Justerbara bakre A-armar

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.

Justerbara bakre A-armar

Inläggav jafo » ons 08 feb 2017, 13:03

Har någon erfarenhet av justerbara A-armar på Miatan?

IL-Motorsport har en, någon som vet mer om den, kvalitet? Funktionen att man justera kamber utan att behöva lossa A-armen från hjulspindeln verkar vettig, som man behöver göra på en del andra, t.ex Flying Miata's

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 4b9d8b33a4

https://www.flyinmiata.com/rear-upper-control-arms.html
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
jafo
 
Inlägg: 145
Images: 6
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 23:01
Ort: Kungsbacka

Re: Justerbara bakre A-armar

Inläggav Niklas Falk » ons 08 feb 2017, 19:37

Med rundfil gör du hålen ovala, klart.

Dvs övre yttre, det är tunn plåt.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3993
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Justerbara bakre A-armar

Inläggav jafo » fre 15 dec 2017, 17:53

Bakre A-armar som är justerbara skulle vara fint, men för att ytterliga göra det hela lättare justeringsmässigt så vill jag separera inställningarna av Kamber- och Tåvinkel.

Nu i orginalutförande på Miatan så är det 2st justerbultar på var sida med vilka du ställer in Tå- och kambervinkel. Min tanke är att man tar bort en justerbult på respektive sida och och ersätter dessa med bultar som har brickor med centrerade hål, d.v.s dessa är "neutrala" och ändrar därför ej några vinklar.

Den kvarvarande justerbulten på A-armen används sedan för att justera Tåvinkeln, och den justerbara A-armen tar hand om Kambervinkeln. Nu är frågan var finner man sådana "neutrala brickor" av rätt dimension?
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
jafo
 
Inlägg: 145
Images: 6
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 23:01
Ort: Kungsbacka

Re: Justerbara bakre A-armar

Inläggav Niklas Falk » sön 17 dec 2017, 20:48

På min med ovala hål i den övre yttre positionen så ställer man toe med camberbultarna (det är ju den inställningen som är petigast).
När det är som man vill ha det är det bara att lossa övre ytter och "fälla" hjulet till den camber du vill ha (nånstans mellan 0 och -5 :) ), utan att toe flyttar på sig märkbart.

Anledningen att det fungerar ok med endast klämkraft (inga styrklackar eller nåt) är att krafterna i den övre bärarmen är betydligt lägre än i den undre.
Av samma anledning kan det fungera med lite klenare saker i övre främre (jämfört med undre).
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3993
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult


Återgå till Hjulupphängning och väghållning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron