Hjulinställning i GBG

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Hjulinställning i GBG

Post by jafo »

Efter att ha demonterat styrservot upplever jag styrningen överraskande tung, tycker att instyrningen är dålig det känns som styrningen jobbar emot, toe-in den har jag ställt in på höft vill därför göra en framvagsinställning för att vara helt säker hur bilen verkligen är. Finns det någon i Göteborgstrakten som gör sånt?

Hur mycket toe-in rekommenderas av er, det ska fungera både på banträffar och gata, övriga inställningar på hjulen vill jag vänta med eftersom jag vill ha ett grund att gå vidare ifrån.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hjulinställning i GBG

Post by gokarting.nu »

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.asp ... as&var=031

Niklas där är det som gör min bil.
Kan gå lite hett till om Niklas kollega inte är på gott humör...

Verkar mer än det är.
bara att ställa sig i kön, men berätta för dom INNAN du väntar på din tid.
Stod i 30 min en gång, sen sa dom att dom inte har tid med en racebil idag.....

Jag har också en NB.

Har maxad camber fram
2 grader bak.
Ingen toe fram, 5 cm åt något håll bak...kommer inte ihåg åt vilket.
Men, det kanske Niklas kommer ihåg det var han som gjorde bilen.

Mattafaran går bara på bana.
Så vad du ska ha, vet jag inte. 8) :burnout:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Hjulinställning i GBG

Post by jafo »

Tackar för tipset, ligger bakom Hornbacher
Bilen ska funka både på bana och gata, hur upplevde du skillanden på din bil med 0-graders toe mot orginalinställning?
Har du demonterat servot i din bil, eller är den servolös som orginal?

Prioritet nr1 är att fixa toe-in, helst ska styrningen gå lättare efter det, sen får det bli nya beslut om inställningar när det blir nya däck på bilen.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Hjulinställning i GBG

Post by Victor »

Fyller på med en fråga om toe: Hur mäter man det egentligen när man pratar om mått i mm/cm/tum?

Grader är mer logiskt tycker jag (avvikelse från rakt fram) och det var också det som angavs på datorn när jag gjorde hjulinställning på min förra bil.

När jag byter fjädrar och stötdämpare tänkte jag testa Flyin Miatas rekommenderade inställningar och där anges toe till 1/16" per sida. De anger inte om det är toe-in eller toe-out men jag antar att det är toe-in för toe-out blir väl lite väl extremt för att benämnas "They work well for cars fitted with our suspension kits or stock setups. There is no odd tire wear.".
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hjulinställning i GBG

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Fyller på med en fråga om toe: Hur mäter man det egentligen när man pratar om mått i mm/cm/tum?
0=0 oavsett vilket sätt du mäter på :D
Längdmått mäts oftast mellan fälgens ytterkanter, så 1mm till grader/minuter/sekunder (eller decimalgrader) är trigonometri med fälgdiametern inblandad (egenterligen avståndet mellan de punkter du mäter skillnaden emellan).

Sen ska ju bakhjulens toe vara lite lika så den spårar rakt (och inte gör fyra spår på asfalten).
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Hjulinställning i GBG

Post by Victor »

Niklas Falk wrote:
Victor wrote:Fyller på med en fråga om toe: Hur mäter man det egentligen när man pratar om mått i mm/cm/tum?
0=0 oavsett vilket sätt du mäter på :D
Längdmått mäts oftast mellan fälgens ytterkanter, så 1mm till grader/minuter/sekunder (eller decimalgrader) är trigonometri med fälgdiametern inblandad (egenterligen avståndet mellan de punkter du mäter skillnaden emellan).

Sen ska ju bakhjulens toe vara lite lika så den spårar rakt (och inte gör fyra spår på asfalten).
Det var det jag ville åt, var man mätte någonstans. Men då ser man direkt att man måste veta vilken fälgdiameter man har antagit för ett visst mått.

Här är FMs värden (samma toe fram och bak):
Flyin' Miata wrote:Front
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degrees negative
Toe: 1/16" total (1/32" per side)

Rear
Camber: 1.5 degrees negative
Toe: 1/16" total (1/32" per side)
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply