Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Ronny Persson
Posts: 13
Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
Location: Vinslöv

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Ronny Persson »

Lite tips...

Börja med att justera in lamdba värdet på tomgång, med motorhuven öppen.:) Detta för att hålla insugningstempen på en jämn nivå. Sikta på lamdba värde runt 13,7 ungefär, ska du ha en besiktningsmap så är det 14,7 som gäller. Stäng sedan huven och justera enbart i "coolant corrected air denisty" undertiden medan insugningstempen stiger så att du håller ditt lamdba värde. Kolla även i fliken settings att du har IAT correted valt. Detta är ett bra sätt att få bukt med heatsoaking av givaren till insugningstempen. Försök även att få givaren på en hyfsat sval plats i motorummet.

Sen tycker jag att du ska ladda hem tunerstudio som programvara om du inte har det redan. Lägg sedan upp en Afr target mapp, Sikta på 14,7 upp till Ca 80 kpa och stega sen ut mot 12,6-12,8 vid 100 kpa. Detta är en hyfsat safe map att börja med. Du kan hitta en häst eller två om du kör magrare men jag tycker att du ska köra safe till du haft den på rullande landsväg.

Slå sedan på VE analyze live funktionen, välj normal och filtrera bort allt under 1200 varv. Sedan är det bara ut och köra och så justerar tunerstudio in din bränslemapp själv:) När du börja närma dig så väljer du hard som inställning och kör lite till. Du kommer dock behöva lite handpåläggning på slutet, men du kommer komma bra nära!

En sak till bara, minska ner Acc pårikningen om du inte redan gjort det, grundmappen i mspnp ger alldeles för mycket.
Ronny Persson
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Tack för tipsen, Ronny! Ska testa imorgon. :D
Ronny Persson
Posts: 13
Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
Location: Vinslöv

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Ronny Persson »

Glömde säga, att mappa endast med varm motor nu. Sen när du fått ordning på tomgången så kan du börja justera warmup correction vi varje kallstart:)
Ronny Persson
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Conny Lundell »

Ronny Persson wrote:
En sak till bara, minska ner Acc pårikningen om du inte redan gjort det, grundmappen i mspnp ger alldeles för mycket.
Angående acc enrichment så tycker jag det funkar så där med map baserad. Jag blev inte nöjd med min bränslemap förrän jag monterat in en riktig TPS. Nu kan man trycka plattan i botten utan risk för misständning. Bättre stabilitet på tomgång och stabilare AFR överlag.

Mvh: Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Ronny Persson
Posts: 13
Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
Location: Vinslöv

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Ronny Persson »

Tps enrichment fungerar bättre än Map kan jag helt klart hålla med om.:) Även om jag fått till det hyfsat på min med map, dock kan det aldrig bli lika bra som med TPs baserad.

Kom på en sak till Dennis förresten. Vart har du kopplat in din map ledning, ta inte ut den vid spjällhuset, alldeles för mycket turbulens där. Skaffa ett T och koppla in den vid bränsletrycksregulatorn istället. Så Slipper du ofrivillig acc enrichment.
Ronny Persson
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Anders R »

vilken jävla tur jag inte kommit till dessa problem.
jag är skit glad det kommer soppa ala 2-3 bar.
montera sprut verkar bökigt ?
Mazda orginal , det är pålitligt det haha. ( sorry) skämt !!
är jag bara 3a från slutet är jag nöjd, dotter blir inte glad annars.

ja har ni kvar humor så !
mvh AR
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Ronny Persson wrote:Tps enrichment fungerar bättre än Map kan jag helt klart hålla med om.:) Även om jag fått till det hyfsat på min med map, dock kan det aldrig bli lika bra som med TPs baserad.

Kom på en sak till Dennis förresten. Vart har du kopplat in din map ledning, ta inte ut den vid spjällhuset, alldeles för mycket turbulens där. Skaffa ett T och koppla in den vid bränsletrycksregulatorn istället. Så Slipper du ofrivillig acc enrichment.
Min sitter mycket riktigt vid spjällhuset; ska flytta den imorgon.

Fortsätt gärna skriva här om ni kommer på fler tips! :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Inser nu hur lite jag kan. :oops:
Började med att skruva ner trycket på bränslet (BTRen sitter kvar).
Medan motorn värmde upp kollade jag mest vad som hände och skrev ner lite värden...
Såg att den separata displayen och Megatune visade ungefär samma AFR (men displayen är lugnare).
När motorn värmts upp verkade det dock som att Megatune konsekvent visade ett helt steg mindre än det separate instrumentet - åtminstone tills jag ändrade varvtalsgränsen för EGO control från 1500 till 900 rpm (för att testa).
Är det så att Megatune inte ens visar LC-1ans värden när EGO control är av? Vad visar den annars för värden?

Vad är det egentligen jag ska ändra på? Direkt i Fuel VE table1? Testade att ändra i de två celler som var aktiva (26 kPa, 800 respektive 1200 rpm). Gjorde inte mycket skillnad... (utgångsvärden var 33 och 37 % (av vad?); jag ändrade till värden mellan 30-37 och slutade på 32/32, men då efter lite andra hyss...).

Testade under tiden att aktivera AFR target tables och ändrade bara i den enda cell som var aktiv. Av någon anledning var alla defaultvärden 11.7; jag ändrad i hela steg upp till 15,7 utan att för den skull nå högre än 14,3 i AFR (fortfarande vid tomgång alltså). Det bör å andra sidan räcka för att komma genom SBP...

Vid 2500 rpm verkar det lättare att hamna rätt; där rörde jag inget.
Men... vid gas från tomgång upp mot 6000 går AFR snabbt mot 20!? Håller jag steady state vid ca 5500 rpm så sjunker AFR till 16-17, men det känns ju löjligt magert?

Som jag skrev ovan så är jag kanske på helt fel inställningar...

Nu åker växellådan ut, så det blir inget mer trixande förrän jag bytt. Under tiden får ni gärna berätta hur jag egentligen ska göra. :roll: :D Letade efter en del av de inställningar Ronny nämnde men hittade dem inte under settings (i Megatune). Jag ska köpa fullversionen av TunerStudio ikväll eller imorgon.
Ronny Persson
Posts: 13
Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
Location: Vinslöv

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Ronny Persson »

Då ska vi se:)

Jo LC1án och megatune ska visa samma värde hela tiden, ego controlen har inget med det att göra. Menar du tex att megatune visar 13,7 och intrumentet 14,7? Hur har du jordat LC1án, viktigt att jorda på samma ställe som ECU´n i ditt fall tror jag jordpunkten sitter över grenröret längst bak på toppen.
Sen är det viktigt att du valt rätt Lambda i configuratorn i megatune, i ditt fall ska du ha innovate default 0-5v 0,5-1,5 lambda.
Börja med att kolla detta.:)

Visst kan du ändra i VE table 1, man kan även gå in under fliken tuning och välja ve table 1 där sen är det bara att trycka G så följer markören var du är nånstans och du behöver bara trycka shift och pil upp och ner för att ändra.
Jag brukar använda Tunerstudios autotune för att mappa och sen när jag är nära så ändrar jag värdena direkt i Ve tablen.
Att du inte kunde komma ut till högra än 14,3 när du valt 15,7 i Afr taben beror nog på att din lambda inte kan korrigera tillräckligt du är alltså för långt i från i din ve table. Detta värde kan ändra i eghaust gas settings för ego controllen, står säkert inställt på 5 procent. Men det är viktigt att göra din mappning så bra som det bara går innan du använder ego controllen. Annars blir det aldrig bra!

Att ladda hem Tunderstudio är en bra ide:)

Jag hade satsat på att först och främst få LC1án och tunerstudio att visa samma värde. Ha Lc1án som referens. Stämmer inte detta så kan du inte få det andra heller att stämma. Sen är det dags att börja mappa, Gör en Afr table som jag beskrev innan och använd autotune funktionen i tunerstudio.

Visst är det mycket att lära sig, men när man väl kan det så öppnar sig många möjligheter.:)
Last edited by Ronny Persson on Sat 25 Jun 2011, 17:46, edited 1 time in total.
Ronny Persson
Ronny Persson
Posts: 13
Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
Location: Vinslöv

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Ronny Persson »

Lite mer...

Värdena i Ve tablen är procent av ditt req fuel värde. Reg fuel är ett teoretiskt värde av hur mycket bensin din motor behöver.

Här är lite nattlektyr också:)

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Manual.htm

Ett annat program du ska lära dig är megalog viewer, att logga och sen analysera i detta program är guld värt:)
Då kan du i lugn och ro se vad som hände och sen juster efter det.

Till sist en bra faq:

http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=40240
Ronny Persson
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Tack Ronny, nu har jag lite att läsa när jag ledsnar på växellådsmekandet. :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Jag har förresten programmerat om LC-1an till att jobba mellan (AFR) 10-20.
Jag har jordat LC-1an i kardantunneln i kupén; därifrån är det inte många dm till motorns jord, men...
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Conny Lundell »

Dennis Kullman wrote:Jag har förresten programmerat om LC-1an till att jobba mellan (AFR) 10-20.
Jag har jordat LC-1an i kardantunneln i kupén; därifrån är det inte många dm till motorns jord, men...
Hejsan Dennis!

Om du ändrar programmeringen på LC-1an måste du ha samma inställningar i Megatune eller Tunerstudio annars blir det fel AFR i programmets AFR mätare, och skall du anväda dig av AFR table så är det viktigt att det är rätt inställt. Jag rekommenderar att du kör med LC-1 default 7,35-22.3 AFR på båda dom analoga utgångarna på LC-1an.

mvh: Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Hej Conny,
det enda jag (minns att jag) gjorde i Megatune var att ändra EGO switch point (V) till 2,35 Volt vilket bör motsvara AFR 14,7?
Är det något annat jag måste ändra? I configuratorn finns ett annat val än LC-1 (PLX 0-5 v / AFR 10-20); ska jag välja den istället? Eller... som du skriver ändra tillbaks till default...
Ronny Persson
Posts: 13
Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
Location: Vinslöv

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Ronny Persson »

Du kan välja innovate, Plx 0-5V 10-20 Afr i configuratorn, eller ändra i båda till default, bara du har samma i båda. Jag kör default i båda, du får lite bättre upplösing med 10-20 afr, men det är mest en smaksak. Kolla för säkerhets skull i Lc1án att du ändringen du gjorde till 10-20 afr blev lagrad. Inte alltid det man får med ändringen...

2,35 som egoswitch point är rätt om du har 10-20 afr...

Angående jordningen så kan det funka i kardantunneln, det märker du när du fått ordning på inställningarna och om den då fortfarande är lite ifrån, typ 0.2-0.3 enheter. Då kan det mycket väl vara jordningen som ställer till det. Innovaten är känslig för skillnad i jord potential.
Ronny Persson
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Nu har jag ställt till det rejält! :? :cry:
När jag var så gott som klar med växellådsbytet upptäckte jag att det inte gick att växla. Dessutom driver motorn runt hjulen hela tiden - oavsett växelförarens läge! Det finns inget verkligt friläge. Kopplingen gör varken till eller från. Har jag lyckats få på lådan fel så att det blir så här :think2:

Har börjat riva ner igen.. Får ta ledigt från jobbet imorgon för att försöka fixa detta. Eventuellt får jag sätta tillbaks den gamla lådan (kanske är det inget fel på den i a f?).

Hyfsat nära sammanbrott. :bang2:
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Conny Lundell »

Dennis Kullman wrote:Nu har jag ställt till det rejält! :? :cry:
När jag var så gott som klar med växellådsbytet upptäckte jag att det inte gick att växla. Dessutom driver motorn runt hjulen hela tiden - oavsett växelförarens läge! Det finns inget verkligt friläge. Kopplingen gör varken till eller från. Har jag lyckats få på lådan fel så att det blir så här :think2:

Har börjat riva ner igen.. Får ta ledigt från jobbet imorgon för att försöka fixa detta. Eventuellt får jag sätta tillbaks den gamla lådan (kanske är det inget fel på den i a f?).

Hyfsat nära sammanbrott. :bang2:
Tråkiga nyheter Dennis!

Kan vara samma som jag har råkat ut för en gång och det är inte roligt. Du har förmodligen inte fått i splinsen rätt i lamellen och dragit ihop låda och motor så att centrumet på lamellen har tryckts in, så allt sitter i spänn. Har du otur så får du svårt att sära lådan från motorn. Jag fick pocka bort damasken till urtrampningsarmen och plocka bort armen för att komma åt att lossa hela tryckplattan från svänghjulet för att få isär. Sen är det bara att köpa ny lamell. Man måste vara noga så att axeln går lätt på lamellens splinse. :bang2:

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Hej Conny, det låter ganska sannolikt att det är just det som hänt.
Då behöver jag en lamell imorgon! Om någon inom rimligt avstånd från Halmstad har en liggande så hör av er! :bow:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Oj, här var det ett tag sedan jag uppdaterade!
Det där med kopplingen löste sig med en ny lamell.
Jag kom till SSM, men placerade mig lite sämre än jag hoppats på, bl a för att det strulade med växlingarna.
Efter SSM har det varit lite struligt med bl a hjärtoperation (på mig alltså - inte bilen), men jag har i alla fall beställt en lätt HT till nästa säsong och hjärtoperationen har minskat ekipagets totalvikt med 5 kg. :wink:
Det blir ingen mer körning i år, men om några veckor är jag i a f stark nog för lite lättare mekande.
Just nu har jag (inte bilen) lite ojämn tomgång.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Magnus Pettson »

öh.......................................................man blir alldeles stum. Du va väl den siste man kunde tänka sej ha såna problem. Hoppas verkligen allt går bra. (Även med bilen.)
De e mycke nu...
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Torkel k »

Skönt att höra att du är på väg tillbaka, Dennis! När dessa saker inträffar får man verkligen lite perspektiv, även från åskådarplats.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Magnus Pettson wrote:öh.......................................................man blir alldeles stum. Du va väl den siste man kunde tänka sej ha såna problem. Hoppas verkligen allt går bra. (Även med bilen.)
Tack Pettson!
Jag har tydligen haft en medfödd försvagning i hjärtat. Det sprack, men nu är det lagat. :D
Bilen känner sig nog lite bortglömd. :wink:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Magnus Pettson »

Jo, har sagt det förrut: cykling och övrig fysisk hobbyverksamhet ska man vara väldigt försiktig med :wink:
Den som däremot röker ordenligt blir inte så lätt förkyld :D Har själv varit förkyld sammanlagt c:a 3 timmar
i år.
De e mycke nu...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Magnus Pettson wrote:Jo, har sagt det förrut: cykling och övrig fysisk hobbyverksamhet ska man vara väldigt försiktig med :wink:
Den som däremot röker ordenligt blir inte så lätt förkyld :D Har själv varit förkyld sammanlagt c:a 3 timmar
i år.
Jo, vissa klarar sig hur bra som helst trots en "utmanande" livsstil; andra får lida trots att de gör allt rätt. Kruxet är ju att man inte vet vilket - innan... :wink:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Magnus Pettson »

Ja du har helt rätt. De enda jag kan säga är att man ska aldrig vänta med att försöka genomföra sina tankar och
funderingar för man vet aldrig...

Ses till våren om inte förr. Hare :burnout:
De e mycke nu...
Post Reply