Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Cyberoid »

Josen wrote: - Vänster fram som tog stryk är det p.g.a för lite camber ?
Lars Stahre wrote:
Möjligen för lite camber för dessa däck men i första hand överhettning. Däcken har ganska mycket mönster så gummiklackarna rör sig mycket och bildar därför mycket värme. När de inte kyls av regn så går dom sönder.
För körning i torrt väder skulle dom behöva vara bredare eller också skulle man svarva ner däcken. Men vi har andra som funkar bättre i torrt väder.
Vänster fram är ju också det däck som slits allra mest på kullen.
Som ni ser på filmen så har däcket tagit i skärmkanten vilket kan skada däcket på detta sätt. Bilen har ju en tendens att bottna på Kullen. Ni hörde inte at det skrapade i högern efter Mohlins? Testa rulla in kanterna på framskärmarna och se om problemet försvinner.

Snyggt kört för övrigt och trevlig film. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Cyberoid wrote:
Josen wrote: - Vänster fram som tog stryk är det p.g.a för lite camber ?
Lars Stahre wrote:
Möjligen för lite camber för dessa däck men i första hand överhettning. Däcken har ganska mycket mönster så gummiklackarna rör sig mycket och bildar därför mycket värme. När de inte kyls av regn så går dom sönder.
För körning i torrt väder skulle dom behöva vara bredare eller också skulle man svarva ner däcken. Men vi har andra som funkar bättre i torrt väder.
Vänster fram är ju också det däck som slits allra mest på kullen.
Som ni ser på filmen så har däcket tagit i skärmkanten vilket kan skada däcket på detta sätt. Bilen har ju en tendens att bottna på Kullen. Ni hörde inte at det skrapade i högern efter Mohlins? Testa rulla in kanterna på framskärmarna och se om problemet försvinner.

Snyggt kört för övrigt och trevlig film. :up:
Tack för det tipset. Har inte alls tänkt på den möjligheten.:!: Ska kolla upp om det kan ha tagit i. Borde ju synas på kanten.
Annars är det tydligen ett välkänt fenomen bland dom som kör långlopp på gatdäck att delar av klackarna kan slitas loss när däcken överhettar pga att gummit rör sig.
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Ett varv runt Mantorp från MSLS Finalen 2009

http://www.youtube.com/watch?v=oVa36hsM5Ws
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Nu är vi på gång igen!

"Efter att under förra året koncentrerat vi oss på väghållning och körbarhet har vi denna vinter lagt största arbetet på att förbättra motorprestanda. Vi tycker att vi lyckats rätt väl med en effekthöjning på 30-40 procent jämfört med förra året. I och med detta hoppas vi hänga med bättre även på rakorna.

Också bromsarna har åtgärdats för att klara den ökade effekten utan att överhetta. Förra årets standardbromsar räckte liksom inte riktigt till då de blev för varma vilket resulterade i stort slitage och dålig bromsverkan mot slutet på körpassen.
För att få plats med de större bromsskivorna och oken tvingades vi att byta våra 15-tummare till 16”-hjul vilket innebär att vi nu står med ett antal överblivna fälgar och halvslitna däck.

Första starten av den nybyggda motorn gjordes så sent som onsdagsmorgonen i påskveckan och att alla komponenter fungerar som tänkt bevisades vid söndagens testkörning på Sviestad. Testerna koncentrerades i första hand på körbarheten med bland annat intrimning av bromsar och stötdämpare men vi kunde ändå notera klart bättre varvtider

Det är inte bara någon enskild förbättring som lett till dessa framsteg utan en rad åtgärder exempelvis montering av insug med individuella spjällhus från en motorcykel Suzuki GSX-R 1000 samt bearbetade kamaxlar och topp som tillsammans ger oss mer effekt och högre topphastighet. Större bromsskivor och kraftigare bromsok kommer att ge oss ökad hållbarhet och tillförlitlighet. De bredare däcken och den nya krängningshämmaren förbättrar väggreppet.

Ytterligare intrimning och aerodynamiska förbättringar kommer att göras innan vi står på startlinjen på Mantorp den 17 april."

Film från testet!
http://www.youtube.com/watch?v=1GOz2TkPQSI

http://www.lse.se/ji/
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Det är inte bara någon enskild förbättring som lett till dessa framsteg utan en rad åtgärder exempelvis montering av insug med individuella spjällhus från en motorcykel Suzuki GSX-R 1000 samt bearbetade kamaxlar och topp som tillsammans ger oss mer effekt och högre topphastighet. ....
Wow :bow: :bow: :bow:
Uj vad gott den går på filmen :burnout: :burnout:

- Vågar man be om bild på motorrummet ?
- Hur vet ni 200hp ?
- Mappad på rulle ?
- Vill ni dela detaljer om kammar och toppen ?
- Vilka bromsar ( Willwod ) ?
- Är det R-däck eller gat-däck i år ?
- Vad ligger varvtalsstoppet på ?

Riktigt kul att ni dra och utveckar miatan all heder till er !

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Josen wrote:
Wow :bow: :bow: :bow:
Uj vad gott den går på filmen :burnout: :burnout:

- Vågar man be om bild på motorrummet ?
- Hur vet ni 200hp ?
- Mappad på rulle ?
- Vill ni dela detaljer om kammar och toppen ?
- Vilka bromsar ( Willwod ) ?
- Är det R-däck eller gat-däck i år ?

Riktigt kul att ni dra och utveckar miatan all heder till er !

/Joachim
Bild ja visst, bifogar en i det här inlägget.

200 hästar är räknat på motorn efter att ha kört på rullande landsväg där vi mätte upp 12% effektförlust i drivlinan på miatan.

Tror det kommer att skrivas ihop något som läggs på teamets site med lite detaljer om vad som gjorts.

Och jaa det är gatdäck som gäller i år igen!
Attachments
motorrum.jpg
Motorrum på Mimer SoftRadio Racings miata
(483.58 KiB) Not downloaded yet
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Dennis Kullman »

Imponerande! :up:
Längtar efter att få höra motorn IRL :P
Lycka till i årets tävlingar!
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Tack för lyckönskningarna!
Får säga det samma till er i roadsport :up:

-Ja, det är Wilwood-ok, med 20mm tjocka klossar. Och d:o 300x32mm skivor med egentillverkade nav. Nu går dom inte varma längre. Förra året fick vi byta brända packningar fram efter varje tävling :cry:

-mmm den låter gott :D . Vi ska besöka JRM:s landsväg igen den kommande veckan och avsluta mappningen. Vi hann bara göra en preliminär mappning före testen förra helgen. Med separata spjäll måste man ju mappa på trottelgivare och det fick jag inte att fungera, utan fick köra på MAP. Nån som mappat Megasquirt med alpha/N ?

Vi rapporterar sen vilken effekt vi mätt upp när allt är helt klart.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Vilket motorrum :up: :up: Misstänker många timma från Lars där ;), önskar att man själv hade uthålligheten/kunskapen att få det så snyggt :oops:

Hemskt intresserad av hur ni gjorde med throttel-huset från motorcyklen, ser fram emot några detalj-bilder på er sida.
Är det samma klass ni kör i år ? Då känns ni som givna vinnare, eller finns det några vassa konkurrenter som ni siktar in er på ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Nice!! 8)
Hoppas ni tar den till Kullen på Klubbens banträff i sommar så man får se den in action och kanske tävla mot den i 60minutes! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Hoppas ni tar den till Kullen på Klubbens banträff i sommar så man får se den in action och kanske tävla mot den i 60minutes! :)
Du har inte en changs :mrgreen: :mrgreen:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Hoppas ni tar den till Kullen på Klubbens banträff i sommar så man får se den in action och kanske tävla mot den i 60minutes! :)
Du har inte en changs :mrgreen: :mrgreen:
Har du aldrig kört 60 minutes?... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Sorry för OT !
Har du aldrig kört 60 minutes?... :wink:
Jodå det står några bucklor i hyllan :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Har du aldrig kört 60 minutes?... :wink:
Jodå det står några bucklor i hyllan :)
Då vet du ju att man tävlar mot sin egen bästa tid, då har alla en chans... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by TPR »

Fredrik Henriksson wrote:Har du aldrig kört 60 minutes?... :wink:
Jodå, så länge det inte regnar så... :D :wink:

Bucklorna delas ju även ut för snabbaste kvalvarv men denna bil lär ju gå i A eller B.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Då vet du ju att man tävlar mot sin egen bästa tid, då har alla en chans... :)
Aha du tänker så - att någon annan skall göra jobbet köra ifrån den. OK då är jag med ;) Låna mig din bil så... ;)
Sorry igen för OT !
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Låna mig din bil så... ;)
Bilen tål inte att köras så långsamt... :wink: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Josen wrote:Är det samma klass ni kör i år ? Då känns ni som givna vinnare, eller finns det några vassa konkurrenter som ni siktar in er på ?
-Jodå, det är samma klass i år. Tyvärr finns det flera vassa konkurrenter så vi lär nog få ligga i.
Men det är några team som bytt bil och/eller klass så just nu vet jag inte riktigt vilka som är huvudkonkurrenterna.
Och så är det säkert fler än vi som har filat hemma i garaget...
Det ska bli spännande med första tävlingen på Mantorp nästa helg.
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

211hp vid 8000rpm

Post by Lars Stahre »

Nu har vi mappat färdigt motorn. Det blev 211hp vid 8000rpm :D :D :D
Max vridmomentet är 206Nm
Måste säga att Mazdas motor har mer potential än jag trodde. 115 hästar per liter. På en sugmotor !!! Och då har vi fortfarande original kolvar och ventiler.

Lite bilder:
Insug och spjällhus.jpg
Spjällhus från Suzuki GSXR1000
(423.6 KiB) Not downloaded yet
Luftboxen.jpg
Trattarna är måttbeställda hos en kompis som trycksvarvade dom
(483.66 KiB) Not downloaded yet
Filmsnutt från mappningen:
http://www.youtube.com/sdimm#p/u/0/Z62qT93x5HA
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Nu har vi mappat färdigt motorn. Det blev 211hp vid 8000rpm
Max vridmomentet är 206Nm
Måste säga att Mazdas motor har mer potential än jag trodde. 115 hästar per liter. På en sugmotor !!! Och då har vi fortfarande original kolvar och ventiler.
Grymt ! Är det standard 1.8 block ( vev, stakar,kolv.. ) och moddad top ?

Moddat top
- Andra kammar ?
- Andra lyftare ( fjädrar till ventiler ) - det hänger med upp till 8000 rpm ?
- Portad ?
- Insuget

Är det egengjort för adaptern till GSX throttlar ?
Hoppas nu det håller för långa race också :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

- Ja, det är standard block, vevaxel, stakar, kolvar, ventiler, ventillyftare och ventilfjädrar.
Vi monterade ARP vevstaksbultar när vi ändå hade isär det. Och så är hela vevpartiet balanserat för tillförlitlighetens skull.

Topparna är portade av Erland Cox på Topplocksverkstan.
Insuget består av fläns avsågad från originalinsuget försett med påsvetsade rör som jag svarvat och format till själv.

Kammarna är omslipade original gjort av AGP. Intressant är att han konstaterade att denna kam tom har lägre acceleration på ventilerna än Mazdas originalslipning. Därför klara vi 8000rpm med originalfjädrar trots det högre lyftet.

Folk med erfarenhet av denna motortyp från 323:an i rally påstår att den ska hålla alldeles utmärkt. Vi hoppas dom har rätt. :burnout:
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by kroegarn »

Ohhhh så häftigt.... blev man inte lite avis :mrgreen: Vill oxå ha +200 sughästar. Lycka till med årets säsong. :up:
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

I onsdags blev det en till sväng förbi JRM med ännu bättre förutsättningar!

http://www.youtube.com/watch?v=Z62qT93x5HA

Och idag åker bilen ner till Mantorp för ett testpass innan lördagens och säsongens första race!
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Idag körde vi test på Mantorp och jag gjorde debut bakom ratten för att ge lite input på bilen :)

http://www.youtube.com/watch?v=LIzWThCGiRw
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Post Reply