Svensksåld röd 91:a
Motor: Öppet filter med "egenutvecklad snorkel", uppställd tändning 16grader, Magnector tändkablar har demonterat servo, ny kylare, ny vattenpump, ny kamrem. Jackson Racing komplett avgassystem med extractor +racekat+catback, engin flush gjort 2006
Väghållning: Flying Miata justerbara krängningshämmare farm & bak, fjäderbensstag, nedre stag framvagn, trackbar bak, TME-progressiva fjädrar, gula Koni, nya hjulinställningsbultar (för finlir hjulinställning), stålspunna bromsslangar, EBC -gröna belägg, slitsade skivor fram, nya skivor bak, modifierad hjulinställning:
Camber Fram -1, Camber bak -1,5
Toe fram -0,05, Toe bak +0,1,
Caster +5,
Hjul/däck: 15" 195/50-15 Toyo (på gång att byta till R-däck)
Kaross: inget speciellt förrutom Mazda frontläpp /bakläpp. Båge kommer förhoppningsvis in under 2008
Annars en hyggligt snygg och prydlig bil som väntar på att bli fullvuxen och komma ut på bana.
CG Leijonhufvuds MX-5 1,6 -91
- CG Leijonhufvud
- Posts: 1197
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Laxne
CG Leijonhufvuds MX-5 1,6 -91
CG Leijonhufvud
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: CG Leijonhufvuds MX-5 1,6 -91
Märkte du nån skillnad, förutom ljudmässigt, när du monterat större rör hela vägen?CG Leijonhufvud wrote:... Jackson Racing komplett avgassystem med extractor +racekat+catback,...
Om man får köra med Feltemas racecat så lurar jag på detta som vinterprojekt men det kostar ju en del så är det minimalt effektresultat kanske man får revidera sina planer...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- CG Leijonhufvud
- Posts: 1197
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Laxne
Vad gäller alla modifieringar kopplat till motor blir skillnaden mest märkbar om man kör hela kitet från INtag till UTblås.
I mitt fall JA, har en GROV intagsslang till luftboxen (original) KN-filter, +16 g justerad tändning hårdare sift, Magnector tändkablar och kör på V-power, samt som sagt gjort engin flush samt slutlig JRs hela kit.
Jag har inte testat på rulland landsväg eller så, men upplever bilen som hyggligt pigg och väldigt varvillig.
Min bil har dock gått 14000 mil, med allt annat det för med sig...
Då jag gjorde Engine Flush (vid ca 10 000mil) visade det sig vara en hel del skit som kom ut, mer än jag förväntat mig. Den mest märkbara skillanden var att ventilslammer vid kallstart helt försvann. HAr efter behandlingen fytt till samma olja Elf Competition STI 5-30.
Det problem som uppstått med JR är bara att det är svårt att klara HC-värdena vid tomgång, motorn måte vara rejält varm, löses doch enkelt genom att tanka 50% E85, därefter fin-fina avgasvärden.
Ljudmässigt inga problem, låter obetydligt mer vid körning på hög växel (landsväg) doch mer vid pådrag. Hade tidigare ett system från Söderkvist racing, som lät betydligt med.
VIll slå ett slag för JR, oerhört hög kvalitet och superb passform med planslipade flänsar för exakt passform. Har en "track bar" bak som inte medger speciellt mycket utrymme, men inga problem, inget skrammel.
I mitt fall JA, har en GROV intagsslang till luftboxen (original) KN-filter, +16 g justerad tändning hårdare sift, Magnector tändkablar och kör på V-power, samt som sagt gjort engin flush samt slutlig JRs hela kit.
Jag har inte testat på rulland landsväg eller så, men upplever bilen som hyggligt pigg och väldigt varvillig.
Min bil har dock gått 14000 mil, med allt annat det för med sig...
Då jag gjorde Engine Flush (vid ca 10 000mil) visade det sig vara en hel del skit som kom ut, mer än jag förväntat mig. Den mest märkbara skillanden var att ventilslammer vid kallstart helt försvann. HAr efter behandlingen fytt till samma olja Elf Competition STI 5-30.
Det problem som uppstått med JR är bara att det är svårt att klara HC-värdena vid tomgång, motorn måte vara rejält varm, löses doch enkelt genom att tanka 50% E85, därefter fin-fina avgasvärden.
Ljudmässigt inga problem, låter obetydligt mer vid körning på hög växel (landsväg) doch mer vid pådrag. Hade tidigare ett system från Söderkvist racing, som lät betydligt med.
VIll slå ett slag för JR, oerhört hög kvalitet och superb passform med planslipade flänsar för exakt passform. Har en "track bar" bak som inte medger speciellt mycket utrymme, men inga problem, inget skrammel.
CG Leijonhufvud
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: CG Leijonhufvuds MX-5 1,6 -91
MX-5Cup 2011?CG Leijonhufvud wrote:
Annars en hyggligt snygg och prydlig bil som väntar på att bli fullvuxen och komma ut på bana.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5