Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Dennis Kullman wrote:
Niklas Falk wrote:Usch, hur många problem ska du dyka på med detta... :(
Man kanske inte skulle gett sig på det själv... :roll:
Nu verkar det i a f som ett mysterium är löst; det är nog inga fel på bultarna utan det är Mazdas verkstadshandbok som är fel (momentet anges på flera ställen till 60-89 Nm); det verkar som att ca 50 Nm verkar mera rätt för en M10x1,25 - och det visar ju mina empiriska tester också...

Sammantaget börjar det bli lite för många osäkerhetsfaktorer för att jag ska känna mig bekväm med det här jobbet, så jag har kontaktat proffsen för lite hjälp - åtminstone med bedömning av träffbild (pinjong/kronhjul).
KM1 är nog så gott som kört för min del, men vi får se...
Jag har använt denna guiden från internet och det verkar fungera: http://www.miata.net/garage/diff_rr.html

Här står det att momentet ska vara 27-38ft-lb vilket jag får till 36,6-51,5 Nm. Jag drog mina bultar 50+Nm utan problem. Om du behöver bultar så har jag 2 beg som du kan få (postar på måndag om du vill).

Ta det lungt när du testar med diffbroms första gången, jag hade en hel del utflykter utanför banan när jag testade på Mantorp förra helgen (släpper direkt med rejäla bredställ som följd)
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Hans Drangel wrote: Jag har använt denna guiden från internet och det verkar fungera: http://www.miata.net/garage/diff_rr.html

Här står det att momentet ska vara 27-38ft-lb vilket jag får till 36,6-51,5 Nm. Jag drog mina bultar 50+Nm utan problem. Om du behöver bultar så har jag 2 beg som du kan få (postar på måndag om du vill).

Ta det lungt när du testar med diffbroms första gången, jag hade en hel del utflykter utanför banan när jag testade på Mantorp förra helgen (släpper direkt med rejäla bredställ som följd)
Jag har kollat den guiden, men (o)smart nog dubbelkollade jag inte momentet... :roll:

Visst ska jag ta det lugnt - första gången blir ju (med lite tur) på tävling! :twisted: :roll: :wink:
Allvarligt: i vilka situationer fick du problem? In i tajta kurvor?

Du får gärna skicka bultarna; jag har beställt nya, men man vet ju aldrig...

Här kommer adressen:
Dennis Kullman
Kronolunds gränd 5
302 70 Halmstad
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Dennis Kullman wrote:
Visst ska jag ta det lugnt - första gången blir ju (med lite tur) på tävling! :twisted: :roll: :wink:
Allvarligt: i vilka situationer fick du problem? In i tajta kurvor?

Du får gärna skicka bultarna; jag har beställt nya, men man vet ju aldrig...

Här kommer adressen:
Dennis Kullman
Kronolunds gränd 5
302 70 Halmstad
Problemen var bara i tajta kurvor när jag gick på gas tidigt, förut har ju innerhjulet släppt, nu släppte båda direkt. Jag har bytt till standard krängare bak får se om det hjälper?

Jag skickar skruvarna (4st så klart inte 2).

Tror inte du behöver vara orolig för att kugganligg blir fel om du inte har rört pinjongen eftersom kronhjulet snurrar i samma centrum som tidigare även om du bytt diffenhet. Ställ spelet bara.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Hans Drangel wrote:Problemen var bara i tajta kurvor när jag gick på gas tidigt, förut har ju innerhjulet släppt, nu släppte båda direkt. Jag har bytt till standard krängare bak får se om det hjälper?
Hm... får vara lite vaksam på det då; vilken sorts diff monterade du?
Hans Drangel wrote:Jag skickar skruvarna (4st så klart inte 2).
Tack!
Hans Drangel wrote:Tror inte du behöver vara orolig för att kugganligg blir fel om du inte har rört pinjongen eftersom kronhjulet snurrar i samma centrum som tidigare även om du bytt diffenhet. Ställ spelet bara.
Jag hade loss pinjongen, men bytte inte lager. Idag var jag hos ett proffs som kollade om jag fått det rätt; det hade jag; träffbilden ser riktigt bra ut. Anledningen till att jag inte fick någon bra träffbild när jag kollade själv är självklar nu när jag vet hur man ska göra... jag roterade bara pinjongen fram och tillbaks, men man ska hålla emot på kronhjulet så att man tar ut spelet...
Vi drog åt pinjongen ett snäpp till (till maxmomentet) för Roger vill att pinjongen ska rotera ganska trögt i kallt tillstånd. Så nu väntar jag bara på bultarna.
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Jag monterade en Torsen typ2 från en NB (2001 tror jag). Eftersom jag har gjort fler ändringar på chassie (revalvade gula Koni + mer Camber), så vet jag inte vad som gav karaktären av att den släpper greppet mer plötsligt, men tror det beror på diffen. Vill inte överdriva problemet, det gick bra senare på dagen när jag hade anpassat mig.

Jag har postat skruvarna i vanligt frankerat kuvert. Hoppas du får ihop bilen till lördag :)
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Torsen kan upplevas lite väl tydlig vid lastväxlingar och gör att det gärna släpper då den växlar drivsida ganska hårt.. Jag känner tydligt när den "inte kan bestämma sej" vilket hjul den ska driva på.. Den blev väl tom lite sämre i gen II? (Billigare konstruktion)

Dennis lamelldiff däremot kommer att driva mer konstant, och beroende på hur hårt spänd den är kommer den att likna viscodiffen mer än en Torsen!. Skillnaden är ganska stor i körbarhet beroende på om det är en 1-vägs 1,5 eller 2 vägs lamelldiff.

En envägsdiff har ju bara diffverkan i drivning, medans en 1,5 har full verkan vid drift, men har mindre verkan vid rull/ broms. En 2-vägs har samma diffverkan i bägge fallen, stor risk för snurrning....

Är det en tvåvägs diff får man verkligen köra in sej, då gassläpp inte är att tänka på, särskilt vid blött underlag!

Att tänka på är att en lamelldiff även ska köras in före hårdanvändning så man inte "bränner" lamellplattorna. Dessa måste även spännas om då och då eftersom plattorna slits!

Vad är det för typ av lamelldiff Mazdaspeeed har? Hittar ingen spec på denna! Hur mycket diffverkan har Dennis diff?
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Peter Sandström wrote:Torsen kan upplevas lite väl tydlig vid lastväxlingar och gör att det gärna släpper då den växlar drivsida ganska hårt.. Jag känner tydligt när den "inte kan bestämma sej" vilket hjul den ska driva på.. Den blev väl tom lite sämre i gen II? (Billigare konstruktion)

Dennis lamelldiff däremot kommer att driva mer konstant, och beroende på hur hårt spänd den är kommer den att likna viscodiffen mer än en Torsen!. Skillnaden är ganska stor i körbarhet beroende på om det är en 1-vägs 1,5 eller 2 vägs lamelldiff.

En envägsdiff har ju bara diffverkan i drivning, medans en 1,5 har full verkan vid drift, men har mindre verkan vid rull/ broms. En 2-vägs har samma diffverkan i bägge fallen, stor risk för snurrning....

Är det en tvåvägs diff får man verkligen köra in sej, då gassläpp inte är att tänka på, särskilt vid blött underlag!

Att tänka på är att en lamelldiff även ska köras in före hårdanvändning så man inte "bränner" lamellplattorna. Dessa måste även spännas om då och då eftersom plattorna slits!

Vad är det för typ av lamelldiff Mazdaspeeed har? Hittar ingen spec på denna! Hur mycket diffverkan har Dennis diff?
Jag vet inte mycket om den, men nu sitter den där och lite inkörning fick den igår kväll genom att jag körde hundratalet "åttor" på den lokala mataffärens parkering. :D
Då rullade jag iofs mest utan särskilt mycket gas förrän hjulen pekade rakt fram (inte ens då förresten). Idag har jag kört till jobbet och den höll i a f hit. :roll:
Givetvis lyckades Mazda klanta till det igen :!:
De nya bultar jag fick (2 sorter) var båda helt fel (fel längd, fel gänga). :roll: :?
Så... räddningen blev de begagnade bultar jag fick av Hans!
Intensivmekandet igår kväll (började kl 20...) höll på att gå åt h-e för att jag stressade; min strategi var att dra bultarna först till 40 Nm och sen till 50 Nm, men när jag började med de sista så fick jag inte det distinkta klicket utan det började "glida" igen :shock: :? Då visade det sig att jag av misstag ställt in 60 Nm istället för 50 :!: :oops:
När paniken lättat en aning lossade jag bulten och drog om den till 50 Nm. Nu återstår att se om det håller... :?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Det verkar inte lätt att få några data om diffen; många tror att den är 2-vägs, men ingen verkar riktigt veta... :?:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Det verkar inte lätt att få några data om diffen; många tror att den är 2-vägs, men ingen verkar riktigt veta... :?:
De som har mest erfarenhet av den är specmiataförarna genom åren.
Nu när den inte går att köpa längre (sen i höstas) så jagar alla 1.6förare 7" 4.3:1 torsen istället. Vips så är torsendiffar från 5växlade NB helt omöjliga att få tag på i USA...

Om man kolla i mycket gamla poster så verkar det som om diffen fanns i både 1.5 och 2.0 version.

I vilket fall som helst så är det mycket skoj att läsa att den rullar igen och förhoppningsvis är allt ok och du kan koncentrera på körning på lördag istället :).

Kollar man i den gamla katalogen (1997) så finns det bara en (T0Y1-27-200)... (enkelt det är med raka fakta...)
http://www.mazdamotorsports.com/pages/q ... alogs.html

Men kollar man här:
http://www.ooparts-international.co.jp/ ... index.html
så är det nyare artikelnummer.
QN1A 79 960 för 1.5vägs
QN10 64 A00 för 2vägs (vilket är det nummer som står specat i alla SpecMiataregler)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:De som har mest erfarenhet av den är specmiataförarna genom åren.
Nu när den inte går att köpa längre (sen i höstas) så jagar alla 1.6förare 7" 4.3:1 torsen istället. Vips så är torsendiffar från 5växlade NB helt omöjliga att få tag på i USA...

Om man kolla i mycket gamla poster så verkar det som om diffen fanns i både 1.5 och 2.0 version.

I vilket fall som helst så är det mycket skoj att läsa att den rullar igen och förhoppningsvis är allt ok och du kan koncentrera på körning på lördag istället :).

Kollar man i den gamla katalogen (1997) så finns det bara en (T0Y1-27-200)... (enkelt det är med raka fakta...)
http://www.mazdamotorsports.com/pages/q ... alogs.html

Men kollar man här:
http://www.ooparts-international.co.jp/ ... index.html
så är det nyare artikelnummer.
QN1A 79 960 för 1.5vägs
QN10 64 A00 för 2vägs (vilket är det nummer som står specat i alla SpecMiataregler)
Tack Niklas! Då är det en 2-vägs jag har. Återstår att se vad det innebär i praktiken. :? :D
Jag är fortfarande lite skraj för att någon av bultarna ska gå av, men jag försöker förtränga det just nu...
Imorgon ska jag försöka köra in diffen lite, sen (om inget ytterligare jävelskap inträffar) blir det hårdtest av både förare och diff på lördag. :D
Jag tror för övrigt att jag har för mycket negativ camber bak (-3); blir det ett större eller mindre problem med diffbroms?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Jag tror för övrigt att jag har för mycket negativ camber bak (-3); blir det ett större eller mindre problem med diffbroms?
Äh, greppmässigt förlorar du inget (du har ju diff...), det bli nog närmast lite mera understyrt och tryggt när du pressar på på Sturup. Klenare (original?) krängare fram kanske...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote: Klenare (original?) krängare fram kanske...
Nä, jag ändrar inte på fler parametrar nu - det blir tillräckligt spännande ändå...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Spännande blev det...
Något oväntat lyckades jag vinna årets första tävling (MGCC KM1 på Sturup Raceway). :D

Lamelldiffen gjorde susen och jag kan inte se några nackdelar alls med den. Tanken att bilen skulle vilja gå rakt fram om man försöker accelerera sig genom en kurva är inte helt fel om man tänker på inspirerad körning på landsväg (där man har relativt mycket grepp kvar på innerhjulet), men under tävling funkar det inte alls så eftersom innerhjulet (precis som på en gokart) i praktiken inte har något grepp kvar alls. Det som händer är istället att bilen styr in ännu bättre när man gasar. Gasuppsläpp i kurva är inte heller mer dramatiskt än med öppen diff. Att rädda efter ett kast är lättare än med öppen diff. Hur det funkar i regn vågar jag förstås inte svara på...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Nu har jag (i efterhand) kollat hur mina dämpare var inställda på Sturup (d v s hur jag ställde dem i höstas :roll: )
Bump satt på max och rebound ungefär på mitten...
Höjdjustering vågar jag inte ens nämna här, men jag vågar påstå att corner-weighting vore en bra idé... :oops: :wink:

Satte på gathjulen i söndags; bilen blev så konstig att köra att jag tänker byta tillbaks till mina svarta OZ med slitna Yokohama A048 för gatkörning.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Nu har bilen fått vagnbok. :D
Besiktningsmannen kontaktades i förrgår och besiktningen gjordes igår kväll. Hyfsat snabbt. 8)
Jag hinner tyvärr inte åka på Mantorp, men dyker upp på SSM.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Dennis Kullman wrote:Nu har bilen fått vagnbok. :D
Besiktningsmannen kontaktades i förrgår och besiktningen gjordes igår kväll. Hyfsat snabbt. 8)
Jag hinner tyvärr inte åka på Mantorp, men dyker upp på SSM.
Kul att vagnboken är fixad! Trist att du inte kommer till Mantorp! Men kul att du kommer på SSM!

// Per
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Nu har bilen fått vagnbok. :D
Skoj, skoj! :D

Det ska bli intressant att se om vi inte börjar närma oss banlicensen (32st om jag minns rätt) med Roadsport på SSM, ett mycket kärt bekymmer.
Jag kör hellre i ett smockat heat med ABC än att få ett eget med bara 10-12 bilar i C.
B+C kunde iofs vara rätt skoj för att slippa mängden av varvningarna men jag tror inte A blir tillräckligt många för eget heat (men man ska aldrig säga aldrig).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Tack för de glada tillropen. :D
Nu ska jag läsa på lite i de andra trådarna om vad som ska fixas förutom vagnboken; det jag minns från tidigare läsning är serieavgift till SPVM, anmälningsavgift MGCC (KM+SSM), vagndeklaration till SPVM, vita dekaler till dörrarna, brandsläckare, presenning, och absorptionsmedel...

Besiktningsmannen undrade förresten lite över varför vi inte har huvlås (istället för original), men antog att det har med roadsport-traditionen att göra, så han accepterade läget (jag visade honom bilderna från Kinnekulle).

Min träning på Falkenberg imorgon ställer jag in för att i någon mån kompensera alla tillkommande kostnader; för säkerhets skull begärde jag förtur på vagnboken i tron att det kostade ett par hundra, men det kostade en tusenlapp. :?
Nåja, det är historia; nu ser vi framåt. :D
Tror förresten att jag ska riva diffen igen och sätta dit fräscha bultar; det verkar inte som jag får någon sinnesro annars. :roll: :wink:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:Tack för de glada tillropen. :D
Nu ska jag läsa på lite i de andra trådarna om vad som ska fixas förutom vagnboken; det jag minns från tidigare läsning är serieavgift till SPVM, anmälningsavgift MGCC (KM+SSM), vagndeklaration till SPVM, vita dekaler till dörrarna, brandsläckare, presenning, och absorptionsmedel...
... Försäkringsbrev på bilförsäkringen, senaste besiktningsprottokollet, senaste registreringsbevis, rätt skattemärke, klubbmedlemskort samt licens...
Dom var petiga på besiktningen, som tur var hade jag "pärmen" med mig... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote: Min träning på Falkenberg imorgon ställer jag in för att i någon mån kompensera alla tillkommande kostnader;
Det var tråkigt att höra. Verkar som om jag blir själv med Miata på Falkenberg imorgon.

Men grattis till vagnsboken. Jag kommer närvara vid Josens besiktning på Torsdag och får väl boka in min egen snart också så jag kan åka SSM med er andra. :D
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote: ... Försäkringsbrev på bilförsäkringen, senaste besiktningsprottokollet, senaste registreringsbevis, rätt skattemärke, klubbmedlemskort samt licens...
Dom var petiga på besiktningen, som tur var hade jag "pärmen" med mig... :)
Tack Fredrik! Jag får väl ta med hela pärmen jag med. Måste förresten komma ihåg att besiktiga bilen även hos bilprovningen (juni) :wink:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:
Dennis Kullman wrote: Min träning på Falkenberg imorgon ställer jag in för att i någon mån kompensera alla tillkommande kostnader;
Det var tråkigt att höra. Verkar som om jag blir själv med Miata på Falkenberg imorgon.

Men grattis till vagnsboken. Jag kommer närvara vid Josens besiktning på Torsdag och får väl boka in min egen snart också så jag kan åka SSM med er andra. :D
I ärlighetens namn så är det både pengar och annat praktiskt som hindrar mig att köra på Falkenberg imorgon. Kul om du också kommer med på SSM. :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Läste din artikel i MGCC:s Bulletin, kul läsning! :D

Har du fått dit nya bultar än?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Läste din artikel i MGCC:s Bulletin, kul läsning! :D

Har du fått dit nya bultar än?
Det var en bra dag. :D
Jag har inte bytt bultarna än... :?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag har börjat flytta på lite prylar för att få in kallare luft i motorn. Idag förlängde jag kablaget till AFMen så att den kan flyttas. Bilen startade efter allt lödande, så jag har nog kopplat någorlunda rätt. :wink:
Under SSM upptäckte jag att grenröret har en spricka och att kopplingen inte riktigt pallar stående start längre, så det finns lite att meka med...
Post Reply