Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
2009-01-31 blev jag äntligen ägare till en mx-5 1,6 -92. Det är en USA-modell så tyvärr finns det airbag och ac (dock ur funktion).
Bilen är tänkt användas till div. ban-, ss-, och konbanekörningar. Den ska även används för lite en och annan road trip med sambon.
Motor
* Standard 1,6l
* KN-filter
* Remus catback-system
Chassi
* Sänkt med Eibach-fjädrar
* Original för övrigt
Hjul och bromsar
* 15" OZ-fälgar med BFGodrich 205/50 R15 för gata
* 15" Ronalfälgar med Yokohama A048 195/50 R15 för bana (hade dem på min förra crx)
* Bromsar är helt original
Interiör
* König skinnsportstolar
* Fjantiga basrör framför varje stol
Framtidsplaner
* Originalratt med airbag ska bytas ut mot en momo sportratt - Fixat
* Båge - Införskaffad men ej monterad
* Cobra sportstolar ska monteras (om inte bossen i hushållet har något emot dem)
* 4-punktsbälte
* 4-2-1 extraktorgrenrör
* Carbotech XP8/AX6 belägg - EBC Grenstuffbelägg inhandlade och monterade istället
* Riva ut basrören
* Koni-dämpare och H&R-fjädrar
* Motul RBF 600 bromsvätska
Funderingar
* Kan man demontera ac: och fortfarande ha fläkt? (lättningsfundering)
Bilen är tänkt användas till div. ban-, ss-, och konbanekörningar. Den ska även används för lite en och annan road trip med sambon.
Motor
* Standard 1,6l
* KN-filter
* Remus catback-system
Chassi
* Sänkt med Eibach-fjädrar
* Original för övrigt
Hjul och bromsar
* 15" OZ-fälgar med BFGodrich 205/50 R15 för gata
* 15" Ronalfälgar med Yokohama A048 195/50 R15 för bana (hade dem på min förra crx)
* Bromsar är helt original
Interiör
* König skinnsportstolar
* Fjantiga basrör framför varje stol
Framtidsplaner
* Originalratt med airbag ska bytas ut mot en momo sportratt - Fixat
* Båge - Införskaffad men ej monterad
* Cobra sportstolar ska monteras (om inte bossen i hushållet har något emot dem)
* 4-punktsbälte
* 4-2-1 extraktorgrenrör
* Carbotech XP8/AX6 belägg - EBC Grenstuffbelägg inhandlade och monterade istället
* Riva ut basrören
* Koni-dämpare och H&R-fjädrar
* Motul RBF 600 bromsvätska
Funderingar
* Kan man demontera ac: och fortfarande ha fläkt? (lättningsfundering)
Last edited by MZM on Mon 23 Feb 2009, 15:52, edited 5 times in total.
//Martin Ek
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Välkommen!!!
Låter som du har sunda planer med bilen! Klart att regeringen tillåter stolarna, du köper ju två så hon har ju ingen anledning att klaga på orättvisa.
Josen har plockat ur ACn ur sin förra räser. Har för att det bara var en pryl att inhandla från Mazda och sen skruva dit där ac satt...
Låter som du har sunda planer med bilen! Klart att regeringen tillåter stolarna, du köper ju två så hon har ju ingen anledning att klaga på orättvisa.
Josen har plockat ur ACn ur sin förra räser. Har för att det bara var en pryl att inhandla från Mazda och sen skruva dit där ac satt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Kul med nya bilar!MZM wrote:
Funderingar
* Kan man demontera ac: och fortfarande ha fläkt? (lättningsfundering)
Ja, man kan demontera AC:n och behålla fläkten men se upp med gasen om den finns kvar. Elaka grejer som man gör låta någon ta hand om. Resten är bara "nuts and bolts".
Släkt med den andra Claesson? Martin & Magnus...... oj, det här kan bli spännande att hålla reda på!
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Tackar tackar!
Då blir det till att montera bort ac:n helt klart.
Vad jag vet så är vi inte släkt, Magnus och jag.
Då blir det till att montera bort ac:n helt klart.
Vad jag vet så är vi inte släkt, Magnus och jag.
//Martin Ek
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
La en order på mx5parts nyss.
Kommer frångå mina "framtidsplaner gällande belägg".
Ska testa ebc greenstuff en gång (jag var iofs sjukt nöjd med carbotech-beläggen jag hade på min förra crx).
Men när priset på grenstuff-beläggen bara var 400:- kan jag testa dem, är de helt kassa blir det carbotech igen.
Verkstadsmanual, oljefilter, och ny oljesticka blev oxå inköpt.
Kommer frångå mina "framtidsplaner gällande belägg".
Ska testa ebc greenstuff en gång (jag var iofs sjukt nöjd med carbotech-beläggen jag hade på min förra crx).
Men när priset på grenstuff-beläggen bara var 400:- kan jag testa dem, är de helt kassa blir det carbotech igen.
Verkstadsmanual, oljefilter, och ny oljesticka blev oxå inköpt.
//Martin Ek
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Vette katten om inte Carbotech är rejält billigare per fungerande inbromsning än greenstuff. Gatbelägg/besiktningsbelägg är väl en sak men med 1,6ans små belägg blir det rejält varmt när man pressar på.MZM wrote:Men när priset på greenstuff-beläggen bara var 400:- kan jag testa dem, är de helt kassa blir det carbotech igen.
Det är fler än en som rapporterat om sönderfallande greenstuff efter en bandag (dvs de slits inte ner utan smulas/faller isär).
Detta fenomen är inte unikt för greenstuff utan gäller flera som inte är gjorda för den förhöjda driftemp som uppstår.
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Jag testar dem, är de helt värdelösa blir det carbotech igen. tror inte de är sämre än mintex-beläggen jag körde SS med för några somrar sen. De sprack efter några repor bara.
//Martin Ek
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Green stuff är riktig skit - OEM är ju bättre i allt
Budget belägg som funkar kanon är Freodo Annars är det XP10 /XP8 som gäller
Budget belägg som funkar kanon är Freodo Annars är det XP10 /XP8 som gäller
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
......fast inte av enklaste sort: Ferodo Premier eller vad de heter. Utan DS2500 eller DS3500 i så fall. Vet inte om de är mycket billigare än Carbotech dock?Josen wrote:Budget belägg som funkar kanon är Freodo
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Det blir spännande att se om jag kommer ha samma uppfattning som er andra eller ej.
//Martin Ek
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Efter mycket slipande och pillande sitter nu äntligen momoratten på plats:
3,3ohm var för starkt, då blinkade airbaglampan. 2,7 ohm funkade fint.
3,3ohm var för starkt, då blinkade airbaglampan. 2,7 ohm funkade fint.
//Martin Ek
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
I brist på annat, bytte jag till grenstuff-beläggen.
Blir spännande att se om de är bra eller anus.
Blir spännande att se om de är bra eller anus.
//Martin Ek
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Undvik att bromsa bara...
2 ohm säger dom ska räcka för airbagen... Frän ratt.. Vad är det för dimension?
2 ohm säger dom ska räcka för airbagen... Frän ratt.. Vad är det för dimension?
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Per Hammarsjö wrote:Undvik att bromsa bara...
2 ohm säger dom ska räcka för airbagen... Frän ratt.. Vad är det för dimension?
Ha ha absolut!
ratten har en diameter på 345 mm vill jag minnas. Jag gillar den, så den har gått i arv i tre bilar nu.
//Martin Ek
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Jag har ångest, då jag inte gjort nått med bilen.
Idag ställde jag iaf på den och tog en tur efter jobbet. Solen sken och livet kändes underbart!
Jag har aldrig haft nån oljetrycksmätare på en bil innan, vad är normalt oljetryck på en miata 1,6 -92 vid ca 90km/h?
Mitt låg på 60 lb/in2 eller strax däröver.
Idag ställde jag iaf på den och tog en tur efter jobbet. Solen sken och livet kändes underbart!
Jag har aldrig haft nån oljetrycksmätare på en bil innan, vad är normalt oljetryck på en miata 1,6 -92 vid ca 90km/h?
Mitt låg på 60 lb/in2 eller strax däröver.
//Martin Ek
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Jag och en kompis beställde hem varsin ny suflett. I går byttes dem.
Bort med den gamla:
På med den nya:
.
Det blev riktigt bra. Lite småpilligt, men betydligt enklare än jag trodde.
Bort med den gamla:
På med den nya:
.
Det blev riktigt bra. Lite småpilligt, men betydligt enklare än jag trodde.
//Martin Ek
Re: Martin "MZM" Claessons MX-5 1,6 -92
Råkade sälja bilen i Tisdags.
Ny MX-5:a är inhandlade och en ny tråd kommer skapas.
Ny MX-5:a är inhandlade och en ny tråd kommer skapas.
//Martin Ek