Mats Lundin - MX-5 1990 1,6 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Mats Lundin - MX-5 1990 1,6 Roadsport C

Post by Mats Lundin »

MX-5 Miata 1990
Bilen har tidigare ägts av bland annat Tony Ring som också byggt om den till tävlingsutförande. Han tävlade med bilen i Roadsport C och var ofta på pallen men vann bara ett race. Serieresultaten blev
• 1992 3’a
• 1993 4’a
• 1994 4’a
Bilen har med Tony Ring också gått mycket test och träning på bland annat Nürburgring, Zolder och Zandvoort.

Åren 2000 och 2001 tävlades bilen i Roadsport C av Lasse Fredriksson. Dock utan någon framträdande placering.

Väghållning
Ställbara GAB stötdämpare
Sänkta tävlingscoilover
Styva bussningar
Ställbara krängningshämmare
Fjäderbenstornsstag
Extra stag i bakvagn
Compomotive 15 tum fälgar

Styrning, bromsar
Styrservo borttaget
Stålomspunna bromsledningar
Bromsbelägg (PFC)

Motor, drivlina
Extractorrör
2.1/4 tums avgassystem med katalysator
Modifierat luftintag
Större kylare
Modifierad elektronikbox
Ny koppling

Förarmiljö
Momo förarstol
Recaro passagerarstol
6-punktsbälten (original bälten monterade)
GUSS helbur
Fönsternät (ej monterat)
Clip-on ratt
Kort växelspak

Säkerhet
Yttre/inre nödstopp
Brandvägg vid tank

Tävling
Vagnbok från 2001, som ska förnyas.

Övrigt
Stod i Miataklubbens monter på 2006 års Bilsalong i Stockholm.
Redan 1994 fanns bilen för första gången med på Bilsalongen, då i importören Olle Olssons Mazdamonter.
Attachments
Håkan Carlqvist och Tony Ring i början av 1990-talet.
Håkan Carlqvist och Tony Ring i början av 1990-talet.
Håkan-Tony web.jpg (293.72 KiB) Viewed 4906 times
Mitt prämiärrace 2007
Mitt prämiärrace 2007
MGCC KM4 2007 web.jpg (107.86 KiB) Viewed 4906 times
Bilsalongen 2006
Bilsalongen 2006
Bilsalong 5 web.jpg (138.24 KiB) Viewed 4906 times
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Dags för lite info om vad som händer i garaget i Nynäshamn.

Ny motor införskaffad, men inte den "smällda" i Lidköping. I stället har jag köpt, och idag hämtat, den motor (1,6) som långloppsteamet APX har använt i sin Miata. Nu har de trimmat en motor till ca 170 hk och fått denna Roadsportmotor över. Den är genomgången och blueprintad (optimerad inom toleranserna för just det exemplaret :D ), så nu kan jag inte skylla på materialet längre...

Skillnaden i pris mellan en "smälld" 14-tusen-milare och en blueprintad 2tusen5hundra-milare var försvinnande liten - 1300 kr när man tog hänsyn till frakten också.

Så nu återstår "bara" att stoppa in den i bilen... :? , så ska jag snart vara på banan igen. Men eftersom jag inte har bytt motor på någon bil (eller annat) tidigare, tycker jag att det ska bli ett spännande projekt. Att jag ska närvara på SSM Knutstorp är ren tur om det sker (ska vandra i Skottland 18-29 juni), räkna inte med mig. Kan jag klara 60-minutes på Kinnekulle 18 juli, tycker jag själv att jag gjort en bra insats. Men till Falkenberg i september borde jag vara klar, annars har det gått väldigt dåligt för mig i sommar.

Håll nu tummarna och svara snabbt på alla frågor jag kommer att slänga ur mig på forumet, så har jag i alla fall en chans att bli klar i sommar med något som borde vara ett "vinterprojekt".

Mer info kommer när jag börjat jobba och fotografera projektet.
M.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Kul Mats !

Det är enklet att byta motor, det göres på en dag även om man är lite ny på det. Fråga gärna om du vill. Om man har lite hjälp går det fortare också. Kanske övriga miata-klanen som finns i Stockholms-området kan hjälpa till en dag ? När du nu ändå gör detta så skulle jag titta på en coolant re-route som är bus-enklet att göra med motorn ur.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Kanon Mats! :D

Hoppas verkligen du fixar det till SSM! Vi lär bli några miator... 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Sweeet Mats!

MItt offer står kvar fortfarande.. bara några folköl finns att tillgå under skruvandet så hjälper jag gärna.. ;)
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Hör av dig om du behöver hjälp med motorbytet :!:
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Gott Mats!
Det gäller att hålla igång våra 1,6or och visa att det går att köra fort även med liten motor. 8)

Gissa om detta inlägg kommer att citeras om jag skulle få för mig att stoppa i en 1,8 i framtiden. :wink:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Första frågan - redan innan jag börjat på allvar.

Måste jag släppa/vicka/vrida växellådan/kardan för att få ur motorn? Har läst någonstans att det är bäst att vinkla hela paketet uppåt framåt för att få ur motorn men undrar om inte det gällde hela paketet motor+växellåda.
Vore ju skönt om man bara kunde släppa motor-växellåda-kopplingen och lyfta ur bara motorn med växellådan kvar på plats (så gott det nu låter sig göras).

M.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Jag lyckades ha min låda hängande kvar.. Om jag inte minns fel så gjorde man just som du sa. Vinklade hela paketet uppåt.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Jag plockade ur min motor igår. Tog den dock den något annorlunda vägen med att släppa ned den på golvet och dra fram den. Beror på att jag ändå håller på att byta subframe, bärarmar mm.

Det går givetvis att lyfta ur enbart motorn med växellådan kvar. Se till att palla under växellådan bara innan du delar motorn och lådan. Det blir ju rätt trångt att komma åt bultarna som håller i hopp lådan och motorn men det går.

Några tips på vägen:
- Kylaren måste givetvis bort. Dels för att du inte ska skada den och främst för att det ger gott om plats framför motorn.
- Ska du lyfta med motorlyft så är det bra att säkra upp motorn ganska tidigt innan du delar motor och växellåda. När du sedan lossar motorfästena tippar motorn framåt då fästena sitter långt bak.
- Med växellådan kvar så drar du motorn rakt fram en bit så att ingående axeln i växellådan släpper från kopplingen.
- Med motorn lös är det ett litet jobb att lossa alla sladdar och kontakter. Ett tips är att vara noga med att märka upp allt du lossar. Inte lika lätt att komma ihåg vilken kontakt/slang som satt var när allt sedan skall återmonteras. Själv satte jag en tejpbit och skrev ett nummer på allt jag lossade.
- När motorn är fri från sladdar/slangar så är det bara att lyfta den rakt upp. Vinkla behövs bara om du ska lyfta både motor och låda.

Kan finnas några fördelar med att lyfta hela paketet. Som sagts tidigare så är det lite svårt att komma åt att lossa bultarna mellan motor och låda.
Att få ihop lådan och motorn var lite pilligt t.o.m med delarna lösa på garagegolvet. Kan tänka mig att det inte är lättare i bilen.
Nackdelen är att du även måste lossa PPF:en och kardanstången.
Hela paketet är tungt att lyfta också. Väger ca 130 kg vill jag minnas jag läst i manualen.

Lycka till!
Last edited by Anders Ohlsson on Mon 09 Jun 2008, 08:16, edited 1 time in total.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Tack för all info, Per och Anders. I eftermiddag blir det allvar, då stänger jag in mig i garaget.
M.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Söndagen framgångsrik. Motorn är nu urlyft. :D

Måste flytta över kopplingen och svänghjulet, :o , samt CAS'en (Crank Angel Sensor, :( . Där ska man tydligen, enligt verkstadshandboken, ställa tändningen när man flyttat den - och det vet inte jag hur man gör. Kanske dags att aktualisera Pers och Hans erbjudanden :D :roll: , och ta lite hjälp med nya motorn.

Ska nu beställa ny grenrörspackning (behöver man byta den?) samt oljefilter och olja. Finns det något mer jag borde tänka på? :?

Nästa helg är vikt för motorinstallation, men jag hoppas ha den på plats redan någon kväll i veckan - håll tummarna.
M.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

:D :D :D Kul :!: trodde nästan att du gett upp där ett tag, men nu verkar det som att risken är överhängande för att vi ses på Knutstorp :lol: Hur många Miator kan vi bli :?: Har oxå lite att göra med bilen: motor, ny koppling växellåda diff + justering av camber krängningshämmare. Känns lite fegt att stoppa i 1,8 :? men det får nog bli det ialla fall.. Hur gör man med vagnsdeklarationen i så fall, nån som vet?
Tror att det börjar bli dags att skapa en egen rad om min bil, men den här skulle bara vara "tillfällig"
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Känns lite fegt att stoppa i 1,8 :? men det får nog bli det ialla fall.. Hur gör man med vagnsdeklarationen i så fall, nån som vet?
Du skriver om den med uppgifterna från 1,8an.
Byter du till MAF och 1,8ans ECU+motorhärva också?
Cleara det med Kjell Löf och Jan Brolund också så du inte gör nåt dumt.

Benämningen är att du byter till en omodifierad (med original sensorer och dator) motor som fanns i en senare årsmodell i samma kaross. Regbesikta med 1,8an går ju tyvärr inte så det blir dispenshantering lixom.

Tar du inte upp det i vagndeklarationen så får du Bengt Metz på halsen fortare än kvickt (och protesten kommer att gå igenom).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Måste flytta över kopplingen och svänghjulet, , samt CAS'en (Crank Angel Sensor, . Där ska man tydligen, enligt verkstadshandboken, ställa tändningen när man flyttat den - och det vet inte jag hur man gör. Kanske dags att aktualisera Pers och Hans erbjudanden , och ta lite hjälp med nya motorn.
Hmm om det sitter en CAS där redan behövs nog inte denna flyttas ?
Har jag aldrig gjort/behövt. Att ställa tändningen är enkelt med blink-lampa. Gott jobb.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Det sitter ingen CAS på nya motorn, därav flytten. Sitter bara en plugg i hålet.

Jag flyttar över allt jag hittar på gamla men inte på nya motorn, inte säker på vad allt är... Tex har jag flyttat över vad jag tror är oljetrycksgivaren, en rund klump just under insuget kopplat bara till en sladd som kommer ur kabelstammen till/från generatorn.

By the way. Måste jag ha en ny grenrörspackning när jag monterar grenröret? Och en fråga ur verkstadshandboken - vad är "Sealant"? Ska smörja in svänghjulsbultarna med det.
M.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

By the way. Måste jag ha en ny grenrörspackning när jag monterar grenröret? Och en fråga ur verkstadshandboken - vad är "Sealant"? Ska smörja in svänghjulsbultarna med det.
M.
Om du har en grenrörspacking som är hel behöver du inte byta.
Med Sealant menas lock-tight/gänglåsning. Man brukar använda blå lock-tight. Köpes på Mekonomen eller motsvarande.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Måndag hanns inget med i garaget. Styrelsemöte i MX-5 Racing tog nätan hela kvällen.

Har idag lärt mig att jag måste centrera kopplingen noggrannt på nya motor - verktyg måste inköpas. Har också lärt mig hur jag ska ställa tändningen - verktyg kan lånas - efter att ha flyttat CAS'en. Fast hur ser jag hur många grader jag ställer? Ja, det får ge sig.

Kan i alla fall visa några garagebilder från projektet.

M.
Attachments
Nya garaget i Nynäshamn nästan perfekt för sådana här projekt.
Nya garaget i Nynäshamn nästan perfekt för sådana här projekt.
Motor002.jpg (74.35 KiB) Viewed 4468 times
Så här såg det ur när jag hämtade bilen från akuten.
Så här såg det ur när jag hämtade bilen från akuten.
Motor003.jpg (77.12 KiB) Viewed 4468 times
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Graderna ser du på skalan nere vid remhjulet på veven; det finns ett litet jack i remhjulet som du kan lägga lite vit färg på så syns det tydligare.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

OBS 2 grader/streck. Har för mej att 10 grader är markerat så det är väl bara att räkna.
Är det en 1,6 du stoppar i eller ? Då brukar man väl ställa 14-18 grader före, frågan är om det gör samma nytta på en 131-hkr:s 1,8 :?: , som ev. hamnar i min :? känns lite fel det gör det.. men va f.. :twisted:
De e mycke nu...
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

:D :D :D
Nu sitter "nya" motorn på plats!!! Mycket nöjd.
Det är ju lite (många delar...) kvar, Beställde just nya tändkablar från MX-5 parts (de förra smälte...) så det dröjer några dagar till start, men det är på G.

M.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Magnus Pettson wrote:OBS 2 grader/streck. Har för mej att 10 grader är markerat så det är väl bara att räkna.
Är det en 1,6 du stoppar i eller ? Då brukar man väl ställa 14-18 grader före, frågan är om det gör samma nytta på en 131-hkr:s 1,8 :?: , som ev. hamnar i min :? känns lite fel det gör det.. men va f.. :twisted:
Jo, det är en 1,6, men blueprintad :twisted: .

Tack för alla tips om tändningen. Hoppas kunna göra sånt i helgen bara tändkablarna hinner hit.

Fråga: Vad blir den praktiska skillnaden på olika grader? Det jag hört är att 14 grader blir lagom med högoktanig soppa, men 18 grader - vad vinner jag då?
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Mats Lundin wrote:
Magnus Pettson wrote:OBS 2 grader/streck. Har för mej att 10 grader är markerat så det är väl bara att räkna.
Är det en 1,6 du stoppar i eller ? Då brukar man väl ställa 14-18 grader före, frågan är om det gör samma nytta på en 131-hkr:s 1,8 :?: , som ev. hamnar i min :? känns lite fel det gör det.. men va f.. :twisted:
Jo, det är en 1,6, men blueprintad :twisted: .

Tack för alla tips om tändningen. Hoppas kunna göra sånt i helgen bara tändkablarna hinner hit.

Fråga: Vad blir den praktiska skillnaden på olika grader? Det jag hört är att 14 grader blir lagom med högoktanig soppa, men 18 grader - vad vinner jag då?
18 grader verkar inte var någon bra ide,
jag ställde upp tändningen inför Björkvik 4 steg, men den gick sämre :( .
Trodde jag ställt den på 14grader men om det nu är 2grader per steg :idea: , så körde jag tydligen med 18grader :roll:
Ska väl vara glad att den inte spikade.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

M a p tändinställning...
Det finns inga fria luncher :wink:
Det man vinner i mellanregistret tappar man på toppen.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Nyfiken, hur går d? :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply