Bromsbelägg

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Bromsbelägg

Post by Måns Wilke »

Jag har nu testat Carbotec XP8 och XP10 fram, samt AX6 bak. Bakbeläggen nyttjas ju marginellt mot frambeläggen och är därför inte speciellt slitna men fram är det värre.
XP8orna höll 3 bandagar samt körning t o f jobbet i 2,5 månander. Xp10orna la Jag på föraa torsdagen, rullade 90 mil autobahn, 35 mil på Spa, 90mil hem igen och de är snart slut. En bandag till sen är det dags att byta.
Jag btrukar inte vara den som snålar, men 2000 spänn för frambelägg som håller så kort tid är för mycket t o m för mig.
Därför så har Jag tittat lite på andra alternativ och varför inte slå till med en fråga gällande belägg i andra änden av priskalan. EBC Yellowstuff för 800:- fram 700:-bak. Är dessa något att hänga i granen?
Green har Jag bara hört negativt om, men kan dessa gula vara nåt?

Andra alternativ som gärna få hålla sig bra hitom Carbotech, då Jag annars lika väl kan välja dem, då de är oerhört bra.
Jag kommer antagligen att använda XP10 ändå, vid ev. tävling nästa år, men vid träffar och träning så känns det overkill att slita ut 3,4,5 par belägg per år.


Tips?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Bromsbelägg

Post by Torkel k »

Jag byter bromsar innan och efter banträffarna jag. Tar knappt en timma, medräknat att plocka fram, plocka undan, sänka ett par bärs och jaga bort grannarna från ölgömman. Men jag är ju jävligt snål också.

Jag kör med EBC gröna på väg och tycker de funkar bra för det. Har inte provat EBCs Gula, men har kört på EBC Röda. De försvann på 2 bandagar, men det var på en bana som var myyyycket hård mot bromsarna (Carolina Motorsport Park, SC). De Hawk Pads jag kör med nu (blåa) funkar bra för mig. De håller 3-4 bandagar fram och dubbelt så länge bak. Dammar mycket, men sliter inte så mycket på skivorna. Men jag kör fortfarande på ett lager jag köpte med mig från USA, så jag vet inte var man köper dem här i Sverige.

Edit: Jag upplevde att jag slet ur mindre bromsar då jag gick till R-däck än då jag körde gat-däck. Säkert en kombination av att jag lärt mig och att mera grepp gör att man kan bromsa "hårt och kort" istället för tvärt om. Så köp R-däck Måns! :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Bromsbelägg

Post by Måns Wilke »

R-däck är beställda, Torkel :wink: Toyo R888 i 215 50 16.

Har aldrig bytt belägg, men det kanske inte är så svårt.

Detta kommer nog ifs att vara ett ickeproblem from imorgon, då Jag nog köper en "ny" bil. Jag köper tillbaka en bil Jag sålde ifjol. Känd historik och 30.000:- billigare än då :up: :D

alltså behöver Mazdan bara rulla t o f banan, samt PÅ naturligtvis.
Det kan alltså bli tal om att göra den till en riktigt hard core racer, men då blir det ju i B och inte C
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Bromsbelägg

Post by Per Hammarsjö »

Testa PFC 97. Ska vara snäppet värre än Carbotech men sliter mycket mera skivor. EBC duger gott åt gatkörning och lättare bankörning. Men ska du tävla så sätt en extra tydlig bogserögla i alla hörn på bilen.. ;)
Post Reply