Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by ephas »

Shit vad najs att det går framåt för dig!

Blir det toppen från "min" spis och botten från din egna?
Hur såg motorn ut invändigt förresten?

Ha det gott.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

ephas wrote:Shit vad najs att det går framåt för dig!
Blir det toppen från "min" spis och botten från din egna?
Hur såg motorn ut invändigt förresten?

Ha det gott.
Så blir det. Min motor ser fin ut invändigt; detsamma kan man väl inte riktigt säga om 28000-milamotorn. :wink:
Toppen tog en stund att få ren, men nu ser det fint ut. Kammar och lyftare tar jag från min topp.

Ha det!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Idag kom toppen på plats. Lyftarna tog jag från min "gamla" motor, men några av dem är så mjuka när man trycker på dem att jag funderar på att byta dem mot de hårdaste från 28000-milamotorn - om nu mjuk/hård har något med skicket att göra?

Efter lite sömn nu är det dags att bestämma sig för jag vill starta upp motorn idag.

Sen blir det pyssel med dörrar och luckor.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Magnus Pettson »

Hård eller mjuk beror på om det är olja eller inte kvar i lyftarn. Bra eller inte :?
De e mycke nu...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Magnus Pettson wrote:Hård eller mjuk beror på om det är olja eller inte kvar i lyftarn. Bra eller inte :?
Alla har legat lika länge och var rena och fina när jag tog ut dem.
Nu hittade jag faktiskt svaret i verkstadshandboken (i ett annat kapitel...): om det går att trycka ihop en lyftare - byt!

Nu var det ingen option för mig idag, så jag hoppas att det ska gå hyfsat ändå (de funkade ju innan...).

Nu sitter kammarna i och kamremmen är på.
För säkerhets skull har jag fotobevis på att remmen sitter rätt - om det skumma "16-grader-fel-problemet" skulle kvarstå. :think2:

Nä - ut i garaget igen...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

It's alive! :banana:
Det var lite nervöst innan oljetrycket kom... (körde utan stift en stund).
När stiften kommit på plats startade motorn lika snabbt som den alltid gjort.
Det skumma tändningsproblemet är kvar... med CAS i ytterläge (max förtändning) får jag inte ens 10 grader...
Nåja, imorgon blir det en provtur.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Fredrik Henriksson »

Gott Dennis!!! 8) :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Cyberoid »

Härligt Dennis!! Gott om tid kvar dessutom. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Magnus Pettson »

Va bra :) och gott om tid är det ont om annars :?
De e mycke nu...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Magnus Pettson wrote:Va bra :) och gott om tid är det ont om annars :?
Ja... nu ska jag bara besiktiga... försöker hitta en tidigare tid än den jag har (onsdag kl 07.20), men det ser svårt ut. :?
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Magnus Pettson »

Har åxo problem med bes. Det kom in en snubbe och upplyste mej om att det blir körförbud på dragbilen fr,o.m 1 juli :shock: :!: :!: :!: Så det gäller att ta sej ner innan då :roll:
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Har åxo problem med bes. Det kom in en snubbe och upplyste mej om att det blir körförbud på dragbilen fr,o.m 1 juli :shock: :!: :!: :!: Så det gäller att ta sej ner innan då :roll:
På dragbilen är obes bara böter (om man blir påkommen), försäkringen gäller ändå, på tävlingsbilen blir det utom tävlan.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Såg nu att Falkenberg har drop-in (inte bara för ombesiktning alltså) :D
Så det blir en tidig morgon imorgon...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

För att göra en lång och stressfull historia kort (resten tar vi i helgen) så är bilen nu godkänd av SBP. :banana:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:För att göra en lång och stressfull historia kort (resten tar vi i helgen) så är bilen nu godkänd av SBP. :banana:
Det är väl en tillräckligt lång historia :up:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Niklas Falk »

Ditt laptimerbeaconbatteri står på laddning och jag hoppas verkligen att det (och beaconen) kommer med i packningen (som börjar om nån timme). :)

Det är nära nu...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:Ditt laptimerbeaconbatteri står på laddning och jag hoppas verkligen att det (och beaconen) kommer med i packningen (som börjar om nån timme). :)

Det är nära nu...
Perfekt - glöm det INTE! :bow: :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Bilen och jag tog oss (nåja, nästan...) helskinnade genom SSM . :D
Lite tejp för att hindra luft att passera förbi istället för genom kylaren löste problem med överhettning (nära kokning). Motorn som sattes ihop några dagar tidigare höll trots ohämmat (över)varvande.
Bilen vägde in på 899 kg utan sufflett (men med mig i förstås).
Resultatmässigt blev det två 6:e-platser i MX-5 CUP's deltävling (och 7:e-platser i SPVM), vilket jag m h t mina problem innan tävlingen är hyfsat nöjd med, men i framtiden får det bli skärpning. :twisted:
Just nu verkar det som att däcken är avgörande, men jag är inte heller säker på att min motor har alla hästarna hemma...

Nu står bilen i garaget och väntar på att skärm och dörr ska rätas ut efter att jag blivit påkörd av en stor och tung Renault. :cry:
Motorn går illa på låga varv; får ta en koll på det med...

Nästa tävling/körning blir nog inte förrän på Falkenberg.

Ska försöka få tillfälle att ladda in lite bilder här (underlättar om jag kommer ihåg att byta från RAW till jpeg redan i kameran...). :roll: :wink:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by bemeco »

HAi Dennis

KM4 MSCC

Kan man fresta med lite backtävling i Minnesberg??
ca 25 bilar anmälda, ser ut att bli "lagom" väder, pris 400kr för medlem

Om inte hoppas jag att vi ses på Falkenberg och ev KM5 på Knutstorp

/ Bengt Metz
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

bemeco wrote:HAi Dennis

KM4 MSCC

Kan man fresta med lite backtävling i Minnesberg??
ca 25 bilar anmälda, ser ut att bli "lagom" väder, pris 400kr för medlem

Om inte hoppas jag att vi ses på Falkenberg och ev KM5 på Knutstorp

/ Bengt Metz
Hej Bengt,
det blir tyvärr inget Minnesberg för mig, men Falkenberg och KM5 hoppas jag kunna köra.

/Dennis
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Dags för en liten uppdatering...
Bilen har stått still sedan SSM.
I helgen som gick tog jag ut den och konstaterade att den gick uselt på tomgång.
Mitt gamla tändningsproblem hade blivit värre; nu stod tändningen på 6 grader BTDC...
Detta alltså med CAS i extremläge som bör vara ca 26 grader! :think2:
Jag tog då den CAS som satt på motorn jag köpte av Robert och slipade upp hålet så att jag kunde vrida CAS ytterligare några grader.
Startade motorn som genast gick bättre, dock med lite hög tomgång... och med ett knäppande som återkom med några sekunders intervall...
Kollade tändningen igen, men hittade inte märket... förrän jag lyfte blicken lite och såg märket en bra bit utanför skalan (typ 30 grader BTDC)! Vred snabbt CAS till originalläge och fick... 10 grader!

Alltså... den enda komponent jag inte bytt (i tron att CAS antingen funkar eller inte alls) är trots allt boven i dramat.
Sensmoral: lita inte på allt ni läser i forum...

Igår tog jag isär min gamla (nåja, original) CAS. Det gick inte att känna något glapp, men till slut hittade jag tecken på att något hänt. Den inre rotorns infästning mot axeln har en skada som antagligen förskjutit den inre rotorn mot den yttre (som sitter i kammen).

Kan det vara övervarvning som orsakat detta tro? :think2:

Nåja, ett mysterium mindre. :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Niklas Falk »

Hmm, hur mycket snabbare blir du nu på Falkenberg då? :think2: :)

Skönt att hitta fel som går att lösa (men kämpigt att kunnat löst det för flera år sen).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:Hmm, hur mycket snabbare blir du nu på Falkenberg då? :think2: :)
Det kan man undra. :wink:
Antagligen gör det väl lite eller ingen skillnad under tävling, men man kan ju alltid hoppas. :D
Niklas Falk wrote:Skönt att hitta fel som går att lösa (men kämpigt att kunnat löst det för flera år sen).
Ja, det har irriterat mig en del genom åren och det var inte så länge sedan jag funderade på att flytta kamremmen en kugg... :roll:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Nu får vi inte veta hur snabb jag är på Falkenberg med rättjusterad tändning, för det blir ingen tävling för mig, men jag kan i alla fall konstatera att det inte var till någon nackdel på Knutan. :D
Får väl skärpa mig och lägga in lite bilder här under vintern...
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Torkel k »

Trist! Vad är din ursäkt / motivering / anledning / krypande bön om förlåtelse för att du inte kommer till Falkenberg och gör upp med oss andra?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply