Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Jaha, inget kan vara riktigt enkelt.
Typiskt att jag skulle välja en motorbyggare som är så petig att han inte vill "sätta sitt namn" på toppen med originallyftare med jätteshimsen ovanpå, utan det blir att skaffa Shim-Under-Bucket istället.
Det är tur att Mazda Motorsport är enormt mycket billigare ($200 för 16st) än eftermarknadsprylarna (Maruha $400+ för 16), så det slank med AWR motorfästen också (borde göra det enklare att kasta motorn i och ur, tror jag).

Hmm, det vore ju bra att ha motorn i bilen om ca 5 veckor... :think2:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by bemeco »

Hur går det Niklas

O du, jag har fattat det där med 360 graders duration, kamnockar runtom O



/ Bengt Metz
Last edited by bemeco on Mon 25 Apr 2011, 19:53, edited 1 time in total.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Josen »

bemeco wrote:Hur går det Niklas

/ Bengt Metz
+1 - hur går det, blir det B eller C ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Anmäld i B (sen väldigt länge), och kommer att väga under 1080 som minst (så det blir B oavsett vilken av motorerna som ligger i). Klassoptimerat?, inte på denna sidan 2015.

720 graders duration skulle jag sagt för att skämtet skulle varit riktigt korrekt.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Här kryper det fram så sakta, designade mycket viktiga saker nyss...
NummerCirkel.jpg
NummerCirkel.jpg (20.59 KiB) Viewed 7121 times
Med bara ett vinyllager (istället för 3-4 och en massa tejp) så kommer det bli sååå mycket lättare :D

Hoppas att ingen gnäller över att det gröna bt gör att det är svårt att se att det är en femma, då blir det väl fram med eltejpen i så fall ... :P
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Cyberoid »

Jag vet att du gillar när det är enkelt Niklas men blev det inte lite plottrigt? Ett stort separat B som du sätter brevid nummerplattan tror jag skulle mycket bättre? Såååååå mycket mer jobb är det inte. :wink:

Sen vore det ännu trevligare om det fanns någon sorts enhetlig "design" mellan bilarna som vi diskuterat tidigare. Typ klasstillhörighet på samma ställe och samma font och färg. Hörnet på framrutan eller brevid nummerplattan tex?

Hur går det med nya motorn förresten? Klar till Mantorp?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Jaja, ett plastsjok är färre än två.Nu är det ivägskickat, så det kanske blir annat nån annan gång.
Jag har inte mäktat med standardisering denna gången, så visst kunde jag skrotat b'et (men om jag inte gör nåt med lågt blodsocker så blir det inget gjort, det gäller att smida medan tummarna är loss).

Motorn, tja, vi får väl se hur många timmar varje skruv tar... Toppen levereras förhoppningsvis på Kinnekulle.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Nu ser fronten bättre ut än på många år, vi får se hur länge.
Nyfrontad.jpg
Det skulle behövas en våtslipning och ett lager till för att få bort alla rinningar och monteringsskador (tappade den tre gånger), men den ser iaf ok ut på bra håll :)

Nu sitter denna fronten med mer än dubbelt så många skruv som den förra (det var inte svårt att åstadkomma), ändå är det några kvar om jag hade haft alla plastgrejer som de ska skruvas i (innerskärmar, underspoiler osv).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Vagnboken fick sitt sista klistermärke igår, hela 60 timmar innan den behövdes :P

Ikväll är det nog uppehåll så det går att bättra förardörren, så skadorna inte hinner bli 48 månader gamla innan fix...

Sen ska dekalerna på som jag hämtade igår, fronten ser mycket bättre ut när det bli lite andra kontraster (då märks inte lackmissarna lika mycket).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Josen »

Hur går det med motorn ? Mantorp blir nog ingen höjdare utan mera puff :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Hur går det med motorn ? Mantorp blir nog ingen höjdare utan mera puff :)
SSM kanske, måste bli av med 03an först, sugen? :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Josen »

SSM kanske, måste bli av med 03an först, sugen? :)
Nja Miata-tiden är förbi.. ;)

Inte för att vara elak men är det inte roligare att köra C då på SSM om du inte har motorn ? Lär ju bli ett stort fält och fler jämna att köra mot ? Nu tror jag B ifosig blir rätt stort på SSM också....

/Joahcim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Inte för att vara elak men är det inte roligare att köra C då på SSM om du inte har motorn ? Lär ju bli ett stort fält och fler jämna att köra mot ? Nu tror jag B ifosig blir rätt stort på SSM också....
C skippar jag i år, det är ju mitt eget fel att jag inte hinner klart med det som behövs. Mer pokaler och poäng inom räckhåll i B :P

Sen kommer det ta flera år innan jag jobbat mig i närheten av den effekt som behövs, men det är ju ingen nyhet. Kanske kommer jag betydligt närmare om jag lyckas få till kammar i vinter (projektet är att i små enkla steg komma så långt som möjligt).
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by ephas »

Josen wrote:Inte för att vara elak men är det inte roligare att köra C då på SSM om du inte har motorn ?

:up:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Josen »

Du kör väl inte för pokaler ? Utvecklingen gäller väl.. :D .
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Du kör väl inte för pokaler ? Utvecklingen gäller väl.. :D .
Det roligaste skulle vara om jag kan knåpa ihop nåt som inte är så magiskt (och kanske lura nån mer att försöka).
Att trimma miatamotorer anses ju vara häxkost som kräver enorma pengar. Men det är ju en fyrventilad fyrtaktare som så många andra, må vara att den är lite väl effektiv på avgassidan från början (men 98-05 har inte lika dåliga insugskanaler som innan så det ser rätt vettigt ut).

Sen finns det ju alltid lite att göra på chassi och chaufför, men kanske finns det energi till det också nån gång :think2: .
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by bemeco »

Hai Niklas

Finns det inga "färdiga" koncept för motorn, jag menar kamaxlar som provats

/ Bengt Metz
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

bemeco wrote:Finns det inga "färdiga" koncept för motorn, jag menar kamaxlar som provats
Inga som jag tycker är värda att testa.
På avgassidan finns det iofs en hel del, men den ställbara insugskammen finns bara i några mesiga varianter för originalECU. Samtidigt är mitt fall lite udda eftersom jag vill ha maxeffekten redan vid 7, och inte vid 8å5 eller liknande.
Men det ska nog går att klura ut vilket som är lämpligast att fokusera på mest, lyft, duration eller profil (eller kombinationsfokus på alla tre). Jag har redan bytt lyftare till lättare så ventilfjädrarna ska nog orka att stänga lite fortare.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Nu har det hänt lite iaf, och flera dagar kvar tills Falkenberg...
Gott om plats är det ont om.jpg
Det finns lixom ingen återvändo nu :)

Svänghjulet väger inte mycket alls :D
Läckert svänghjul.jpg
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by bemeco »

O j----r vad lite vikt i svänghjulet, inte rädd för tjyvstopp vid start??

Har du fått resten av grejerna till motorn??

/ Bengt Metz
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

bemeco wrote:Har du fått resten av grejerna till motorn??
Den sitter ihop och är klar att kasta i.
Kammar, spjäll mm fixar vi med efter Anderstorp, kanske ska jag försöka att tuna fram en besiktingsmapp för att se om jag kan få igenom den utan motorbyte i år (nästa år hoppas jag att det inte blir lika enkelt, med fetare kammar etc).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Brumm! :banana:

Men ett litet litet vattenläckage från baksidan av motorn (omdraget kylssystem och det verkar som en av slangarna trilskas lite). Det läcker mindre nu (och det finns vatten kvar :D)

Men nära stumma motorfästen så vibrerar det rejält, skrammlet överröstar nästan avgassystemet.

Men när motortempen kommit upp och termostaten öppnat (verkar inte vara nån luft alls i systemet) så hann jag justera tomgångsjusteringen lite grovt och basttändingen till 10 grader innan bredbandslambdan (MTX-L) dog, så jag kunde inte fortsätta att justera bränsletabellen (lite större injektorer och förhoppningsvis lite bättre flöde).
Jag vet att den går fetare än innan (11.5-12.5 under uppvärningsfasen istället för 12.3-13.2).

Förhoppninigsvis kan jag få tag på en ny MTX-L imorgon, annars blir det att lösa på annat vis, för jag måste tuna innan jag åker till Falkenberg på torsdag.

Kopplingen känns lite mysko men det fungerar att växla med motorn igång på pallbockar iaf. Det är lite injustering kvar att göra.

Har man inte att göra så skaffar man sig... :bang:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Josen »

Härligt att se Mr Falk skruva på sin bil, smått otroligt ;) Kämpa på nu :up:
Får vi se 52:or glänsa omkring den blåe till helgen då ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Härligt att se Mr Falk skruva på sin bil, smått otroligt ;) Kämpa på nu :up:
Får vi se 52:or glänsa omkring den blåe till helgen då ?
Jag har bott mer i garaget de senaste veckorna än på flera år sammanlagt...

Tider törs jag inte lova alls, men en 52a vore inte dumt (illa om det bara blir mitten 53or som förr). Men vem vet vilket väder det blir, söndag ser lovande ut men fredag..., Toyoväder om man säger så...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Niklas Falk wrote:Brumm! :banana:
Nu är det inte bara brum utan rassel rassel, skak skak, och vrååål :D

Lejban påstår att avgassystem är dödsstöten för vardagsanvänding, det finns effektivare sätt:
* Nära stumma motorfästen så man får kontinuerlig tandköttsmassage och behöver efterdra varenda bult du ser när som helst.
* Svänghjul och koppling som gör krypkörning och mjuka starter omöjliga (kräver mer träning än en halvtimme iaf, stående start utför på Falkenberg kan bli knepigt, handbromsen kan man ju glömma kvar).

Jag misslyckades lite igår vid inkoppling av VVTunern, jag lyckades kortsluta utgången till VVTn och då dog den lilla lådan. Men det går ju att köra utan den, kammen står bara i "högvarvsläge" hela tiden.
Att det saknas lite i lägre mellanregistret märks, men när man kommer "på kammen" så drar det iväg, känslomässigt betydligt bättre än med förra motorn.

Nu när jag har en fungerande MTX-L så kändes det tryggt att magra ut AFRtabellen lite (eftersom det går att lita på mätarvärdet på MTX-Len när man drar sina tuningsrepor), och det finns marginal för att köra ännu magrare.
Men för att få det riktigt bra behövs ju rullar, tändningskurvan går ju tex inte att tuna på väg.

Vi får väl se om jag hänger med C-bilarna på rakan nu (trots min lägre fart ut).
Post Reply