Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Jimmy »

cooolt! :D
:bow:
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Torkel k »

Oj! Mannen med värsta mekarskräcken bygger klubbens coolaste motor. :up: :mrgreen: :up:

Ska bli kul att se fortsättningen på den här!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Titta, nu släppte DIYAututune den sista pusselbiten i elektronikpusslet med VVT
http://www.diyautotune.com/catalog/vvtuner-c-80.html
Dollarn sjunker mer och mer :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Fredrik Henriksson »

Men det var en dyr mojäng för att vara relaterat till MS som är ett budgetalternativ... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Men det var en dyr mojäng för att vara relaterat till MS som är ett budgetalternativ... :think2:
Jämför med de färdigbyggda DIYPNP och att det inte finns några motsvarande i liknade prisklass (möjligen Adaptronic då).
Byggsatsen kommer senare.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Men det var en dyr mojäng för att vara relaterat till MS som är ett budgetalternativ... :think2:
Jämför med de färdigbyggda DIYPNP och att det inte finns några motsvarande i liknade prisklass (möjligen Adaptronic då).
Byggsatsen kommer senare.
Då gissar jag att du väntar ett tag till... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Då gissar jag att du väntar ett tag till... :)
Uppstart behöver ju inte ske förrän i april. :D
Alla andra kan ju få fila till hur mans ka använda 12x12tabellen, nån kommer garanterat att testa fram det på dyno.
Och kör man med originalkam så kommer det nog inte vara så unikt heller (hoppas bara att nån av nördarna optimerar för normalandning).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Titta vad de kan hitta på, interface mellan MS2 och Dash2 :)
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=38189
Men som vanligt är det inte 100% med versioner osv, de har inte petat på 3.0.3än (eftersom den är i alpha).
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Torkel k »

Niklas Falk wrote:Titta vad de kan hitta på, interface mellan MS2 och Dash2 :)
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=38189
Men som vanligt är det inte 100% med versioner osv, de har inte petat på 3.0.3än (eftersom den är i alpha).
Gör det Niklas :up: Bana väg för oss andra mindre electronisifisoniskt kompetenta! :think2: Utveckla, fixa buggarna, var först! Så kan vi andra MS-användare kopiera det när du löst allt det svåra. :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:Gör det Niklas :up: Bana väg för oss andra mindre electronisifisoniskt kompetenta! :think2: Utveckla, fixa buggarna, var först! Så kan vi andra MS-användare kopiera det när du löst allt det svåra. :wink:
Det hjälper ju inte i alla fall, det finns ju de latmaskar som köper jättefärdiga lösningar från Grekland istället ;)

Helst skulle jag vilja se en liten låda med accelerometrar som pratar blåtand med RaceChrono och lyssnar av serieporten på MS (möjligen några inputs för tex bromstryck osv som inte finns i MS), då hade allt funnits i mobilen istället :)
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Torkel k »

Det hjälper ju inte i alla fall, det finns ju de latmaskar som köper jättefärdiga lösningar från Grekland istället ;)
Näää, nu skojjar du väl ändå?!?!! :shock: VEM skulle komma på tanken att göra något sådant? Ingen vi känner i alla fall? :hand:

Du kan väl ringa mig när du fixat alla problemen, ok? :mrgreen:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...
Svänghjul_Koppling.jpg
Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...
Svänghjul_Koppling.jpg
Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.
Ohhhhh!!!!!!! :shock: :bow: 8) :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...
Svänghjul_Koppling.jpg
Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.
Holy crap! Vad är det för grejer?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Holy crap! Vad är det för grejer?
http://949racing.com/miata-twin-disc-clutch.aspx

Diametern på kopplingen är 185mm, lite mindre än 1,6ans (dvs ännu mindre rotationsmoment). Ger dessutom ännu kortare kopplingsrörelse är normalt.
Min är den enskiviga med organisk lamell, så mycket effekt blir det inte (bränslesystemet klarar inte av mer än ungefär 190 utan uppgradering där med), den är ju lättast också.
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Jimmy »

5... kg ... :shock:
sjukt lätt, och ascoolt! :D :bow:
Jimmy Visshed
#97
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by bemeco »

Hej Niklas

Min 215mm Heavy duty lamell


/ Bengt Metz
Attachments
Koppling 1 640_480.JPG
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Victor »

Niklas Falk wrote:FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...
Svänghjul_Koppling.jpg
Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.
Lätt svänghjul + separata spjäll + trevlig kam + trevligt avgasljud sedan tidigare + torrgasning = :bananahead:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Det blir nog bara +mm insugsventiler och lite karvande för det iår, med "squaretop" insuget.

Men dollarn sjönk ju så mycket idag så jag beställde ett par kammar, med hela 360graders duration vid max lyft :D

De kommer inte att användas förrän nästa vinter men det var "an offer you can't refuse". :lol:

Läser man på lite om Bill Schenkers CSPbygge så finns det rätt mycket att hämta med detta plenum (180 påstådda hästar med OEM kolvar, ventiler och kammar), men då efter mycket, mycket jobb. Lyckas jag hitta de Japanska 160 på svänghjulet så är jag jättenöjd.
Men Bills frambromsar skulle jag nog inte vilja använda på Anderstorp :)
Bill i GrassRoots Motorsport | Bill i Road & Track

Men ska man fila Miatamotor så känns det ganska lönlöst att börja med nån annan motor än 01-05, du får jobba rejält för att bara komma ikapp en orörd.
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by bemeco »

??????

360 grader??

Jag trodde att jag skulle använda rätt tunga grejer med 290 graders duration

/ Bengt Metz
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

bemeco wrote:??????
360 grader vid max lyft... det kallas även "blanks" :P
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Fredrik Henriksson »

Har du fått ordning på MS+VVT?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Har du fått ordning på MS+VVT?
Det shoppar jag senare, det "behövs" ju inte förrän jag har motorn i och kan börja tuna (dvs nån gång i april). VVTuner får gärna komma som byggsats också (betala $50 för att nån annan ska löda, nää!).

Jag kan väl nämna att blankkammarna kommer från Mazda Motorsport, det gäller bara att hitta en leverantör som vill agera kurir.
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by bemeco »

Hai Niklas

Förklara nedanstående för mig

Duration
Duration is the angle in crankshaft degrees that the valve stays off its seat during the lifting cycle of the cam lobe. Increasing duration keeps the valve open longer, and can increase high-rpm power. Doing so increases the RPM range that the engine produces power. By increasing duration without a change in lobe separation angle will result in increased valve overlap.


/ Bengt Metz
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999

Post by Niklas Falk »

Det där är ju enkel logik. Om du ökar durationen på bägge kammarna (Insug och Avgas) utan att separera vinklarna så ökar överlappet.

Tröska denna istället, så får du lite mer matnyttigt när du diskuterar dina nästa kammar med kamsliparen.
http://www.elgincams.com/campaper.html
Post Reply