Måns Wilke NC 2.0-08

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Måns Wilke NC 2.0-08

Post by Måns Wilke »

Kanske dags att lägga upp en tråd om min lilla bil, trots att den inte kommer att rulla i någon serie i år, utan bara på banräffar.

Bilen används dagligen och kommer att i första hand vara en gatbil, men med ambitionen att kunna prestera hyfsat väl på banträffar. Nedan följer lite kort om vad som redan finns på bilen/hemma, vad som är beställt och vad som realistiskt planeras längre fram, samt lite drömmar.

Finns på bilen:
Eibach Sportlines 45mm sänkfjädrar, hårdhet okänd men inte alltför hårda direkt.
8x18" fälgar med 225/35 18 gatdäck (tungt, Jag vet)

Finns hemma:
Extraktorgrenrör 4-1 från I.L Motorsport
AEM Cold Air Intake
7x17" originalfälgar

Är beställt:
Sportavgassystem från Larini, kat, midpipe med fördämp, samt slutdämp.
MPS front med hål för kylluft till bromsarna från I.L Motorsport, hämtas 26 Mars.

Planerat inför våren:
Bromsbelägg till originalbromsarna, Xp8 och AX6
Krängningshämmare, antagligen original RX-8
17" R-däck till originalfälgarna. Plånboken tillåter inte nya fälgar i år.

Planerat längre fram/nästa år/drömmar :wink:
Ställbara dämpare
hårdare fjädrar
O.Z fälgar
Båge/bur
ECU-tuning
Bakre aero bumper
Hardtop
Cosworthkammar
Klä originalratten i mocca
Nya stolar med riktigt sidostöd

En del tips har Jag redan fått av er, en del har Jag tagit till mig, annat har Jag förkastat :wink:
Nämnas kan ju att Jag även är väldigt intresserad av utseendet på bilen, varför en del kompromisser kommer att göras, tex sidokjolar som passar ihop med fronten etc. Detta får Ni har överseende med :D
Last edited by Måns Wilke on Sat 13 Feb 2010, 22:13, edited 3 times in total.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Bromsbeläggen är nu beställda ,det blev som ovan.


R-däcken är något som ger mig gråa hår. Det finns ingen dimension som passar på originalfälgen, utan att gå upp eller ner i rullomkrets. 205 45 17 verkar var en riktigt udda fågel, nånstans mellan B och och C-segmentet.
Det lutar åt 215 45 17, även om rullomkretsen ökar och det är något som Jag INTE gillar.
Alternativet är att avvakta med R-däcken och prova med Michelin Pilot Sport 2 tills Jag känner att det verkligen är dags för R-däck. Nya fälgar är som sagt inte högst upp på priolistan just nu.

Tips på "riktiga" fjädrar? Alltså endast fjädrarna, dämpare eller kompletta kit får vänta.
De som finns hos I.L verkar bara vara för sänkning.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Josen »

Code: Select all

Tips på "riktiga" fjädrar? Alltså endast fjädrarna, dämpare eller kompletta kit får vänta.
De som finns hos I.L verkar bara vara för sänkning.
Måns det finns hur mycket som helst att söka på miata.net - bestäm dig för vad du vill med bilen.
Åt ban-hållet eller kunna äta glass ;), min erfarenhet är att kompomisser funkar dåligt. Dag att bli "Hardcore" m.a.o ;)

Sänk-satser brukar bara ställa till det ( bling look) - krävs hårdare dämapre också

Värsta miatan jag testat på bana var en blå som hade sänkts och som rullade på 17" r-däck med KYB dämpare, bilen så skitfräck ut men var livsfarlig :D

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Äta glass, hmmmm :D
Jag använder ju bilen till att köra t o f jobbet i oxå, men en stenhårt satt bil gör mig ingenting.

Det mesta avhandlar ju coiloversatser på Miata.net. Det finns alltså inget acceptabelt sätt utan att byta dämpare oxå?
Hmmmm, nu pratar Vi ju 10-12.000 och uppåt. :evil:

Då kanske det är vettigare att i första hand få på nya krängare nu ihop med det Jag har och sen byta fjädrar och dämpare SAMTIDIGT, längre fram när det inte bara finns mal och kvitton i plånboken?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Josen »

Det mesta avhandlar ju coiloversatser på Miata.net. Det finns alltså inget acceptabelt sätt utan att byta dämpare oxå? Hmmmm, nu pratar Vi ju 10-12.000 och uppåt.
Tyvärr så måste dämpare och fjäder fungera ihop, sätter du på hårda fjädrar på din OEM dämpare så är de sönder på några veckor :(

Gula Koni har visat sig klara upp till 500 lbs utan att lägga av. De finns till NA/NB för 5000:-, fjädrar på HR ca 1500:- Coilover kitt 500kr så du landar på 7-8 i vilket fall som helst.

Börja med R-däck (16"-tum) och hård krängare fram så kommer du långt ( rimliga pengar). Jag åkte så två år med min vita första, gick kanon. Tror t.o.m jag slog Niklas Thropy-bil ibland på konträffar ;) Viss den hängde en del men gick att köra fort ändå - de är bra i orginal setup. Då var det ändå en bil som hade gått 16000 mil :lol:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Per Hammarsjö »

Kör vidare på sjuttomtummarna tycker jag. Bilen är avstämd för 17/18. Bara onödigt att bränna pengar på nya fälgar i ditt fall.. Du ska ju bara ha kul!

Sänkfjädrar är som Josen säger inget att rekommendera. Oftast är de mjukare än orginal.
Men kolla om Mazdaspeed tagit fram något till orginaldämparna. Köper man av biltillverkarens egen sportavdelning så brukar det vara bra avstämt!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Per Hammarsjö »

Får man fråga: hur mycket fick du betala för frakten på MPS fronten?
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

MPS-fronten hämtar Jag hem när Jag kör hem från Nürburgring den 26:e Mars :D
(Det blir en tripp med BMW´n just för att kunna få hem grejor från I.L.)

Iom att Jag ändå passerar Köln då så känns det onödigt att pröjsa ex antal Euro för frakt hem, den är ju trots allt ganska skrymmande :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Joakim Winkler »

Undra om inte de Eibach-fjädrarna du har är de Mazdaspeed-fjädrar man kan få från Mazda. Jag har nämligen för mig att det är Eibach som gör Mazdaspeed-fjädrarna, bara det att Mazdaspeedfjädrarna har annan färg. Nu kan det ju iofs vara så att Eibach gör ytterligare någon variant för originaldämparna men jag tvivlar på det.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

De sägs vara utvecklade exklusivt för I.L Motorsport och MX-5parts av Eibach. På lådan står det Sportlines, vilket är en serie som Eibach har. Om de är SPECIELLT framtagna för originalämparen vet jag inte.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Joakim Winkler »

Jag såg nu att MX5parts säljer tre olika fjäderuppsättning från Eibach så det jag skrev innan var ju inte så rätt :)
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Ok. Låt säga att Jag nu bestämt mig för Gula Koni. (vilket Jag i princip har)

VILKA fjädrar bör Jag då ha?'
Och VAR hittar Jag dem?


Tilläggas bör att Jag inte kommer att rulla bilen på R-däck till vardags utan SportContact3 alt. Pilot Sport 2.
Det är bara på bana som R-däck kommer att användas och det kanske inte ens är säkert att det blir vid varje banbesök.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Per Hammarsjö »

Om du köper dom via Stötdämparexperten så har han fjädrar.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Problemet är att Stötdämparexperten rekommenderar H&R fjädrar som sänker bilen 40mm. Ingenting om hårdhet på fjädrarna, trots att Jag uttryckligen nämnt att Jag vill ha fjädrar för bankörning och INTE bara sänkfjädrar.

Tittar man sen på H&R´s hemsida så har de EN fjäder i sitt sortiment och den sänker bilen 40mm. Jag antar alltså att det är denna fjäder, en vanlig sänkfjäder som Stötexp... menar och vad ger den då jämfört med min Eibach idag?
Jag har hittat uppgifter på att mina Sportlines är ca 30% styvare än original, vilket fortfarande är för mjukt.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Per Hammarsjö »

Om du vet vilken hårdhet på fjädrarna du vill ha så fixar han det. Men då måste du ta reda på vad som är lämpligt för NC. Måste finnas någon på MIata.net som preppat sin bil med konis.
Vad är det för längd på fjädrarna på en NC?
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Har ingen koll på längden. Problemet med Miata.net är ju att de snackar lb/ft och såna roliga mått. Jag ska kolla upp och räkna om lite :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

En tanke var att kontakta Lesjöfors, men då måste Jag ju veta vad jag vill ha :wink:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Niklas Falk »

Det är ju egentligen inte så svårt (om man kan tänka sig att bygga om dämparna).
Per kör ju med ca 3ggr original i fjäder, jag kör med ca 4ggr. Med dämpare tunade efter fjädern ska det inte vara några problem att köra med 3ggr på gatan. Om du sen inte vill justera balansen så mycket med krängare så går det ju alltid att byta fjädrar, men det är alltid bra att börja nånstans.

Men för att byta fjädrar lite hursomhelst så behövs det fjädertalltikar för 60mm fjäder (lättast att få tag på den diametern här hemma). För justering behövs det gängbara hylsor och då är vi inne på antingen custombygge (av Koni eller Bilstein (det kan gå att bygga om originalarna)) eller inköp av justerbara med alla pryttlar rätt från början.

GWR säljer Öhlinare med 70/40 N/mm fjädrar, JIC med 60/50 alt 120/70 N/mm. Detta kan ju ge en indikation över vilka grova områden som kan vara intressanta.

Om dina dämpare går att bygga om så får du nog räkna med 1500kr/st plus materiel (gängbara hylsor och fjädertallrikar), så lägg till fjädrar så trillar pengarna iväg en del.
Alternativet är kanske mindre justerbarhet och nåt mittemellan (dubbelt så hårt som original och oförändrade Gula Konis tex). Detta borde kunna säljas vidare senare om du väljer nåt annat senare. Detta är ju motsvarande Koni+FM för NA/NB.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Jag är FORTFARANDE dum i huvet när det gäller stötdämpare/fjädrar o dyl och nästan på väg att kapitulera och köra på Coilovers. det känns som att det kan vara värt pengarna att få det lite justerbart. Då uppstår ju nästa fråga: vilka Coilovers ska man satsa på? och är DE fjädrarna som följer med nåt att ha om man köper från H&R eller Koni?

Sen har Jag gått händelserna i förväg och avbokat hos I.L och beställt en MPS-front från MX5parts istället. Jag kan inte vänta till slutet av Mars och sen så ska den lackas och monteras+ att pundet är billigt nu.£329.00 istället för 425.00 euro.
En polare jobbar som lackerare o han fixar lacken och så har man lite mer tid på sig att få allt iordning.
Jag beställde även sideskirts från ATH samtidigt, också de från MX5parts. Sen är det bara häcken kvar att köpa på fåfängalistan. Dessvärre så kommer den att svida svååååååårt i plånboken då den måste beställas från Japan och frakten+tull o moms blir mer än själva häcken från AutoExe

Snackade även med Larini iadg. Mitt avgassystem håller på att tillverkas nu och går från dem Måndag eller Tisdag=är hos mig kaaaaanske Fredag men troligtvis i början på nästnästa vecka.
Det innebär att Jag då kan börja få ihopmonterat alla andningsatteraljer; Insug, grenrör och avgas.
Bromsbeläggen har Jag ingen aning om när de kommer, Per på PEAN skulle lägga en order till USA och vem vet när det kommer till Schweden?

Kvar att beställa i "steg 1"är nu alltså:

Fjädrar/dämpare (ja, när Jag bestämt mig för vad Jag ska ha då alltså)
Krängningshämmare (I.L har i alu som är 35% styvare än original, räckr det?)
Bakre stötfångare
(får ångest bara Jag tänker på den...)
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Josen »

Måns vänta med dämparna, börja med krängare och se hur det känns. Skall du ändå köpa riktiga prylar så ta tid på dig att hitta rätt. Kostar en del och hetsa inte igenom beslut. Du kommer märka stor skilland med krängaren.
Tror det räcker med IL krängaren, ev köper du bak också. Har bilen diff-spärr ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Bilen har diff och IL är både bak och fram.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Josen »

Om du nu ändå vill köpa dämpare så kan jag inte låta bli att rekommenera Tein Flex som verkligen är färdiga out-of-the-box de finns på US sidan för $1840 till NC vilket är den del pengar men du ångrar dig inte. Men prova med krängare bak och fram först tycker jag.

http://www.tein.com/price/mazda.html

Vet inte om D2 dämparna som finns för 8000:- finns för NC ? De fungerar också bevisligen.

På bilar med bra chassi från början ( sjuor, Miata, Elise ) verkar rätt fjädrar vara det viktigaste framför 3-vägs dämpare som kostar skjortan. Dessa behövs till Bimmers och andra ;)

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Nille »

Måns det skulle vara kul att se lite bilder när ditt nya godis är monterat!
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Självklart så kommer det bilder. Just nu vill Jag bara ha hem allt. Avgassystemet har ju tagit 1,5 månader nu, men MX5parts var väldigt snabba med mitt grenrör. Jag fick ett mail av dem idag vid 14 om att grejorna var skickade, så nästa vecka?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply