Page 1 of 4
Mats Lundin - MX-5 1990 1,6 Roadsport C
Posted: Sun 02 Mar 2008, 18:55
by Mats Lundin
MX-5 Miata 1990
Bilen har tidigare ägts av bland annat Tony Ring som också byggt om den till tävlingsutförande. Han tävlade med bilen i Roadsport C och var ofta på pallen men vann bara ett race. Serieresultaten blev
• 1992 3’a
• 1993 4’a
• 1994 4’a
Bilen har med Tony Ring också gått mycket test och träning på bland annat Nürburgring, Zolder och Zandvoort.
Åren 2000 och 2001 tävlades bilen i Roadsport C av Lasse Fredriksson. Dock utan någon framträdande placering.
Väghållning
Ställbara GAB stötdämpare
Sänkta tävlingscoilover
Styva bussningar
Ställbara krängningshämmare
Fjäderbenstornsstag
Extra stag i bakvagn
Compomotive 15 tum fälgar
Styrning, bromsar
Styrservo borttaget
Stålomspunna bromsledningar
Bromsbelägg (PFC)
Motor, drivlina
Extractorrör
2.1/4 tums avgassystem med katalysator
Modifierat luftintag
Större kylare
Modifierad elektronikbox
Ny koppling
Förarmiljö
Momo förarstol
Recaro passagerarstol
6-punktsbälten (original bälten monterade)
GUSS helbur
Fönsternät (ej monterat)
Clip-on ratt
Kort växelspak
Säkerhet
Yttre/inre nödstopp
Brandvägg vid tank
Tävling
Vagnbok från 2001, som ska förnyas.
Övrigt
Stod i Miataklubbens monter på 2006 års Bilsalong i Stockholm.
Redan 1994 fanns bilen för första gången med på Bilsalongen, då i importören Olle Olssons Mazdamonter.
Posted: Fri 06 Jun 2008, 00:02
by Mats Lundin
Dags för lite info om vad som händer i garaget i Nynäshamn.
Ny motor införskaffad, men inte den "smällda" i Lidköping. I stället har jag köpt, och idag hämtat, den motor (1,6) som långloppsteamet APX har använt i sin Miata. Nu har de trimmat en motor till ca 170 hk och fått denna Roadsportmotor över. Den är genomgången och blueprintad (optimerad inom toleranserna för just det exemplaret
), så nu kan jag inte skylla på materialet längre...
Skillnaden i pris mellan en "smälld" 14-tusen-milare och en blueprintad 2tusen5hundra-milare var försvinnande liten - 1300 kr när man tog hänsyn till frakten också.
Så nu återstår "bara" att stoppa in den i bilen...
, så ska jag snart vara på banan igen. Men eftersom jag inte har bytt motor på någon bil (eller annat) tidigare, tycker jag att det ska bli ett spännande projekt. Att jag ska närvara på SSM Knutstorp är ren tur om det sker (ska vandra i Skottland 18-29 juni), räkna inte med mig. Kan jag klara 60-minutes på Kinnekulle 18 juli, tycker jag själv att jag gjort en bra insats. Men till Falkenberg i september borde jag vara klar, annars har det gått väldigt dåligt för mig i sommar.
Håll nu tummarna och svara snabbt på alla frågor jag kommer att slänga ur mig på forumet, så har jag i alla fall en chans att bli klar i sommar med något som borde vara ett "vinterprojekt".
Mer info kommer när jag börjat jobba och fotografera projektet.
M.
Posted: Fri 06 Jun 2008, 09:33
by Josen
Kul Mats !
Det är enklet att byta motor, det göres på en dag även om man är lite ny på det. Fråga gärna om du vill. Om man har lite hjälp går det fortare också. Kanske övriga miata-klanen som finns i Stockholms-området kan hjälpa till en dag ? När du nu ändå gör detta så skulle jag titta på en coolant re-route som är bus-enklet att göra med motorn ur.
Posted: Fri 06 Jun 2008, 09:43
by Fredrik Henriksson
Kanon Mats!
Hoppas verkligen du fixar det till SSM! Vi lär bli några miator...
Posted: Fri 06 Jun 2008, 10:05
by Per Hammarsjö
Sweeet Mats!
MItt offer står kvar fortfarande.. bara några folköl finns att tillgå under skruvandet så hjälper jag gärna..
Posted: Fri 06 Jun 2008, 16:47
by Hans Drangel
Hör av dig om du behöver hjälp med motorbytet
Posted: Sat 07 Jun 2008, 10:41
by Dennis Kullman
Gott Mats!
Det gäller att hålla igång våra 1,6or och visa att det går att köra fort även med liten motor.
Gissa om detta inlägg kommer att citeras om jag skulle få för mig att stoppa i en 1,8 i framtiden.
Posted: Sat 07 Jun 2008, 11:14
by Mats Lundin
Första frågan - redan innan jag börjat på allvar.
Måste jag släppa/vicka/vrida växellådan/kardan för att få ur motorn? Har läst någonstans att det är bäst att vinkla hela paketet uppåt framåt för att få ur motorn men undrar om inte det gällde hela paketet motor+växellåda.
Vore ju skönt om man bara kunde släppa motor-växellåda-kopplingen och lyfta ur bara motorn med växellådan kvar på plats (så gott det nu låter sig göras).
M.
Posted: Sat 07 Jun 2008, 11:41
by Per Hammarsjö
Jag lyckades ha min låda hängande kvar.. Om jag inte minns fel så gjorde man just som du sa. Vinklade hela paketet uppåt.
Posted: Sat 07 Jun 2008, 13:22
by Anders Ohlsson
Jag plockade ur min motor igår. Tog den dock den något annorlunda vägen med att släppa ned den på golvet och dra fram den. Beror på att jag ändå håller på att byta subframe, bärarmar mm.
Det går givetvis att lyfta ur enbart motorn med växellådan kvar. Se till att palla under växellådan bara innan du delar motorn och lådan. Det blir ju rätt trångt att komma åt bultarna som håller i hopp lådan och motorn men det går.
Några tips på vägen:
- Kylaren måste givetvis bort. Dels för att du inte ska skada den och främst för att det ger gott om plats framför motorn.
- Ska du lyfta med motorlyft så är det bra att säkra upp motorn ganska tidigt innan du delar motor och växellåda. När du sedan lossar motorfästena tippar motorn framåt då fästena sitter långt bak.
- Med växellådan kvar så drar du motorn rakt fram en bit så att ingående axeln i växellådan släpper från kopplingen.
- Med motorn lös är det ett litet jobb att lossa alla sladdar och kontakter. Ett tips är att vara noga med att märka upp allt du lossar. Inte lika lätt att komma ihåg vilken kontakt/slang som satt var när allt sedan skall återmonteras. Själv satte jag en tejpbit och skrev ett nummer på allt jag lossade.
- När motorn är fri från sladdar/slangar så är det bara att lyfta den rakt upp. Vinkla behövs bara om du ska lyfta både motor och låda.
Kan finnas några fördelar med att lyfta hela paketet. Som sagts tidigare så är det lite svårt att komma åt att lossa bultarna mellan motor och låda.
Att få ihop lådan och motorn var lite pilligt t.o.m med delarna lösa på garagegolvet. Kan tänka mig att det inte är lättare i bilen.
Nackdelen är att du även måste lossa PPF:en och kardanstången.
Hela paketet är tungt att lyfta också. Väger ca 130 kg vill jag minnas jag läst i manualen.
Lycka till!
Posted: Sun 08 Jun 2008, 09:17
by Mats Lundin
Tack för all info, Per och Anders. I eftermiddag blir det allvar, då stänger jag in mig i garaget.
M.
Posted: Sun 08 Jun 2008, 22:41
by Mats Lundin
Söndagen framgångsrik. Motorn är nu urlyft.
Måste flytta över kopplingen och svänghjulet,
, samt CAS'en (Crank Angel Sensor,
. Där ska man tydligen, enligt verkstadshandboken, ställa tändningen när man flyttat den - och det vet inte jag hur man gör. Kanske dags att aktualisera Pers och Hans erbjudanden
, och ta lite hjälp med nya motorn.
Ska nu beställa ny grenrörspackning (behöver man byta den?) samt oljefilter och olja. Finns det något mer jag borde tänka på?
Nästa helg är vikt för motorinstallation, men jag hoppas ha den på plats redan någon kväll i veckan - håll tummarna.
M.
Posted: Mon 09 Jun 2008, 00:47
by Magnus Pettson
Kul
trodde nästan att du gett upp där ett tag, men nu verkar det som att risken är överhängande för att vi ses på Knutstorp
Hur många Miator kan vi bli
Har oxå lite att göra med bilen: motor, ny koppling växellåda diff + justering av camber krängningshämmare. Känns lite fegt att stoppa i 1,8
men det får nog bli det ialla fall.. Hur gör man med vagnsdeklarationen i så fall, nån som vet?
Tror att det börjar bli dags att skapa en egen rad om min bil, men den här skulle bara vara "tillfällig"
Posted: Mon 09 Jun 2008, 08:30
by Niklas Falk
Magnus Pettson wrote:Känns lite fegt att stoppa i 1,8
men det får nog bli det ialla fall.. Hur gör man med vagnsdeklarationen i så fall, nån som vet?
Du skriver om den med uppgifterna från 1,8an.
Byter du till MAF och 1,8ans ECU+motorhärva också?
Cleara det med Kjell Löf och Jan Brolund också så du inte gör nåt dumt.
Benämningen är att du byter till en omodifierad (med original sensorer och dator) motor som fanns i en senare årsmodell i samma kaross. Regbesikta med 1,8an går ju tyvärr inte så det blir dispenshantering lixom.
Tar du inte upp det i vagndeklarationen så får du Bengt Metz på halsen fortare än kvickt (och protesten kommer att gå igenom).
Posted: Mon 09 Jun 2008, 09:23
by Josen
Måste flytta över kopplingen och svänghjulet, , samt CAS'en (Crank Angel Sensor, . Där ska man tydligen, enligt verkstadshandboken, ställa tändningen när man flyttat den - och det vet inte jag hur man gör. Kanske dags att aktualisera Pers och Hans erbjudanden , och ta lite hjälp med nya motorn.
Hmm om det sitter en CAS där redan behövs nog inte denna flyttas ?
Har jag aldrig gjort/behövt. Att ställa tändningen är enkelt med blink-lampa. Gott jobb.
Posted: Mon 09 Jun 2008, 10:22
by Mats Lundin
Det sitter ingen CAS på nya motorn, därav flytten. Sitter bara en plugg i hålet.
Jag flyttar över allt jag hittar på gamla men inte på nya motorn, inte säker på vad allt är... Tex har jag flyttat över vad jag tror är oljetrycksgivaren, en rund klump just under insuget kopplat bara till en sladd som kommer ur kabelstammen till/från generatorn.
By the way. Måste jag ha en ny grenrörspackning när jag monterar grenröret? Och en fråga ur verkstadshandboken - vad är "Sealant"? Ska smörja in svänghjulsbultarna med det.
M.
Posted: Mon 09 Jun 2008, 11:00
by Josen
By the way. Måste jag ha en ny grenrörspackning när jag monterar grenröret? Och en fråga ur verkstadshandboken - vad är "Sealant"? Ska smörja in svänghjulsbultarna med det.
M.
Om du har en grenrörspacking som är hel behöver du inte byta.
Med Sealant menas lock-tight/gänglåsning. Man brukar använda blå lock-tight. Köpes på Mekonomen eller motsvarande.
Posted: Mon 09 Jun 2008, 23:04
by Mats Lundin
Måndag hanns inget med i garaget. Styrelsemöte i MX-5 Racing tog nätan hela kvällen.
Har idag lärt mig att jag måste centrera kopplingen noggrannt på nya motor - verktyg måste inköpas. Har också lärt mig hur jag ska ställa tändningen - verktyg kan lånas - efter att ha flyttat CAS'en. Fast hur ser jag hur många grader jag ställer? Ja, det får ge sig.
Kan i alla fall visa några garagebilder från projektet.
M.
Posted: Tue 10 Jun 2008, 13:31
by Dennis Kullman
Graderna ser du på skalan nere vid remhjulet på veven; det finns ett litet jack i remhjulet som du kan lägga lite vit färg på så syns det tydligare.
Posted: Tue 10 Jun 2008, 23:34
by Magnus Pettson
OBS 2 grader/streck. Har för mej att 10 grader är markerat så det är väl bara att räkna.
Är det en 1,6 du stoppar i eller ? Då brukar man väl ställa 14-18 grader före, frågan är om det gör samma nytta på en 131-hkr:s 1,8
, som ev. hamnar i min
känns lite fel det gör det.. men va f..
Posted: Tue 10 Jun 2008, 23:51
by Mats Lundin
Nu sitter "nya" motorn på plats!!! Mycket nöjd.
Det är ju lite (många delar...) kvar, Beställde just nya tändkablar från MX-5 parts (de förra smälte...) så det dröjer några dagar till start, men det är på G.
M.
Posted: Tue 10 Jun 2008, 23:52
by Mats Lundin
Magnus Pettson wrote:OBS 2 grader/streck. Har för mej att 10 grader är markerat så det är väl bara att räkna.
Är det en 1,6 du stoppar i eller ? Då brukar man väl ställa 14-18 grader före, frågan är om det gör samma nytta på en 131-hkr:s 1,8
, som ev. hamnar i min
känns lite fel det gör det.. men va f..
Jo, det är en 1,6, men blueprintad
.
Tack för alla tips om tändningen. Hoppas kunna göra sånt i helgen bara tändkablarna hinner hit.
Fråga: Vad blir den praktiska skillnaden på olika grader? Det jag hört är att 14 grader blir lagom med högoktanig soppa, men 18 grader - vad vinner jag då?
Posted: Wed 11 Jun 2008, 11:50
by Svederud
Mats Lundin wrote:Magnus Pettson wrote:OBS 2 grader/streck. Har för mej att 10 grader är markerat så det är väl bara att räkna.
Är det en 1,6 du stoppar i eller ? Då brukar man väl ställa 14-18 grader före, frågan är om det gör samma nytta på en 131-hkr:s 1,8
, som ev. hamnar i min
känns lite fel det gör det.. men va f..
Jo, det är en 1,6, men blueprintad
.
Tack för alla tips om tändningen. Hoppas kunna göra sånt i helgen bara tändkablarna hinner hit.
Fråga: Vad blir den praktiska skillnaden på olika grader? Det jag hört är att 14 grader blir lagom med högoktanig soppa, men 18 grader - vad vinner jag då?
18 grader verkar inte var någon bra ide,
jag ställde upp tändningen inför Björkvik 4 steg, men den gick sämre
.
Trodde jag ställt den på 14grader men om det nu är 2grader per steg
, så körde jag tydligen med 18grader
Ska väl vara glad att den inte spikade.
Posted: Wed 11 Jun 2008, 15:25
by Dennis Kullman
M a p tändinställning...
Det finns inga fria luncher
Det man vinner i mellanregistret tappar man på toppen.
Posted: Fri 13 Jun 2008, 22:38
by Fredrik Henriksson
Nyfiken, hur går d?