Du är guld värd, Peter! Hur kan du ha koll på allt detta och hitta beskrivningar överallt? För visst har du rätt.Peter Sandström wrote:Kan det vara kontakterna för tempmätaren, samt en tempgivare till ECU:n? Kan förklara din höga tomgång!
Scrolla ner till mitten på sidan nedan så hittar du en bild på motorns baksida!
http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html
Btw: Hur löste du remskivestrulet till generatorn?
Det är dessa kontakter jag har lösa och därbak läcker det vatten. Och det är som det står i bilden (fig 5 på länkad sida), "The impossible dream, 3 things you can't reach". Jag har tittat runt motorn uppfrån och nerifrån utan att se detta. Borde ju ha haft koll på det innan jag plockade dit tändmodulen och liknande, men har man inte rivit det gamla själv blir det lite svårare. Det blir till att riva bort lite för att komma åt.
Den anslutning för kylvattnet och nämnda tempgivare som är aktuell, stod jag faktiskt och tittade på igår. Den låg kvar och skräpade på arbetsbänken när jag började känna mig klar, och jag kunde inte hitta någonstans att sätta den. Skulle ha varit mer på och letat där, men till mitt försvar fick jag hem bilen med många lösa delar i en stor kartong, och jag vet inte riktigt vart allting hör.
Generatorproblemet löste jag genom att köpa en generator med tillhörande rem till Hans Drangels bil (1,8 -94), efter att han ringt mig om detta. Passade nästan spot-on. Fick vända på en bult och byta ut en kontakt eftersom min var för trång i diameter. Man kan ju fortsätta fundera på vad för motor det är jag köpt ...
M.