R-däck/dämpare VS. Varvtid?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

R-däck/dämpare VS. Varvtid?

Post by Måns Wilke »

Om Jag i nuvarande utförande kör 1.15.xx på Knutstorp på gatdäck (225/35 18), hur mycket gör följande förändringar i teorin?

R-däck (215/50 16)

Dämpare/fjädrar (12F 7R) alltså riktiga racinggrejor.


Nya R-däck är ju på G och Jag undrar vad Jag kan förvänta mig för förbättring. Likadant med fjädrar/dämp: de är inte inköpta men snart på G de med.

Jag vill veta om Jag med dessa moddar kan stå mig i konkurrensen, eller om Jag har en lång väg kvar med lättning och bortplockande av ABS m.m?


Vad är rimligt att räkna med för tider?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: R-däck/dämpare VS. Varvtid?

Post by Josen »

Nu vet jag inte vad dina gat-däck klarar men generellt så räknar man med ~1-2 sec på banor som Knutan/Kullen med R-däck. Stötdämparna ( om det är race setting ) ger ~ 2 sec utan tvivel. Så räkna med ~ 3 sek realistiskt på prylarna
när du har blivit lite varm i kläderna är 4 sek klart rimligt och borde avspegla en NC som perfekt C-bil :up:
Så jag tror du når låga 10-tider ( möjligen höga 9:or) och är klart en topp-runner :) Skam vore väl annars med senaste MX-5:an :) Ser fram emot att du smiskar upp Miata eliten nästa år :twisted:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: R-däck/dämpare VS. Varvtid?

Post by Fredrik Henriksson »

Fan du blir farlig! :shock: 8) Tur att det blir en del bantid framöver så man får chans att slipa lite på tekniken... :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: R-däck/dämpare VS. Varvtid?

Post by Måns Wilke »

Nä, nu ska Ni nog inte gå och bli rädda här...... än!. :D
Fast en hint kommer Vi att få den 18/8 då Jag ska köra Knutan på R-däck för första gången. Det blir enda modden mot 1.15.xx, förutom de grövre krängarna som sitter på nu. Hoppas på torrt och fint så att jag får veta lite hur Jag ligger till :up: :wink:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply