Fjäderhårdhet till KSport för "road & track"

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Fjäderhårdhet till KSport för "road & track"

Post by Victor »

Jag hade tänkt skaffa FM-fjädrar och Konidämpare till min NB -99 för gatkörning och lite konbana och några trackdays men nu med Raidopowers erbjudande med KSport coilovers för 6000:- blir det ju betydligt billigare och höjdjusteringen får man på köpet. Dessutom kan jag skruva av originalfjäderbenen och lägga dem kompletta på hyllan för framtida bruk.

Men hur hårt vågar man gå? Jag kör mest på gata och kommer besöka ett antal konbanekörningar och trackdays. Det är inte komforten jag tänker på i första hand utan uppträdandet på lite ojämnare vägar. Slingriga 70-vägar är ju tyvärr inte alltid nyasfalterade. Samtidigt vill jag ju inte välja mjukare än nödvändigt. Mitt mål med bankörningen är att ha kul och lära mig att köra bil "på riktigt", inte jaga varvtid till varje pris.

Lite jämförelsetal:
# Original är 2,9/2,1 kg/mm (1,18/1,18 hz)
# FM är 5,7/4,2 kg/mm (1,65/1,66 hz)
# Tein Basic, SS och Flex i standardutförande är 7/6 kg/mm (1,83/1,99 hz) och ska fungera för mitt användningsområde: "For a daily driver and occasional drifting, autocross or track days, the standard Basic 7/6kg springs are great."
# Det verkar som standard för KSport är 9/6 kg/mm (2,08/2,00 hz) eller där omkring (det varierar lite var man läser). Frågan är om det är för hårt eller om det funkar.

Jag lutar åt att kopiera Teins 7 kg/mm fram men ha lite mjukare bak (knappt 5 kg/mm) för att inte få för överstyrd balans tillsammans med mina H&R 26/16 mm krängningshämmare. Fatcat Motorsports beräkningsblad är suveränt för att få en uppfattning om vad olika chassiförändringar kan innebära :)
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Fjäderhårdhet till KSport för "road & track"

Post by Andreas E »

På min NA har jag Ksport dämpare och valde fjäderhårdhet: 9.8 fram och 6.5 bak. Min bil gåt som året-runt bil samt på konbanor och även i MX-5 Cupen i år. Jag hade tidigare gula koni och FM-fjädrar och upplevde inte efter bytet att komforten blev sämre. hade jag köpt igen hade jag nog tagit lite hårdare fjädrar ändå (typ 11 fram och 8 bak) men det är ju för jag kör MX-5 Cupen och ganska mycket konbana.
En fördel när du väl köpt Ksport dämparna är att nya fjädrar inte kostar supermycket (har för mig att de kostar 1000-1500 kr för en uppsättning) så det går alltid att byta om man inte är nöjd efter någon säsong.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Fjäderhårdhet till KSport för "road & track"

Post by Dennis Kullman »

Dämparnas lågfartskompressionsdämpning påverkar beteendet mer än fjädrarna, så jag skulle valt fjädrar efter den tillämpning som kräver de hårdaste.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Fjäderhårdhet till KSport för "road & track"

Post by Victor »

Jag mailade Raidopower och frågade vad standardsättningen var och för Miata var det 8,7/6 kg/mm. Detta resulterar i ett FRC på 57,8% vilket jag tror kan bli lite för överstyrt (för mig som ganska "grön" förare i alla fall :oops:).

