Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

JOnas wrote: (varför dubbelpostar Henriksson så mkt idag??) :?
Rätt svar: Polyesterångor :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Stort grattis!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Tack igen; här kommer bildbevis. :D
Attachments
Nygift med miata
Nygift med miata
WeddingDSC00435.jpg (178.13 KiB) Viewed 3324 times
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Idag började transmissionen tjuta igen...
Blev lite orolig och bestämde mig för att hälla ut oljan i växellåda och bakaxel för att se hur den ser ut och kolla hur mycket metallspån det sitter på de magnetiska bottenpluggarna. Jag hann aldrig till växellådan...
Det satt ordentligt med spån på bakaxelns bottenplugg och den 2 veckor gamla oljan är grönsvart "metallic" iistället för gulbrun...
Det blev till att plocka av bakaxeln och plocka ner den i delar - igen!
Pinjongen gick grovt och jag anade att det var det nya lagret som rasat, men konstigt nog kan jag inte hitta några synliga skador - får kolla mer i morgon - är lite less på det nu. :(
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:Idag började transmissionen tjuta igen...
Blev lite orolig och bestämde mig för att hälla ut oljan i växellåda och bakaxel för att se hur den ser ut och kolla hur mycket metallspån det sitter på de magnetiska bottenpluggarna. Jag hann aldrig till växellådan...
Det satt ordentligt med spån på bakaxelns bottenplugg och den 2 veckor gamla oljan är grönsvart "metallic" iistället för gulbrun...
Det blev till att plocka av bakaxeln och plocka ner den i delar - igen!
Pinjongen gick grovt och jag anade att det var det nya lagret som rasat, men konstigt nog kan jag inte hitta några synliga skador - får kolla mer i morgon - är lite less på det nu. :(
Det här börjar bli en tråkig historia, Dennis. :( Synd att det ska jävlas så för dig. Bit ihop!

Du kommer ju vara en självklar expert på allt vad som gäller slutväxlar framöver i alla fall. :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

:( :( Surt som f.. :( :( Men som sagt, försök bita ihop... :)


Fick packboxen idag, thanks! :) Tyvärr har mitt kort blivit skimmat och vart enda öre blev länsat :( Har löst sig som tur är så att jag snart kan betala mina bildelsskulder... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:Det här börjar bli en tråkig historia, Dennis. :( Synd att det ska jävlas så för dig. Bit ihop!
Du kommer ju vara en självklar expert på allt vad som gäller slutväxlar framöver i alla fall. :)
Jo, det gäller att tänka positivt. :wink:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Fick packboxen idag, thanks! :) Tyvärr har mitt kort blivit skimmat och vart enda öre blev länsat :( Har löst sig som tur är så att jag snart kan betala mina bildelsskulder... ;)
Tur att det löser sig. :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Bertil har kollat på prylarna nu; han säger att det ser fint ut.
När jag kom hem provade jag att sätta i pinjongen med en gammal klämhylsa bara för att känna hur lagren känns när de är på plats igen...
Känns sådär... jag tycker att det går lite grovt, men...

Ska beställa ny hylsa (blir nog ett par förresten :roll: ) imorgon och montera ihop igen.

Fick av grenröret idag; ska försöka muta någon på jobbet att svetsa. :wink:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Grenrör svetsat och ny klämhylsa till diffen kom idag. Köpte olja till växellåda och diff (igen...) till det facila priset av 650 kr för 2+1 liter. :shock: :?
Tänkte skruva ikväll men verkar ha åkt på något med magen, så jag sitter här och deppar istället. :cry:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Dennis Kullman wrote:Grenrör svetsat och ny klämhylsa till diffen kom idag. Köpte olja till växellåda och diff (igen...) till det facila priset av 650 kr för 2+1 liter. :shock: :?
Tänkte skruva ikväll men verkar ha åkt på något med magen, så jag sitter här och deppar istället. :cry:
Inte bara MX-5:an som är ömtålig då?? Kanske även Dennis är lätt och motorsvag - ???? :lol:

Krya på dig Grabben!
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Crazy Ivan wrote: Inte bara MX-5:an som är ömtålig då?? Kanske även Dennis är lätt och motorsvag - ???? :lol:

Krya på dig Grabben!
Tack Ivan. :D
Lite vek är man ju till och från. :wink:
Började känna mig hyfsat tränad efter gymmet i måndags, sen kom det här... :roll:
Med lite tur är jag piggare imorgon. :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Idag tog jag känslan på allvar... det inre pinjonglagret som såg perfekt ut (yttre lagerbanan är fin och rullarna har inte minsta märke) rullade inte riktigt så jämnt som jag tyckte att det borde, så efter ett snack med Bertil offrade jag lagret. Jag klippte upp korgen så att rullarna trillade ut för att inspektera innerbanan... den ser för jävlig ut. :shock:
Hur lagret kunnat gå så jämnt är en gåta, men nu är det i a f klart att jag måste fixa dit ett nytt - och att jag måste vara beredd på att byta shims för att få rätt pinjongdjup... lajbans... :?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:Idag tog jag känslan på allvar... det inre pinjonglagret som såg perfekt ut (yttre lagerbanan är fin och rullarna har inte minsta märke) rullade inte riktigt så jämnt som jag tyckte att det borde, så efter ett snack med Bertil offrade jag lagret. Jag klippte upp korgen så att rullarna trillade ut för att inspektera innerbanan... den ser för jävlig ut. :shock:
Hur lagret kunnat gå så jämnt är en gåta, men nu är det i a f klart att jag måste fixa dit ett nytt - och att jag måste vara beredd på att byta shims för att få rätt pinjongdjup... lajbans... :?
E ju inte sant! :( Imponerande att du inte ger dig iaf! 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:Idag tog jag känslan på allvar... det inre pinjonglagret som såg perfekt ut (yttre lagerbanan är fin och rullarna har inte minsta märke) rullade inte riktigt så jämnt som jag tyckte att det borde, så efter ett snack med Bertil offrade jag lagret. Jag klippte upp korgen så att rullarna trillade ut för att inspektera innerbanan... den ser för jävlig ut. :shock:
Hur lagret kunnat gå så jämnt är en gåta, men nu är det i a f klart att jag måste fixa dit ett nytt - och att jag måste vara beredd på att byta shims för att få rätt pinjongdjup... lajbans... :?
E ju inte sant! :( Imponerande att du inte ger dig iaf! 8)
Ingen risk. :D
Jag har lättare att ta ett uppenbart problem med en lika uppenbar lösning, än en situation där man inte kan hitta felet (och kanske måste chansa). Dessutom lär jag mig lite nytt och det är ju kul.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Rätt inställning! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Det krävdes specialtillverkade lageravdragare, 2-tons press och rejält med värme, men nu är lagret av och nytt införskaffat. Hoppas kunna pressa på det nya i eftermiddag. Håll tummarna för att jag inte behöver shimsa om.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Det verkar inte som att jag behöver shimsa om, men jag kommer för säkerhets skull att byta det lilla pinjonglagret igen. Väntar på det nu; hoppas att det kommer imorgon.
Bytte motorfästena till Mazda competition igår och monterade tillbaka grenröret som spruckit och nu reparerats.
Såg att mina framdäck visar det typiska slitaget, men får nog försöka klara mig med dem både på KM3 och KM4 (köpte ny våtdräkt igår; kostar ungefär som ett set däck...).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Givetvis kom inte lagret idag, så det blir inget mek i helgen. :?
2 veckor kvar till race, så det är iofs lugnt... 8)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Imponerande att du orkar kladda med det så mycket :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Imponerande att du orkar kladda med det så mycket :)
Jag har gett mig f-n på att reda ut det själv. Då kanske man t o m vågar sig på motorrenovering själv när det blir dags. :)
Men, det blir väl billigare att bara köpa en bättre begagnad då förstås...
Toppen jag hade tänkte öva på sålde jag ju till Henrik, vilket inte verkar ha varit så smart så här i efterhand... :roll: :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:
Josen wrote:Imponerande att du orkar kladda med det så mycket :)
Jag har gett mig f-n på att reda ut det själv. Då kanske man t o m vågar sig på motorrenovering själv när det blir dags. :)
Men, det blir väl billigare att bara köpa en bättre begagnad då förstås...
Toppen jag hade tänkte öva på sålde jag ju till Henrik, vilket inte verkar ha varit så smart så här i efterhand... :roll: :wink:
Det lär du ju inte ha några problem med - i alla bilmanualer jag läst står det alltid att diffen är något man inte ger sig på, det lämnar man bort :shock: Manligt av dig att göra det :)

Toppen du sålde till Henrik skulle du nog behållt - går ju som en kanon :twisted:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Idag fick jag äntligen lagret och nu ikväll har jag satt ihop diffen. Montering på bilen får vänta till helgen (ska på tjänsteresa ett par dagar).
Det blir ingen träning eller race i Falkenberg i helgen för min del, men jag hoppas få tid att komma och heja på lite - och kolla på Bollebygdarns senaste glasfiberalster :wink:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:Idag fick jag äntligen lagret och nu ikväll har jag satt ihop diffen. Montering på bilen får vänta till helgen (ska på tjänsteresa ett par dagar).
Det blir ingen träning eller race i Falkenberg i helgen för min del, men jag hoppas få tid att komma och heja på lite - och kolla på Bollebygdarns senaste glasfiberalster :wink:
Synd att du inte kan rejsa i helgen... :(
Hoppas du kommer och hejar! :) Vad det gäller det senaste projektet så ser det tight ut, lovar att jobba allt jag kan för att få ihop det...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Nu sitter allt ihop och bilen har provkörts lite försiktigt (solen sken i fredags kväll, så det blev en tur till Biltema för att handla nya gummin till avgassystemet).
Med lite tur håller det för KM3 och KM4; med lite mer tur håller det några säsonger... :roll: :wink:
Post Reply