Jari Olavison MX5 1.6 -93
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Jari Olavison MX5 1.6 -93
-93 som köptes med motiveringen "kan vara kul att prova cab ETT år" efter att frugan tröttnat på bönpall och veteranbilar från VW. Snart inne på 4:e året!
Motor
Std 1,6 l, 14 graders tändning, inboxat mushroom-filter bakom lamplock med luftintag, flyttad LMM, Magnecor kablar, Extraktor, 2,25 " catback. Engine flush gjord i fjol tror jag det var.
Chassi
GAB Super ställbara i 8 steg, Eibach fjädrar, org.hämmare än så länge.
Fjäderbenstag fram (Billigt Ebay...)
RB Främre krängare samt nya endlinks monterat juli -08.
Hjul och bromsar
OZ Superturismo med Conti Sportcontact 205/45 R16 på gata.
Nya Toyo Proxes 888 195/50-15 ligger och väntar på montering på
Kosei RT Penta fälgar som skall målas och fixas till först. Klart och provkört!
Orginal skivor bytta för 2 år sedan, EBC gatbelägg. Ny bromsvätska för säsongen.
Säkerhet
Harddog Hardcore HT utan diagonalsträvan.
Övrigt
Momo mockaratt Mod 78, Momo Corse röramsstol förarsidan.
Dimljus i gapet kopplade till positionsljuset
Bakre dimljuset??? Ligger i garaget, monterat endast glaset längs linjen för att få det jäkla hålet att se mindre ut.
Vindskydd classic.
CD-växlare Panasonic.
Lättning
Tja, skulle vara reservhjulet då, några plåtar i skuffen utplockade (får inte i solstolarna annars), alltid tom tank, gamla luftburken väger nog några gram mer än mitt mushroom. Är själv en liten räka.
Varvtider 2007?
A-sprinten: Körde av en gång på årsmötet
Kinnekulle: har ingen tidtagnings utr.enda bana jag kört på än så länge Ingen snurrning 2007 iaf
Inför 2008
Byta samtliga hjulinställningsbultar (de gamla kommer jag att knäcka då jag inte får upp dem i bak), därav följer hjulinställning.
Ny lambda 4-kablars ska monteras (kommer behöva hjälp )
Sportstolar: har 2 OMP Lusso, får se om jag får plats med dem. Sticker över bågen - Till Salu. Sålda.
Laga ett rosthål, klart.
Oavsett hur mycket jag får gjort så vill jag verkligen KÖRA mer bana i år ..och köra fortare än Sven-Olof Blev inte så mycket med det..
2009
Air dam spoiler, ny katalysator med stålkärna (den gamla var halvtom!?).
Motor
Std 1,6 l, 14 graders tändning, inboxat mushroom-filter bakom lamplock med luftintag, flyttad LMM, Magnecor kablar, Extraktor, 2,25 " catback. Engine flush gjord i fjol tror jag det var.
Chassi
GAB Super ställbara i 8 steg, Eibach fjädrar, org.hämmare än så länge.
Fjäderbenstag fram (Billigt Ebay...)
RB Främre krängare samt nya endlinks monterat juli -08.
Hjul och bromsar
OZ Superturismo med Conti Sportcontact 205/45 R16 på gata.
Nya Toyo Proxes 888 195/50-15 ligger och väntar på montering på
Kosei RT Penta fälgar som skall målas och fixas till först. Klart och provkört!
Orginal skivor bytta för 2 år sedan, EBC gatbelägg. Ny bromsvätska för säsongen.
Säkerhet
Harddog Hardcore HT utan diagonalsträvan.
Övrigt
Momo mockaratt Mod 78, Momo Corse röramsstol förarsidan.
Dimljus i gapet kopplade till positionsljuset
Bakre dimljuset??? Ligger i garaget, monterat endast glaset längs linjen för att få det jäkla hålet att se mindre ut.
Vindskydd classic.
CD-växlare Panasonic.
Lättning
Tja, skulle vara reservhjulet då, några plåtar i skuffen utplockade (får inte i solstolarna annars), alltid tom tank, gamla luftburken väger nog några gram mer än mitt mushroom. Är själv en liten räka.
Varvtider 2007?
A-sprinten: Körde av en gång på årsmötet
Kinnekulle: har ingen tidtagnings utr.enda bana jag kört på än så länge Ingen snurrning 2007 iaf
Inför 2008
Byta samtliga hjulinställningsbultar (de gamla kommer jag att knäcka då jag inte får upp dem i bak), därav följer hjulinställning.
Ny lambda 4-kablars ska monteras (kommer behöva hjälp )
Sportstolar: har 2 OMP Lusso, får se om jag får plats med dem. Sticker över bågen - Till Salu. Sålda.
Laga ett rosthål, klart.
Oavsett hur mycket jag får gjort så vill jag verkligen KÖRA mer bana i år ..och köra fortare än Sven-Olof Blev inte så mycket med det..
2009
Air dam spoiler, ny katalysator med stålkärna (den gamla var halvtom!?).
Last edited by Jari Olavison on Sun 17 May 2009, 23:19, edited 2 times in total.
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Måste ju bevisa att även jag varit ute EN gång under året som varit, Sviestad! Bättre sent än aldrig...eller?
- Attachments
-
- 17-new_2008-10-18-pict8483.jpg (175.73 KiB) Viewed 2190 times
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Jari Olavison MX5 1.6 -93
Stora saker har hänt under vintern...förutom nytt skattemärke och andra skivor i växlaren har jobbar hårt med aerodynamiken och skapat enorm downforce genom att montera air dam spoilern
- Attachments
-
- IMGP5987-2.jpg (299.44 KiB) Viewed 1951 times
Last edited by Jari Olavison on Sat 16 May 2009, 01:05, edited 1 time in total.
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Jari Olavison MX5 1.6 -93
REJSBIL!!!!!Jari Olavison wrote:Stora saker har hänt under vintern...förutom nytt skattemärke och andra skivor i växlaren har jobbar hårt med aerodynamiken och skapat enorm downforce genom att montera air dam spoilern
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Jari Olavison MX5 1.6 -93
Observera att jag INTE plastat den själv...
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Jari Olavison MX5 1.6 -93
Inga yttre förändringar till året (inget nytt skattemärke ), dock en ny stage 1 -koppling monterad. Har på bana ibland lite svårt att få i 3:an, dags att byta motorkuddar kanske?
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Jari Olavison MX5 1.6 -93
Bra steg 1 koppling är just ett steg mot:
FULLRACEBIL!
Kom å hälsa på nu på Kinnekulle så kan du inte motstå nästa "steg ".
Fin bil och rätt färg
FULLRACEBIL!
Kom å hälsa på nu på Kinnekulle så kan du inte motstå nästa "steg ".
Fin bil och rätt färg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Jari Olavison MX5 1.6 -93
Gjorde som du sade Det var riktigt kul att se så många miator på kullen. Man blir ju inte mindre sugen nu
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Jari Olavison MX5 1.6 -93
Och du har ju en färdig klass 2 bil redan
(om jag inte missat något...?)
(om jag inte missat något...?)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Jari Olavison MX5 1.6 -93
.
Last edited by Slacker on Wed 19 May 2010, 12:33, edited 1 time in total.
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Jari Olavison MX5 1.6 -93
Jag måste tejpa över den där webkameran i sovrummet..
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Jari Olavison MX5 1.6 -93
Efter att förstört en del uppsättningar org.belägg och green stuff har jag nu monterat XP10 fram och XP8 bak.
Efter bankalaset den 23/7-2010 kan jag konstatera att det var värt varenda krona Hade säkert räckt med XP8 och AX6, men jag ville inte chansa.
Visst det skriker i dem när man kör normalt och de är kalla, lite fett bekom beläggen och smörjning av glidpinnar då och då minskar det lite dock
Efter bankalaset den 23/7-2010 kan jag konstatera att det var värt varenda krona Hade säkert räckt med XP8 och AX6, men jag ville inte chansa.
Visst det skriker i dem när man kör normalt och de är kalla, lite fett bekom beläggen och smörjning av glidpinnar då och då minskar det lite dock
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38