Utan krängningshämmare...

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.

Utan krängningshämmare...

Inläggav aMattias » sön 16 jul 2017, 19:31

Om man vill "avaktivera" i detta fall den bakre krängningshämmaren. Räcker det att koppla loss/ta bort den ena drop linken?

Jag har öppen diff (antar jag) på min NA och tänkte laborera lite för bättre fäste för bakhjulen.

/Mattias
Mattias Andersson
NA 1.6 -90 BRG

6:e plats MX-5 Sprint Cup 2016 R-däcksklassen
19:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen ;-)
aMattias
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 okt 2015, 21:37
Ort: Järfälla

Re: Utan krängningshämmare...

Inläggav Andreas E » sön 16 jul 2017, 21:02

Jag skulle lossa på båda sidor och fästa upp med buntband så de inte tar i när du kör.

/Andreas E
Andreas Eckemark (fd. Karlsson) medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club. Numera med en svart NBFL som är en kompromiss mellan komfort och roadsport. På jobbet är det fordon med drygt 14000 hk som körs i upp till 385 km/h som gäller.
Användarvisningsbild
Andreas E
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 2298
Images: 42
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:46
Ort: Västerås/Centrum

Re: Utan krängningshämmare...

Inläggav Niklas Falk » sön 16 jul 2017, 21:05

Går bra att lossa bara på ena sidan. Om mutter sätts på plats så har du allt du behöver för att återställa på besiktningen (jag glömmer alltid den detaljen) :)
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3959
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Utan krängningshämmare...

Inläggav aMattias » sön 16 jul 2017, 21:27

Bra tips om besiktningen. Hade nog inte tänkt på den detaljen. :up:

Påverkas något annat än roll-beteendet om kränghämmaren lossas? T.ex över-/understyrning?
Mattias Andersson
NA 1.6 -90 BRG

6:e plats MX-5 Sprint Cup 2016 R-däcksklassen
19:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen ;-)
aMattias
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 okt 2015, 21:37
Ort: Järfälla

Re: Utan krängningshämmare...

Inläggav chriss » mån 17 jul 2017, 10:25

Brukar lossa ena sidan och tejpa en mot bärarmen och som Niklas skriver lämna i bultarna så är det lätt att labba.

Du kommer justera under/överstyrning men krängningshämmare. Som egentligen är ett konstigt namn då de inte gör jättemycket mot krängning jämfört med tex lite hårdare fjädrar.

Grovt är det mjukare inställning = mer grepp. Så tar tar du bort bak kommer du få mer grepp bak och därmed mer åt understyrning hållet beroende på vart din balans är nu.

Skriv lite om den setup för många har likande setup och gjort mycker av test jobbet åt dig ;)
Chriss Rice
Göteborg
Användarvisningsbild
chriss
 
Inlägg: 651
Blev medlem: fre 15 jul 2011, 02:13


Återgå till Hjulupphängning och väghållning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst