Mats Lundin - MX-5 1990 1,6 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Peter Sandström wrote:Kan det vara kontakterna för tempmätaren, samt en tempgivare till ECU:n? Kan förklara din höga tomgång!

Scrolla ner till mitten på sidan nedan så hittar du en bild på motorns baksida!

http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html

Btw: Hur löste du remskivestrulet till generatorn?
Du är guld värd, Peter! Hur kan du ha koll på allt detta och hitta beskrivningar överallt? För visst har du rätt.

Det är dessa kontakter jag har lösa och därbak läcker det vatten. Och det är som det står i bilden (fig 5 på länkad sida), "The impossible dream, 3 things you can't reach". Jag har tittat runt motorn uppfrån och nerifrån utan att se detta. Borde ju ha haft koll på det innan jag plockade dit tändmodulen och liknande, men har man inte rivit det gamla själv blir det lite svårare. Det blir till att riva bort lite för att komma åt.

Den anslutning för kylvattnet och nämnda tempgivare som är aktuell, stod jag faktiskt och tittade på igår. Den låg kvar och skräpade på arbetsbänken när jag började känna mig klar, och jag kunde inte hitta någonstans att sätta den. Skulle ha varit mer på och letat där, men till mitt försvar fick jag hem bilen med många lösa delar i en stor kartong, och jag vet inte riktigt vart allting hör.

Generatorproblemet löste jag genom att köpa en generator med tillhörande rem till Hans Drangels bil (1,8 -94), efter att han ringt mig om detta. Passade nästan spot-on. Fick vända på en bult och byta ut en kontakt eftersom min var för trång i diameter. Man kan ju fortsätta fundera på vad för motor det är jag köpt ...
M.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Roligt att det går framåt med motorbytet. Hoppas att du hinner få ordning på bilen till Kinnekulle nästa fredag. Vi håller tummarna på att få se dig där.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Bilen går igång nu på varje start och inget vatten sprutar längre ut. Dock har jag kvar tomgången på nästan 2000 varv. Är det bara skruva på stoppskruven för gasen, där den "landar" när man inte har något tryck på gaspedalen?

Dags i morgon att plocka ner bilen från pallbockarna och testköra. Blir ju alltid annorlunda när man kör under belastning på motorn.

Kolla här under helgen för frågor som jag springer på när jag ska ha allt att lira tillsammans. Känns som många svarta lådor att bemästra.

M.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote:Bilen går igång nu på varje start och inget vatten sprutar längre ut.
Super! Ska bli kul att kubbas med dig igen!
Du blir farlig nu med blueprintad motor å allt! :shock: 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

...motor å allt!
Vad allt ? :shock:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Mats fick ju tag på en turbomatad... :wink:
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Post by hdzon »

Per Hammarsjö wrote:Mats fick ju tag på en turbomatad... :wink:
Nu skall du inte skrämma Josen :wink:
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
...motor å allt!
Vad allt ? :shock:
Ja, du vet väl vad som händer när motorn skruvas ur... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

motor å allt!
Vad allt ?
Nu skall du inte skrämma Josen
Ja, du vet väl vad som händer när motorn skruvas ur...
Haha, ni e då för roliga grabbar! :lol:
Det är väl bara till att vänta och se.....
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Ja, du vet väl vad som händer när motorn skruvas ur...
Ja - märktes tydligt på Knutan sist ;)

Men back till topic nu, Mats har du ett special kyl ?

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Men back till topic nu, Mats har du ett special kyl ?
6.16 Kylsystem
Fritt om kylaren monteras på originalplats inom +-50 mm.
Undrar hur man tolkar det med en kylare som har annan form, jag gissar att den texten avser flyttning upp/ner eller fram/bak, men kanske även i sidled.

Är kylaren 101mm smalare än original så är det ju kört om man skall klyva reglementeshårstrån :)

Men en smalare kylare (och tjockare, eller bara med reroute kanske) så har man ju väldigt lätt att få kall luft till filterboxen utan att ta upp onödiga hål i fronten.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Undrar varför det finns begränsningar på kyl ? Själv skulle jag också vilja göra om mitt kyl och sätta ett luftintag på likande sätt som Mats fast på cold-side då.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Undrar varför det finns begränsningar på kyl ?
Skillnad mot Modsport, slippa bakmonterade kylare och sånt etc.


Men du har ju en spalt på 3-4cm under kylaren till plastundersidan (det som i original tätas av en skumplastlist). Den spalten borde räcka till insugsluften.
Det går att komma runt kylaren på andra sidor också en det är knepigare skulle jag tro.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Josen wrote:
Men back till topic nu, Mats har du ett special kyl ?

Image
Svar ja. Kylaren är en annan för att kunna ta in kalluft i hajmunnens vänstra sida. Det är den luftslangen du ser i motorrummets vänstra sida (bildens högra) in till luftfiltret. Enligt uppgift från tidigare ägare (Bla Tony Ring) ska denna kylare ha större volym än original.

Beträffande regeltolkningen, kan det ses som att min kylare är monterad på originalplats, till och med väl inom med marginal, eftersom den inte ens fyller ut originalplatsen :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Du upplever att kylanren räcker till ?
Så man får bygga nytt kyl om det håller sig på samma infästning m.a.o- Godis Godis :)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Vi klurade ju lite på om det var pga den lilla kylaren motorn kokade..

Du får väl hålla ögonen på tempmätaren framöver.. :) Jag tänkte börja rodda i den feta röda lampan vi snackat om.. Har sett¨både på Mantorp och Knutan att nålan drar mot kokpunkt.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Har sett¨både på Mantorp och Knutan att nålan drar mot kokpunkt
Coolant re-route hjälpte mig massor, det tog inte allt men klart bättre. Tänkte ett grövre alu-kyl med seriöst coldl/short intake till vintern :)
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Josen wrote:Du upplever att kylanren räcker till ?
Tycker att den har gjort det under de år jag kört bilen, men det var ju en överhettning som rasade motorn på Kinnekulle, så ...

Kylaren ska som sagt ha en större volym, men när jag fyllde den häromdagen fick jag i ca fyra liter, och systemet ska rymma sex liter. Kan skillnaden ligga i expansionskärlet, räknas det in i systemet, eller har jag inte lyckats fylla hela motorn?
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

:D :D :D
Idag har jag kört bilen!!!

Det mesta funkar! Tempen funkar, elen funkar, inga varningslampor, kopplingen funkar, växlarna går i som jag minns det. Men, tomgång på ca 1800 varv nu när jag skruvat det mekaniska gas-stoppet till botten. Då påverkas inte heller den ventil som har med tomgång att göra som gasstoppet står emot. Vad är den bra för?

Nästa grepp blir ny kontakt med säljaren för att kolla om det ska vara hög tomgång på motorn.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Mats Lundin wrote:Nästa grepp blir ny kontakt med säljaren för att kolla om det ska vara hög tomgång på motorn.
Det är inte "Svullo" som sålt den.... :P

Grattis till provkörningen. :D
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Mats Lundin wrote::D :D :D
Idag har jag kört bilen!!!

Det mesta funkar! Tempen funkar, elen funkar, inga varningslampor, kopplingen funkar, växlarna går i som jag minns det. Men, tomgång på ca 1800 varv nu när jag skruvat det mekaniska gas-stoppet till botten. Då påverkas inte heller den ventil som har med tomgång att göra som gasstoppet står emot. Vad är den bra för?

Nästa grepp blir ny kontakt med säljaren för att kolla om det ska vara hög tomgång på motorn.
Den sk gasstoppsventilen är bara för att dämpa tomgången så så att den inte faller för fort, ECU:n har lite problem att stabilisera tomgången på 1,6:an tack vare både tomgångsmotorn och den styrda luftspjället på insuget!

Således ska varken stoppskruvar på späll eller gaspedal röras på dessa , utan tomgången ska enbart justeras med ngt slack vajer, samt elektroniskt med hjälp av tomgångsskruven och ECU:n byglad mella TEN och GND... Samtidigt ska även tändningen justeras då den påverkar tomgången...

Kolla ev läckage runt slangar, anslutningar och flänsar med startgas. Ökar tomgången finns där ett läckage.. Motorn i sig har inget med din tomgång att göra, utan det är enbart din ECU och vissa motorgivare som styr detta, som tex tempgivaren baktill som går till ECU:n
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Jag tog den enkla lösningen. Bytte helt enkelt spjällhus till det som satt på gamla motorn och vips - tomgången normal. :D

Efter drygt två mils körning uppträder ett kylarvattenläckage under grenröret. Har försökt få tag på packningsmassa av något slag på mackarna här i småstaden, men de har mest grillkorv och strandspel, så problemet får vila tills på måndag.

Glädjande att känna draget i motorn, helt klart bättre än i gamla spisen, :D och det ligger högre upp i registret, vad jag kan utröna. Det ska bli väldigt kul att återkomma till Kinnekulle och testa bilen på fredag.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote: Glädjande att känna draget i motorn, helt klart bättre än i gamla spisen, :D
Skräms inte nu! :shock: Det finns tillräckligt med 1.6 som åker ifrån en på rakorna. :wink: Å nån kurva ibland. :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Fredrik Henriksson wrote:
Mats Lundin wrote: Glädjande att känna draget i motorn, helt klart bättre än i gamla spisen, :D
Skräms inte nu! :shock: Det finns tillräckligt med 1.6 som åker ifrån en på rakorna. :wink: Å nån kurva ibland. :roll:
Jag kan behöva det eftersom jag är fegare än du när det svänger :wink:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Mats Lundin wrote: Glädjande att känna draget i motorn, helt klart bättre än i gamla spisen, :D
Skräms inte nu! :shock: Det finns tillräckligt med 1.6 som åker ifrån en på rakorna. :wink: Å nån kurva ibland. :roll:
Jag kan behöva det eftersom jag är fegare än du när det svänger :wink:
Tror d handlar om vem som har flest lösa skruvar. :lol: Du har väl sett hur Petson och Per kör i kurvorna. ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply