Spacers från IL
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Spacers från IL
Har tänkt att beställa dessa 10mm spacers från IL: http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 9143996d4f
Frågan är bara om det förändrar något att jag har en NB-bakaxel(har iofs inte fått den än). Jag ser att dom vill ha serienr då det skiljer mellan olika modeller. Men byte av drivaxlar kan väl inte förändra något i detta avseende?
/Fredrik
Frågan är bara om det förändrar något att jag har en NB-bakaxel(har iofs inte fått den än). Jag ser att dom vill ha serienr då det skiljer mellan olika modeller. Men byte av drivaxlar kan väl inte förändra något i detta avseende?
/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ok, då funkar dessa mao?Niklas Falk wrote:Det enda som skiljer är hjulbultarna. De är annorlunda bak på 1.8 (större "kurl" (shoulder), den splinsade delen som fäster dem i navet).
Är själv ute efter 10mm spacers, navstyrning behövs inte men det får gärna vara max 8håliga (tex 4x100,108) (dvs inget kycklingnät alá Biltema).
groove/wheel extention rear 20mm per axle
NAB-0953-14 94,00 € *
rear all NA 1,9 + NA 1,6 -90HP + NB / NA 1,6 - 115PS from 135531
Please order for miata only with chassi number » details
Fattar inte riktigt! En del av dessa spacers har "front & rear" i rubriken dvs man borde få spacers till alla hjul. Men beställer jag det jag klippt in ovan verkar jag bara få till bakhjulen?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Du! Tackar!! Jag hade gjort samma grej! Trist för dig dock...Josen wrote:Det blev fel när jag köpte dessa - det står 10 mm per axel innebärande 5 mm på hjul.5 mm spacern har inget stöd för centering. Går om man kan vända centrum-ringen på fälgen. Man skall ha 20 mm per axel som minst då har spacern stöd för centering.
/Joachim
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Spejsrarna levereras i par!
Att det står front and rear beror på att tidiga miator har likadana bultar fram som bak medans senare har begåvats med olika bultar..
Det som skiljer är storleken på "huvudet" på bulten.
Vill du bredda 10 mm per hjul, alltså 20mm per axel både fram och bak på en NA med NBs drivaxlar från en 1.8 är det så här din beställning ska se ut:
För framaxel:
groove/wheel extention 20mm per axle NC
NAB-0953-13
94,00 €
front all NA + NB
För bakaxel:
groove/wheel extention rear 20mm per axle
NAB-0953-14
94,00 €
rear all NA 1,9 + NA 1,6 -90HP + NB / NA 1,6 - 115PS from 135531
Att det står front and rear beror på att tidiga miator har likadana bultar fram som bak medans senare har begåvats med olika bultar..
Det som skiljer är storleken på "huvudet" på bulten.
Vill du bredda 10 mm per hjul, alltså 20mm per axel både fram och bak på en NA med NBs drivaxlar från en 1.8 är det så här din beställning ska se ut:
För framaxel:
groove/wheel extention 20mm per axle NC
NAB-0953-13
94,00 €
front all NA + NB
För bakaxel:
groove/wheel extention rear 20mm per axle
NAB-0953-14
94,00 €
rear all NA 1,9 + NA 1,6 -90HP + NB / NA 1,6 - 115PS from 135531
- P-O Håkansson
- Posts: 33
- Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Aha! Kanon, man får tacka!Martin Wahlberg wrote:Spejsrarna levereras i par!
Att det står front and rear beror på att tidiga miator har likadana bultar fram som bak medans senare har begåvats med olika bultar..
Det som skiljer är storleken på "huvudet" på bulten.
Vill du bredda 10 mm per hjul, alltså 20mm per axel både fram och bak på en NA med NBs drivaxlar från en 1.8 är det så här din beställning ska se ut:
För framaxel:
groove/wheel extention 20mm per axle NC
NAB-0953-13
94,00 €
front all NA + NB
För bakaxel:
groove/wheel extention rear 20mm per axle
NAB-0953-14
94,00 €
rear all NA 1,9 + NA 1,6 -90HP + NB / NA 1,6 - 115PS from 135531
Nu kommer en tomtefråga till, måste vara säker innan jag vågar beställa...
Jag har beställt bakaxeln från Tyskland och jag vet att den är på gång när som helst, men jag har inte sett den än och är därför osäker på vad det är för delar som byts ut och vad det är som får sitta kvar när det gäller hjulbultar mm. Det jag har köpt är en torsendiff med drivaxlar. Sitter plattan med hjulbultarna fast i drivaxlarna så att jag får NB:s bultar bak eller "sticker man in" drivaxlarna i befintlig hjulbultsplatta? (hoppas ni fattar vad jag menar)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Kanon! Blir ju samma beställning ändå ser jag nu, då min NA är en 1.8...Peter Sandström wrote:Du kommer bara att byta drivaxlarna. Navet med hjulbultar är dom befintliga.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Såg det programet när han åkte genom hela London för att hämta ett par spacers i hästväg, dom var minst 100mm.P-O Håkansson wrote:10 mm, pffft! Har du inte sett "Chop Shop" på Discovery? De snubbarna sätter rutinmässigt på 100 mm spacersNiklas Falk wrote:Är själv ute efter 10mm spacers...
Ha det,
P-O
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Fasen vet hur jag tänkte. Då det var åtta hål i spacern trodde jag att man skruvade fast spacern på orginalbultarna med muttrarna försänkta i spacern och att man satte medföljande bultar i de kvarvarande fyra spacerhålen och fälgen på dessa...
Jag trodde diskussionen om olika storlek berodde på hålstorleken i spacern. Borde jag ju räknat ut att 10mm spacer knappast kan försänka en tjockare mutter...
Detta innebär att jag måste byta bultarna. Fasen vet om jag fixar det. Skam den som inte prövar...(hette d inte men ändå, kan Bush säga fel så...)
Jag trodde diskussionen om olika storlek berodde på hålstorleken i spacern. Borde jag ju räknat ut att 10mm spacer knappast kan försänka en tjockare mutter...
Detta innebär att jag måste byta bultarna. Fasen vet om jag fixar det. Skam den som inte prövar...(hette d inte men ändå, kan Bush säga fel så...)
- Attachments
-
- spacers.JPG (30.07 KiB) Viewed 1692 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Inga som helst problem att byta bultarna!
Bak viker du undan bromsskölden lite grand i framkant, alltså där oken sitter, efter att ha demonterat bromsok och bromssadel och sen tar du en gummiklubbas hårda ände och bankar ut bultarna en i taget! Har du inget behov av att spara gängorna på de gamla bultarna tar du en blyklubba istället!
Fram behöver du inte ens vika undan bromsskölden!
Tog mig en halvtimme att byta runt om på min!
Bak viker du undan bromsskölden lite grand i framkant, alltså där oken sitter, efter att ha demonterat bromsok och bromssadel och sen tar du en gummiklubbas hårda ände och bankar ut bultarna en i taget! Har du inget behov av att spara gängorna på de gamla bultarna tar du en blyklubba istället!
Fram behöver du inte ens vika undan bromsskölden!
Tog mig en halvtimme att byta runt om på min!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 52
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
- Location: Stockholm
Jag håller med, det går ganska fort. Se till att bultarna bottnar bara annars kan de "sätta sig" när du kör med påföljd att hjulen lossnar! Jag drog fast mina bultar utan fälg monterad med hjälp av en distans (lagom stor hylsa) och hjulmutter samt allt ordentligt inoljat. Man kan då se att bulten bottnar ordentligt.Martin Wahlberg wrote:Inga som helst problem att byta bultarna!
Bak viker du undan bromsskölden lite grand i framkant, alltså där oken sitter, efter att ha demonterat bromsok och bromssadel och sen tar du en gummiklubbas hårda ände och bankar ut bultarna en i taget! Har du inget behov av att spara gängorna på de gamla bultarna tar du en blyklubba istället!
Fram behöver du inte ens vika undan bromsskölden!
Tog mig en halvtimme att byta runt om på min!
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
MX-5 NB 1999 Modifierad
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Kanon! Då vågar jag mig på det!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5