Bra startdäck för att prova på banåkning?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.

Bra startdäck för att prova på banåkning?

Inläggav thegreger » mån 13 jul 2015, 21:25

Hej!

I dagsläget jobbpendlar jag med en NA i mer eller mindre originalutförande (förutom båge, som enligt tidigare ägare ska vara godkänd för Roadsport). Jag har planer på att ta en racinglicens senast i höst, och kanske börja så smått med någon banträff, prova-på-tillfällen under MSCC:s klubbtävlingar, osv. för att lära mig grunderna innan jag börjar köra "på riktigt". Jag är lite för fäst vid min bil för att börja modifiera den eller köra på bana för ofta, så tanken är att på sikt köpa en andra miata och bygga en mer tävlingsfokuserad bil. Registrerade mig precis här på forumet, det känns som rätt ställe att bolla idéer!

Nu är jag i läget att jag inför nästa sommar kommer att behöva köpa nya sommardäck, och då funderar jag på att byta ut originalfälgarna med 185/55/14 mot 15 eller 16-tummare (som sedan kan följa med till en framtida banbil) och lite bredare däck (205?). Om jag ska iväg på en banträff redan i höst så kanske det är vettigt att uppgradera redan innan dess? Är det rimligt att tro att jag kan köra en track day på ett set däck och sen använda dem till vardagspendlandet under följande säsong, om jag inte går för hårt ut på dem?

Sen är ju prestandafokuserade däck en hel djungel. Allas åsikter är färgade av deras respektive referensramar, och det däck som är spektakulärt bra för en förare döms ut som skräp av en annan. Jag vore därför jättetacksam för tankar och tips enligt följande kriterier!
- Behöver inte ha världens bästa grepp (ska ju oavsett vad inte tävla med dem), men ser gärna att det är något bättre än de standarddäck jag har idag.
- Om jag huvudsakligen ska köra dem till vardags är det trevligt om de inte är för temperaturberoende, eller helt värdelösa i regn. Kör jag ett prova-på-tillfälle till hösten (Knutstorp i september lockar) så finns det ju en överhängande risk att det är blött, och om jag ska använda dem till vardags så vill jag inte riskera livet på väg till jobbet när det regnar.
- Priset får gärna vara rimligt, det lär ändå ta ett bra tag innan det är däcken snarare än föraren som är begränsande...

Så i korthet, bra gatdäck som duger till ett par första stapplande steg ut på en racingbana?

Uppskattar all input!
-Simon
Simon Bjerkborn - Helsingborg, mestadels omodifierad NA
thegreger
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 jul 2015, 20:56

Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?

Inläggav Niklas Falk » mån 13 jul 2015, 23:22

Toyo R888 är rätt universal tills du pressar på rejält, då de blir lite varma och osnabba efter 8-10 varv.

När du sen tävlar finns det för tillfället bara ett däck som gäller i torrt...

Hårdare däck har jag ingen större koll på.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3959
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?

Inläggav Anders S » tis 14 jul 2015, 11:04

Ett väldigt populärt "semi-r-däck" är Toyo R1R, som funkar både på gatan och på banträffen. Det är förstås inget däck för MX-5 Cup, men om du kan tänka dig en kompromiss mellan gatdäck och r-däck så är det ett bra alternativ. Det greppar bra i regn också. Många som kör sprintcupen (konbana) kör på det här däcket. Jag har haft R1R i snart två år och är väldigt nöjd. Jag kör på 205/50 R15 på min NB. 195 bredd är också helt OK, dessutom billigare.

Det har länge talats om att Toyo komer att sluta tillverka det här däcket men det finns fortfarande att köpa, t ex på Däckonline http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=31563981.121.4365&sowigan=So&Breite=205&Quer=50&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=Toyo&ranzahl=4&S_Z=&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Toyo&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&Label=F-C-73-3&details=Ordern&typ=R-282538
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Användarvisningsbild
Anders S
 
Inlägg: 166
Images: 29
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 00:01
Ort: Täby

Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?

Inläggav thegreger » tis 14 jul 2015, 13:05

R1R låter helt perfekt för mina behov! Det är kanske slöseri på bra gummi att jobbpendla på R888-däck, och det skadar inte att de är billigare om jag nu ska slita upp dem medan jag övar mig på bankörning!

Tack för svar!
Simon Bjerkborn - Helsingborg, mestadels omodifierad NA
thegreger
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 jul 2015, 20:56

Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?

Inläggav MrMagu » ons 15 jul 2015, 14:36

Anders S skrev:Det har länge talats om att Toyo kommer att sluta tillverka det här däcket ...

Verkar till viss del vara sant. Bl.a. finns inte 225/45-15 kvar längre :(
Mats Gustafsson aka MrMagu
Västerås
MrMagu
 
Inlägg: 22
Images: 63
Blev medlem: tis 08 maj 2012, 22:57
Ort: Västerås

Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?

Inläggav Lejban » ons 15 jul 2015, 23:33

Hej Simon,

Jag körde hela första året min bil på Toyo T1R. Det inkluderade massa konbana och tre hela dagar på riktigt bana. Det är ett gatdäck som tål lite bana. Det finns bättre däck men prestanda för pengarna tycker jag dessa är en bra rek:

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... -119046__X

Inte så att jag sparade på dom heller, se här:

Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 1213
Images: 0
Blev medlem: tis 25 maj 2010, 13:25

Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?

Inläggav chriss » tor 16 jul 2015, 08:41

Har kört mycket med T1R och vart mycket nöjd både på gata och bana.

På gatan hade jag inte velat köra med 888 eller rdäck då de är lite tyngre, hårdare och klumpigare. Lätt och nätt på gatan så är bilen rolig att köra :up:
Chriss Rice
Göteborg
Användarvisningsbild
chriss
 
Inlägg: 651
Blev medlem: fre 15 jul 2011, 02:13

Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?

Inläggav Niklas H » tor 23 jul 2015, 07:21

Om bilen går mest på gata: 15x8" (lätta) med 205/50/15 bridgestone re-002 (eller 003, har inte provat dem, men de ska vara bra)

Om bilen går mest på bana / lek: samma fälgar med samma dimension 888 eller r1r.

888 låter ganska mycket på gatan och är besvärliga att leva med r1r är väldigt tysta.
Niklas Holmlöv
Niklas H
 
Inlägg: 223
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 17:05
Ort: Ljungby


Återgå till Hjulupphängning och väghållning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst