Måns Wilke NC 2.0-08

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Cyberoid »

Måns Wilke wrote: Robert, Fredrik, Andreas och Henrik var kanske ganska framgångsrika förra söndagen :D
Att man ska behöva åka hela vägen ner till skåne för att poletten ska ramla ner hos dig. :mrgreen: :up: Välkommen tillbaka i träsket.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:
Måns Wilke wrote: Robert, Fredrik, Andreas och Henrik var kanske ganska framgångsrika förra söndagen :D
Att man ska behöva åka hela vägen ner till skåne för att poletten ska ramla ner hos dig. :mrgreen: :up: Välkommen tillbaka i träsket.
:mrgreen:

Grattis till ett vettigt beslut! :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by gokarting.nu »

Såja Måns:)

Du har insett att det räcker med den BMW du redan har :banana: :banana:

Kul!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Måns Wilke »

Jag var nyss och vägde bilen.
Full tank med mig i så väger den 1235kg! :shock: Exakt ( :!: )på gränsen för mig i C (om jag slipper bestraffning för TCS som inte används...)

Det blir ju lite ändringar upp och ner:

Sparcostol minskar vikten
Båge ökar vikten
Hardtop ökar vikten
Personlig utrustning ökar vikten
släckare ökar vikten
mindre bensin minskar vikten

I slutändan så ska jag nog kunna hamna preciiiiiiis på gränsen, dvs på 1235 igen. Tyvärr så byter jag ju ca 20kg bränsle i botten av bilen mot 20kg hardtop högst upp... :think2:

Åker jag på straff för TCS så blir det att vikta upp bilen till 1294Kg, dvs 60kg bly... :roll:
och det betyder att jag isf skippar C... Som jag skrivit tidigare så är det knappast kostnadseffektivt att isf få den att platsa i C. Fast då har jag å andra sidan 274kg att plocka bort för att nå gränsen för B....
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Torkel k »

Schyst att se dig släppa sargen och komma in i matchen Måns! Vi kan behöva en glad GöausaPöaug från söder i klubben för att tolka när vi är nere på Knutan. :wink: Kul att du såg ljuset och fann den sanna religionen tillslut!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Cyberoid »

Måns Wilke wrote: Åker jag på straff för TCS så blir det att vikta upp bilen till 1294Kg, dvs 60kg bly... :roll:
Jag tror gränsen är satt till max 50kg viktlåda. Men jag kan inte tänka mig att man inte kan hitta ett vettigt sätt att sätta TCS:en ur spel.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Josen »

Jag tror gränsen är satt till max 50kg viktlåda. Men jag kan inte tänka mig att man inte kan hitta ett vettigt sätt att sätta TCS:en ur spel.
Tryck in knappen :lol: :lol: :lol: :lol:

Eller mera seriös tryck in knappen och ta flytta knappen så den inte går att nå från förarplats - få det kvitta med teknisk kontrollant med SPVM och tror inte det är några problem :up:
Borde falla under principen att inte kunna justera broms-verkan från förarplatsen
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Peter Sandström »

För att stänga av både TCS och DCS helt krävs att knappen hålls inne 5 sek efter start, och vid omstart av motor måste tändningen stängas av och då aktiveras systemet igen!.. :bang2: .

Det enda enkla sättet att stänga av det permanent på 2,0 sport är att koppla bort abs-givare, alt lägesgivare på rattstång samt ev gyrona, men då förvinner även ABS och ECU:n kommer att sätta felkoder. Det är dock osäkert om motorn kommer att gå med full effekt eller ej. Måste även fungera vid besiktning....

Dynotronics i USA har dock knäckt Mazdas källkoder och kommer numera åt det mesta som tex Immobilizer, maxvarv, motorprogram (+15 hk på hjulen) mm, så dom lär kunna programmera av antisystemen.. :up:

http://www.dptune.com/dpt_016.htm

Ett litet bekymmer kan dock vara att man har hittat ett femtontal olika program till NC 2,0... :? ..

1,8:an har inte TCS/DCS i sitt program, men den ECU:n lär nte funka...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Måns Wilke »

Ja tyvärr så är det som med alla andra moderna bilar att det nollas vid omstart av motorn, vilket gör det svårt att köra med endast knapptryckning.

Kraven från SBP och SPVM går inte riktigt hand i hand och ska man följa båda så går NC inte att köra i Roadsport C om man inte väger 100kg+ själv... :think2: :)

Niklas, när är det dags för nästa regeländringstillfälle i SPVM? Det blir nog vanligare framöver att nyare bilar vill vara med och regelverket från 1912 eller så, bör kanske ses över?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Niklas, när är det dags för nästa regeländringstillfälle i SPVM? Det blir nog vanligare framöver att nyare bilar vill vara med och regelverket från 1912 eller så, bör kanske ses över?
Nja 2013 börjar nästa period (dvs detta sekel ;)). Att baka samman ABS med allt annat antitjafs (till en och samma 5%are) är nog rätt vettigt men hanns inte med denna gång.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Måns Wilke »

OK, då har jag gott om tid på mig att göra iordning bilen för Roadsport C med andra ord... :bang2:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:OK, då har jag gott om tid på mig att göra iordning bilen för Roadsport C med andra ord... :bang2:
Formulera ett snyftbrev till SPVMs styrelse och Kjell Löf så får du se om det finns möjlighet med dispens för just din bil. Dispens är ju inte det bästa men du är nog den första (med trilskande antijox) som är så nära att knacka på dörren.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by gokarting.nu »

Du kommer aldrig få en protest från mitt håll iallafall.

Nu är det bara 21 st kvar Måns:)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Måns Wilke »

gokarting.nu wrote:Du kommer aldrig få en protest från mitt håll iallafall.

Nu är det bara 21 st kvar Måns:)
:up: Andreas
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Niklas Falk »

Utom tävlan är ju alltid en möjlighet om vikten i slutändan anses vara för låg (dvs om TCS inte kan ignoreras).
Det har ju använts förr vid mindre avvikelser (vikt, besiktad osv).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Måns Wilke »

Niklas Falk wrote:Utom tävlan är ju alltid en möjlighet om vikten i slutändan anses vara för låg (dvs om TCS inte kan ignoreras).
Det har ju använts förr vid mindre avvikelser (vikt, besiktad osv).

Ja, jag har funderat lite på det. Då får jag ju ändå vara med och rejsa. Men hur är det med vagnbok och de bitarna då? eller räcker det med säkerhetsutrustning, personlig utr och licens?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:
Niklas Falk wrote:Utom tävlan är ju alltid en möjlighet om vikten i slutändan anses vara för låg (dvs om TCS inte kan ignoreras).
Det har ju använts förr vid mindre avvikelser (vikt, besiktad osv).
Ja, jag har funderat lite på det. Då får jag ju ändå vara med och rejsa. Men hur är det med vagnbok och de bitarna då? eller räcker det med säkerhetsutrustning, personlig utr och licens?
Det är ju inget annat än de avstegen för klassningen som avses. Säkerhetsmässigt är det som för alla andra (licens, säkerhetsutr, vagnbok).
Men jag har sitter inte i SSMs tekniska del, så kanske finns det andra vägar.
Jan nämnde nåt om "sistaminutenvagnbok" inför Kinnekulle (nåt test med Racing utskottet, eller om det var tekniska), men jag har inte allt (nåt?) klart i skallen.
Den som aldrig frågar får aldrig några svar.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Måns Wilke »

Bilen byter ägare på måndag eftermiddag, flyttar till östra Småland och kommer inte att rulla på någon bana nära dig.

Den är återställd till original sånär som på fjädrar, hjul och k-hämmare. Stolen är såld, ratten är såld,R-däcken är sålda.
Fronten, snorkeln, grenröret och larinisystemet är väck.Bilen låter numera som en Mazda 2 och det känns som att någon proppat igen avgasröret.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Dennis Kullman »

Hur blir det för din del nu då? Inköp av annan miata så att du kan vara med och tävla?
Post Reply