Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Tack grabbar :-)
Jo, nu blir det nog SSM.
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by hdzon »

:up:
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Niklas Falk »

Lysande, då är det bara att börja bygga om resten...

Vilken text fick du i registret?
Edit: "FORDONET FÖRSETT MED SKYDDSBUR"
Bara att bygga om med massor av extra rör nu då :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

"T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.

FORDONET FÖRSETT MED SKYDDSBUR"

.
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by bemeco »

Hej Dennis

En Bragd att få bilen regbesiktigad MED bur enligt dina klasskollegor

Glöm inte vagnboksbesiktning och lite nya regler vad som skall följa med i Röda boken, regbevis, besiktningsprotokoll samt att du skall fylla i en Vagndeklaration på SPVMsw hemsida


Ses vi på SSM??

/ Bengt Metz
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by TPR »

bemeco wrote:En Bragd att få bilen regbesiktigad MED bur enligt dina klasskollegor
Men Bengt, har du fortfarande inte koll på vad helbilsgodkänd betyder? :think2:
Dennis bil är en tidig bil (NA) och omfattas inte av detta.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

bemeco wrote:Hej Dennis

En Bragd att få bilen regbesiktigad MED bur enligt dina klasskollegor
Glöm inte vagnboksbesiktning och lite nya regler vad som skall följa med i Röda boken, regbevis, besiktningsprotokoll samt att du skall fylla i en Vagndeklaration på SPVMsw hemsida
Ses vi på SSM??

/ Bengt Metz
Hej Bengt,
vagnboksbesiktningen är också klar, så nu handlar det mest om att köra med bilen för att få en uppfattning om bilen går att lita på efter mina brutala ingrepp i elsystemet...

vad menar du med "som ska följa med i röda boken"?
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by bemeco »

Papperna jag nämnde i mitt inlägg skall ligga tillsammans med vagnboken är det bestämt

/ Bengt Metz
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Matte P »

Det hjälper till lite att en på besiktningstationen själv är intresserad av miata bilar.
Jag kan också varmt rekommendera Fbg bilbesiktning. :up:
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Matte P wrote:Det hjälper till lite att en på besiktningstationen själv är intresserad av miata bilar.
Jag kan också varmt rekommendera Fbg bilbesiktning. :up:
Visst är det så.
Det hjälper också att man förstår att en tävlingsbil hamnar lite i kläm mellan regler för gata och bana.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

HT klar. Har satt på en kantlist (efter att bilden togs) - så att inte HTn ligger och skaver. :D
Attachments
20140629_150722.jpg
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by MartinN »

Tyckte väldigt synd om dig efter KM5 och måste fråga om du kom hem för egen maskin? Är det mycket att laga?
Mvh Martin i en av 1.6:orna
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

MartinN wrote:Tyckte väldigt synd om dig efter KM5 och måste fråga om du kom hem för egen maskin? Är det mycket att laga?
Mvh Martin i en av 1.6:orna
Hej Martin!
Jag fick låna både bil och släp av Patrik Rydh, så det löste sig fint. :D
Jag har fått anbud på att rikta bilen, sen tillkommer delar som måste bytas.
Det är bl a skärm, front, kylare, länkarm och styrstag.
Det ska nog lösa sig, men det är klart att jag hellre hade lagt mina pengar på att köra än reparera...

Mvh
Dennis
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Dags för en liten uppdatering här.
Bilen är uträtad och har hunnit köra MSCC KM1 och KM2.
Alla besiktningar är klara och nu är det bara lite adminstration som återstår innan jag är klar för SSM; det är fullt i vår klass - 36 bilar med mig! :D

Till årets SSM blir det betydligt hårdare fjädrar - fredagens träning blir första testet med dem... :roll:

Saknar fortfarande en OZ ultraleggera eller superleggera 7x15-fälg, så du som har en eller några över - eller kanske 949-fälgar - hör av dig!

Jag har förresten köpt en trailer; det var liksom läge för det när bilen ändå skulle skeppas ToR Simrishamn...

Annars är det mest arbete med garaget just nu. De gamla ruttna dörrarna har ersatts av en elektrisk port, väggarna har fått OSB, gips, väv och färg; taket har isolerats, gipsats och målats; elen har byggts ut, m m.
En del återstår än, bl a att koppla in elcentralen och att hitta ett bra (ljust) material till betonggolvet.
Tyvärr är garaget precis lika litet som innan (eller t o m lite mindre), men det är liksom inte mycket att göra åt... :bang2:

Bilen är förresten ingen skönhet precis... får ta det under semestern eller nästa vinter...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Ett par tävlingar till har det blivit. MSCC KM3 fick jag hoppa över på grund av en revbensskada, men KM4 på Sturup var skoj och gick bra - förutom lite tekniskt strul... Satte bästa tid i heat 1 och tappade den med några tiondelar till Pierre i en av alla Eliser. Sen var det det där med glappet i vänster bakhjul...

Medan Sturup är lite av en favorit efter Knutan, så är Falkenberg... not so much.... det gick sådär, men det var ändå kul - så länge det varade... Blev 10:a i Race 1, men i Modsport III race 1 gick det inte längre att växla... packade ihop och åkte hem för att leta fel- Det visade sig vara lamellen som förintats på sidan mot svänghjulet.

Nu letar jag efter en ny lamell så att jag kan köra säsongsavslutningen (MSCC KM5) på Knutan i helgen. :P

Mer hände förresten på Falkenberg:
- jag blev påkörd bakifrån av Waern som var ångerfull, men jag tackade för den extra farten :D
- jag blev påkörd av segraren i Modsport III när han skulle varva mig - och jag inte såg att han var där... det redde också ut sig med glada miner (han vann ändå; min bil höll). :D
- min bogserögla gick av i uppförsbacken upp från tunneln så där stod man i botten med bilar bakom :bang2: ... otroligt nog lyckades vi putta upp bilen! Det var rätt j-vligt, men det gick. :bow:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote: Det visade sig vara lamellen som förintats på sidan mot svänghjulet.

Nu letar jag efter en ny lamell så att jag kan köra säsongsavslutningen (MSCC KM5) på Knutan i helgen. :P
Se till att hitta allt lamellmaterial som kan kila fast sig i tryckplattan. Surt att byta lamell och sen upptäcka att tryckplattan inte kan trycka ordentligt.

Min gick att plocka isär i smådelar och rensa, men det behöver inte vara sant för alla konstruktioner (skruvat vs nitat tex).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:
Dennis Kullman wrote: Det visade sig vara lamellen som förintats på sidan mot svänghjulet.

Nu letar jag efter en ny lamell så att jag kan köra säsongsavslutningen (MSCC KM5) på Knutan i helgen. :P
Se till att hitta allt lamellmaterial som kan kila fast sig i tryckplattan. Surt att byta lamell och sen upptäcka att tryckplattan inte kan trycka ordentligt.

Min gick att plocka isär i smådelar och rensa, men det behöver inte vara sant för alla konstruktioner (skruvat vs nitat tex).
Min ACT går inte att ta isär vad jag kan se... det ligger skit bakom ett par av "fingrarna" - så att de inte går tillbaks fullt. Inte lätt att ta bort det som sitter där. Får nog hoppas att det inte stör funktionen - och att det kanske trillar ut. Det är inte några "bitar" utan mer "ludd". På lite längre sikt (alltså efter helgen...) ska jag ta mig en funderare på det där med koppling... och motor... och... :roll:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Niklas Falk »

Min var så fylld med ludd att det inte gick att trampa ur, samma symptom som trasig slavcylinder.

Borde gå med samma teknik som att pilla navelludd? :think2:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Här är det glest mellan uppdateringarna...
Jag har så sakta vaknat till liv och förbereder bytet från plastdörrar till originaldörrar. :evil:

Hade planer på big (light) brake kit, men det har inte blivit av än.

Bytte till ett ännu lättare batteri (nu 1100 gram) i höstas, annars har det väl inte hänt så mycket - eller så har jag glömt det... :think2: :oops:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Åren går... nu är säsongen slut och 2019 blev ingen höjdpunkt i karriären. Nu har iaf motorn renoverats och jag hann precis köra MSCC KM5. Under vintern ska det byggas nytt avgassystem och förmodligen monteras oljekylare, m m. Satsar också på runda hjul nästa år... :roll: :burnout:
Post Reply