :think2: . När jag bytte tillbaka till gathjul så smärglade jag av det yttersta glasserade skiktet på beläggen, detta har jag gjort på andra belägg och fått tillbaka det mesta bettet, men jag får inget bett i dessa green stuff längre. Tips? Planslipa nån mm? Kan de ha blivit så pass överhettade att det bara är att skrota dem?

Smartast är ju att även byta belägg inför nästa banträff men skulle hellre hitta belägg som pallar både och (är lite lat förstår ni...) , gärna då med bett redan med kalla bromsar för vardagskörningen.
Hawk? Carbotech? Red Stuff? Yellow Stuff? :think2:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Niklas Falk »

Jari Olavison wrote:Kan de ha blivit så pass överhettade att det bara är att skrota dem?
GreenStuff, jajamensan.
Men om de fortfarande hänger ihop så är de väl i stadiet innan de blir kolsmulor.

Det fins massor av belägg som fungerar böättre än Greenstuff för enstaka hårdhanteringar. CT AX6 är det jäag tänker på först, men Hawk (HP+ tex), Ferrodo (minns inte vilket), PFC (borde väl finas mindre aggressiva än 97orna) har också lite mjukare banaktiga belägg.

Per Stacke på PEANSweden är en bra källa till kunskap och belägg.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Fredrik Henriksson »

Nåt skumt är det med greenstuff och hård bankörning. Har sett Pers belägg från 2007 och belägg från långloppa som gör att jag aldrig skulle sätta på dom. Jag har nya greenstuffbelägg liggandes i garaget men som reservbelägg har jag ändå valt orginalbelägg tidigare, numera har jag dock ett par begagnade Hawks med som reserv...

Hawks eller Carbotech... :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by ephas »

Carbotech XP10 fram XP8 bak löser alla dina problem.

Värt vartenda krona!

Man vill ju trots allt få stopp på bilen så fort som möjligt.

Lycka till.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Cyberoid »

Vill du ha ett belägg som fungerar på gata men också på bana så skulle jag inte rekommendera ett belägg ur motorsportsprogrammet utan ett performancebelägg avsett för gata istället.

HAWK har två olika belägg som fungerar till båda delarna. HPS som är ett belägg som fungerar med "kalla" belägg och som är snällt mot skivorna utan gnissel och damm. Eller lite tuffare HP Plus som är ett banträffsbelägg men som även fungerar på gata.

http://www.hawkperformance.com/performance/hpplus.php

Skicka PM eller ring om du vill veta mer.
076-5698209
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Josen »

AWK har två olika belägg som fungerar till båda delarna...
Du tycker inte det är lite väl mycket kräma Orion-racing nu eller ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
AWK har två olika belägg som fungerar till båda delarna...
Du tycker inte det är lite väl mycket kräma Orion-racing nu eller ?
Jari frågar specifikt efter ett belägg som passar hans behov. Då ser jag det som ganska naturligt att rekommendera ett bra belägg. Speciellt ett företag som dessutom stödjer klubben.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Niklas H »

Pean rekommenderade mig carbotech xp8 fram och ax6 bak för blandad gat / bankörning. Då inte tävling utan bara hobbyåkning.
Har fungerat utmärkt.

Greenstuff är hemska, på bilar över 1000kg verkar de disintegrera på bana.
Niklas Holmlöv
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Josen »

Niklas H wrote:Pean rekommenderade mig carbotech xp8 fram och ax6 bak för blandad gat / bankörning. Då inte tävling utan bara hobbyåkning.
Har fungerat utmärkt.
Greenstuff är hemska, på bilar över 1000kg verkar de disintegrera på bana.
Håller med Carb -beläggen är grymma de äter inte heller skivor i den omfattningen som typ Hawk gör. :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Cyberoid »

Josen wrote: Håller med Carb -beläggen är grymma de äter inte heller skivor i den omfattningen som typ Hawk gör. :up:
Intressant analys. Vilket HAWK belägg är det du har testat?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Torkel k »

Jag har kört ganska mycket på Hawk-Blue på bana. Tycker de funkar riktigt bra, men jag har ju inte testat Carbotech, så jag kan inte jämföra mellan dem. Men som det är nu kan jag lätt låsa hjulen, så "vassare" belägg tycker jag inte behövs. Slitaget på skivorna har inte varit illa alls.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Jari Olavison »

Tack för alla tips :D :up: Nu skall man bara bestämma sig.... :think2: Orion har jag sett säljer Hawk, men hur får man smidigt tag på Cabotechs belägg?
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Niklas Falk »

Jari Olavison wrote:... hur får man smidigt tag på Cabotechs belägg?
www.peansweden.com
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Fredrik Henriksson »

Jag har bara erfarenhet av Carbotech och dom funkar bra.
Däremot så har jag fullt med Hawkbelägg i mitt garage då långloppeteamet jag köpte min röda Miata av körde på dessa belägg. De hävdade iaf att Hawk var de bästa de testat och dom nötte ju att antal varv under hård ansträngning, 6-8timmar i sträck av konstant ansträngning. :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Josen »

Intressant analys. Vilket HAWK belägg är det du har testat?
Kommer inte ihåg vilken modell men det var ett belägg ur race-sortimentet och både Hawk beläggen och Pagid R14 (race) beläggen åt mera skiva än vad Carb beläggen gjorde. Nu var detta några år sen ifosig och skivor är inte så dyra och räserbilar körs ju inte så många mil så spelar väl ingen större roll ? Däremot tycker jag Carb rätt inkörda är det bästa belägg ifrågan om broms och känsla utan tvekan.Men smaken är väl som baken :D

Green stuff skall man akta sig noga för - farliga belägg när det pressas, kan gå i bitar ( "been there done that") !

Andra belägg som fungerar kanon är Freodos premium belägg och som tål bana bra ( sämre känsla men håller ), vettiga priser

Sen skall man vårda sina belägg/bromsar - jag brukar efter varje race ta beläggen och putsa av/upp med lite smärgelduk försiktigt 'glasade ytor' rotera och lufta upp bromsar och se till att det glider lätt. Då har man känslan hela tiden och beläggen håller längre :up: Det är detaljer ger helheten :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Måns Wilke »

Carbotech XP10 fram och AX6 bak funkar hyfsat för gata, men gnisslar en hel del. Denna kombo stannade min bil på ca 36m 100-0 på gatdäck på första försöket.
För bias gata så kan XP8 fram och AX6 bak vara nåt, då detta gnisslar betydligt mindre. Det bettar ändå riktigt bra på bana.
Jag har således bara gott att säga om Carbotech (och Stacke på PEAN).

Jag gjorde dock det stora misstaget att snåla och beställde i höstas EBC Yellowstuff. Det suraste som jag stött på sen jag ägde en LandRover. Inget bett och ingen känsla. Undvik!!!!
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Jari Olavison »

Jag har bestämt mig :D Nu skall det bara handlas :wink: Tack igen för alla tips :bow:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Jari Olavison »

Handlat, monterat nu skall det bäddas och provas :D
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Få liv i överhettade belägg?

Post by Jari Olavison »

XP10 och XP8 nu provade på kullen, inte många torra varv dock...vilket jäkla bett, känns som en helt annan bil :up: :banana:

Gnisslar lite vid vardagskörning (förväntat efter alla omdömen) tar även bra kalla :up:
Min bil gnisslar, rasslar och låter mycket redan innan så lite skrik livar upp det hela :wink:

PEAN är kanon :up:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Post Reply