Måns Wilke NC 2.0-08

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

...med andra ord vill Niklas ha sagt att det ser för bulligt ut för att vara riktigt bra på bana? :wink:


Jag vet att det inte är optimalt , frågan är bara HUR kas det kan bli?. Däcksidorna på mina 18" rör ju inte för mycket på sig direkt och jag kanske kommer att uppleva bilen som oprecis och sladdrig med R-däck?
I 16" hade jag detta och två alternativ till: 8x16 dyra fälgar från USA, eller 195 50 16 däck på 7" fälg. Det senare kanske inte hade blivit bättre än det jag har nu, eller?


LI 90, hur är det?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:...med andra ord vill Niklas ha sagt att det ser för bulligt ut för att vara riktigt bra på bana? :wink:
Det kommer att fungera (dvs inte slita ut däcken jättefort osv), men bredare (lite "för" bred enligt spec) fälg är bättre.
Kör på det du har så kan du fundera på nästa uppdatering under tiden. :up:

Med lite tid att leta/jaga så är ju 16x8" från FD inte enormt dyra, de brukar ju byta "upp" sig.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

Nu har jag beställt nya belägg till bilen. De främre är helt slut och de bakre börjar också ta slut. De bakre har hållit för två uppsättningar frambelägg.
Den främsta anledningen till att jag beställde nya belägg nu, är att jag är farligt nära att åka ner till Spa och Nürburgring om två veckor. Bilen behöver då nya belägg, ny vätska, ny olja och en allmän översyn.
Jag sitter och velar om jag ska åka eller inte, främst pga att det kostar... Ja inte själva banavgiften, men färja, bensin, hotell, mat, osv. Det springer snabbt iväg och detta är vä egentligen pengar som ingår i bilbyggarbudgeten, men suget till framförallt Spa är svårt. En bonus är att även GP-slingan i Nürburg är öppen den helge, så det känns givet att prova.

Beläggen blev förresten, hrm, host, .... EBC Yellowstuff. Fanns i lager hos MX5 parts och snabb leverans är A o O om det öht slka bli nån resa. Nåt som talar lite emot är att det inte är nån dröm att sitta 200+ mil T o R Skåne- Belgien i min lilla bil...


Nu ska Jag bara fixa Olja, filter och en hjulinställning som passar Toyodäcken, för det känns ju givet att de ska åka på.
Fast gillar de 200+ mil på Autobahn med -2 till -3 i camber? :think2: Eller kommer de att ta slut?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Torkel k »

“Doktor Måns sökes! Doktorn Måns, rapportera till MX-5 cupens anmälningstråd, tack.”

Inte ett ljud från klubbens och cupens enda NC sedan Oktober?! Rapport önskas, Måns, raska på nu. :whip:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Fredrik Henriksson »

Är det någon som har kontakt med Måns? Det finns två Måns Wilke nere i Skåne och jag vet inte vem som är vem.
Radiotystnad på Rejsa sedan november förra året så man blir lite orolig. Även om vi ev inte får se en NC i Cupen så får vi ju hoppas att man får se den på banträffar i år... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Torkel k »

Fredrik Henriksson wrote:Är det någon som har kontakt med Måns?
Jag ringer Måns och piskar honom lite... :whip:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by hdzon »

Fredrik Henriksson wrote:Är det någon som har kontakt med Måns? Det finns två Måns Wilke nere i Skåne och jag vet inte vem som är vem.
Radiotystnad på Rejsa sedan november förra året så man blir lite orolig. Även om vi ev inte får se en NC i Cupen så får vi ju hoppas att man får se den på banträffar i år... :)
Du har PM..
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Torkel k »

Jag snackade just med Måns. Han lovade att uppdatera oss snart.

Edit pga hänsyn...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Fredrik Henriksson »

Sleipner wrote:Jag snackade just med Måns. Han lovade att uppdatera oss snart.

Edit pga hänsyn...
Ok, tack för att du ringde! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

I´m alive!!! :D

Det finns bara en Måns Wilke i Skåne (och Sverige) och det är Jag. Jag har nu vaknat ur mitt ide med hjälp av Torkel:)

I takt med att snön har fallit så har mitt banintresse gjort detsamma, TILLFÄLLIGT!!!!
Bilen står undanställd utan att Jag gjort ett S**T med den sen i höstas. Hjulen ligger undanlagda hos päronen, nya klossar finns i garaget, vätska likaså. Stolen och ratten står i garderoben.
MEN, ingen bur, ingen lack, ingen brytare, ingen hardtop. Jag har mao varit riktigt slö (värd minst tio piskrapp) och får således öka takten för att hinna. Dessutom så har Jag haft, ehh, oturen att missa att skicka in min racinglicens så det är till att ta om den i April :oops: SHAME ON ME!!!!!
Jag har inte snackat med GAZ om mina dämpare heller. ska sända dem ett mail idag.


Men, det ska fixas. Jag får helt enkelt prioritera om lite. BUR, STOL, RATT, BRYTARE och personlig utrustning får prioriteras helt enkelt. Även om lacken ger mig minst 3 sekunder per varv så får Jag kanske pria ner den ett par pinnhål. :)

OM bilen visar sig vara konkurrenskraftig (dvs ca 1.12 på Knutan) med enbart R-däck som prestandahöjare (och inte nya coilovers m.m ) så kör Jag kanske på det under säsongen.

Hoppas återkomma med uppdateringar inom kort.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Torkel k »

"It gets its license and joins the cup, or else it gets the hose again" :nono:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Fredrik Henriksson »

Du är inte ensam om att ha slumrat in lite under snömassorna. :wink: :) Själv har jag ett berg att bestiga för att få iordning på allt, men jag SKA finnas med i lineupen första rejset på Kinnekulle. 8) :banana:
Att vara sent ute är ett ytterst sympatiskt drag i min bok. :up: Själv är jag i snozze-knappstadiet just nu.

Glöm inte att serieanmäla dig, vi är 17st MX-5:or just nu och fler droppar in... 8) :banana:
http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2010
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by TPR »

Fredrik Henriksson wrote: Själv är jag i snozze-knappstadiet just nu.
Och vi som var med i England vet att Fredrik kan snooza läääääänge.....! :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Fredrik Henriksson »

TPR wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Själv är jag i snozze-knappstadiet just nu.
Och vi som var med i England vet att Fredrik kan snooza läääääänge.....! :D
:mrgreen: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

Vid provkörning av bilen så lyste CEl när Jag startade. Antagligen fukt i insuget och det går nog att nolla bort. Värre är att ett litet missljud i höstas blivit ett stort missljud nu. Det verkar vara något löst under bilen, antingen avgassystemet eller nån kryssplåt. Fårse vad det är vid närmare koll...
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Fredrik Henriksson »

Måns Wilke wrote:Vid provkörning av bilen så lyste CEl när Jag startade. Antagligen fukt i insuget och det går nog att nolla bort. Värre är att ett litet missljud i höstas blivit ett stort missljud nu. Det verkar vara något löst under bilen, antingen avgassystemet eller nån kryssplåt. Fårse vad det är vid närmare koll...
Plåtar? Väger inte dom en massa?... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

Jo, visst väger de, men Jag besitter inte lyxen att kunna lätta o samtidigt klara C :D Jag ligger ju på gränsen som det är, även UTAN mina elektroniska "hjälpmedel" :bang2: :D

Ennan annan grej jag märkt är att sen jag bytte krängningshämmare så är det omöjligt att göra schyssta starter med perfekt hjulspinn. Hela bakvagnen börjar hoppa som en tok o man får slå av på gasen.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Cyberoid »

Måns Wilke wrote:Jo, visst väger de, men Jag besitter inte lyxen att kunna lätta o samtidigt klara C :D Jag ligger ju på gränsen som det är, även UTAN mina elektroniska "hjälpmedel" :bang2: :D
Snarare är det väl så att du besitter lyxen att slippa lätta och ändå ligga på viktgränsen. :) Komforten kvar så att säga...
Måns Wilke wrote: Ennan annan grej jag märkt är att sen jag bytte krängningshämmare så är det omöjligt att göra schyssta starter med perfekt hjulspinn. Hela bakvagnen börjar hoppa som en tok o man får slå av på gasen.
Skulle förvåna mig om det har med krängaren att göra. Den är/ska vara obelastad när det går rakt fram. Du bytte inget annat samtidigt? Typ bussningar?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

Nix, inget annat. Det kanske hänger ihop med missljudet, då det först uppträdde när Jag körde över ojämnheter med ena hjulet. Vilket hjul spelade ingen roll, bara att det inte var bägger samtidigt.
Själva missljudet jag beskrev innan LÅTER som en fjädrande plåt mot underredet, men kan kankse vara nåt bakre hjulupphängningen?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:
Måns Wilke wrote: Ennan annan grej jag märkt är att sen jag bytte krängningshämmare så är det omöjligt att göra schyssta starter med perfekt hjulspinn. Hela bakvagnen börjar hoppa som en tok o man får slå av på gasen.
Skulle förvåna mig om det har med krängaren att göra. Den är/ska vara obelastad när det går rakt fram. Du bytte inget annat samtidigt? Typ bussningar?
Hjulstudsande starter har man ju upplevt, men mest med 03an med endast gula konisar. Den bli spinner på så fint så fint, men de dämparna rör inte på sig utan stort tvång :)
Dvs "Wheelhop" kan fixas, AutoXgänget på andra sidan stora pölen har nog mägder med förslag.
Stående start i Cupen blir det inte förrän på SSM. Men MSCC KM1 ger ju ett tillfälle att testa ganska snart...
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote: Stående start i Cupen blir det inte förrän på SSM. Men MSCC KM1 ger ju ett tillfälle att testa ganska snart...
I SPVM inbjudan står det: När så är möjligt tillämpas stående startmetod. Varför skulle vi inte ha stående start på Kinnekulle Anderstorp eller Mantorp?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:I SPVM inbjudan står det: När så är möjligt tillämpas stående startmetod. Varför skulle vi inte ha stående start på Kinnekulle Anderstorp eller Mantorp?
Jo, men Kinnekulle kör aldrig stående, Anderstorp oftast rullande (och ingår inte i MX5Cupen).

Säkerhetsskäl och brist på funktionärer är två anlendngar till att rullande föredras. Att blir stående i främre ledet när 15 led bakom dig laddar fullt har givit de värsta krascherna.
Men ibland är stående säkrare i genomsnitt (Falkenberg, eftersom chikanen är så tight).
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:I SPVM inbjudan står det: När så är möjligt tillämpas stående startmetod. Varför skulle vi inte ha stående start på Kinnekulle Anderstorp eller Mantorp?
Jo, men Kinnekulle kör aldrig stående, Anderstorp oftast rullande (och ingår inte i MX5Cupen).
Det har du narurligtvis alldeles rätt i Niklas. Då finns det ju gott om tid att hitta felet Måns!
Måns Wilke wrote: OM bilen visar sig vara konkurrenskraftig (dvs ca 1.12 på Knutan) med enbart R-däck som prestandahöjare (och inte nya coilovers m.m ) så kör Jag kanske på det under säsongen.
Ska du satsa på hela SPVM säsongen eller de delar som ingår i Mx5 Cupen?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Måns Wilke »

Det är fortfarande total stiltje i garaget hos Måns.
Hjulen ska hämtas i dagarna och bilen ska lämnas in för nya klossar, vätska, olja, filter och hjulinställning.

Som Jag skrivit tidigare så har bilintresset legat i dvala under vintern och samtidigt så har Jag återupptagit en gaaaaaammmal hobby: Foto.
Jag fotade en hel del i gymnasiet, men det har legat på is de senaste 23-23 åren. Nu har Jag fattat tycke för det igen och preis som med all annan hobby så är det inte gratis...
Det har runnit iväg många fina kulor på fotoutrustning, alldeles för många. Kulor som egentligen borde vara ämnade för bilen.
Därför så ser det nu ut som att det bara blir en båge som tillkommer bilen, bortsett från det som Jag redan har.
Den kommer alltså inte att göras duglig för tävling i Roadsport :cry:
Men banträffar kan man ju fortsätta att besöka :banana: OCh det ska jag definitivt.
Jag avskyr att prioritera, men det är det tyvärr dags för nu. Det har runnit iväg våldsamma pengar på hobby de senaste 12 månaderna.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Dennis Kullman »

Måns Wilke wrote:Det är fortfarande total stiltje i garaget hos Måns.
Hjulen ska hämtas i dagarna och bilen ska lämnas in för nya klossar, vätska, olja, filter och hjulinställning.

Som Jag skrivit tidigare så har bilintresset legat i dvala under vintern och samtidigt så har Jag återupptagit en gaaaaaammmal hobby: Foto.
Jag fotade en hel del i gymnasiet, men det har legat på is de senaste 23-23 åren. Nu har Jag fattat tycke för det igen och preis som med all annan hobby så är det inte gratis...
Det har runnit iväg många fina kulor på fotoutrustning, alldeles för många. Kulor som egentligen borde vara ämnade för bilen.
Därför så ser det nu ut som att det bara blir en båge som tillkommer bilen, bortsett från det som Jag redan har.
Den kommer alltså inte att göras duglig för tävling i Roadsport :cry:
Men banträffar kan man ju fortsätta att besöka :banana: OCh det ska jag definitivt.
Jag avskyr att prioritera, men det är det tyvärr dags för nu. Det har runnit iväg våldsamma pengar på hobby de senaste 12 månaderna.
Det där känner jag igen! Även jag fick ett återfall på foto; jag lyckades dock begränsa skadan till nytt hus + 1 objektiv även om jag suktar efter både ett 1:1 makro och ett supervidvinkel; sen blev det ju ny cykel, ett nytt intresse (längdåkning) med tillhörande prylar, etc.
Synd att du inte kommer med i år, men som sagt, jag förstår situationen...
Post Reply