Page 1 of 1

Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Fri 22 May 2009, 19:55
by MZM
Fick inte tiden att gå ihop med allt men vill göra så "gamla" miatan såldes och en ny "racekklar" skaffades.
Egentligen hade jag tänkte köpa en 1,8 men jag föll för denna.

Motor
* Standard 1,6l
* Catback-system
* Modifierat luftintag
* FIA huvudströmbrytare utvändigt

Chassi
Gula Koni Coilovers

Hjul och bromsar
* 15" Ronalfälgar med Dunlop Direzza 195/55 R15 för bana
* 15" Biltema T-164 fälgar med Toyo Proxes R888 205/50 R15 för bana
* 15" Guldpimpade Advanti racing fälgar med Michelin Energy 195/50 R15 för gata
* Original skivor
* Grenstuffbelägg runt om

Interiör
* SBF-godkänd båge
* Sparco Rev glasfiberstol
* Sportratt

Framtidsplaner
* Montera 6-punktsbälte

Bilder kommer inom kort.

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Fri 05 Jun 2009, 17:17
by MZM
Igår kom en leverans med bland annat kamremskitt och vattenpump ifrån mx5parts.co.uk.

Image

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Fri 05 Jun 2009, 20:50
by gokarting.nu
Hej Martin.

Fin bil, ska du köra något i år?

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Fri 05 Jun 2009, 21:56
by MZM
Tanken är att få tag på ett 4- eller 6-punktsbälte samt att installera en strömbrytare inne i bilen så man kan skaffa vagnsbok.

Tills dess blir det lite klubbträffar bara.

(man ska ju få tummen ut oxå)

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Sun 07 Jun 2009, 18:02
by MZM
Lite bilder på nya åket:
Image

Image

Image

Image

Huvudströmbrytaren vid a-stolpen ska fästas med nått annat än silvertejp, så fort jag får tag på ett plaströr med hyffsad dimension.

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Sun 07 Jun 2009, 19:27
by gokarting.nu
Det är så en RÖD bil ser ut!

Du har visat mig ljuset!!

Din bil är dessutom 8 år yngre....
Mycket fräsch leksak du har.

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Sun 07 Jun 2009, 20:50
by Josen
Kanon fin :) :up:
Är denna ägd av K Rydquists ?

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Sun 07 Jun 2009, 21:23
by MZM
gokarting.nu wrote:Det är så en RÖD bil ser ut!

Du har visat mig ljuset!!

Din bil är dessutom 8 år yngre....
Mycket fräsch leksak du har.
tackar, polermaskinen fick gå ett tag efter att jag fått hem bilen :)
Josen wrote:Kanon fin :) :up:
Är denna ägd av K Rydquists ?
Förra ägaren som hade den i 2 eller 3 år hette inte så. Möjligt att Rydquist hade den tidigare?

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Sun 07 Jun 2009, 21:32
by Niklas Falk
Josen wrote:Kanon fin :) :up:
Är denna ägd av K Rydquists ?
Rydqvists gamla ser jag lite då och då i Mölndal. Den gussbågen var ännu lite smalare och hade inte samma ytfinish. Men det är fortfarande axeln utanför bågen, accepterat av vagnboksbesiktare men inte så brett som är möjligt (om man struntar lite i originalbältes funktion).

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Sun 07 Jun 2009, 21:40
by Josen
Rydqvists gamla ser jag lite då och då i Mölndal. Den gussbågen var ännu lite smalare och hade inte samma ytfinish. Men det är fortfarande axeln utanför bågen, accepterat av vagnboksbesiktare men inte så brett som är möjligt (om man struntar lite i originalbältes funktion).
Sorry för OT

Men gick inte den söderut - har för mig den var på Knutan med växellåds strul ? KRydqvists heel-and-toe var lite väl hårt på kon-träffarna med SVKG kanske ;)

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Fri 12 Jun 2009, 21:51
by MZM
För 10 min sen fick jag ett splitternytt FIA-godkänt 6-punktsbälte. Bytte mot mina gamla Cobra-stolar.

Image

Nu behöver jag en huvudströmbrytare inne i bilen (troligtvis lite hjälp med inkopplingen då jag illhatar allt som har med el att göra). Sen hoppas jag att en vagnsbok ligger nära!

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Wed 01 Jul 2009, 14:59
by MZM
Nu är det semestertider så sparcostolen hamnade på vinden och originalstolen på glidskenor monterades tillbaka.

I övrigt ligger allt på is. Garaget isoleras och el ska dras ut så det får gå före just nu.

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Sun 16 Aug 2009, 18:43
by MZM
Idag åkte sparcostolen och sex-punktsbältet in i bilen igen.
Image

Nästa söndag är det dags för bilsport superstage i Emmaboda.

Ny olja, oljefilter och ett nytvättat luftfilter passade jag på att fjäska med när jag ändå var i garaget.

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Mon 24 Aug 2009, 21:58
by MZM
Igår vart det bilsport superstage i Emmaboda för min del

Image

Lyckades inte med mitt mål att köra en 1.35.XX-tid. Blev bara 1.36.47. Kul hade jag iaf. Var över ett år sedan jag körde sist (då med en crx ed9 som jag lyckades ratta på 1.32.24).

Ikväll när jag bytte tillbaka till gatdäcken upptäckte jag att bromsskivan på passagerarsidan fram satt löst.
Hålls skivan endast fast av ok, belägg och rost alltså?

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Mon 24 Aug 2009, 22:27
by Niklas Falk
MZM wrote:Hålls skivan endast fast av ok, belägg och rost alltså?
Nä, du klämmer den mellan nav och fälg med de där fyra hjulmuttrarna ;) :)

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Mon 24 Aug 2009, 22:29
by Lars Stahre
MZM wrote:Igår vart det bilsport superstage i Emmaboda för min del

Image

Lyckades inte med mitt mål att köra en 1.35.XX-tid. Blev bara 1.36.47. Kul hade jag iaf. Var över ett år sedan jag körde sist (då med en crx ed9 som jag lyckades ratta på 1.32.24).

Ikväll när jag bytte tillbaka till gatdäcken upptäckte jag att bromsskivan på passagerarsidan fram satt löst.
Hålls skivan endast fast av ok, belägg och rost alltså?
-Skivan hålls bara fast av fälgen, och möjligen även rost. :wink:

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Tue 25 Aug 2009, 11:16
by MZM
Niklas Falk wrote:
MZM wrote:Hålls skivan endast fast av ok, belägg och rost alltså?
Nä, du klämmer den mellan nav och fälg med de där fyra hjulmuttrarna ;) :)
jo sjävklart är det så, jag menade att oket höll det på plats när hjulet är bortplockat ;).

Men då vet jag att det inte ska sitta någon stoppskruv som det gör på min rs.

Undrar om det var skivan som klonkade vid vissa hårda kurvtagningar eller om det låg nått i handskfacket :think2:.

Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91

Posted: Tue 25 Aug 2009, 11:32
by Torkel k
En Miata med utslitna bussningar kan ge lite "klonk" ifrån sig i kurvor och då man bromsar hårt. Det gör iallafall min...