Page 3 of 5

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Fri 29 Oct 2010, 00:03
by Jimmy
cooolt! :D
:bow:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Fri 29 Oct 2010, 08:02
by Torkel k
Oj! Mannen med värsta mekarskräcken bygger klubbens coolaste motor. :up: :mrgreen: :up:

Ska bli kul att se fortsättningen på den här!

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 04 Nov 2010, 18:08
by Niklas Falk
Titta, nu släppte DIYAututune den sista pusselbiten i elektronikpusslet med VVT
http://www.diyautotune.com/catalog/vvtuner-c-80.html
Dollarn sjunker mer och mer :D

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 04 Nov 2010, 21:42
by Fredrik Henriksson
Men det var en dyr mojäng för att vara relaterat till MS som är ett budgetalternativ... :think2:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 04 Nov 2010, 22:01
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Men det var en dyr mojäng för att vara relaterat till MS som är ett budgetalternativ... :think2:
Jämför med de färdigbyggda DIYPNP och att det inte finns några motsvarande i liknade prisklass (möjligen Adaptronic då).
Byggsatsen kommer senare.

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 04 Nov 2010, 22:16
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Men det var en dyr mojäng för att vara relaterat till MS som är ett budgetalternativ... :think2:
Jämför med de färdigbyggda DIYPNP och att det inte finns några motsvarande i liknade prisklass (möjligen Adaptronic då).
Byggsatsen kommer senare.
Då gissar jag att du väntar ett tag till... :)

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 04 Nov 2010, 22:22
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Då gissar jag att du väntar ett tag till... :)
Uppstart behöver ju inte ske förrän i april. :D
Alla andra kan ju få fila till hur mans ka använda 12x12tabellen, nån kommer garanterat att testa fram det på dyno.
Och kör man med originalkam så kommer det nog inte vara så unikt heller (hoppas bara att nån av nördarna optimerar för normalandning).

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Mon 29 Nov 2010, 21:02
by Niklas Falk
Titta vad de kan hitta på, interface mellan MS2 och Dash2 :)
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=38189
Men som vanligt är det inte 100% med versioner osv, de har inte petat på 3.0.3än (eftersom den är i alpha).

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 30 Nov 2010, 11:04
by Torkel k
Niklas Falk wrote:Titta vad de kan hitta på, interface mellan MS2 och Dash2 :)
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=38189
Men som vanligt är det inte 100% med versioner osv, de har inte petat på 3.0.3än (eftersom den är i alpha).
Gör det Niklas :up: Bana väg för oss andra mindre electronisifisoniskt kompetenta! :think2: Utveckla, fixa buggarna, var först! Så kan vi andra MS-användare kopiera det när du löst allt det svåra. :wink:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 30 Nov 2010, 11:49
by Niklas Falk
Torkel k wrote:Gör det Niklas :up: Bana väg för oss andra mindre electronisifisoniskt kompetenta! :think2: Utveckla, fixa buggarna, var först! Så kan vi andra MS-användare kopiera det när du löst allt det svåra. :wink:
Det hjälper ju inte i alla fall, det finns ju de latmaskar som köper jättefärdiga lösningar från Grekland istället ;)

Helst skulle jag vilja se en liten låda med accelerometrar som pratar blåtand med RaceChrono och lyssnar av serieporten på MS (möjligen några inputs för tex bromstryck osv som inte finns i MS), då hade allt funnits i mobilen istället :)

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 30 Nov 2010, 12:15
by Torkel k
Det hjälper ju inte i alla fall, det finns ju de latmaskar som köper jättefärdiga lösningar från Grekland istället ;)
Näää, nu skojjar du väl ändå?!?!! :shock: VEM skulle komma på tanken att göra något sådant? Ingen vi känner i alla fall? :hand:

Du kan väl ringa mig när du fixat alla problemen, ok? :mrgreen:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Mon 03 Jan 2011, 22:36
by Niklas Falk
FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...
Svänghjul_Koppling.jpg
Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Mon 03 Jan 2011, 23:57
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...
Svänghjul_Koppling.jpg
Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.
Ohhhhh!!!!!!! :shock: :bow: 8) :D

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 04 Jan 2011, 01:19
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...
Svänghjul_Koppling.jpg
Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.
Holy crap! Vad är det för grejer?

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 04 Jan 2011, 01:24
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Holy crap! Vad är det för grejer?
http://949racing.com/miata-twin-disc-clutch.aspx

Diametern på kopplingen är 185mm, lite mindre än 1,6ans (dvs ännu mindre rotationsmoment). Ger dessutom ännu kortare kopplingsrörelse är normalt.
Min är den enskiviga med organisk lamell, så mycket effekt blir det inte (bränslesystemet klarar inte av mer än ungefär 190 utan uppgradering där med), den är ju lättast också.

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 04 Jan 2011, 08:54
by Jimmy
5... kg ... :shock:
sjukt lätt, och ascoolt! :D :bow:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 04 Jan 2011, 10:41
by bemeco
Hej Niklas

Min 215mm Heavy duty lamell


/ Bengt Metz

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 04 Jan 2011, 13:07
by Victor
Niklas Falk wrote:FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...
Svänghjul_Koppling.jpg
Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.
Lätt svänghjul + separata spjäll + trevlig kam + trevligt avgasljud sedan tidigare + torrgasning = :bananahead:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Wed 26 Jan 2011, 21:05
by Niklas Falk
Det blir nog bara +mm insugsventiler och lite karvande för det iår, med "squaretop" insuget.

Men dollarn sjönk ju så mycket idag så jag beställde ett par kammar, med hela 360graders duration vid max lyft :D

De kommer inte att användas förrän nästa vinter men det var "an offer you can't refuse". :lol:

Läser man på lite om Bill Schenkers CSPbygge så finns det rätt mycket att hämta med detta plenum (180 påstådda hästar med OEM kolvar, ventiler och kammar), men då efter mycket, mycket jobb. Lyckas jag hitta de Japanska 160 på svänghjulet så är jag jättenöjd.
Men Bills frambromsar skulle jag nog inte vilja använda på Anderstorp :)
Bill i GrassRoots Motorsport | Bill i Road & Track

Men ska man fila Miatamotor så känns det ganska lönlöst att börja med nån annan motor än 01-05, du får jobba rejält för att bara komma ikapp en orörd.

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Wed 26 Jan 2011, 21:14
by bemeco
??????

360 grader??

Jag trodde att jag skulle använda rätt tunga grejer med 290 graders duration

/ Bengt Metz

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Wed 26 Jan 2011, 21:17
by Niklas Falk
bemeco wrote:??????
360 grader vid max lyft... det kallas även "blanks" :P

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Wed 26 Jan 2011, 21:25
by Fredrik Henriksson
Har du fått ordning på MS+VVT?

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Wed 26 Jan 2011, 21:31
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Har du fått ordning på MS+VVT?
Det shoppar jag senare, det "behövs" ju inte förrän jag har motorn i och kan börja tuna (dvs nån gång i april). VVTuner får gärna komma som byggsats också (betala $50 för att nån annan ska löda, nää!).

Jag kan väl nämna att blankkammarna kommer från Mazda Motorsport, det gäller bara att hitta en leverantör som vill agera kurir.

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Sun 30 Jan 2011, 16:17
by bemeco
Hai Niklas

Förklara nedanstående för mig

Duration
Duration is the angle in crankshaft degrees that the valve stays off its seat during the lifting cycle of the cam lobe. Increasing duration keeps the valve open longer, and can increase high-rpm power. Doing so increases the RPM range that the engine produces power. By increasing duration without a change in lobe separation angle will result in increased valve overlap.


/ Bengt Metz

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Sun 30 Jan 2011, 17:43
by Niklas Falk
Det där är ju enkel logik. Om du ökar durationen på bägge kammarna (Insug och Avgas) utan att separera vinklarna så ökar överlappet.

Tröska denna istället, så får du lite mer matnyttigt när du diskuterar dina nästa kammar med kamsliparen.
http://www.elgincams.com/campaper.html