Några referensmått på FRC:
NB original 63,2%
NB Sport (med 12 mm krängningshämmare bak och hårdare fjädrar) 60,3%
MazdaSpeed Miata 58,2%

Har använt kalkylbladet från FatCat Motorsports för beräkningarna: http://fatcatmotorsports.com/FRC_NB/FCM_MSDS_1_8NB.htm

Det känns inte som jag vill ha mer överstyrd balans än MazdaSpeeden har från fabrik. Därför tycker jag att någonstans kring 5,3-5,8 kg/mm borde vara lämpligt bak tillsammans med 8,7 kg/mm fram så att man i alla fall hamnar på "rätt" sida. Detta ger ett FRC på 60,0-58,4%. Att jag har angett ett spann är att jag inte lyckades få ur Raidopower vilka hårdheter som fanns utan svaret var att man skulle önska hårdhet och sedan får man det som ligger närmast. :think2:

Har jag missat något fundamentalt som är mycket viktigare för bilens balans/känsla/uppförande än mitt resonemang kring FRC angående val av fjäderhårdheter? Hjulkonstantförhållande mellan fram/bak t.ex.?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fjäderhårdhet till KSport för "road & track"

Post by Niklas Falk »

Häng inte upp dig alltför mycket på FRC förrän du testat lite med den körning du planerar.
Jag kör med 56.4% för tillfället och det understyr ändå lite här och där (fyrhjulsdrift nedför Microkrönet i balans).

Det är mycket annat som påverkar balansen också (diff, dämpare och camber spread tex) och allt påverkar vid lite olika tillfällen.

Men FRC är ett bra mått på att få liknande balans med olika mixar av fjädrar och krängare (dvs ett bra relativt verktyg, inte så exakt som absolut balans mellan olika förare).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Fjäderhårdhet till KSport för "road & track"

Post by Dennis Kullman »

Victor wrote: ...57,8% ...
...63,2%...
...60,3%...
...58,2%...

...5,3-5,8 kg/mm...
...8,7 kg/mm
...60,0-58,4%...
Till att börja med tycker jag att du ska avrunda fjäderkonstanterna till hela kg och FRC till hela %.
Förutom att du inte kommer kunna uppleva så små skillnader, så kan du inte heller räkna med att de fjädrar du får stämmer så väl med specifikationerna. Jag kör med 9/6 och det funkar bra till det mesta på min NA. Skaffar jag ett set till så blir det inte ett ynka kilo hit eller dit utan förmodligen 12/8 d v s en ökning på mer än 30 %.
Last edited by Dennis Kullman on Mon 19 Oct 2009, 22:25, edited 1 time in total.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Fjäderhårdhet till KSport för "road & track"

Post by Victor »

Bra poäng angående antalet gällande siffror. Dock anger KSport sina fjädrar med en decimal (på http://www.ksport.co.uk kan man se standardsättningarna). Men där står det 8,7/6,2 till Miata, inte 8,7/6,0 som jag fick i mailet från Raidopower så man kan ju undra lite över noggrannheten.

Men då krånglar jag inte till det i onödan utan kör på standardsättningen, det kan inte vara helt galet även om KSport knappast har gjort något omfattande utvecklingsarbete när de valde den. :lol:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Krullert
Posts: 36
Joined: Sat 16 Aug 2008, 20:03

Re: Fjäderhårdhet till KSport för "road & track"

Post by Krullert »

Jag har 11,5/10,5 på min NA med ksport, jag har inte testat på bana men vid inspirerad körning på småvägar så skrapar det hellre i skärmkanterna än släpper. Och inte är den så hård som man kan tro om man jämför mina siffror mot vad många andra kör. Faktiskt väldig lik komfort nu som med orginaldämpare/fjädrar
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
Krullert
Posts: 36
Joined: Sat 16 Aug 2008, 20:03

Re: Fjäderhårdhet till KSport för "road & track"

Post by Krullert »

Oj jag hade tydligen fel ang. mina fjädrar. Jag hade ju inte beställt 11,5/10,5 men eftersom det stod så på fjädrarna antog jag att jag hade fått fel men "jag provar ändå".

Mailade nu Raidopower och de berättade att siffrorna på fjädrarna anger tjocklek och längd på dessa, det visste inte jag amatör som jag är.

Tänkte bara säga det eftersom jag tidigare sa att 10,5 bak inte alls känns hårt. Det är alltså inte 10,5kg/mm jag har..
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
Post Reply