Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Jimmy »

Synd att du inte kommer. :cry:
vad för fel på bilen?
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Torkel k wrote:Trist! Vad är din ursäkt / motivering / anledning / krypande bön om förlåtelse för att du inte kommer till Falkenberg och gör upp med oss andra?
Hmm... :think2: Brist på pengar är väl tyvärr det tråkiga svaret, är jag rädd.
Helt självförvållat dock, eftersom jag inte kunde hålla fingrarna borta från ännu en kolfibercykel :oops: :roll: 8) , denna gång en landsvägscykel.
Tänk om man bara haft ett enda intresse...
Jag lovar som bot :bow: att bli snabbare både med bil och cykel 2011. :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Jimmy wrote:Synd att du inte kommer. :cry:
vad för fel på bilen?
Det är inget fel på bilen. Just nu har den inga strålkastare, men det får den snart igen. :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Idag dealade jag till mig ett par fyrkantiga Hella för 600 kr (ca halva priset). :D
På kartongerna står det "for various tractors"... :wink:
Nu ska jag hitta på någon superlätt infästning till dem. :bang:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:På kartongerna står det "for various tractors"... :wink:
Nu ska jag hitta på någon superlätt infästning till dem. :bang:
Borra hål i bågen :P
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:
Dennis Kullman wrote:På kartongerna står det "for various tractors"... :wink:
Nu ska jag hitta på någon superlätt infästning till dem. :bang:
Borra hål i bågen :P
Nu är det ju ingen amerikansk pickup för nattlig tjuvjakt jag har... :roll: :wink:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Nu har jag köpt julklapp(ar) till mig själv. :D
Det blev en ny ECU (MS PnP) och en LC-1 bredbandslambda.
Nu ska svängdörrsAFMen bort; kanske slipper jag den extra bränsletrycksregulatorn också...

Än så länge händer det annars inget i garaget; det blir först framåt våren.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Conny Lundell »

Dennis Kullman wrote:Nu har jag köpt julklapp(ar) till mig själv. :D
Det blev en ny ECU (MS PnP) och en LC-1 bredbandslambda.
Nu ska svängdörrsAFMen bort; kanske slipper jag den extra bränsletrycksregulatorn också...

Än så länge händer det annars inget i garaget; det blir först framåt våren.
Ja av sig själv får man dom bästa Julklapparna! :up:
Roligt med fler Miator med megasquirt.
Med rätt tändmapp och AFR så kommer du hitta extra power. :banana:

God Jul Dennis!
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Conny Lundell wrote: Med rätt tändmapp och AFR så kommer du hitta extra power. :banana:

God Jul Dennis!
Jag hoppas det (jag har ju redan strafftillägget på 5 %). :roll: :D

God Jul!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Om några dagar ska jag hämta en "ny" växellåda. Så den här säsongen behöver ni inte putta in mig i depåplatsen... :wink:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

It's alive! :banana:
Startade bilen med MSPNP och utan AFM idag (bredbandslambdan är inte inkopplad än).
Den gick igång, men tomgången är "lite" ojämn (800-2000 rpm)...
Får titta närmare på det i veckan.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Min LC-1 bredbandslambda verkar stendöd. :(
Den värmer upp sensorn, men det verkar också vara allt (inga felkoder; ingen kommunikation med PC).
Får försöka få bilen att gå hyfsat inför KM1 utan hjälp från LC-1an...
Jag har hyfsad tomgång nu, men skum gång upp till ca 3000 rpm; sen skjuter det på rejält.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Min LC-1 bredbandslambda verkar stendöd. :(
Den värmer upp sensorn, men det verkar också vara allt (inga felkoder; ingen kommunikation med PC).
Inga blinkkoder på lysdioden alls?
Har du testat med grundreset (ström ett tag med sensorn urkopplad var det tror jag, men kolla manualen)?

Vilken mjukvaruversion i LC1an? 1.0 verkar fungera bäst, 1.1 ger knas vid uppvärmningen.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Conny Lundell »

Dennis Kullman wrote:Min LC-1 bredbandslambda verkar stendöd. :(
Den värmer upp sensorn, men det verkar också vara allt (inga felkoder; ingen kommunikation med PC).
Får försöka få bilen att gå hyfsat inför KM1 utan hjälp från LC-1an...
Jag har hyfsad tomgång nu, men skum gång upp till ca 3000 rpm; sen skjuter det på rejält.
Firmware

OBS - Några har rapporterat in problem med uppgradering med Windows 7, gör uppgradering av firmware med Windows XP.
saxat från denna site http://www.hqtec.se/t-download.aspx

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Inga blink-koder alls... dioden lös upp snabbt när jag startade bilen för att ge LC-1an lite mera spänning, det var allt.
Eftersom jag inte kan kommunicera med den kan jag tyvärr inte heller byta/ladda om firmware...
Får pröva tålamodet lite till i kväll. Om inte annat måste jag göra bilen körklar, med eller utan LC-1.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by TPR »

Verkar som bilen funkade hyfsat idag... ;-)
1.10.7 med en 1.6a!
Grattis Dennis!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

TPR wrote:Verkar som bilen funkade hyfsat idag... ;-)
1.10.7 med en 1.6a!
Grattis Dennis!
Tack! :banana:
Satte PB med 1.11.02 (förra PB 1.11.32) på varv 3 i första heatet och var jättenöjd, men hade ju gärna velat ha en 10:a. I andra heatet lyckades jag och blev så nöjd att jag höll på att glömma av att bromsa i slutet av rakan.. :roll: :wink:
På racet blev det en 10:a till. :D
Var lite nervös för bilen går väldigt dåligt innan den är riktigt genomvarm, men så kör jag ju på den map som levererades med MSPNPn... Varvtalsstoppet jag satte på 7500 verkar inte funka; jag drog ända till slutet på varvräknaren (8000 rpm) vid flera tillfällen (t ex i starten på racet; hjulspinn...). :shock: Undrar hur bra det är med en topp som gått 28000 mil...
Bredbandslambdan fick jag förresten aldrig igång; får skickas tillbaks till USA.

Vägde bilen på MSCC våg idag. 911 kg med cabben i. Med riktigt lätt HT skulle jag alltså kunna komma under 900. Sen är det bara 50 kg kvar. Det blir inte lätt att ta bort dem. :think2:

Nåja, det var en riktigt kul dag på Knutan; ruggigt väder på morgonen, sen blev det torrt och fint.
Kul att träffa MSCC-folket igen. Som vanligt funkade arrangemanget perfekt. :up:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by bemeco »

Grattis Dennis till kanonresultat

En del har talang (Dennis) andra har pulver i ekipaget men det gick inte fort för det (1.10.2 med 227 hästar och 640kg tävlingsvikt, PB 1.07.8 satt 2009)

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Fredrik Henriksson »

Kul Dennis! Hade slagits om medaljerna med den tiden på SSM förra året. :) Nu vore det nästan synd och skam om du inte kör Cupen. Att stå på läktaren när man lagt flera år på att få bilen konkurenskraftig kommer du nog att ångra när säsongen drar igång...

Här, buss på!... http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2011 :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Kul Dennis! Hade slagits om medaljerna med den tiden på SSM förra året. :) Nu vore det nästan synd och skam om du inte kör Cupen. Att stå på läktaren när man lagt flera år på att få bilen konkurenskraftig kommer du nog att ångra när säsongen drar igång...

Här, buss på!... http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2011 :D
Visst är det motiverande. :D
Tyvärr tillåter inte ekonomin fullt deltagande i år, men jag kommer att köra SSM och kanske Falkenberg, så det får väl bli en serieanmälan när lönen kommit.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote: men jag kommer att köra SSM och kanske Falkenberg, så det får väl bli en serieanmälan när lönen kommit.
:up: :) 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Bredbandslambda inkopplad och tycks fungera. :D
Motorn går magert på grundmappen (det har den ju alltid gjort även innan MS). När jag provar att skruva upp bränsletrycket faller AFR , men först när regulatorn är i botten når jag 14,7 - iofs på tomgång...

Nu ska jag bara lära mig att tuna - utan tryckregulatorn... :roll: :wink:

Första målet: SBP 28 juni
Andra målet: SSM...
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Conny Lundell »

Dennis Kullman wrote:Bredbandslambda inkopplad och tycks fungera. :D
Motorn går magert på grundmappen (det har den ju alltid gjort även innan MS). När jag provar att skruva upp bränsletrycket faller AFR , men först när regulatorn är i botten når jag 14,7 - iofs på tomgång...

Nu ska jag bara lära mig att tuna - utan tryckregulatorn... :roll: :wink:

Första målet: SBP 28 juni
Andra målet: SSM...

Hejsan Dennis!

Första du behöver göra är att ta bort den justerbara BTR,en och montera in original BTR eller justera trycket till 2,7 bar på tomgång vilket original har som grundtryck och sedan börja mappa från det. Med en mappbar motorstyrning så behöver du inte leka med trycket på soppan.

mvh: Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Niklas Falk »

Conny Lundell wrote:Med en mappbar motorstyrning så behöver du inte leka med trycket på soppan.
Jag skulle vilja ändra det till att du inte SKA leka med bränsletrycket, det ska vara så konstant som möjligt (iaf över tid, att det reproducerbart sjunker vid höga varv kan ju hanteras).
Den normala mappningen du gör är ju för "open loop", dvs utan feedback från bredbandslamda när du sen har mappat klart. Gissa vad som händer med din perfekta mappning om bränsletrycket glider iväg lite...

Jag tror inte du behöver högre tryck än original, men om du får så mycket effekt ur motorn så spridarna inte räcker till kan du behöva kräma på lite (det bör inte hända), eller om du vill få en annan spridarbild.

Samma sak är det med tändningen och CAS, sätt grundläget och lås sen fast den rejält.

Några grader extra tändning och några psi lägre bränsletryck (av misstag) ska ju inte vara nyttigt om din mappning är värd namnet (knackeliknack och boom). Så stora marginaler så att du klarar såna missar utan problem är ju lite väl fegt :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Min justerbara BTR ligger i serie med original och behöver egentligen inte monteras bort, utan det räcker att skruva ur justerskruven. Jag är än så länge inte övertygad om att längre öppettid på spridarna ger samma effekt som högre bränsletryck - åtminstone inte när man kör med gammalt "skrot" som jag gör; spridarna har ju suttit där i 15000 mil så det är ju inte säkert att de ger riktigt samma fina "dimma" som nya...
Nåja, i helgen börjar experimenterandet. :D
Conny: det är inte omöjligt att jag slår dig en signal; inte minst för att få koll på en del basala saker (som t ex vad den långa rader med gröna och röda punkter längst ner på skärmen (Megatune) betyder :think2: :oops: )...
Post Reply