Nästa steg i väghållning?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Nästa steg i väghållning?

Post by Pingen »

Kör en 323F -90. Bilen har snart gått 25000 mil och därför kommer inga stora summor att läggas ut på väghållningen (typ coilovers). Bilen är dock fräsch under (med beröm från besiktning), och den känns direkt och tight på vägen.
Nu sitter det HR-fjädrar på, med okända dämpare. Bilen är relativt stum och hård. Enklare lättning kommer att utföras, och ett svetsat kryss-stag mellan fjäderbenen bak.

Däcken för 2010 kommer till att börja med vara samma som förra året, billiga lågprofil 215/40-16.

1. Är det överhuvudtaget värt att lägga ner mer på väghållning som bussningar och/eller grövre krängningshämmare, om däcken inte byts?

2. Vad är mest prisvärt, att köpa en uppsättning separata fälgar med typ R888, eller att köra på samma däck som till vardags, förslagsvis dyrare märke i samma dimension som ovan (215/40-16)?
Christian Olsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nästa steg i väghållning?

Post by Niklas Falk »

Ska du spara pengar, byt bara det som är trasigt eller som du VET påverkar (efter att ha testat).

R-däck med nära original Chassi brukar bara innebära snabbslitna däck och stort önskemål om hårdare fjädrar/krängare och därmed andra dämpare osv osv.
Med friska orginalliknande delar så kan "långloppsdäck" ge mycket skoj per krona (dvs gatdäck som håller och fungerar). Team i MSLS kan säkert ge råd om vettiga däckstyper.
Fulfälgar med bandäck är vettigt oavsett, det är ändå en bra säkerhet att ha 8 hjul med sig (att vränga av ett däck på banan har väl hänt).

Testa gärna att köra med lite smalare däck bak (205 fram och 195 bak tex), det balanserar upp framtungheten på ett smidigare sätt än krängare.
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Nästa steg i väghållning?

Post by Pingen »

Har hittat diverse krängare i UK relativt billigt, o tänkte att detta kanske skulle vara en bra uppgradering, men efter vad du säger så verkar det som om en extra uppsättning hjul med ordentliga kanske vore på sin plats först.

Någon mer som vill dela med sig av sina åsikter?
Christian Olsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nästa steg i väghållning?

Post by Niklas Falk »

En lite grövre krängare bak kan vara en mycket bra uppgradering generellt. Rondeller och annat vardagsskoj är ju också viktigt.

Vill man testa uppgradering av bakre krängare på ett billigt sätt så kan du montera dubbla original (du har ju fler än en 323F att tillgå). Att testa och märka hur det känns är viktigare än att antalet vunna auktioner på Ebay :)
Post Reply