Någon som vet om det finns diff till bakaxel på 91 års mx-5
och var man kan få tag på en i så fall?
m.v.h
Anders
Diffspärr
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Viskodiffar i variarande skick finns det gott om. Lamelldiffen slutade Mazda Motorsport sälja i höstas. Du kan naturligtvis handla en begagnad och serva den. Specmiata.com kan vara et bra ställer att höra sig för på.
Ett annat sätt om du vill ha diff är att byta till 7"diffen från en 1.8. Tänk då på att det är endast 5växlade NB i USA som har 4.3:1 i utväxling (och de med torsen sugs upp av SpecMiataister snabbt som ögat).
Ett annat sätt om du vill ha diff är att byta till 7"diffen från en 1.8. Tänk då på att det är endast 5växlade NB i USA som har 4.3:1 i utväxling (och de med torsen sugs upp av SpecMiataister snabbt som ögat).
-
- Posts: 28
- Joined: Wed 19 Mar 2008, 13:56
- Location: lund
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
RX7ans lamelldiff "passar" men lamell eller Torsen kan man tvista om. Tar man en komplett klump slipper man shimsa in kronhjul/pinjong.miataninja wrote:Hur är det med diff från RX-7 ?
Hmm
"FYI, The '84-88 NA RX7 Clutch type LSD will bolt into the later 1994+ Miata housing with minor grinding of the interior of the housing"
..och jag som ska hämta en RX-7-a -85 imorgon...
Kolla upp priset på en renoveringssats till RX7ans diff först (och om du kan få tag på den).
-
- Posts: 28
- Joined: Wed 19 Mar 2008, 13:56
- Location: lund
- Contact:
ja jag är ju osäker på vad som sitter i min miata egentligen, öppen eller LSD, vi får seNiklas Falk wrote:RX7ans lamelldiff "passar" men lamell eller Torsen kan man tvista om. Tar man en komplett klump slipper man shimsa in kronhjul/pinjong.
Kolla upp priset på en renoveringssats till RX7ans diff först (och om du kan få tag på den).
BRG 1.8 -94
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Med min enorma erfarenhet av diffbromsar lutar jag åt lamell för racing respektive torsen (som jag aldrig testat ) för gata/sporadiska banträffar. Resonemanget bakom det hittar ni i tråden om min bil. Mitt val hänger inte främst på torsens nackdelar utan på lamellens fördelar - eller m a o: jag påstår inte att torsen är sämre för racing, men lamell är nog inte rätt val för den som inte kör racing eller väldigt mycket bana...Niklas Falk wrote:...lamell eller Torsen kan man tvista om.