Page 2 of 5

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Wed 14 Oct 2009, 11:21
by Fredrik Henriksson
Grattis till vinst i det årliga lotteriet!! :up:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Wed 14 Oct 2009, 16:35
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Grattis till vinst i det årliga lotteriet!! :up:
Det känns som om det är dags för en dödsdom varje år, detta var femte året i rad med väldigt snälla bedömingar. Att jag fick ombes när vänster övre spindelled var lös i bärarmen är ju bara bra.
Jag byter inte station iaf :D

Men jag hade fixat instrumentbelysningen den här gången (en liten bygel bara), men summern till "ljus på utan motorn igång" satte jag ingen säkring i. Snart kanske man ska återmontera elhissar :D
Det är ju det trevliga med NB, man måste inte kasta ut alla bekvämligheter för att nå viktgränsen (även om en lättare bil med samma däck och vikt/effekt alltid har en fördel, men en sekund ska det inte va...).

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Wed 14 Oct 2009, 17:26
by gokarting.nu
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!

Andreas fel!
(förklaras av sista inlägget föregående sida....)

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 09 Sep 2010, 08:54
by Per Hammarsjö
Nästa update för racebilen Niklas! Snacka om smidigt sätt att ta sig till banan.
Bara bygga på så har man en liten husvagn också.

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 09 Sep 2010, 12:59
by Niklas Falk
Per Hammarsjö wrote:Nästa update för racebilen Niklas! Snacka om smidigt sätt att ta sig till banan.
Bara bygga på så har man en liten husvagn också.
Jag har en hitch (dragkrok) liggande i garaget, men att få köra med släp kräver mer pyssel med omreggning än det är värt (jag behöver inte ha samma tur två gånger).

Tydligen skall montering av en hitch stabilisera upp bakvagnen lite och vikten är ganska bra placerad... :P

TireTail som jag har liggandes är ju en lösning (inte släp, mera cyckelhållare för däck), men takräcket fungerar ju så länge som jag inte har nån HT (men det regnar in ganska bra, blöta kalsonger i 40 mil är mysigt :roll: ).

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 09 Sep 2010, 15:32
by Torkel k
Niklas Falk wrote:Jag har en hitch (dragkrok) liggande i garaget, men att få köra med släp kräver mer pyssel med omreggning än det är värt (jag behöver inte ha samma tur två gånger).
Jag hade ju dragkrok och släp (precis som på bilden) i USA. Det var grymt praktiskt! Såklart försökte jag få dragkroken genom regbesiktningen då jag och bilen flyttade hem. Jag var till och med så ambitiös att jag fick Mazda i Goldsboro, NC att skriva ett intyg innan jag flyttade, där de beskrev att hitchen var korrekt installerad, fick dra si och så mycket etc. Det var helt kört. "Vi låtsas att du inte sa det där, så slipper du skruva loss skiten" :bang2:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 09 Sep 2010, 22:38
by Martin Wahlberg
Vad kan max. släpvagnsvikt på B-kort bli tro..

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 09 Sep 2010, 22:42
by Niklas Falk
Martin Wahlberg wrote:Vad kan max. släpvagnsvikt på B-kort bli tro..
Men ett flygplan har ju lyftkraft, så det där kan inte väga mycket :lol:

Jag kör ju med ca 60kg taklast på "takräcket", det står det heller inget om i specarna... :P

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Fri 01 Oct 2010, 14:18
by Niklas Falk
Hoppsan,

Vintersäsongen började 19:01 igår när jag flaggat av Falkenbergsträningen, uj va skönt för stressnivån...

Nackdelen är att det försvann 5 papp på kontot under förmiddagen efter till webshoppande, moms tillkommer på en del saker...
Hälften av sakerna är slitagedelar (framnav HF och XP12or), den andra hälften behöver mycket jobb innan det blir "användbart" (mina referensramar är ju iofs att ett hjulbyte är jobbigt :P ).

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Sat 02 Oct 2010, 21:28
by Bernie
Niklas Falk wrote:Vintersäsongen började 19:01 igår när jag flaggat av Falkenbergsträningen, uj va skönt för stressnivån...

Nackdelen är att det försvann 5 papp på kontot under förmiddagen efter till webshoppande, moms tillkommer på en del saker...
Hälften av sakerna är slitagedelar (framnav HF och XP12or), den andra hälften behöver mycket jobb innan det blir "användbart" (mina referensramar är ju iofs att ett hjulbyte är jobbigt :P ).
Hur gick höstrusket? Utan problem och lika soligt som alltd?

Själv köpte jag i veckan ett par värsting-skridskor för ungefär samma pengar. NHL, here I come! Då förstår du var mina prioriteringar ligger... Och jag kan alltså inte ens åka skridskor. Länge leve vintern! Det är den som gör att man längtar till våren.

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Sat 02 Oct 2010, 21:39
by Niklas Falk
Bernie wrote:Hur gick höstrusket? Utan problem och lika soligt som alltd?
Svalt och lite moln vid exakt rätt tid (när solen skulle stått rakt i ögonen över krönet).
Förhållandevis smärtfritt och det blev nog en 6-7 varv med Caddyn :)
Bernie wrote:Själv köpte jag i veckan ett par värsting-skridskor för ungefär samma pengar. NHL, here I come! Då förstår du var mina prioriteringar ligger... Och jag kan alltså inte ens åka skridskor. Länge leve vintern! Det är den som gör att man längtar till våren.
Man ska ju anta utmaningar för att komma nånvart
Så länge ingan annan blir lidande om man bara kommer halvvägs så är det ju bara utvecklande. :up:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 08:43
by Niklas Falk
Besiktade med blankt papper i morse :D
Det var lite kallt men torr och osaltad väg mellan garage och Bilprovningen. Bara lite hög HC (98 av 100), annars var alla värden perfekta.
Det är lite skönt att kunna ploppa ur MSen och sätta tillbaka MazdaECUn (DIYPNP använder orignalECUkontakten) utan att göra nåt annat (när det är så enkelt är det ingen idé att tuna MSen så den klarar bes, latmasken segrar igen :)).

Nästa år blir det startnummer 55, det ligger en 01-motor, spjäll och ventiler och väntar, det ska "bara" plockas ihop :lol:
Vi får väl se om varvtiderna blir nåt bättre med lite mer effekt, men det blir mer att pilla på (som om jag orkat optimera det som redan går att pilla på :roll: ).
Körträning blir det nog lika mycket nästa år som i år, kanske tre pass förutom tävlingshelgerna, så med lite tur kommer det att gå lika fort som tidigare.
190 beräkningshästar och 1037kg som minvikt blir det med 7500rpm som varvstopp. Med bara ventiler och spjäll kommer man inte dit, men förhoppningsvis en bit på vägen (kam och ökat komp kan man fixa senare).

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 10:43
by TPR
Kul! :up: :up:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 11:25
by Torkel k
TPR wrote:Kul! :up: :up:
Njaa, kul för Falk :up: , trist för oss :down: . Men vi ses i depån i alla fall. :boohoo:

Coola bilder på bygget är ett krav för att slippa total utmobbning under 2011.

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 11:55
by Niklas Falk
Torkel k wrote:Coola bilder på bygget är ett krav för att slippa total utmobbning under 2011.
Jag kanske ska göra en bildserie när jag drar av startnumret (55 finns därunder sen 2006), det är ju den enklaste modden :lol:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 19:43
by Niklas Falk
Bildserien har börjat...
Trophy55_rebirth.jpg
Trophy55_rebirth.jpg (40.53 KiB) Viewed 7025 times
Men att få upp den på pallbockar och dra av ett par nummerlappar är ju ingen större bedrift :D

Nästa bild kan ta hur lång tid som helst... :P

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 19:54
by Fredrik Henriksson
är det en hardtop jag ser månne?... :shock:

Ja de är det! Visste inte att du hade en "plugg"! 8)

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 20:27
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:är det en hardtop jag ser månne?... :shock:

Ja de är det! Visste inte att du hade en "plugg"! 8)
HTn och de hjulen (torra gamla Re720) används bara vid besiktning. Att det är mörkt i kupén gör att en massa saker inte märks...

Det är den Brandskadade HTn som Fridholm köpte från Frykmalms 2004 (en 01a som haft motorbrand).
För att göra en fastback så behövs det bara ett "framskal" för att bygga en riktig plugg, normal HTform har du väl kvar?

Men det blir att köra öppet nästa år också, motorjoxet är mer än nog för min del.

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 23:01
by Fredrik Henriksson
Jo jag vet vad som behövs för plugg... :wink: :lol:

Mina "pluggar" är lite för mjuka då de inte är byggda låg vikt för ögonen inte pluggsyfte. Att gjuta en stabil för pluggändamål känns ju onödigt om det finns en stabil några mil bort. :) Vad är det för lack/färg på den? Är det enkomponent?

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 23:03
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Vad är det för lack/färg på den? Är det enkomponent?
Bränd originallack :D
Den är rostad runt dörröppningarna, men eftersom den är svart så syns det inte så tydligt på håll (mer än att den är matt).

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 23:09
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Vad är det för lack/färg på den? Är det enkomponent?
Bränd originallack :D
Den är rostad runt dörröppningarna, men eftersom den är svart så syns det inte så tydligt på håll (mer än att den är matt).
Aha, lite jobb att få den högblank mao... :mrgreen:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 23:17
by Niklas Falk
ehm lite jobb ja...

I kanterna är den bränd ner till glasfibern (så armeringen är lite framme), så det räcker inte att slipa och lacka, det behövs en del spackeljobb (kanske tom tätande med epoxy i kanterna).

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Tue 26 Oct 2010, 23:55
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:ehm lite jobb ja...

I kanterna är den bränd ner till glasfibern (så armeringen är lite framme), så det räcker inte att slipa och lacka, det behövs en del spackeljobb (kanske tom tätande med epoxy i kanterna).
Lättare att gjuta plugg. Fördelen när den inte skall vara lätt utan snarare tvärtom är ju att det går fort, bara kladda på med polyester... :up: :)

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 28 Oct 2010, 21:41
by Niklas Falk
Nästa bild, lite rensad motor (från el och manifoldrar). Jag lossade även på ventilkåpan och gluttade lite. Ser ok ut med lite inslitage på kamnockarna (11k mil).
01motor med Suzukispjäll
01motor med Suzukispjäll
Spjällen har inte riktigt passats in (det är lite mer pyssel än att bara lägga dem på ventilkåpan :D)

Inget har suttit fast eller gått sönder än (peppar peppar).

Tack Waern för bultar :up:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Posted: Thu 28 Oct 2010, 22:13
by Fredrik Henriksson
IRTB kommer bli nice!! 8)