Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Fick inte tiden att gå ihop med allt men vill göra så "gamla" miatan såldes och en ny "racekklar" skaffades.
Egentligen hade jag tänkte köpa en 1,8 men jag föll för denna.
Motor
* Standard 1,6l
* Catback-system
* Modifierat luftintag
* FIA huvudströmbrytare utvändigt
Chassi
Gula Koni Coilovers
Hjul och bromsar
* 15" Ronalfälgar med Dunlop Direzza 195/55 R15 för bana
* 15" Biltema T-164 fälgar med Toyo Proxes R888 205/50 R15 för bana
* 15" Guldpimpade Advanti racing fälgar med Michelin Energy 195/50 R15 för gata
* Original skivor
* Grenstuffbelägg runt om
Interiör
* SBF-godkänd båge
* Sparco Rev glasfiberstol
* Sportratt
Framtidsplaner
* Montera 6-punktsbälte
Bilder kommer inom kort.
Egentligen hade jag tänkte köpa en 1,8 men jag föll för denna.
Motor
* Standard 1,6l
* Catback-system
* Modifierat luftintag
* FIA huvudströmbrytare utvändigt
Chassi
Gula Koni Coilovers
Hjul och bromsar
* 15" Ronalfälgar med Dunlop Direzza 195/55 R15 för bana
* 15" Biltema T-164 fälgar med Toyo Proxes R888 205/50 R15 för bana
* 15" Guldpimpade Advanti racing fälgar med Michelin Energy 195/50 R15 för gata
* Original skivor
* Grenstuffbelägg runt om
Interiör
* SBF-godkänd båge
* Sparco Rev glasfiberstol
* Sportratt
Framtidsplaner
* Montera 6-punktsbälte
Bilder kommer inom kort.
//Martin Ek
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Igår kom en leverans med bland annat kamremskitt och vattenpump ifrån mx5parts.co.uk.
//Martin Ek
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Hej Martin.
Fin bil, ska du köra något i år?
Fin bil, ska du köra något i år?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Tanken är att få tag på ett 4- eller 6-punktsbälte samt att installera en strömbrytare inne i bilen så man kan skaffa vagnsbok.
Tills dess blir det lite klubbträffar bara.
(man ska ju få tummen ut oxå)
Tills dess blir det lite klubbträffar bara.
(man ska ju få tummen ut oxå)
//Martin Ek
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Lite bilder på nya åket:
Huvudströmbrytaren vid a-stolpen ska fästas med nått annat än silvertejp, så fort jag får tag på ett plaströr med hyffsad dimension.
Huvudströmbrytaren vid a-stolpen ska fästas med nått annat än silvertejp, så fort jag får tag på ett plaströr med hyffsad dimension.
//Martin Ek
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Det är så en RÖD bil ser ut!
Du har visat mig ljuset!!
Din bil är dessutom 8 år yngre....
Mycket fräsch leksak du har.
Du har visat mig ljuset!!
Din bil är dessutom 8 år yngre....
Mycket fräsch leksak du har.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Kanon fin
Är denna ägd av K Rydquists ?
Är denna ägd av K Rydquists ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
tackar, polermaskinen fick gå ett tag efter att jag fått hem bilengokarting.nu wrote:Det är så en RÖD bil ser ut!
Du har visat mig ljuset!!
Din bil är dessutom 8 år yngre....
Mycket fräsch leksak du har.
Förra ägaren som hade den i 2 eller 3 år hette inte så. Möjligt att Rydquist hade den tidigare?Josen wrote:Kanon fin
Är denna ägd av K Rydquists ?
//Martin Ek
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Rydqvists gamla ser jag lite då och då i Mölndal. Den gussbågen var ännu lite smalare och hade inte samma ytfinish. Men det är fortfarande axeln utanför bågen, accepterat av vagnboksbesiktare men inte så brett som är möjligt (om man struntar lite i originalbältes funktion).Josen wrote:Kanon fin
Är denna ägd av K Rydquists ?
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Sorry för OTRydqvists gamla ser jag lite då och då i Mölndal. Den gussbågen var ännu lite smalare och hade inte samma ytfinish. Men det är fortfarande axeln utanför bågen, accepterat av vagnboksbesiktare men inte så brett som är möjligt (om man struntar lite i originalbältes funktion).
Men gick inte den söderut - har för mig den var på Knutan med växellåds strul ? KRydqvists heel-and-toe var lite väl hårt på kon-träffarna med SVKG kanske
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
För 10 min sen fick jag ett splitternytt FIA-godkänt 6-punktsbälte. Bytte mot mina gamla Cobra-stolar.
Nu behöver jag en huvudströmbrytare inne i bilen (troligtvis lite hjälp med inkopplingen då jag illhatar allt som har med el att göra). Sen hoppas jag att en vagnsbok ligger nära!
Nu behöver jag en huvudströmbrytare inne i bilen (troligtvis lite hjälp med inkopplingen då jag illhatar allt som har med el att göra). Sen hoppas jag att en vagnsbok ligger nära!
//Martin Ek
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Nu är det semestertider så sparcostolen hamnade på vinden och originalstolen på glidskenor monterades tillbaka.
I övrigt ligger allt på is. Garaget isoleras och el ska dras ut så det får gå före just nu.
I övrigt ligger allt på is. Garaget isoleras och el ska dras ut så det får gå före just nu.
//Martin Ek
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Idag åkte sparcostolen och sex-punktsbältet in i bilen igen.
Nästa söndag är det dags för bilsport superstage i Emmaboda.
Ny olja, oljefilter och ett nytvättat luftfilter passade jag på att fjäska med när jag ändå var i garaget.
Nästa söndag är det dags för bilsport superstage i Emmaboda.
Ny olja, oljefilter och ett nytvättat luftfilter passade jag på att fjäska med när jag ändå var i garaget.
//Martin Ek
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Igår vart det bilsport superstage i Emmaboda för min del
Lyckades inte med mitt mål att köra en 1.35.XX-tid. Blev bara 1.36.47. Kul hade jag iaf. Var över ett år sedan jag körde sist (då med en crx ed9 som jag lyckades ratta på 1.32.24).
Ikväll när jag bytte tillbaka till gatdäcken upptäckte jag att bromsskivan på passagerarsidan fram satt löst.
Hålls skivan endast fast av ok, belägg och rost alltså?
Lyckades inte med mitt mål att köra en 1.35.XX-tid. Blev bara 1.36.47. Kul hade jag iaf. Var över ett år sedan jag körde sist (då med en crx ed9 som jag lyckades ratta på 1.32.24).
Ikväll när jag bytte tillbaka till gatdäcken upptäckte jag att bromsskivan på passagerarsidan fram satt löst.
Hålls skivan endast fast av ok, belägg och rost alltså?
//Martin Ek
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
Nä, du klämmer den mellan nav och fälg med de där fyra hjulmuttrarnaMZM wrote:Hålls skivan endast fast av ok, belägg och rost alltså?
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
-Skivan hålls bara fast av fälgen, och möjligen även rost.MZM wrote:Igår vart det bilsport superstage i Emmaboda för min del
Lyckades inte med mitt mål att köra en 1.35.XX-tid. Blev bara 1.36.47. Kul hade jag iaf. Var över ett år sedan jag körde sist (då med en crx ed9 som jag lyckades ratta på 1.32.24).
Ikväll när jag bytte tillbaka till gatdäcken upptäckte jag att bromsskivan på passagerarsidan fram satt löst.
Hålls skivan endast fast av ok, belägg och rost alltså?
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
jo sjävklart är det så, jag menade att oket höll det på plats när hjulet är bortplockat .Niklas Falk wrote:Nä, du klämmer den mellan nav och fälg med de där fyra hjulmuttrarnaMZM wrote:Hålls skivan endast fast av ok, belägg och rost alltså?
Men då vet jag att det inte ska sitta någon stoppskruv som det gör på min rs.
Undrar om det var skivan som klonkade vid vissa hårda kurvtagningar eller om det låg nått i handskfacket .
//Martin Ek
Re: Martin Claessons MX-5 1,6 -91
En Miata med utslitna bussningar kan ge lite "klonk" ifrån sig i kurvor och då man bromsar hårt. Det gör iallafall min...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.