Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Oj! Mannen med värsta mekarskräcken bygger klubbens coolaste motor.
Ska bli kul att se fortsättningen på den här!
Ska bli kul att se fortsättningen på den här!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Titta, nu släppte DIYAututune den sista pusselbiten i elektronikpusslet med VVT
http://www.diyautotune.com/catalog/vvtuner-c-80.html
Dollarn sjunker mer och mer
http://www.diyautotune.com/catalog/vvtuner-c-80.html
Dollarn sjunker mer och mer
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Men det var en dyr mojäng för att vara relaterat till MS som är ett budgetalternativ...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Jämför med de färdigbyggda DIYPNP och att det inte finns några motsvarande i liknade prisklass (möjligen Adaptronic då).Fredrik Henriksson wrote:Men det var en dyr mojäng för att vara relaterat till MS som är ett budgetalternativ...
Byggsatsen kommer senare.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Då gissar jag att du väntar ett tag till...Niklas Falk wrote:Jämför med de färdigbyggda DIYPNP och att det inte finns några motsvarande i liknade prisklass (möjligen Adaptronic då).Fredrik Henriksson wrote:Men det var en dyr mojäng för att vara relaterat till MS som är ett budgetalternativ...
Byggsatsen kommer senare.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Uppstart behöver ju inte ske förrän i april.Fredrik Henriksson wrote:Då gissar jag att du väntar ett tag till...
Alla andra kan ju få fila till hur mans ka använda 12x12tabellen, nån kommer garanterat att testa fram det på dyno.
Och kör man med originalkam så kommer det nog inte vara så unikt heller (hoppas bara att nån av nördarna optimerar för normalandning).
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Titta vad de kan hitta på, interface mellan MS2 och Dash2
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=38189
Men som vanligt är det inte 100% med versioner osv, de har inte petat på 3.0.3än (eftersom den är i alpha).
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=38189
Men som vanligt är det inte 100% med versioner osv, de har inte petat på 3.0.3än (eftersom den är i alpha).
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Gör det Niklas Bana väg för oss andra mindre electronisifisoniskt kompetenta! Utveckla, fixa buggarna, var först! Så kan vi andra MS-användare kopiera det när du löst allt det svåra.Niklas Falk wrote:Titta vad de kan hitta på, interface mellan MS2 och Dash2
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=38189
Men som vanligt är det inte 100% med versioner osv, de har inte petat på 3.0.3än (eftersom den är i alpha).
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Det hjälper ju inte i alla fall, det finns ju de latmaskar som köper jättefärdiga lösningar från Grekland iställetTorkel k wrote:Gör det Niklas Bana väg för oss andra mindre electronisifisoniskt kompetenta! Utveckla, fixa buggarna, var först! Så kan vi andra MS-användare kopiera det när du löst allt det svåra.
Helst skulle jag vilja se en liten låda med accelerometrar som pratar blåtand med RaceChrono och lyssnar av serieporten på MS (möjligen några inputs för tex bromstryck osv som inte finns i MS), då hade allt funnits i mobilen istället
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Näää, nu skojjar du väl ändå?!?!! VEM skulle komma på tanken att göra något sådant? Ingen vi känner i alla fall?Det hjälper ju inte i alla fall, det finns ju de latmaskar som köper jättefärdiga lösningar från Grekland istället
Du kan väl ringa mig när du fixat alla problemen, ok?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...
Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Ohhhhh!!!!!!!Niklas Falk wrote:FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Holy crap! Vad är det för grejer?Niklas Falk wrote:FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
http://949racing.com/miata-twin-disc-clutch.aspxCyberoid wrote:Holy crap! Vad är det för grejer?
Diametern på kopplingen är 185mm, lite mindre än 1,6ans (dvs ännu mindre rotationsmoment). Ger dessutom ännu kortare kopplingsrörelse är normalt.
Min är den enskiviga med organisk lamell, så mycket effekt blir det inte (bränslesystemet klarar inte av mer än ungefär 190 utan uppgradering där med), den är ju lättast också.
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Lätt svänghjul + separata spjäll + trevlig kam + trevligt avgasljud sedan tidigare + torrgasning =Niklas Falk wrote:FedEx var och lämnade ett paket idag, det saknades ju nåt i ena änden av veven...Listat som 5kg (Svänghjul+koppling) och jag betvivlar det inte.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Det blir nog bara +mm insugsventiler och lite karvande för det iår, med "squaretop" insuget.
Men dollarn sjönk ju så mycket idag så jag beställde ett par kammar, med hela 360graders duration vid max lyft
De kommer inte att användas förrän nästa vinter men det var "an offer you can't refuse".
Läser man på lite om Bill Schenkers CSPbygge så finns det rätt mycket att hämta med detta plenum (180 påstådda hästar med OEM kolvar, ventiler och kammar), men då efter mycket, mycket jobb. Lyckas jag hitta de Japanska 160 på svänghjulet så är jag jättenöjd.
Men Bills frambromsar skulle jag nog inte vilja använda på Anderstorp
Bill i GrassRoots Motorsport | Bill i Road & Track
Men ska man fila Miatamotor så känns det ganska lönlöst att börja med nån annan motor än 01-05, du får jobba rejält för att bara komma ikapp en orörd.
Men dollarn sjönk ju så mycket idag så jag beställde ett par kammar, med hela 360graders duration vid max lyft
De kommer inte att användas förrän nästa vinter men det var "an offer you can't refuse".
Läser man på lite om Bill Schenkers CSPbygge så finns det rätt mycket att hämta med detta plenum (180 påstådda hästar med OEM kolvar, ventiler och kammar), men då efter mycket, mycket jobb. Lyckas jag hitta de Japanska 160 på svänghjulet så är jag jättenöjd.
Men Bills frambromsar skulle jag nog inte vilja använda på Anderstorp
Bill i GrassRoots Motorsport | Bill i Road & Track
Men ska man fila Miatamotor så känns det ganska lönlöst att börja med nån annan motor än 01-05, du får jobba rejält för att bara komma ikapp en orörd.
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
??????
360 grader??
Jag trodde att jag skulle använda rätt tunga grejer med 290 graders duration
/ Bengt Metz
360 grader??
Jag trodde att jag skulle använda rätt tunga grejer med 290 graders duration
/ Bengt Metz
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
360 grader vid max lyft... det kallas även "blanks"bemeco wrote:??????
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Har du fått ordning på MS+VVT?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Det shoppar jag senare, det "behövs" ju inte förrän jag har motorn i och kan börja tuna (dvs nån gång i april). VVTuner får gärna komma som byggsats också (betala $50 för att nån annan ska löda, nää!).Fredrik Henriksson wrote:Har du fått ordning på MS+VVT?
Jag kan väl nämna att blankkammarna kommer från Mazda Motorsport, det gäller bara att hitta en leverantör som vill agera kurir.
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Hai Niklas
Förklara nedanstående för mig
Duration
Duration is the angle in crankshaft degrees that the valve stays off its seat during the lifting cycle of the cam lobe. Increasing duration keeps the valve open longer, and can increase high-rpm power. Doing so increases the RPM range that the engine produces power. By increasing duration without a change in lobe separation angle will result in increased valve overlap.
/ Bengt Metz
Förklara nedanstående för mig
Duration
Duration is the angle in crankshaft degrees that the valve stays off its seat during the lifting cycle of the cam lobe. Increasing duration keeps the valve open longer, and can increase high-rpm power. Doing so increases the RPM range that the engine produces power. By increasing duration without a change in lobe separation angle will result in increased valve overlap.
/ Bengt Metz
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Det där är ju enkel logik. Om du ökar durationen på bägge kammarna (Insug och Avgas) utan att separera vinklarna så ökar överlappet.
Tröska denna istället, så får du lite mer matnyttigt när du diskuterar dina nästa kammar med kamsliparen.
http://www.elgincams.com/campaper.html
Tröska denna istället, så får du lite mer matnyttigt när du diskuterar dina nästa kammar med kamsliparen.
http://www.elgincams.com/campaper.html