Spacers från IL

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Spacers från IL

Post by Fredrik Henriksson »

Har tänkt att beställa dessa 10mm spacers från IL: http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 9143996d4f

Frågan är bara om det förändrar något att jag har en NB-bakaxel(har iofs inte fått den än). Jag ser att dom vill ha serienr då det skiljer mellan olika modeller. Men byte av drivaxlar kan väl inte förändra något i detta avseende?

/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det enda som skiljer är hjulbultarna. De är annorlunda bak på 1.8 (större "kurl" (shoulder), den splinsade delen som fäster dem i navet).

Är själv ute efter 10mm spacers, navstyrning behövs inte men det får gärna vara max 8håliga (tex 4x100,108) (dvs inget kycklingnät alá Biltema).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Det blev fel när jag köpte dessa - det står 10 mm per axel innebärande 5 mm på hjul.5 mm spacern har inget stöd för centering. Går om man kan vända centrum-ringen på fälgen. Man skall ha 20 mm per axel som minst då har spacern stöd för centering.

/Joachim
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:Det enda som skiljer är hjulbultarna. De är annorlunda bak på 1.8 (större "kurl" (shoulder), den splinsade delen som fäster dem i navet).

Är själv ute efter 10mm spacers, navstyrning behövs inte men det får gärna vara max 8håliga (tex 4x100,108) (dvs inget kycklingnät alá Biltema).
Ok, då funkar dessa mao? :?
groove/wheel extention rear 20mm per axle
NAB-0953-14 94,00 € *
rear all NA 1,9 + NA 1,6 -90HP + NB / NA 1,6 - 115PS from 135531
Please order for miata only with chassi number » details

Fattar inte riktigt! :? En del av dessa spacers har "front & rear" i rubriken dvs man borde få spacers till alla hjul. Men beställer jag det jag klippt in ovan verkar jag bara få till bakhjulen? :?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Det blev fel när jag köpte dessa - det står 10 mm per axel innebärande 5 mm på hjul.5 mm spacern har inget stöd för centering. Går om man kan vända centrum-ringen på fälgen. Man skall ha 20 mm per axel som minst då har spacern stöd för centering.

/Joachim
Du! Tackar!! :D Jag hade gjort samma grej! :roll: :lol: Trist för dig dock... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Post by Martin Wahlberg »

Spejsrarna levereras i par!
Att det står front and rear beror på att tidiga miator har likadana bultar fram som bak medans senare har begåvats med olika bultar..
Det som skiljer är storleken på "huvudet" på bulten.

Vill du bredda 10 mm per hjul, alltså 20mm per axel både fram och bak på en NA med NBs drivaxlar från en 1.8 är det så här din beställning ska se ut:

För framaxel:
groove/wheel extention 20mm per axle NC
NAB-0953-13
94,00 €
front all NA + NB

För bakaxel:
groove/wheel extention rear 20mm per axle
NAB-0953-14
94,00 €
rear all NA 1,9 + NA 1,6 -90HP + NB / NA 1,6 - 115PS from 135531
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Post by P-O Håkansson »

Niklas Falk wrote:Är själv ute efter 10mm spacers...
10 mm, pffft! Har du inte sett "Chop Shop" på Discovery? De snubbarna sätter rutinmässigt på 100 mm spacers 8)

Ha det,
P-O
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Martin Wahlberg wrote:Spejsrarna levereras i par!
Att det står front and rear beror på att tidiga miator har likadana bultar fram som bak medans senare har begåvats med olika bultar..
Det som skiljer är storleken på "huvudet" på bulten.

Vill du bredda 10 mm per hjul, alltså 20mm per axel både fram och bak på en NA med NBs drivaxlar från en 1.8 är det så här din beställning ska se ut:

För framaxel:
groove/wheel extention 20mm per axle NC
NAB-0953-13
94,00 €
front all NA + NB

För bakaxel:
groove/wheel extention rear 20mm per axle
NAB-0953-14
94,00 €
rear all NA 1,9 + NA 1,6 -90HP + NB / NA 1,6 - 115PS from 135531
Aha! Kanon, man får tacka! :)

Nu kommer en tomtefråga till, måste vara säker innan jag vågar beställa...

Jag har beställt bakaxeln från Tyskland och jag vet att den är på gång när som helst, men jag har inte sett den än och är därför osäker på vad det är för delar som byts ut och vad det är som får sitta kvar när det gäller hjulbultar mm. Det jag har köpt är en torsendiff med drivaxlar. Sitter plattan med hjulbultarna fast i drivaxlarna så att jag får NB:s bultar bak eller "sticker man in" drivaxlarna i befintlig hjulbultsplatta? (hoppas ni fattar vad jag menar) :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Du kommer bara att byta drivaxlarna. Navet med hjulbultar är dom befintliga.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Peter Sandström wrote:Du kommer bara att byta drivaxlarna. Navet med hjulbultar är dom befintliga.
Kanon! :) Blir ju samma beställning ändå ser jag nu, då min NA är en 1.8... :roll: :oops:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

P-O Håkansson wrote:
Niklas Falk wrote:Är själv ute efter 10mm spacers...
10 mm, pffft! Har du inte sett "Chop Shop" på Discovery? De snubbarna sätter rutinmässigt på 100 mm spacers 8)

Ha det,
P-O
Såg det programet när han åkte genom hela London för att hämta ett par spacers i hästväg, dom var minst 100mm. :shock: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Fasen vet hur jag tänkte. Då det var åtta hål i spacern trodde jag att man skruvade fast spacern på orginalbultarna med muttrarna försänkta i spacern och att man satte medföljande bultar i de kvarvarande fyra spacerhålen och fälgen på dessa... :?

Jag trodde diskussionen om olika storlek berodde på hålstorleken i spacern. Borde jag ju räknat ut att 10mm spacer knappast kan försänka en tjockare mutter... :lol:

Detta innebär att jag måste byta bultarna. :o Fasen vet om jag fixar det. Skam den som inte prövar...(hette d inte men ändå, kan Bush säga fel så...)
Attachments
spacers.JPG
spacers.JPG (30.07 KiB) Viewed 1683 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Post by Martin Wahlberg »

Inga som helst problem att byta bultarna!
Bak viker du undan bromsskölden lite grand i framkant, alltså där oken sitter, efter att ha demonterat bromsok och bromssadel och sen tar du en gummiklubbas hårda ände och bankar ut bultarna en i taget! Har du inget behov av att spara gängorna på de gamla bultarna tar du en blyklubba istället!
Fram behöver du inte ens vika undan bromsskölden!
Tog mig en halvtimme att byta runt om på min!
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Martin Wahlberg wrote:Inga som helst problem att byta bultarna!
Bak viker du undan bromsskölden lite grand i framkant, alltså där oken sitter, efter att ha demonterat bromsok och bromssadel och sen tar du en gummiklubbas hårda ände och bankar ut bultarna en i taget! Har du inget behov av att spara gängorna på de gamla bultarna tar du en blyklubba istället!
Fram behöver du inte ens vika undan bromsskölden!
Tog mig en halvtimme att byta runt om på min!
Jag håller med, det går ganska fort. Se till att bultarna bottnar bara annars kan de "sätta sig" när du kör med påföljd att hjulen lossnar! Jag drog fast mina bultar utan fälg monterad med hjälp av en distans (lagom stor hylsa) och hjulmutter samt allt ordentligt inoljat. Man kan då se att bulten bottnar ordentligt.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Kanon! Då vågar jag mig på det! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply