Det gör vi. Ha det gott du med!Magnus Pettson wrote:Ja du har helt rätt. De enda jag kan säga är att man ska aldrig vänta med att försöka genomföra sina tankar och
funderingar för man vet aldrig...
Ses till våren om inte förr. Hare
Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det börjar klia lite i mekfingrarna så jag ska nog ut i garaget snart... den stackars bilen känner sig nog ensam.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Något mekande har det inte blivit, men bilen startade och jag har provkört lite. Mer blir det inte innan MSCC KM1 på söndag...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det gick ju bra på KM1; snabbast både i vått och torrt.
Anders Träff har ordnat lite riktig lack till mig, så snart ska bilen åtminstone vara helröd igen; räkna dock inte med någon utställningsfinish...
Har inte kollat hur det går med min HT, men hoppas att den kommer i tid så att jag hinner få i ruta m m till SSM.
Var hos Bilprovningen i morse och fick blankt papper av en trevlig kille som själv var lite sugen på miata.
Vill gärna prova Kumho på SSM; om jag av någon anledning inte köper ett set hyr jag gärna av någon; hör gärna av er om ni vill hyra ut eller känner någon som vill.
Anders Träff har ordnat lite riktig lack till mig, så snart ska bilen åtminstone vara helröd igen; räkna dock inte med någon utställningsfinish...
Har inte kollat hur det går med min HT, men hoppas att den kommer i tid så att jag hinner få i ruta m m till SSM.
Var hos Bilprovningen i morse och fick blankt papper av en trevlig kille som själv var lite sugen på miata.
Vill gärna prova Kumho på SSM; om jag av någon anledning inte köper ett set hyr jag gärna av någon; hör gärna av er om ni vill hyra ut eller känner någon som vill.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Vagnboksbesiktning stundar.
Kumho beställda.
ECU uppflyttad så att den inte riskerar att dränkas när det regnar...
Bilen är ytterligare några kilo lättare.
HT har jag inte vågat fråga om status på (mannen har mycket att göra)
Nya framnav (ART, med långa hjulbultar) beställda, men kommer inte på i år.
Långa hjulbultar bak beställda, men kommer inte heller på i år.
Bilen är fortfarande röd och svart...
Missar fortfarande många växlingar; vet inte vad det beror på.
Får försöka ta mig genom SSM med hedern i behåll ändå.
Kumho beställda.
ECU uppflyttad så att den inte riskerar att dränkas när det regnar...
Bilen är ytterligare några kilo lättare.
HT har jag inte vågat fråga om status på (mannen har mycket att göra)
Nya framnav (ART, med långa hjulbultar) beställda, men kommer inte på i år.
Långa hjulbultar bak beställda, men kommer inte heller på i år.
Bilen är fortfarande röd och svart...
Missar fortfarande många växlingar; vet inte vad det beror på.
Får försöka ta mig genom SSM med hedern i behåll ändå.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Ännu ett fullbordat SSM.
Trenden är iofs fallande; får se till att göra något åt det till nästa år.
Kände mig först lite stukad efter helgen, men nu är jag revanschsugen och sugen på att köra åtminstone hela MX-5 CUP 2013.
Imorgon ska motorn få diagnos; hoppas att den går att fixa med rimliga medel. Att toppen måste av är det nog inget tvivel om dessvärre... Förutom två felväxlingar (2:an istället för 4:an efter 7500 rpm på 3:an) så stirrade jag till det rejält i starten på race 2; varvräknaren låg i botten på 8000 rpm under några sekunder...
Resten av bilen behöver också "snyggas till" s a s..., men där har jag ingen bra kontakt. Tips mottages tacksamt.
Trenden är iofs fallande; får se till att göra något åt det till nästa år.
Kände mig först lite stukad efter helgen, men nu är jag revanschsugen och sugen på att köra åtminstone hela MX-5 CUP 2013.
Imorgon ska motorn få diagnos; hoppas att den går att fixa med rimliga medel. Att toppen måste av är det nog inget tvivel om dessvärre... Förutom två felväxlingar (2:an istället för 4:an efter 7500 rpm på 3:an) så stirrade jag till det rejält i starten på race 2; varvräknaren låg i botten på 8000 rpm under några sekunder...
Resten av bilen behöver också "snyggas till" s a s..., men där har jag ingen bra kontakt. Tips mottages tacksamt.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Motordiagnos: det verkar faktiskt som att den klarat ännu en svår misshandel.
En eller ett par lyftare är inte i bästa skick, milt uttryckt, men vid lite högre varvtal/oljetryck tystnar de. Jag väntar nog till vintern med att plocka av kammarna och leta dåliga lyftare.
Funderar på att prova 20w50-olja; vad talar mot/för?
Slänger ut frågan på forumet också...
En eller ett par lyftare är inte i bästa skick, milt uttryckt, men vid lite högre varvtal/oljetryck tystnar de. Jag väntar nog till vintern med att plocka av kammarna och leta dåliga lyftare.
Funderar på att prova 20w50-olja; vad talar mot/för?
Slänger ut frågan på forumet också...
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det enda som talar emot är att motorn går tyngre men det har mest med bränsle förbrukningen att göra. En modern motor
går på 5w-30 eller rent av 0w-20 för att klara av att hålla bränsle förbrukningen. Men på en Mazda NA kan du gott
Köra på 20w-50, mindre slitage mindre skrammel från lyftarna. Själv åker jag alltid på helsyntet 10w-60 i min motor,
trots att jag inte har renoverat motorn!
går på 5w-30 eller rent av 0w-20 för att klara av att hålla bränsle förbrukningen. Men på en Mazda NA kan du gott
Köra på 20w-50, mindre slitage mindre skrammel från lyftarna. Själv åker jag alltid på helsyntet 10w-60 i min motor,
trots att jag inte har renoverat motorn!
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Man ska ju inte lita på saker som står på internet har någon sagt, men om du orkar läsa http://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/ så står det en del bra saker tycker jag.
Sedan som en kontorsnisse så har man ju inte någon större koll så lite inte på vad man skriver på internet
Sedan som en kontorsnisse så har man ju inte någon större koll så lite inte på vad man skriver på internet
Daniel Jonsson
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Tack grabbar! Det lutar åt 20w-50...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Tror ni man kan race-starta på 2:an om man har en 4,30 diff och en sexväxlad låda (2:an = 2,269)?
1:an blir lite väl kort...
Med en 1,6-liters motor alltså...
1:an blir lite väl kort...
Med en 1,6-liters motor alltså...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Jag har funderat på nåt sånt när jag får igång den bättre motorn. Men först kan ske testa med 6vxl och 4,875, då blir det definitivt 2an som startväxel.Dennis Kullman wrote:Tror ni man kan race-starta på 2:an om man har en 4,30 diff och en sexväxlad låda (2:an = 2,269)?
1:an blir lite väl kort...
Med en 1,6-liters motor alltså...
1an på den 6vxl med 3,636 var lite knepig att få bra starter med, men inga riktiga problem. Den som testar får veta (sen finns det ju tunga 7" diffar med 4.44, 4.77 etc att testa).
6vxl förresten, den väger ju flera kilo mer...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Ajaj...Niklas Falk wrote:[6vxl förresten, den väger ju flera kilo mer...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Dags för MSCC KM4 i helgen. Jag hade glömt att jag anmält mig!
Hällde några deciliter STP i motorn idag för att se (höra) om lyftarna blev lite tystare (de fick mycket stryk på SSM).
Det hjälpte inte... får köra ändå - eller prova annan olja, men tvivlar på att det hjälper.
Hällde några deciliter STP i motorn idag för att se (höra) om lyftarna blev lite tystare (de fick mycket stryk på SSM).
Det hjälpte inte... får köra ändå - eller prova annan olja, men tvivlar på att det hjälper.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Lång tid mellan uppdateringarna...
KM4 gick ju bra, sen var det dags för MTB-krasch igen med bruten armbåge som följd, sen axelskada någon vecka senare och uppslitning av gammal skada i andra axeln ännu någon vecka senare...
Nåja, innan garaget blev allt för djupfryst slaktade jag elsystemet och tog bort allt som inte måste finnas kvar. Nu står bilen och väntar på mitt beslut om det ska bli fullbur eller inte...
Kan inte meka just nu - p g a en cykelvurpa i helgen...
KM4 gick ju bra, sen var det dags för MTB-krasch igen med bruten armbåge som följd, sen axelskada någon vecka senare och uppslitning av gammal skada i andra axeln ännu någon vecka senare...
Nåja, innan garaget blev allt för djupfryst slaktade jag elsystemet och tog bort allt som inte måste finnas kvar. Nu står bilen och väntar på mitt beslut om det ska bli fullbur eller inte...
Kan inte meka just nu - p g a en cykelvurpa i helgen...
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Tecken på att du börjar bli gammal, Dennis?
Nog dags att lägga av med cyklandet och satsa på racingen istället, mycket säkrare!
Nog dags att lägga av med cyklandet och satsa på racingen istället, mycket säkrare!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Men allt är ju roligt!TPR wrote:Tecken på att du börjar bli gammal, Dennis?
Nog dags att lägga av med cyklandet och satsa på racingen istället, mycket säkrare!
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Hai Dennis
Vilka lemmar är roligast att bryta??
/ Bengt Metz
Vilka lemmar är roligast att bryta??
/ Bengt Metz
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Alla som inte involverar handleder...bemeco wrote:Hai Dennis
Vilka lemmar är roligast att bryta??
/ Bengt Metz
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Deadline: 14 april
Vad: MSCC KM 1
Var: RIng Knutstorp
Övrigt: Träningsläger cykel 24 mars - 5 april
Och?
Hög tid att börja meka! Trots kallt garage...
Vad: MSCC KM 1
Var: RIng Knutstorp
Övrigt: Träningsläger cykel 24 mars - 5 april
Och?
Hög tid att börja meka! Trots kallt garage...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
hyfsat länge sedan jag skrev något här...
lite nervöst så här kvällen före regbesiktning p g a den nya fullburen.
Att bilen skulle gå igenom har jag väldigt små förhoppningar om av olika anledningar; jag räknar med att få en åtgärdslista med mig hem... det är dock vissa anmärkningar jag verkligen INTE vill ha...
Avgasvärdena blir väl en kamp som vanligt; har inte ens kopplat upp mig mot MS än...
Etappmål 1 imorgon är att komma TILL besiktningen i Falkenberg; jag har bara kört några kilometer så här långt (körförbud). Originalstolar från Mija's NBFL sitter förresten i och det känns väldigt märkligt att köra bilen sittandes sådär 10-15 cm högre än annars.
Nåväl: vagnboksbesiktningen gick bra igår i alla fall.
Mitt extremt bantade elsystem fungerar så här långt och coolant reroute likaså - hittills utan läckage...
Återkommer med rapport...
lite nervöst så här kvällen före regbesiktning p g a den nya fullburen.
Att bilen skulle gå igenom har jag väldigt små förhoppningar om av olika anledningar; jag räknar med att få en åtgärdslista med mig hem... det är dock vissa anmärkningar jag verkligen INTE vill ha...
Avgasvärdena blir väl en kamp som vanligt; har inte ens kopplat upp mig mot MS än...
Etappmål 1 imorgon är att komma TILL besiktningen i Falkenberg; jag har bara kört några kilometer så här långt (körförbud). Originalstolar från Mija's NBFL sitter förresten i och det känns väldigt märkligt att köra bilen sittandes sådär 10-15 cm högre än annars.
Nåväl: vagnboksbesiktningen gick bra igår i alla fall.
Mitt extremt bantade elsystem fungerar så här långt och coolant reroute likaså - hittills utan läckage...
Återkommer med rapport...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det blir väl det gamla vanliga, nedslag på varenda ändring du gjort från original som inte ska reggas som ändrat.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Smått otroligt!
Registreringsbesiktning: GODKÄND
Kontrollbesiktning: GODKÄND
Registreringsbesiktning: GODKÄND
Kontrollbesiktning: GODKÄND
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Ett STORT GRATTIS Dennis!Dennis Kullman wrote:Smått otroligt!
Registreringsbesiktning: GODKÄND
Kontrollbesiktning: GODKÄND
Då blir det rejs på Knutstorp (SSM) ?
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Tjohoo & Grattis!!
Ha det gott!
Ha det gott!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB