Mats Lundin - MX-5 1990 1,6 Roadsport C
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Klar!
Jag är klar med motorbytet!
Efter att ha fixat ny packning där det läckte kylarvatten har jag idag åkt tio mil på småvägar och pressat upp varvtalet en del för att känna på bilen - och allt funkar! Bilen är torr och lämnar inga visitkort efter sig. Känns jätteskönt.
Kostnaden för motorbytet blev faktiskt inte så hög som jag befarade. Följande utgifter har jag haft:
3125 kr - Verkstaden som konstaterade felet.
565 kr - Hyra bilsläp för att ta hem bilen.
9000 kr - Bättre begagnad motor.
3243 kr - Ny generator inkl rem.
1339 kr - Reservdelar som tändkablar, oljefilter, olja, glykol, etc.
617 kr - Verktyg som jag saknat.
50 kr - Två öl till utlånaren av motorlyften.
250 kr - En flaska single malt till hjälpmekanikern.
Allt summerat (utom tiden) blir 18 189 kr. Trodde inte när det började att jag skulle klara mig under 20 tusen.
Tack alla som på olika sätt stöttat en amatör. Per och Mattias för trailern från Kinnekulle, Hans Drangel för telefonsamtalet som hjälpte mig att reda ut vilken generator jag ska ha och alla ni andra som supportat på banan när det hände eller via forumet, speciellt Peter Sandström för alla dina fantastiskt korrekta svar.
Det är väl symboliskt att första körning på bana efter motorbytet blir just Kinnekulle. Jag tar det som ett omen - att jag får en ny chans att åka hem från Kinnekulle i egen bil. Vi ses där.
M.
Ps. Nu ska jag fira med en redig öl. Ds.
Efter att ha fixat ny packning där det läckte kylarvatten har jag idag åkt tio mil på småvägar och pressat upp varvtalet en del för att känna på bilen - och allt funkar! Bilen är torr och lämnar inga visitkort efter sig. Känns jätteskönt.
Kostnaden för motorbytet blev faktiskt inte så hög som jag befarade. Följande utgifter har jag haft:
3125 kr - Verkstaden som konstaterade felet.
565 kr - Hyra bilsläp för att ta hem bilen.
9000 kr - Bättre begagnad motor.
3243 kr - Ny generator inkl rem.
1339 kr - Reservdelar som tändkablar, oljefilter, olja, glykol, etc.
617 kr - Verktyg som jag saknat.
50 kr - Två öl till utlånaren av motorlyften.
250 kr - En flaska single malt till hjälpmekanikern.
Allt summerat (utom tiden) blir 18 189 kr. Trodde inte när det började att jag skulle klara mig under 20 tusen.
Tack alla som på olika sätt stöttat en amatör. Per och Mattias för trailern från Kinnekulle, Hans Drangel för telefonsamtalet som hjälpte mig att reda ut vilken generator jag ska ha och alla ni andra som supportat på banan när det hände eller via forumet, speciellt Peter Sandström för alla dina fantastiskt korrekta svar.
Det är väl symboliskt att första körning på bana efter motorbytet blir just Kinnekulle. Jag tar det som ett omen - att jag får en ny chans att åka hem från Kinnekulle i egen bil. Vi ses där.
M.
Ps. Nu ska jag fira med en redig öl. Ds.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Kul! Känner en kille som kommer hålla stenkoll på tempmätaren framöver...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Nu är jag förbryllad ...
Efter motorbytet går bilen minst lika bra som innan. Men en detalj förbryllar mig.
Huvudströmbrytaren inne i bilen fungerar när motorn är avstängd, men fungerar inte när motorn är igång. Dvs att ingen ström i bilen när motorn är av - inte en lampa, ingenting. När motorn är startad och jag slår av strömbrytaren inne i bilen stannar inte motorn som väntat, den fortsätter gå som vanligt. Den yttre brytaren fungerar som den ska.
Min teori är att bytet av generator har med saken att göra. När motorn är avslagen genereras ingen ström och strömbrytaren funkar som tidigare, men när motorn är igång och generatorn levererar som den ska, gör den det på annat sätt än med min tidigare generator och därför stannar inte motorn.
Finns det någon som har kläm på vad som har förändrats? Bilel är inte min starka sida. Bytet har skett från en generator för 1,6an (90-93) till en för 1,8an (94-97).
Edit: Ute i motorrummet sitter en flerpolig brytare som bryter en grov jordkabel och en tunnare (tändningen?) som kommer ur en kabelhärva vid säkringsboxen motorrummet. Inne i bilen sitter en tvåpolig brytare som bara bryter den grova jordkabeln - inte den lilla till säkringsboxen. Borde inte den oxå brytas även inne i bilen - för att få full funktion?
Borde inte jag byta till en flerpolig inne i bilen för att kunna bryta oxå den tunna (tändningen?)?
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Nu är jag förbryllad ...
Jag svarar själv efter lite exprimenterande.Mats Lundin wrote:
Borde inte jag byta till en flerpolig inne i bilen för att kunna bryta oxå den tunna (tändningen?)?
Om jag bryter jorden inne i bilen stannar inte motorn, men om jag i tillägg till det bryter den tunna (tändingen?) för han i motorrummet, då stannar motorn som den ska. Det måste alltså till för att funka.
Nu ut och leta efter en brytare här i Nynäshamn.
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Jo, jag har en brytare i motorrummet kopplat till ett handtag nedanför vindrutan samt en brytare inne i bilen. Det är två separata bytare men kopplade i serie, inte som många andra har en vajer från inne och ute till samma brytare.
Men jag har hittat att Trendab har sexpoliga huvudströmbrytare och ska åka iväg nu för att köpa en sådan och sätta in inne i bilen.
Det som fortfarande förbryllar mig är hur/om det tidigare har fungerat? Jag har kanske aldrig tidigare testat, bara förutsatt att det fungerar.
Men jag har hittat att Trendab har sexpoliga huvudströmbrytare och ska åka iväg nu för att köpa en sådan och sätta in inne i bilen.
Det som fortfarande förbryllar mig är hur/om det tidigare har fungerat? Jag har kanske aldrig tidigare testat, bara förutsatt att det fungerar.
OK om du tittar i Henriks tråd på rejsa om när vi koppade in brytare på hans bil så behövs bara en 2-polig för miatan och utan ingrepp i kabelstammen. Behövdes också lägga en ny + kabel från bat till start-motorn.Mats Lundin wrote:Jo, jag har en brytare i motorrummet kopplat till ett handtag nedanför vindrutan samt en brytare inne i bilen. Det är två separata bytare men kopplade i serie, inte som många andra har en vajer från inne och ute till samma brytare.
Men jag har hittat att Trendab har sexpoliga huvudströmbrytare och ska åka iväg nu för att köpa en sådan och sätta in inne i bilen.
Det som fortfarande förbryllar mig är hur/om det tidigare har fungerat? Jag har kanske aldrig tidigare testat, bara förutsatt att det fungerar.
Men du kanske har klart för dig vad du skall göra nu ? Var försiktig bara och se till att generatorn alltid kan mata mot bat + eller dräneras över ett effekt-motstånd vid brytning. Risk annars bränna ECU:n.
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Nu har jag bild(er) på det hela.Josen wrote:Mats har du någon bild på ditt kyl är gjort ? Ombyggt för kall-intag om jag fattar det rätt ?
- Attachments
-
- Kylaren inte original. En annan sitter mer till höger i bilen. Plats då för kalluft till vänster.
- Bild-003.jpg (49.87 KiB) Viewed 1906 times
-
- Närmare bild poå fördelningen mellan kalluft och kylare.
- Bild-004.jpg (52.25 KiB) Viewed 1905 times
-
- Sä här er det ut från motorrummet.
- Bild-002.jpg (62.84 KiB) Viewed 1905 times
-
- I hajmunnen syns det tydigt att kylare och kalluft delar platsen.
- Bild-001.jpg (36.01 KiB) Viewed 1905 times
-
- Nytt intag i luftburken.
- Bild-005.jpg (49.26 KiB) Viewed 1905 times
-
- Gamla intaget pluggat med silvertejp - High tech ...
- Bild-006.jpg (60.52 KiB) Viewed 1905 times
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1990 1,6 Roadsport C
Jag måste bara berätta, att denna k-märkta racer har bytt ägare igen. Nu finns den åter hos Lasse Fredriksson i Sigtuna, den man som jag köpte bilen av. Hoppas han hittar hit och lägger upp en tråd om vad han ska hitta på.
Själv har jag köpt Pelle Brusebäcks racer, men mer därom i egen tråd.
M.
Själv har jag köpt Pelle Brusebäcks racer, men mer därom i egen tråd.
M.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck