Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Mimer Softradio Racing MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Kommer lägga upp lite mer text här snart med lite specar osv

Under tiden så har jag ett videoklipp från den första provstarten efter ombyggnationen som pågått i fem månader samt teamets hemsida som börjar ta form. Under fliken bilder finns det ett album med bilder från bygget.

http://www.youtube.com/watch?v=q7opPRfCQ6o

Teamets sida: http://softradio.akuta.se
Last edited by Mattias Stahre on Thu 09 Apr 2009, 12:02, edited 1 time in total.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Men fy fan va fräckt!!! 8) :D :banana: Var det några problem att få dispens för Miatan i MSLS? :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Fredrik Henriksson wrote:Men fy fan va fräckt!!! 8) :D :banana: Var det några problem att få dispens för Miatan i MSLS? :think2:
:)
Nope, verkar inte som det. Den kommer gå i NSHC också, Karlskogas 6-timmars.
Last edited by Mattias Stahre on Thu 19 Mar 2009, 21:30, edited 1 time in total.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Cyberoid »

:D Va skoj! Äntligen ett vettigt långloppsteam! :up: :up: :up:

Vilka är teammedlemmarna?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Cyberoid wrote::D Va skoj! Äntligen ett vettigt långloppsteam! :up: :up: :up:

Vilka är teammedlemmarna?
Hehe :)

Förarna i teamet är Jan Hellenberg, Lars Stahre, Lars-Göran Palm, som även byggt bilen, samt jag själv.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Gratulerar :up:
Roligt att ni fått till Coolant re-route + luftfilter lösningen som jag också tänkte :)

Kan du berätta lite mera om bilen ?

Hur har ni gjort splittern ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Dennis Kullman »

Kul! Lycka till!
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Josen wrote:Gratulerar :up:
Roligt att ni fått till Coolant re-route + luftfilter lösningen som jag också tänkte :)

Kan du berätta lite mera om bilen ?

Hur har ni gjort splittern ?
Kommer mer info om bilen snart. Måste sammanställa lite info och skriva ihop något till sidan.

Samma sak med splitter, kommer kommer :) Men kan säga att den är customgjord in-house iaf :)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Hej,
Kul med alla positiva kommentarer. Tänkte berätta helt kort om teamets tillkomst. Som Mattias skrivit så kommer det snart mer information om både team och bil på vår webbsida.

Det hela började egentligen med att Per Hammarsjö undrade om han kunde låna vårt släp när han skulle iväg till en tävling med sin bil.
Sent en natt parkerade han så sin MX5:a under vår gatlykta och började lasta. Det var min första närkontakt med biltypen. Det gav direkt mersmak och ett frö såddes inte minst hos min fru Maggan som också gillade den och som alltid finns med och driver på när det gäller kul saker i vår familj.

Och Hösten -07 hittade vi vår blå 99:a. I April i fjol tog Mattias racinglicens och jag som haft rallylicens i 30 år kunde ju inte vara sämre utan tog en också. Under -08 har sen många av er sett Mattias och mig på klubbens evenemang. Och för varje gång har jag blivit mer och mer såld på bilens härliga egenskaper. Inte minst dagen på Kinnekulle gjorde mig helt såld på racing.

Själv har jag kört skogstävlingar (Bil-O) i 30 år men den tävlingsformen för numera en tynande tillvaro. Så i September började jag diskutera med min kartläsare under alla år, Lars-Göran, som även kört i MSLS i 2 säsonger om vi kanske skulle bygga en banbil tillsammans. Han tände direkt och kontaktade Janne som han delat team med en säsong. Det visade sig att våra ambitioner om hur en sån satsning skulle se ut stämde väl överens.

Vi började med att skriva en lista över vad vi tyckte var viktigt för teamet. Tex har vi ingen teamchef. Alla är lika delaktiga, och vi delar alla beslut, även om vi självklart kan fördela vissa sysslor. Tex tar Janne hand om anmälningar och kontakter med serieledningarna. Och jag försöker hålla ihop allt med den tekniska biten av bilbygget. Och vi var också överens om att Mattias ska vara med i teamet även om han inte vill köra på tävlingarna så länge han inte har tillräckliga ekonomiska resurser. Hans huvudsyssla blir istället tills vidare att tex. hålla ihop depåarbetet, samt vara med och testa och ställa in bilen. Och fixa webbsidan.

Så i mitten av Oktober köpte vi bilen, en 96:a 1.8L och satte igång. Många timmar har gått åt för oss alla men mycket har också blivit gjort och nu börjar det närma sig färdigstatus. Och säsongsstart.

På söndag blir det vagnboksbesiktning och sen hoppas vi bara på att snön ska försvinna från Lunda så vi kan ut och ställa in MegaSquirt:en... :burnout:
/Lasse
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Hade själv lite planer på långloppsteam i höstas. Riktigt kul att ni går i bräschen och visar att det funkar! :up: Kanske får det andra att våga satsa! 8) :D
Vore kanon om man kan få lite info om vad det kostat när säsongen är över... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Fredrik Henriksson wrote:Hade själv lite planer på långloppsteam i höstas. Riktigt kul att ni går i bräschen och visar att det funkar! :up: Kanske får det andra att våga satsa! 8) :D
Vore kanon om man kan få lite info om vad det kostat när säsongen är över... :)
Det ska vi väl kunna fixa.
/Lasse
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Fredrik Henriksson wrote:Men fy fan va fräckt!!! 8) :D :banana: Var det några problem att få dispens för Miatan i MSLS? :think2:
Nej, det gick bra. Deras grundregel om endast 4-sitsiga bilar är tillkommen för att dom helst inte vill ha värstingbilar som tex. Porschar med. Dom vill hålla sig till lite beskedligare och därmed billigare bilar. Vi fick beskedet att dom tycker Miatan passar bra in i den policyn.
Vi hade hoppats komma in i deras klass 4 där upp till 2-liters motorer får vara med. Men dom ville anpassa sig till bl.a. NSHC:s reglemente och där totalförbjuds 2-sitsiga bilar i de lägsta klasserna. Så därför hamnar vi i klass 5. Det innebär iofs lite större friheter när det gäller insug och en del annat . Nackdelen är att bilar upp till 2,5 liter är med. Så vi kommer nog att ha en av de motorsvagaste bilarna i klassen. Vårt hopp står till Miatans fina väghållning.
/Lasse
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Josen wrote:Gratulerar :up:
Roligt att ni fått till Coolant re-route + luftfilter lösningen som jag också tänkte :)

Kan du berätta lite mera om bilen ?

Hur har ni gjort splittern ?
Det kommer snart mer om bilen på vår webbplats. Lättare att visa bilder och berätta där.

Omdragningen av kylsystemet är jag riktigt nöjd med. Ett termostathuslock från en 323:a på skroten, några kylarslangar avsedda för SAAB och VW från Biltema, några bitar aluminiumrör och så en fräst konsoll i aluminium. Och så gjorde jag en täckplatta över gamla termostathuset dit jag flyttade motortempgivaren.

Spoilern/splittern är gjord i genomfärgad glasfiberarmerad epoxy, och är utvecklad och tillverkad av min bror Rolf.
Han gjorde först en plugg i trä, anpassad efter fronten och utformad enligt information vi kunnat hitta om hur aerodynamiken kring en spoiler med splitter funkar. Och förstås med en del formgivning för att samtidigt få en snygg design.
Och så laminerade han upp en form på den. Och i formen har han sedan laminerat den slutliga spoilern. Så vi också kan göra några till.
För det lär inte behövas stort misstag innan man mosar den... Snarare en fråga om när, än om, misstänker jag :oops:

Hela Spoilern väger bara 1020gram !!!

/Lasse
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by kroegarn »

Lars Stahre wrote:Spoilern/splittern är gjord i genomfärgad glasfiberarmerad epoxy, och är utvecklad och tillverkad av min bror Rolf.
Han gjorde först en plugg i trä, anpassad efter fronten och utformad enligt information vi kunnat hitta om hur aerodynamiken kring en spoiler med splitter funkar. Och förstås med en del formgivning för att samtidigt få en snygg design.
Och så laminerade han upp en form på den. Och i formen har han sedan laminerat den slutliga spoilern. Så vi också kan göra några till.
För det lär inte behövas stort misstag innan man mosar den... Snarare en fråga om när, än om, misstänker jag :oops:

Hela Spoilern väger bara 1020gram !!!

/Lasse
Om han vill plasta mera skulle jag kunna tänka mig att "sponsra" teamet :bow:

Tummen upp för bygget och lycka till med säsongen!
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Josen »

Omdragningen av kylsystemet är jag riktigt nöjd med. Ett termostathuslock från en 323:a på skroten, några kylarslangar avsedda för SAAB och VW från Biltema, några bitar aluminiumrör och så en fräst konsoll i aluminium. Och så gjorde jag en täckplatta över gamla termostathuset dit jag flyttade motortempgivaren.
Finns inget bättre än enkla eleganta budget-lösningar - kul att du fick till det så enklet :up:
Men ni skippar värmepaketet då ? Tror inte behövs om det regnar och blir svettigt i bilen ?
Och så laminerade han upp en form på den. Och i formen har han sedan laminerat den slutliga spoilern. Så vi också kan göra några till.
För det lär inte behövas stort misstag innan man mosar den... Snarare en fråga om när, än om, misstänker jag
Kan jag kontakt någon för att få köpa en splitter ?
Ett alterntiv kan var att ni plastar upp grundformen med några lager och så fortsätter jag själv sen :up: ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

kroegarn wrote:
Om han vill plasta mera skulle jag kunna tänka mig att "sponsra" teamet :bow:

Tummen upp för bygget och lycka till med säsongen!
Tackar!

-Det är nog inte otänkbart att han kan göra extra spoilers. Men dom tar många timmar att tillverka +att epoxyn kostar en hel del. Så räkna med att han vill ha skälig slant för besväret. Ska höra med honom.
/Lasse
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Lars Stahre wrote: Men dom tar många timmar att tillverka +att epoxyn kostar en hel del.
Mmm, mer jobb och tid än dom flesta anar. Bara att förbereda formen med ett antal lager vax plus torktid är ett dygnsprojekt om man vill ha det riktigt gjort.
Gillar spoilern, synd att den blir för låg för roadsport. Men det är klart för ert ändamål är den ju perfekt. :) Blir jäkligt sugen på att bygga långloppa nu! :) Kanske kunde byta lite plastdetaljer med varandra isf... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Josen wrote: Finns inget bättre än enkla eleganta budget-lösningar - kul att du fick till det så enklet :up:
Men ni skippar värmepaketet då ? Tror inte behövs om det regnar och blir svettigt i bilen ?

Kan jag kontakt någon för att få köpa en splitter ?
- Vi har fläkten och ett defrostermunstycke kvar (slangarna är inte ditsatta ännu). Det bör räcka för att hålla bort imma från vindrutan. Dessutom har vi ett 75mm ställbart luftmunstycke på mittpanelen som man kan rikta rakt i fejset när det är varmt. Eller stänga helt om det är kallt.
Eftersom det även lär komma lite värme till kupén via torpeden så borde det inte bli nåt problem. Vi får se hur det funkar i praktiken.

Se tidigare svar angående splitter.


/Joachim[/quote]
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Lars Stahre »

Fredrik Henriksson wrote:
Lars Stahre wrote: Men dom tar många timmar att tillverka +att epoxyn kostar en hel del.
Mmm, mer jobb och tid än dom flesta anar. Bara att förbereda formen med ett antal lager vax plus torktid är ett dygnsprojekt om man vill ha det riktigt gjort.
Gillar spoilern, synd att den blir för låg för roadsport. Men det är klart för ert ändamål är den ju perfekt. :) Blir jäkligt sugen på att bygga långloppa nu! :) Kanske kunde byta lite plastdetaljer med varandra isf... :)
Varför för låg för Roadsport? För gatbruk ja, men den kan ju vara löstagbar. I alla fall tänker vi göra den enkelt demonterbar så vi överhuvud taget kan få upp bilen på vagnen.
Den är designad så att splittern ska ligga med samma frigång som de längsgående balkarna under bilen.

Javisst, byta plastdetaljer kanske skulle kunna vara nåt :D. -Fast jag måste ju höra med brorsan också... Vi får ta upp diskussionen sen.
/Lasse
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Tyckte bara den såg ut att vara väldigt låg på filmen. 7.5cm markfrigång gränsar jag till nu när jag har orginalspoilerläpp. Ska kanske höja bilen något i år iofs, märkte vid demontering att dämparna bottnat vid åtminstone ett tillfälle... :?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Mattias Stahre »

Nyheter på hemsidan!

http://softradio.akuta.se/
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
REIS
Posts: 4
Joined: Sun 29 Mar 2009, 21:38
Location: Nyköping

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by REIS »

Varför för låg för Roadsport? För gatbruk ja, men den kan ju vara löstagbar. I alla fall tänker vi göra den enkelt demonterbar så vi överhuvud taget kan få upp bilen på vagnen.
Den är designad så att splittern ska ligga med samma frigång som de längsgående balkarna under bilen.

Javisst, byta plastdetaljer kanske skulle kunna vara nåt . -Fast jag måste ju höra med brorsan också... Vi får ta upp diskussionen sen.
/Lasse
HEJ!
Det är jag som är brorsan. "Plogen" (airdam w/splitter) är tillverkad av glasfiberarmerad, infärgad (svart) epoxi med honeycombförstyvning både i airdam- och splitterdelen. Splittern är ca 90 mm djup i körriktningen. Total vikt ca 1030 gram. Avsedd att skruvas fast (för enkelt demontering) på nosen till Mk1. En "läpptäckare" ligger in över underläppen på standardfronten. Se bifogad bild.

Som Lasse säger ovan är splittern dimensionerad för att gå jämns med balkarna på undersidan av bilen. Beroende på hur du sätter markfrigången klarar alltså plogen vad bilen klarar. För bästa aerodynamiska effekt bör den kombineras med en diffusor ("hasplåt") som täcker utrymmet under/bakom plogen och under motorn.

OBS den här plogen är endast avsedd för bankörning, ej godkänd för gatbruk!

Tillverka flera? Ja, jag har formen i behåll, den kommer säkert att behövas. Hör gärna av dig om du är intresserad av att komma med i planeringen för nästa batch.

/Rolf
Attachments
IMG_2985_redigerad-1.jpg
(81.13 KiB) Downloaded 46 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Smidigt att den bara är påskruvad och att den inte "sänker" bilen med tanke på Roadsportreglementets 7.5cm markfrigång. :)

Hur pass mkt sticker den utanför bilens noskona uppifrån sett? Roadsport tillåter inte att splitter sticker ut utanför bilens "orginalgränser".
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
REIS
Posts: 4
Joined: Sun 29 Mar 2009, 21:38
Location: Nyköping

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by REIS »

Fredrik Henriksson wrote:Smidigt att den bara är påskruvad och att den inte "sänker" bilen med tanke på Roadsportreglementets 7.5cm markfrigång. :)

Hur pass mkt sticker den utanför bilens noskona uppifrån sett? Roadsport tillåter inte att splitter sticker ut utanför bilens "orginalgränser".
Hej Fredrik!
Ursprungligen räknade vi med en 75 mm djup splitter, som skulle gå innanför karossens vertikalprojektion. Men när långloppsreglerna inte ställde krav på detta gjorde jag den 90 djup, eftersom det är rekommenderat att splittern inte skall vara grundare än markfrigången, för bästa aerodynamiska funktion.

Jag tror inte den går utanför karossen nu heller, men Lasse skall kolla så fort han kommer till garaget. OM den är för djup för Roadsport är det enkelt att putsa till, som du vet, med plåtsax och lite putsning. Om du dessutom har 75 mm markfrigång bryter det inte mot rekommendationerna heller. Bara jag vet om att du vill modifiera kan jag ta hänsyn till det vid lamineringen, så att förstyvningen inte kommer för nära framkanten. Eller rentav leverera den med 75 mm djup./Rolf
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mimer Softradio MX-5 1.8l Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Trimma till kanterna är inga problem, men det är ju att föredra om det är rätt mått direkt ur formen. :) Man kan ju fylla splitterdelen i formen med Plastelina för att få till rätt djup. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply