Måns Wilke NC 2.0-08

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Dessutom kan man plombera särkingshållaren om man vill. Tyvärr så finns det ingen säkring endast till TCS. den säkring som finns deaktiverar hela ABS-systemet,
Lite lurigt detta med att ta bort ABS du ändrar broms-balansen i bilen och det kan bli lite farligt med upplåsta bak-hjul i bil med hård fjädring och greppiga däck. Men kanske är NC bromsbalans bra även utan ABS - värt att tänka på i alla fall
Det är ju ett Boschsystem, och tyskar kan väl detta med bromsbalans.. :lol:



Men detta är ju inte 60 ton iofs.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by gokarting.nu »

Så länge ingen protesterar blir man bestraffad då?

Jag vet att det inte är rätt väg, men hur funkar det inom SPVM.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Så länge ingen protesterar blir man bestraffad då?

Jag vet att det inte är rätt väg, men hur funkar det inom SPVM.
Oegentligheter som hittas självmant av tekniker (vid tex Tävlingsbes eller i Parc Fermé) kan ge diverse straff och ska inte behöva protest från mottävlande för att beaktas.

Väger du tex för lite efter målgång så ska inte mottävlande behöva hålla koll på det och protestera för att du ska förlora din plats (tidstillägg eller vad de nu dömer). Däremot kan man protestera mot saker man misstänker, stämmer din misstanke så får du protestpengarna tillbaka, annars inte.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Visst kan plomberad säkring vara ett sätt, precis som upphängda ABSsensorer (svårare att tjuvkoppla om man nu törs påpeka att elsystem är svårkontrollerade, det kan ju bli "jordfel"). Men testa (eller åtminstonde undersök) först om det fungerar rakt av utan att hamna i "limp-home" läge. Det kan bli lite spännande bromsbalans utan ABSens justering av bakbroms (om den matar fullt tills ABSen går in bak som sker på min 03a), men det kan motkompenseras med andra bakbelägg (så det blir balans när det blir varmt iaf).

Men vi har justerat en del på straffet för moderna växellådor så en framtida ihopklumpning av ABS+stabilitetsystem (och ge 5% oavsett om du har en eller flera av grunkorna) kanske kan vara en möjlighet. Men det är lite svårt att få ihop en långbänk i reglementesfrågor nu, ett par veckor innan det skall lämnas in (det har tagit ett drygt år hittils).
Finns det ett dispenssystem inom SPVM idag? Isf kan det kanske gälla fram tills ni slår ihop ABS och TCS :D ?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Finns det ett dispenssystem inom SPVM idag? Isf kan det kanske gälla fram tills ni slår ihop ABS och TCS :D ?
"Realistisk effekt" har alltid funnits...

Den som aldrig frågar får aldrig svar. Det skulle ju kunna gå att vänta lite till reglementet du i så fall söker dispens emot existerar åtminstone som ett inskickat förslag (v45 ska det vara SBF tillhanda)
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Jag ska prata med Löf igen o se vad han säger.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Över till nåt roligare. Var o tittade till mina fälgar idag. Det verkar ta evigheter innan lacksnubben får dem klara. De var iaf nerslipade allihop och han sa att han skulle lacka dem i helgen. Det tror Jag på på måndag... :wink:
Jag är iaf duktigt sugen nu på att få ihop en raceklar bil, även om den inte kommer att rulla förrän till våren.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Var o tittade på mina fälgar idag. De är klara. Dock så är det så att Jag och herrn som lackade dem har en väldigt skild uppfattning om vad som är matt...
Dessa fälgar är BLANKA och inget annat. Han hävdar matt.
Hur som helst så behåller jag dem som de är nu.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 Roadsport C GULF Edition

Post by Måns Wilke »

Gräddvit är ju inte den racigaste färgen som Niklas sa. Därför har tankar om en annan färgkombo fötts under hösten.
Jag har fått lite enkel, basic PS hjälp med bilen för att få en hum om hur det kan komma att bli. Så här är tanken att "gräddbullen" ska se ut nästa år. Tänk bort suffletten och se en hardtop istället :D
Vad tror Ni? Kommer den att bli snabbare i dessa färger :D
Attachments
MazdaMX5.jpg
MazdaMX5.jpg (65.16 KiB) Viewed 1747 times
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Torkel k »

Nej nej nej usch och fy det DÄR kommer ju inte bli något bra alls inte. Säg bara till så hjälper jag dig rolla hela kärran mattsvart istället. Det är vad alla riktigt coola grabbar kör med, för det har jag sett på Honda forumet. :wink:

Allvarligt talat: En sådan lack ger ungefär 25-30hk extra på hjulen, kanske t o m mer. Vad tror ni andra: Kan man lägga in protest mot att lacken är otillåtet trim kanske? :think2:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by gokarting.nu »

GÖR DET GÖR DET GÖR DET!!!!!

Mycket snyggt!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Niklas Falk »

Lack?
Vinyl är mera korrekt, dessutom vettigare mot alla stenskott man får.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

Vinyl är egentligen det bästa, sett till andrahandsvärde mm. Jag tror dock att det blir avsevärt mycket dyrare att applicera. Det är ju bara att fråga sig själv hur länge man ska behålla bilen och hur man ska prioritera.
Det är iaf en lackerare jag fört diskussuioner med än så länge.
Hur som helst så är detta det sista projektet som ska göras på bilen innan start nästa år. Jag ska alltså prioritera bur, dämpare, personlig utrustning mm, före färg på bilen. Men tanken är att den ska rulla till start i premiären i detta utförande.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Vinyl är egentligen det bästa, sett till andrahandsvärde mm. Jag tror dock att det blir avsevärt mycket dyrare att applicera. Det är ju bara att fråga sig själv hur länge man ska behålla bilen och hur man ska prioritera.
Vad som är dyrast beror på vem du frågar och hur bra kvalité du vill ha på arbetet (gäller både vinyl+applicering och lackering).
Men du har ju delar av designen som gör sig bäst på printad vinyl (eller kombination av enfärgad och printad Gulflogga, fråga om lov först?).
Enfärgad vinyl är inte så jättedyrt och om du inte skall ha skärning anpassade till designelement så behöver du bara få tag på en bra "draperare" och välja rätt sorts vinyl (formerna kräver lite flex).

Skippa "Gulf" och lägg på startnumret i samma färg/font istället (lite "on-top"), då slipper du få så många frågor om tillåtelse att använda loggan. Färgmönstret är säker mönsterskyddat det med men det kan ju vara enklare att se mellan fingrarna med.

Nu kan ju jag inte använda några oranga/mörkblå element i min design längre...


2ahandsvärde kan du nog sluta tänka på, när du kommit över till "the dark side" så blir det bara värre och värre. Och det saknas ju inte direkt gatbilar, så samlarobjektspriser blir det nog aldrig (även om en del fortfarande vill se sina röda 90or som framtida museumobjekt istället för reservdelsbil).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

Ska ta kontakt med Hansen Racing o kolla lite med dem om loggan. Har iofs svårt att tänka mig att det ska vara några problem.
Det som är aktuellt på lackfronten är isf den blåa grunden och de oranga stripesen. Logga och nummer tänkte jag fixa från dekaltrim.nu eller liknande. Samt den mörkblåa/svarta linjen som delar av blått och orange.
Några andra dekaler vill jag inte ha. Den ska var så clean som möjligt.
Visst hade man kunnat klottra på O.Z, Toyo, Sparco, AEM, Larini, I.L, mm, men det är till att överarbeta det hela.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Fredrik Henriksson »

Tuff look! 8) Men enfärgat gör det enklare på flera sätt, lite beroende på hur fort det går iofs... :wink: :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Cyberoid »

Måns Wilke wrote:Visst hade man kunnat klottra på O.Z, Toyo, Sparco, AEM, Larini, I.L, mm, men det är till att överarbeta det hela.
Vänd på det istället och kolla ifall Gulf vill betala för stripningen? De är ju tillbaka i Sverige och har en stark koppling till motorsport. Kolla in deras hemsida: http://www.gulfoil.se/sv/marketing/spon ... index.html

Tänk också på att det kommer en del seriesponsorer vars dekaler ska pryda bilen under tävlingarna. Men de går ju iofs att pilla bort om man trycker att det stör den "cleana" looken i övrigt. Snyggt! :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

Cyberoid wrote:
Måns Wilke wrote:Visst hade man kunnat klottra på O.Z, Toyo, Sparco, AEM, Larini, I.L, mm, men det är till att överarbeta det hela.
Vänd på det istället och kolla ifall Gulf vill betala för stripningen? De är ju tillbaka i Sverige och har en stark koppling till motorsport. Kolla in deras hemsida: http://www.gulfoil.se/sv/marketing/spon ... index.html

Tänk också på att det kommer en del seriesponsorer vars dekaler ska pryda bilen under tävlingarna. Men de går ju iofs att pilla bort om man trycker att det stör den "cleana" looken i övrigt. Snyggt! :up:

Tanken har slagit mig Henrik, men det känns avlägset att de skulle vara med och pröjsa för en rookie i Roadsport :D Fast jag har ju inget att förlora på att fråga iaf.
Jo seriesponsorerna får man ju räkna med, det vet jag.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Cyberoid »

Måns Wilke wrote:
Cyberoid wrote:
Måns Wilke wrote:Visst hade man kunnat klottra på O.Z, Toyo, Sparco, AEM, Larini, I.L, mm, men det är till att överarbeta det hela.
Vänd på det istället och kolla ifall Gulf vill betala för stripningen? De är ju tillbaka i Sverige och har en stark koppling till motorsport. Kolla in deras hemsida: http://www.gulfoil.se/sv/marketing/spon ... index.html

Tänk också på att det kommer en del seriesponsorer vars dekaler ska pryda bilen under tävlingarna. Men de går ju iofs att pilla bort om man trycker att det stör den "cleana" looken i övrigt. Snyggt! :up:

Tanken har slagit mig Henrik, men det känns avlägset att de skulle vara med och pröjsa för en rookie i Roadsport :D Fast jag har ju inget att förlora på att fråga iaf.
Jo seriesponsorerna får man ju räkna med, det vet jag.
Vad är det du säger?! Sveriges snabbast växande racingserie! Klart de måste vara med och visa sig där!? Det finns ju ett stort hål mellan svenskt rally och 24h Le Mans som måste fyllas? :wink: :D :up:

Som sagt, man har inget att förlora. Kanske kan de bidra med något i alla fall? Det är ju ganska mycket reklam för företaget. Det gäller ju bara att presentera det rätt.

(Om de stripar ALLA bilarna i serien så kanske de kan få vara seriesponsor också? Mx5 Gulf Cup!)

:mrgreen:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

En av mina nya fälgar som snart ska få tt Toyo runt sig :D
Attachments
OZ 106.jpg
(413.87 KiB) Downloaded 23 times
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Jimmy »

Snyggt! :shock:
blir ju jätterejsigt det där.
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Peter Sandström »

Måns Wilke wrote:En av mina nya fälgar som snart ska få tt Toyo runt sig :D

Själv inväntar jag dessa, troligvis skodda med 235/40-17 (med lätt rullade hjulhuskanter bak eller 225/40-17, ovanlig dimension)

6ULR 17" - January 2010 17" 6ULR's exact pricing TBD, but expect the $250~$290 range for the various sizes.

17x9 +48 5x114.3 17lbs (7,7 kg) MX5 (NC), RX8, STi, 3

Early CAD rendering for 17" 6ULR shown here

Image
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

Nice. Mina väger 6.6kg (innan omlackering), sen vet Jag inte vad Toyodäcken väger iofs (215 50 16).
Nu väger ju mina hjul 23-25kg per hörna och jag bör ju kapa en hel del :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Måns Wilke »

Hur är stuket på mina hjul? För svullna däcksidor tro? eller de verkar var ok? 215 50 på 7" fälg.
Finns risken att bilen blir sladdrigare än med mina 8x18 medd 225 35?
Attachments
toyo008.gif
toyo008.gif (102.15 KiB) Viewed 1449 times
Toyo-009.gif
Toyo-009.gif (81.7 KiB) Viewed 1463 times
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 GULF Edition

Post by Niklas Falk »

R888 är väldans breda för sin bredd, ännu bredare än en del andra Rdäck (som alla är bredare än gatdäck).
205 passar ju fint på 8" fälg (testat med Yokis och Kumho, som är lite mindre bulliga än R888).
Post Reply