Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Victor »

Vad är "motorreceptet" för tillfället?
Ur minnet borde det vara 01-05-motor med fixad topp, lätt svänghjul, RB header, RoadsterSport Midpipe, Remus slutdämpare och MegaSquirt?

Och till nästa säsong blir det även insug med separata spjäll och andra kamaxlar?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Väldigt rätt sammanfattat.
En VVTuner som fungerar kanske finns i tills Anderstorp, för bättre drag ut ur kurvorna.

Sen skulle det inte vara dumt med andra kolvar och ett jämnt och rakt block (bättre squish men framförallt lika). Men olika kolvdesigner verkar ha lite olika problem, så jag klarar mig nog med att leka i toppen (av motorn, resultatlistan är nåt annat) så länge.

Remusdämparen där bak stjäl säkert lite effekt men den är rätt trevlig att ha. Den har inte ändrat volymnivå på sex år och med ett 95dB-avgas (rakt rör med Appledämpare där bak) hade de nog gnällt mer än de gör runt boendegaraget där jag håller till, det är tillräckligt illa nu när jag står och justerar tomgång eller varmkör...

Men med en aggressivare avgaskam så finns det ju anledning att fundera på custom grenrör... (men RB 4-1 är ju inte tätt direkt så det fungerar ett tag till).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Här skrev jag inte igår :)

Provlastning inför SSM iaf, det ska gå att bygga tillbaka till tävlingsbil på ett par dagar.
Tight_Load_1.jpg
Tight_Load_3.jpg
Det är störst marginal uppåt :D
Post Reply