Måns Wilke NC 2.0-08

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

Har du fått tag på Kjell Löf (0705-612848) angående olika tekniska lösningar för att inaktivera TCS och ev ABS?
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Nix, har provat det numret vid ett antal tillfällen. Inget svar. :think2:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Josen »

Dvs ABS eller TCS måste bort,
Fattar inte hur TCS kan ge tillägg, hur man tänkt i reglementet här ? Möjligen i regn kan det hjälpa (men marginellt).
Finns det överhuvudtaget någon bil som det är aktullet för idag ? ( Boxtern ?)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Victor »

Niklas Falk wrote:
Måns Wilke wrote:Vilken vikt är det man går på i SPVM?
Vikten i Parc Femé, så som du rullar över mållinjen, dvs med förare i svettig mundering, exakt innehåll i tanken osv.

Summera ihop tilläggen innan du använder dem så blir det lite lägre värdeI (x*1.15 är mindre än x*1.05³)
Man räknar väl motortilläggen separat och övriga tillägg därefter, i alla fall i Excelmallen. T.ex. 140 hk + 5% ECU = 140*1,05=147 hk, ABS --> 147*1,05 = 153,35 hk --> 1080 kg.

I detta fall blir det 160 * 1,05 (ECU) = 168 hk, 168*1,10 (ABS+TCS) = 184,8 hk --> minst 1293,6 kg. Utan TCS blir det 1234,8 kg .

Så minns jag att det var i Utzons Roadsporträknarprogram också.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Nu fick jag svar. Jag kan göra en förbikoppling av knappen, samtidigt som man kopplar bort funktionen elektroniskt, dvs låser den i OFF läge. Detta förutsätter pill i mjukvaran, då TCS automatiskt går in när man slagit av tändningen och slår på igen.

får hitta nån som kan lura mjukvaran lite isf.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

josen, jag förstår inte heller att det ger tillägg. Det går LÅNGSAMMARE med TCS inkopplat, både i vått och torrt.
Dessa regler tvingar egentligen upp mig i B, då bilen inte ska gå att besiktiga hos Bilprovningen i C utförande.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Dvs ABS eller TCS måste bort,
Fattar inte hur TCS kan ge tillägg, hur man tänkt i reglementet här ? Möjligen i regn kan det hjälpa (men marginellt).
Finns det överhuvudtaget någon bil som det är aktullet för idag ? ( Boxtern ?)
Reglementet ska inte bara täcka de bilar som råkar vara med och kör just nu, utan alla potentiella också.
Det finns justerbar traction control till en del ECUer som inte är direkt dyra (fram med lödkolven i ett MS och anpassa för ABSsensorerna), kräver dock rejält med tid och utprovning.
Precis som ABS ger det mest i väta och 5% straffet är mest av principiellt ursprung, inte exakt prestandamätt utslaget över 5-10 genomsnittsäsonger (för att täcka vädervariationer).

För att ta övningarna i söndags så hade en launchkontoll av enklaste snitt gjort att du plockat ett flertal platser i den stående starten. Snabbare varvtider på det perfekta varvet, nä, men räddningsplanka för lata förare som inte orkar träna upp känslan, visst.
Sen vette katten om en lauchcontrol som inte använder sensorer vid hjulen täcks (tex den simplaste du kan få till med ett MS, som reagerar på alltför snabb varvtalsökning). En sån lösning reagerar inte på "ojämn kraftfördelning" mellan hjulen utan på "orimlig" varvtalsökning. Man kan ju vilja ta med det i samma klump, jag tror ingen har kört med det än (mycket förgasare och fördelare på startlinjen generellt).

Sen har vi ju de i A som har grepproblem ur kurvorna även i torrt, en rimlig tractioncontrol kan ju hjälpa till lite (återigen mest att hålla nosen i rätt riktning).
Att standardlösningar klumpas ihop med racejusterade varianter kan ju ses lite knäppt, men vart drar man gränserna (om man inte släpper det fritt).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Mitt TCS funkar så att det klipper gasen, dvs det funkar inte aktivt med ABS i ren antispinnfunktion. Möjligen använder det samma givare för att känna av skillnader mellan hjulen.
Denna TCS är egentligen en integrerad del i ett ESP system som vid vissa situationer (sidoförflyttningar)jobbar med ABS OCH gas.
Hade jag varit med i söndags och startat med TCS/ESP påslaget, så hade jag garanterat varit sist in i första kurvan även från pole. Bilen hade hackat sig framåt på tomgång :D. Släpper man gasen helt så fortsätter systemet 1-2 sekunder innan man kan börja gasa igen.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Josen »

Reglementet ska inte bara täcka de bilar som råkar vara med och kör just nu, utan alla potentiella också.
Vill inte tjata sönder Måns tråd om reglementet med här har det generella tänkte (att klara allt) blivit helt fel som straffar ut bilar som platsar i ex C.
Vilken racing serie finns TCS/ESP som ger fördelar, det är ju ett säkerhetssystem för gata.
Dessa regler tvingar egentligen upp mig i B, då bilen inte ska gå att besiktiga hos Bilprovningen i C utförande.
Precis blir ju helknäppt - vadå klara en SBP, moment 22 ?
Inse nu att det som straff skall bort i reglemetetn nu Niklas :up: - anpassa reglemetet mot 2010 och inte mot sportvagnar från 60-talet som grund ;)
Inse också att det är skillnad på TSC system för ren racing och TSC/ESP för gatbilar. TSC system för racing ligger utanför Sportvagnsracing horisont - vem skulle ha råd med det ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Det blir ett moment 22 om bilen idag väger 1170 i tjänstevikt som regbeviset säger.
Antingen så får jag plocka bort elektroniska system o få lysande lampa= negativt hos SBP, men klara C.
Eller så får Jag behålla de elektroniska systemen och vikta upp bilen, MEN Jag måste kanske vikta mer än 50kg=negativt hos SPVM. I det senare fallet kan man ju dessutom ifrågasätta meningen att delta i Roadsport med över 8kg/hk och 1296kg totalt. Ska Jag bara köra för att det är kul så räcker det bra med diverse track days...

Väljer Jag att köra i B, så innebär det i praktiken att Jag måste lätta bilen för att jag inte ska bli ett rundningsmärke. Gränsen mot A ligger på 961kg!! Det är likadant där; Då kan jag lika gärna köra regularitetsrally istället.

Reglerna i SPVM utgår ju från MGB och dylika bilar även idag år 2009. Jag är ingen stor fantast av frekventa ändringar i tekniska reglementen, men ibland kan det vara motiverat för att hänga med i utvecklingen. Precis som Josen säger så är de TCS som kan förekomma i Roadsport anpassade för säkerhet i vanlig trafik.
"Gentlemens agreement" och enkelheten att tävla med sin gatbil är väl tankar som ska genomsyra klassen? Därför anser Jag det vara kontraproduktivt att "tvinga" någon att "förstöra" sin bil för att kunna delta. Alternativt klassa upp dem. Hur kul tro Ni killarna i ÖIS har det i år? Eller de lirar i Allsvenskan bara för att det är kul? Inget blir roligt om man inte har en rimlig chans till att vara med och slåss.

Jag känner en väldig frustration över problemet iom att Jag VET hur uselt systemet är på bana. Och naturligtvis så vill Jag kunna ha ESP/TCS inkopplat när Jag kör på allmän väg. Detta utan att behöva ta fram lödkolven efter varje tävling. Systemet är FULLT urkopplingsbart med ett knapptryck. Detta ihop med den trevliga tanken om gentlemens agreement anser Jag borde kunna räcka.

Hur lätt är det att kontrollera om Jag lägger i Cosworthkammar, smidda kolvar och vevstake, portar toppen och mappar om ECU´n? Detta låter sig lätt göras och Jag har svårt att tänka mig att det kommer att kontolleras vid tävling. Inte kommer Jag att göra det för det.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Josen »

Kjell Löf (0705-612848) angående olika tekniska lösningar för att inaktivera TCS och ev ABS?
Det måste gå att för 2010 får avaktivera det med via knappen bara och inte behöva kladda i styrenheter - någon form av dispans går säkert att lösa. Kanske räcker ett plast-lock över knappen så du inte kan aktivera den under färd ? Kanske kan du bli ett prejudikat så andra NC bilar kommer med också :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Jag diskuterade lite med Löf angående detta. Mitt förslag var annars att man flyttar knappen från instrumentbrädan till motorrummet. Det enda problemet Jag ser med denna lösning är att om man slår av tändningen och sen på igen, så aktiveras systemet automatiskt.

Systemet har även en funktion att om man håller inne knappen en sekund eller mer så deaktiveras det och kan inte återställas utan att man startar om bilen. Detta medför att en funktionär kan deaktivera det innan start och sedan är det av, förutsatt att jag inte slår av tändningen innan en eventuell efterkontroll.

Intressant i reglementet är att ECU automatiskt ger 5% effekttillägg, även om det är orört. Medan ett äldre system inte ger det, men med dessa är det fritt att optimera tändkurvor och dylikt :bang2: Det nästan uppmanas till det i sportvagnsreglementet (åtminstone påtalas möjligheten)
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Josen »

Jag diskuterade lite med Löf angående detta. Mitt förslag var annars att man flyttar knappen från instrumentbrädan till motorrummet. Det enda problemet Jag ser med denna lösning är att om man slår av tändningen och sen på igen, så aktiveras systemet automatiskt.
Säg som det är till Löf, blir för mycket kladd och de får acceptera att du kör med som det är. Deklarera i vagnsdeklarationen att du inte har TCS och sen stänger du av det färdigt :up:. Ingen lär protestera mot dig dig heller :up:
ABS får man nog äta eftersom det inte går att enklet stänga av + att andra bilar har straffet redan idag + att bilen är typad med ABS. ABS hjälper ju faktiskt :)
Intressant i reglementet är att ECU automatiskt ger 5% effekttillägg, även om det är orört. Medan ett äldre system inte ger det, men med dessa är det fritt att optimera tändkurvor och dylikt :bang2: Det nästan uppmanas till det i sportvagnsreglementet (åtminstone påtalas möjligheten)
Nu raljerar jag lite igen men reglementet är optimerat/skrivet för förgasar sjuor från 60-talet och skumma hemma byggen (Hult-healys etc..), bara att glutta i Roadsport A ( super-seven klassen ;) )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Jo, den möjligheten finns ju :think2: JAG vet ju att systemet kommer att vara deaktiverat vid tävling. Då är det ju ingen lögn att göra som Du nämner, Josen.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by gokarting.nu »

Jag kommer inte protestera.







SÅ LÄNGE JAG FÅR TESTA DIN BIL!
VILL KÖRA NC!!!!!

HAHAHAHHAHHAAHAHAHAHAHAHA!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Naturligtvis får Du testa den.
Jag har aldrig kört en NA eller NB, så Jag har ju inget att jämföra med. :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Torkel k »

Jag lovar att bara protestera mot dig i de race då du placerar dig bättre än jag! :wink:

Jag tycker SBP spärren är bra, det hjälper till att påminna om att det egentligen ska vara gatbilar vi ska åka med. Men i detta fall slår reglerna helt fel, då ingen fördel ges av systemet (och endast syfröknar kör med det påslaget).

Om man ska följa reglerna till punkt och pricka så gör ju t ex coilovers med höjdjustering och en racing-ratt utan airbag egentligen bilen ogiltig, eftersom dessa saker inte godkänns av SBP. Men ändå körd det glatt med dessa saker i bilarna utan att protester. En FIA godkänd stol är ju t o m ett måste och hur många av oss besiktigar med den i bilen?

Hoppas det löser sig Måns. Lycka till!

PS. Skroten har vanligen en våg, eftersom de väger bilarna före och efter att man dumpat sitt skräp. Du kan ju väga bilen där.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Jo på en del punkter i reglementet så finns det motsägelser. Jag vill ju inte göra nån jättegrej av det här, men vi kan säga som så att finns det ingen ENKEL lösning på detta problem, så finns Jag inte med i cupen nästa år.
Jag ska framföra mina åsikter till i första hand Löf och senare till övriga som kan påverka en regeluppdatering.

Bilen ska enligt reglerna kunna gå igenom en kontrollbesiktning av SBP vid tävlingstillfället och klara den. Enda undantagen är vinge och motortrim. Precis som Sleipner säger, så bör man inte klara sig genom en sådan besiktning med Sparcoratt, FIA-stol, bur, sexpunktsbälte, permanent bortkopplad TCS/ESP etc.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Intressant i reglementet är att ECU automatiskt ger 5% effekttillägg, även om det är orört. Medan ett äldre system inte ger det, men med dessa är det fritt att optimera tändkurvor och dylikt :bang2: Det nästan uppmanas till det i sportvagnsreglementet (åtminstone påtalas möjligheten)
Nu raljerar jag lite igen men reglementet är optimerat/skrivet för förgasar sjuor från 60-talet och skumma hemma byggen (Hult-healys etc..), bara att glutta i Roadsport A ( super-seven klassen ;) )
Visst finns det möjlighet att justera tändkurvan med en fördelare, men aldrig med den precision som du kan med tabeller.

Sen kan man köra elektronisk tändning men med förgasare... Eller mikuniförgasare (som inte har mycket lägre maxeffekt än vältunat sprut)...

Alla kontruktioner går att inom "omodifierat" fås att prestera märkbart bättre än märkeffekten, men hur mycket bättre skiljer massor. Med friare andningsvägar så kan man ju pilla till 10% på vissa förgasarmotorer om man är duktig, och vissa insprutade har svårt att nå ens märkeffekten (eftersom det är en glädjesiffra ibland).
Just för MZR/Duratec är det lite svårt att se "gnället", bättre optimeringsgrund finns knappast. +20% ska inte vara omöjligt (MX5 Pro ligger däromkring eller över).
Alternativet att kräva strikt original programmering gör det ju rätt knöligt (om man inte ska ha en entypsklass med utlottade datorer), speciellt när en del är verkligt omprogrammeringsbara på mycket enkelt vis utan modifikation (även om du vill kontrollera så går det i praktiken inte utan detaljkunskap om (och instrument till) varenda möjlig motor).

Och suck, nästa år är det ett nytt reglemente, säkerhetsutrustningen och ljudet kommer vara undantaget besiktningskravet. Hur klarar du ljudet enlig regbeviset nu, Måns ? ;)

Man kan ju önska in formuleringar av typen "teknisk anordning som föraren inte anser vara prestandahöjande är tillåtna utan tillägg" :lol:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Har för mig att det är tomgång som används på regbeviset och där klarar Jag mig nog :wink: Annars så har SBP en gräns på 103db har Jag för mig :D

Jag har full förståelse om mitt problem uppfattas som gnäll av somliga. Jag vill bara försöka få igång lite tankar hos oss gällande hur reglerna är skrivna, förutom att jag vill ha möjligheten att tävla i Roadsport C utan att meka en massa i datorns mjukvara + löda om lite sladdar.

TCS-tillägget är en skrivbordsprodukt ur skolboken och Jag anser det vara sunt att ifrågasätta "konstiga" regler.
Att lämna bort bilen till för ändamålet kompetent folk kan man ju i allra högsta grad kalla kostnadsdrivande, i jämförelse med att trycka på en knapp :wink:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Josen »

TCS-tillägget är en skrivbordsprodukt ur skolboken och Jag anser det vara sunt att ifrågasätta "konstiga" regler
Japp - så stäng av det via knappen och plita in i vagnsdek. att du inte har det och gå vidare/kör på :up:
Alla vill ju se en NC kubbas med i C :) Dessutom skall man tänja så mycket det går på reglementen - annars ingen utveckling :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Har för mig att det är tomgång som används på regbeviset och där klarar Jag mig nog :wink: Annars så har SBP en gräns på 103db har Jag för mig :D
Fråga på annat fordon wrote:Ljudnivå DB,vid körning: 71
Ljudnivå DB,stillastående: 87
Hur de mäter "vid körning" vet jag inte exakt men om det är med lite last så är det jobbigt.
Sen är ju detta nåt de numera (sen i april) kan köra om de känner för det, de måste inte (precis som mycket annat vid en kontrollbes).

SBFs 100dB stillastående gäller alltid (överordnat reglmente), men arrangemangen kan sätta lägre gränser om de vill (95dB förbifart är de numera ganska överens om även om förhållandena skiftar vid mätplatserna) och även låta bli att mäta som tex för vissa klasser vid EuroBOSS (men då har de oftast clearat det med lokala miljökontoret).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Jag är iaf grön på 95db, det fick jag bekräftat vid min senaste körning på Knutan :D

MEN, Niklas, Jag driver inte denna TCSfrågan för att jävlas med nån eller för att försöka få ett övertag gentemot övriga i klassen. Jag driver den för att öht finna svar på om det är lönt att ställa upp.
Med dagens reglemente så kan man alltså bara ställa upp i SPVM med en NC om det är 1.8 motorn. 2.0 faller utanför ramarna.

Jag ska ringa Löf igen idag och fortsätta mitt resonemang kring enklaste möjliga urkoppling.
Jag tolkar vårt samtal från igår som att det är OK, bara det går att KONTROLLERA. Att rycka en säkring går också att kontrollera. Dessutom kan man plombera särkingshållaren om man vill. Tyvärr så finns det ingen säkring endast till TCS. den säkring som finns deaktiverar hela ABS-systemet, vilket får till följd att jag isf bara drabbas av de 5% för ECU. Då uppstår det faktum att jag dessutom har möjlighet till lättning ner till 1176kg.
Det är ju inte så svårt att vid besiktning vid tävling, rycka säkringen och plombera under insyn av funktionär.
sen är det bara att sätta tillbaka säkringen innan man rullar hem på kvällen. Lätt att göra, lätt att kontrollera, BILLIGT. Och fullt genomförbart om man inom SPVM VILL! :idea:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Josen »

Dessutom kan man plombera särkingshållaren om man vill. Tyvärr så finns det ingen säkring endast till TCS. den säkring som finns deaktiverar hela ABS-systemet,
Lite lurigt detta med att ta bort ABS du ändrar broms-balansen i bilen och det kan bli lite farligt med upplåsta bak-hjul i bil med hård fjädring och greppiga däck. Men kanske är NC bromsbalans bra även utan ABS - värt att tänka på i alla fall
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:MEN, Niklas, Jag driver inte denna TCSfrågan för att jävlas med nån eller för att försöka få ett övertag gentemot övriga i klassen. Jag driver den för att öht finna svar på om det är lönt att ställa upp.
Med dagens reglemente så kan man alltså bara ställa upp i SPVM med en NC om det är 1.8 motorn. 2.0 faller utanför ramarna.

....


Det är ju inte så svårt att vid besiktning vid tävling, rycka säkringen och plombera under insyn av funktionär.
sen är det bara att sätta tillbaka säkringen innan man rullar hem på kvällen. Lätt att göra, lätt att kontrollera, BILLIGT. Och fullt genomförbart om man inom SPVM VILL! :idea:
Och jag har inte som syfte att djävlas tillbaka, bara att belysa att det finns fler bilar än MX-5or som skall täckas av reglementet och med amatörbyggen som möjlighet så finns alla tekniska möjligheter. Det finns ju även en och annan modern högprestandasportvagn som har ställbara stabilitetssysten (som inte går fortast 20 varv på raken med det avstängt). Att NCn inte har en prestandahöjande TCS är ju inte reglementets fel.

Visst kan plomberad säkring vara ett sätt, precis som upphängda ABSsensorer (svårare att tjuvkoppla om man nu törs påpeka att elsystem är svårkontrollerade, det kan ju bli "jordfel"). Men testa (eller åtminstonde undersök) först om det fungerar rakt av utan att hamna i "limp-home" läge. Det kan bli lite spännande bromsbalans utan ABSens justering av bakbroms (om den matar fullt tills ABSen går in bak som sker på min 03a), men det kan motkompenseras med andra bakbelägg (så det blir balans när det blir varmt iaf).

Men vi har justerat en del på straffet för moderna växellådor så en framtida ihopklumpning av ABS+stabilitetsystem (och ge 5% oavsett om du har en eller flera av grunkorna) kanske kan vara en möjlighet. Men det är lite svårt att få ihop en långbänk i reglementesfrågor nu, ett par veckor innan det skall lämnas in (det har tagit ett drygt år hittils).
Post Reply