Utan krängningshämmare...

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.

Utan krängningshämmare...

Inläggav aMattias » sön 16 jul 2017, 19:31

Om man vill "avaktivera" i detta fall den bakre krängningshämmaren. Räcker det att koppla loss/ta bort den ena drop linken?

Jag har öppen diff (antar jag) på min NA och tänkte laborera lite för bättre fäste för bakhjulen.

/Mattias
Mattias Andersson
NA 1.6 -90 BRG

6:e plats MX-5 Sprint Cup 2016 R-däcksklassen
19:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen ;-)
aMattias

Re: Utan krängningshämmare...

Inläggav Andreas E » sön 16 jul 2017, 21:02

Jag skulle lossa på båda sidor och fästa upp med buntband så de inte tar i när du kör.

/Andreas E
Andreas Eckemark (fd. Karlsson) medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club. Numera med en svart NBFL som är en kompromiss mellan komfort och roadsport. På jobbet är det fordon med drygt 14000 hk som körs i upp till 385 km/h som gäller.
Användarvisningsbild
Andreas E
Medl. MX-5 Racing Club

Images: 42

Inläggav Niklas Falk » sön 16 jul 2017, 21:05

Går bra att lossa bara på ena sidan. Om mutter sätts på plats så har du allt du behöver för att återställa på besiktningen (jag glömmer alltid den detaljen) :)
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club

Images: 200

Inläggav aMattias » sön 16 jul 2017, 21:27

Bra tips om besiktningen. Hade nog inte tänkt på den detaljen. :up:

Påverkas något annat än roll-beteendet om kränghämmaren lossas? T.ex över-/understyrning?
Mattias Andersson
NA 1.6 -90 BRG

6:e plats MX-5 Sprint Cup 2016 R-däcksklassen
19:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen ;-)
aMattias

Inläggav chriss » mån 17 jul 2017, 10:25

Brukar lossa ena sidan och tejpa en mot bärarmen och som Niklas skriver lämna i bultarna så är det lätt att labba.

Du kommer justera under/överstyrning men krängningshämmare. Som egentligen är ett konstigt namn då de inte gör jättemycket mot krängning jämfört med tex lite hårdare fjädrar.

Grovt är det mjukare inställning = mer grepp. Så tar tar du bort bak kommer du få mer grepp bak och därmed mer åt understyrning hållet beroende på vart din balans är nu.

Skriv lite om den setup för många har likande setup och gjort mycker av test jobbet åt dig ;)
Chriss Rice
Göteborg
Användarvisningsbild
chriss

Återgå till Hjulupphängning och väghållning