NA6 Weekend-Rejser

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
Filur
Posts: 7
Joined: Wed 21 Aug 2019, 18:14
Location: Hisingen

NA6 Weekend-Rejser

Post by Filur »

Hej.

I våras köpte jag en mx5 av årsmodell -91. En stor anledning till varför jag valde just en mx5:a var just mx5RC och mx5Cup några konkreta planer fanns dock inte utan utgångspunkten var istället att jag skulle hålla mig ifrån motorsport ett tag och vara snäll mot plånboken.
Så här såg bilen ut när den köptes
Så här såg bilen ut när den köptes
Det sket sig ganska så snabbt. De första månaderna nöjde jag mig med att gå igenom bromsar och framvagn, lagom till att sommaren var slut hade jag en kompetent glidare att åka runt och köpa glass i.
Polerad och efter byte av däck, ratt, bromsskivor, renovering av två bromsok, byte av samtliga stötdämpare, fjädrar, topplagringar, och spindelleder.
Polerad och efter byte av däck, ratt, bromsskivor, renovering av två bromsok, byte av samtliga stötdämpare, fjädrar, topplagringar, och spindelleder.

Sedan tog det fart. Jag såg att J0nas hade en båge från CC till salu, och i torsdags möttes vi upp och jag blev en båge rikare och ett gäng tusenlappar fattigare.

I lördags monterade jag i bågen.
Tjuvstartade redan i onsdags med hjälp av den eminenta guiden
Tjuvstartade redan i onsdags med hjälp av den eminenta guiden
Redo för punktsvets, körde konisk plåtborr för att ta upp hålet
Redo för punktsvets, körde konisk plåtborr för att ta upp hålet
Klart för svets av förstärkningsplattor, får smyga lite med svetsen, osäker på om grannarna uppskattar att jag bygger rejsbil
Klart för svets av förstärkningsplattor, får smyga lite med svetsen, osäker på om grannarna uppskattar att jag bygger rejsbil
Nu är båda stolarna i igen
Nu är båda stolarna i igen
Jag har kvar att justera bältet lite mer, bättra på färgen på bågen, ta upp det bakre hålet till stävorna och montera tillbaka inredningen. Det får jag göra i veckan.

I morse köpte jag lite fina klistermärken (because RaceCar!!), nu ska det köpas stol, bälte och dragöglor.

Till vintern ska jag gå igenom toppen och montera coilovers så att bilen är redo för race till våren.

Hoppas vi ses.
Viktor Holm
Filur
Posts: 7
Joined: Wed 21 Aug 2019, 18:14
Location: Hisingen

Re: NA6 Weekend-Rejser

Post by Filur »

Nu är stol, stolsfäste, dragöglor, bältesplattor och bälte beställt från sportseats4u.co.uk. Valet föll på en Sabelt gt-090 mest för att den var billig och verkar(?) lite bekvämare än Sparcos stålrörs-variant, som var ännu billigare, dock väger den nästan 1,7 kg mer. Skit samma, jag kommer ändå att vara långsammast med min 1,6:a, därför unnar jag mig de två extra kilorna.

Idag fick jag även ett sms från dekaltrim.se om att mina dekaler är på väg, så förhoppningsvis åker de på i veckan.

Nu är det snart bara huvudbrytare, bromsbelägg (xp10 eller vilka ska man köra?), däck och transponder kvar för att jag ska vara rejs-klar. Det här hinner jag innan säsongen börjar.

Tjipp och hajk.
Viktor Holm
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: NA6 Weekend-Rejser

Post by JOnas »

:up: :up:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Filur
Posts: 7
Joined: Wed 21 Aug 2019, 18:14
Location: Hisingen

Re: NA6 Weekend-Rejser

Post by Filur »

Här har det hänt lite grann sedan sist.

Jag vill börja att berätta att sabelt gt90 inte passar Bolton på vänster sida i bilen trots att engelsmännen påstår det. Jag fick kapa och svetsa om fästena till stolen för att få en chans till att få in den i bilen. Nu sitter den på plats men det var en härva som hade kunnat gå att undvika.
Thight passform trots ombyggda fästen
Thight passform trots ombyggda fästen
I övrigt är bälten monterade, spindelleder och styrleder är utbytta mot nytt, dragöglor och coilovers är också på plats. Jag har även bytt lite packningar och annat krafs.
Nya bromsdelar
Nya bromsdelar
Nytt skräp i framvagnen
Nytt skräp i framvagnen
Motor som inte läcker olja
Motor som inte läcker olja
Nu är det inte så långt kvar.

Kvar att göra:
Huvudbrytare.
Vagnbok.
Däck.
Transponder.
Vätskebyten.
Vanlig besiktning.
Viktor Holm
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: NA6 Weekend-Rejser

Post by chriss »

Kul med fler mx5or i Göteborg.
Jag kan tipsa om https://svkg.se/ sportvagns klubben Göteborg. Vi kör ca 5 sprintrace/ konbana på Vårgårda och Kattleberg. Du är sugen på ratta lite och sparka lite däck. Och lika många banträffar.
Chriss Rice
Göteborg
Filur
Posts: 7
Joined: Wed 21 Aug 2019, 18:14
Location: Hisingen

Re: NA6 Weekend-Rejser

Post by Filur »

Här har det inte hänt så mycket. Jag får skylla på Corona. Bilen har i alla fall genomgått vanlig besiktning utan anmärkning trots stol och båge.

I övrigt har jag lyckats få frame rails på plats och jag väntar på ett sketlass (branschterm) med grejer från diverse återförsäljare. Som vanligt spårar även de enklaste projekten, såsom att byta kamrem, ur lite. Jaja det blir nog bra när det blir klart.
Bilen på semester i Forshaga
Bilen på semester i Forshaga
MX-5 isär ihop
MX-5 isär ihop
Rostskydd
Rostskydd
Montering av rails
Montering av rails
1EE4B8AC-9935-4C88-8AA1-309FDAF35937.jpeg
Viktor Holm
Post Reply