Återfallet - banåkar - lekbil

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Hej,

Tänkte jag skulle lägga upp en tråd om senaste miata-återfallet och tillika den tredje miatan jag fått äran att äga.

Kriteriet var en bangodkänd Miata NB (m. båge) , stora motorn och gärna coilovers. Ett par sökningar på blocket resulterade i en ägarbytes-dejt i Karlstad med en herre uppifrån Borlänge/Falun-trakten (om jag inte missminner mig).

När bilen kom i min ägo hade den redan körts på bana ett tag med klistriga däck, coilovers, yellow stuffbelägg, bromsstopper, fjäderbens-stag, fetare krängare fram och en störtbåge. Sufletten var lite ledsen och insugs-slangar/rör var modifierat med lite delar från biltema.

Till att börja med fick bilen en liten genomgång med olja, filter, och nya NGK-stift sattes i. Bilen fick sitt konfilter och luftmassemätarn flyttade till kalla sidan av motorrummet. Det gjorde en avsevärd skillnad, jag upplevde att bilen vaknade till liv med "rätt" stift och kallare luft att gulpa i sig.

Under vintern (2018-2019) så började dock småpillet att balla ur. Ett JRSC-kit dök upp på ebay för en väldigt överkomlig peng. Efter det så gick det bara utför.

Här är modlistan på saker som gjorts under vinter/våren (2018/2019):

Motor och drivlina:
- Insug Skunk2 + skunk spjällhus
- Coil-on-plug plug'n-play-kit från fab9tuning
- Mishimoto-alukylare med dubbla lågprofils-fläktar
- Coolant reroute QMax från racingmiata
- Mishimoto oljekyls-kit
- Mazdaspeed motorkuddar
- Denso 700cc spridare
- Biltema 260lph bränslepump
- Racing beat 4-1 Header
- MS2-PNP
- LC2-Bredbandslambda
- Ebay-koppling med lättat svänghjul och en ordentligt kraftig tryckplatta (organisk lamell för att får mjukare engagemang)
- stålomspunnen kopplings-slang
- Decat-midpipe som jag monterade av igen för det gav för mycket resonans och en mx5parts-slutdämpare i rostfritt sitter på nu
- Går på E85 enbart nu.

Bilen mappades på gata med några grundmappar som utgångsläge (till 150hk på hjulen) och sedan i bromsbänk. Senaste mätta effektsiffrorna blev 166hk på hjulen vid lite drygt 8000rpm. Nu är varvstoppet satt till 7500rpm eftersom jag tyckte att den hade tendens att dra lite olja där uppe vid 8000. Sedan jag sänkte till 7500 har jag inte haft några såna tendenser.

Interriören är anpassad något efter min rätt mycket större lillebror som jag "delat" bilen med. Handtaget på insidan dörren har ersatts med en rem och förarstolen (som tyvärr fortf. är original har fått gå igenom en foamektomi, dvs. man skär ur lite skumgummi för att sänga sitthöjden något vilket har hjälpt mycket) Sedan är det en hubadapter och ett snappoff-nav för ratten med en eftermarknads kinaratt för bättre benutrymme. Mittkonsolen är borttagen och ersatt med en snubby-konsol i kolfiber-plast och växelspaken är för tillfället bytt till en hög shortshift-spak från IRP.

En mockup på en instrument-panel där tidigare stereo satt är påbörjad men tankar går kring att sätta en padda där istället för digitala instrument och möjlighet att justera mappen direkt i panelen.

Bilen har fått en ny sufflet, blivit befriad från stereo, högtalare och sånt krafs, även airbags (rattbyte och anpassning för barnstol)..

Kompressorkitet ligger fortf. på arbetsbänken efter att racingbeat-headern inte längre tillät montering av kompressorn, men det planerar jag att kanske montera i nästa vinter tillsammans med ett Meth/water-injection-kit som skall vara bra för just kompressor-ladd. (man kör det innan kompressorn, vilket hjälper den och gör att man kan köra utan IC för att dessutom inte tappa psi på IC-rör och sånt)

Jag är lite rädd för att sätta i kompressor-kitet, just nu har vi en väldigt driftsäker bil som verkligen har vaknat till liv. Kompressor/överladd kanske tar bygget för långt (sannolikt blir det av ren nyfikenhet ändå överladd till vintern men tvivvel finns).

Det finns mycket kvar att lära om hjulinställningar och väghållning, samt däck (nankang-däcken är snart slut och behöver bytas innan nästa säsong)

Någon med input på kompressor-byggande på miata som vill dela med sig av erfarenheterna?

Jag lägger med några av byggbilderna, kommentera gärna och säg vad ni tycker! (finns säkert utrymmer för förbättring här och där!)
Attachments
Kupén anpassningar nästan klart
Kupén anpassningar nästan klart
Motorrum nästan klart
Motorrum nästan klart
Insug och spjällhus
Insug och spjällhus
Lambdakontroller och växelspaksfot
Lambdakontroller och växelspaksfot
Avgas/Slutdämpare
Avgas/Slutdämpare
Grenrör/Header
Grenrör/Header
Kylpaket
Kylpaket
Rattnav
Rattnav
Andreas Lindkvist
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by Carl.Josefsson »

Inspirerande och kul läsning! :D

Har själv gått och blivit lite nyfiken/sugen på ett skunk 2 insug och nytt grenrör........
Kul att se att man kan få till så bra siffror bara med det :burnout:

Beställde ni allt från USA eller finns det ngn i Europa som kan fixa det?

/C
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Jag beställde från lite varstans, jag tror just skunk-grejjerna kom från USA, (via ebay om jag inte missminner mig), vissa saker från trackdogracing, vissa grejjer från fab9tuning (men de är segast på att skicka eller få tag på, så känns alltid lite gambling att beställa där)..

såhär såg bänk-pappret ut.. ljusblåa är min gatumapp som jag körde (med väldigt lite justeringar på tändning, mest körbarhet och AFR).. och sen mörkblå är efter några justeringar i bromsbänken.. och 8krpm.. killen som bromsade sa åt mig att eftersom jag inte kör överladd så kan jag lägga på de 2graderna tändning han tar bort av gammal vana för safety på mappen, så jag har lagt till 2 grader sedan denna mätningen på ställen jag tyckte behövde..

Den två pucklarna i mappen gissar jag motsvarar resonanserna i insuget pga. venturi-trattarna/dimensionerna.. så jag skulle gissa att om man vågade varva uppåt 9 så skulle man få en till puckel.. men så manlig är inte jag ;)
Attachments
Bromspapper
Bromspapper
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

TLDR; IRP-shortshiftern faller mig mer i smaken.

Ni vet när man köper något på internet och det inte alls blev som man tänkt.. så va det när jag köpte studsmatta till lellen och den till slut kom och var stor nog för hela familjen.. :bang2: .. lite så var det när jag köpte den där "coola shortshift-spaken från IRP".. den var inte riktigt vad jag hade tänkt, utan instruktion (som hade behövts) och med rätt oväntad upplevelse..

häromdagen monterade jag tillbaka det renoverade originalet och fick uppleva original slaglängd och känsla.. så visst var den mjuk och växlarna smed in som smör.. men efter att ha kört med IRP-spaken ett tag så måste jag säga att trots att alla mekaniska ljud (och det är många) från växellåda och koppling förstärks i stämgaffel-formade halsen och skickas ut omnidirektionellt i kupén så har den efter eltejp, plastbrickor, gummipackningar och grepp-tejp lugnat sig något och ger en knivskarp shortshift som jag insåg att jag verkligen saknade. Idag fick bilen glida ännu åter mot rejs-bil och längre ifrån daily, idag återinträdde IRP-shiftern i kupén.

Har man någon form av mental stukning precis som jag och saknar känslan för värdet i pengar så kan jag starkt rekomendera den, den säljs från en site i Litauen (http://www.irp.lt), och de har även ett asfetagrymt framvagns-kit som jag är bra sugen på, men behöver nog ramla stuplänges lite till innan jag trycker på köpknappen dära..

Någon som har koll på det kittet? (https://www.irp.lt/individual-racing-pa ... mx5-miata/)

snart kommer meth-kitet.. jag ska nog smygmontera och fixa lite med kompressorn sålänge..
Andreas Lindkvist
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by chriss »

IC hade jag nog sagt är ett måste. Precis monterat m45 på brosans 1.6 med ett halvt stort kompressorhjul och en repa ut på motorvägen så är insugstempen 70-90 grader.

Och gör vad du vill med bilen bara den inte fastnar på pallbockar :D Och en vettig kompressor så är du fortfarande inom ramen för bra driftsäkerhet.
Chriss Rice
Göteborg
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

chriss wrote:IC hade jag nog sagt är ett måste. Precis monterat m45 på brosans 1.6 med ett halvt stort kompressorhjul och en repa ut på motorvägen så är insugstempen 70-90 grader.

Och gör vad du vill med bilen bara den inte fastnar på pallbockar :D Och en vettig kompressor så är du fortfarande inom ramen för bra driftsäkerhet.
Ah.. mm.. originalkitet leveras ju utan IC, men det sägs att så fort man börjar öka utväxlingen så behövs IC.. men jag tänkte se hur långt jag kunde komma med ett Water/Meth-kit.. jag har en ic i garaget men just m45 på en 1.8liters motor kan inte nå mer än kanske max 9-10psi (dvs. 0.6-0.7 bar) men sen bottnar den och IC kostar psi och kan drabbas av heatsoak.. (sen är jag ju tekniskt nyfiken på hur effektivt det fungerar), tanken är att köra ett failsafe på styrboxen så att när meth-kitet inte leverar eller är på (alt. tomt) så skall den köra en alternativ mapp med mycket lägre varvstopp (så att man aldrig når de höga temperaturerna i kompressorn).. en daily behöver ju eg. inte mer än 3-4krpm för att fungera väl i trafiken..

körde ni med dummyn på insuget och spjäll på kompressorn som JR-kitet brukar ha?


Här är en uppdatering för dagen.. äntligen har bilen fått en redig tvätt, in och utvändigt.. jag har inte tvättat den ordentligt sen jag köpte den (det har brorsan gjort dock).. bara spolat av nångång..

lelle-ratten kom tillbaka och insidan fick sig en redig avtorkning/damsugning..

Tidigare mod för viktningen i styrningen har varit att sänka styrservotrycket så att ratten känns lite tyngre och bilen känns stabilare.. men nu med lelle-ratten så skulle jag nog ta och ställa upp trycket igen tror jag eftersom det blir lite kaka på kaka..

här kommer lite bilder, inte fy skam på en 21år gammel lekbil 8)
Attachments
Rent o fint
Rent o fint
Nytvättad insida
Nytvättad insida
Nytvättad utsida
Nytvättad utsida
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Ursäkta spammandet.. men här kommer en länk på vad som inspirerat min målbild:

Andreas Lindkvist
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by JOnas »

Det känns trevligt när man tvättat. :up:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by chriss »

Vi kör med dummy på insuget och spjäll på kompressorn. Det är ett JR kit. Har tom tändboxen till om du är sugen.
Tror den laddar 0.4-0.5 idag så om vi inte sätter på det mindre komoressor hjulet med en gång kan vi se skillnaden på med och utan ic.
Men testa du, ic är fail safe och underhållsfritt
Kör du extra spridare och fetare blandning eller hur funkar det praktiskt. Eller sprutar man in i kompressorn?
Heatsoak kan man säkert avhjälpa med lite villkor som tex är insuget varmare än X grader slå på fläkten en stund.
Chriss Rice
Göteborg
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Sådär, nu har jag provat med standard-utväxlingen (fick skruvat på och base-mappat tills vi var på falkenberg), och den går bra mycket bättre än som NA kan man ju säga.

Efter en hel del funderande och efter att jag upptäckte att insugstempen var 60-70grader redan vid standard-utväxlingen (med 70:130-drevning) och 4psi i ladd (maxade på 0.3bar) så bestämde jag mig för att köra både IC och sedan wmi-kitet. Igår och idag fick jag passat in IC och rör, och idag har jag varit ute och testkört.. visst det är inte rättvist eftersom utetempen idag var väldigt låg 10-15grader men jag såg aldrig högre insugstemp nu än 23grader som mest (där det tidigare hade pikat över 70)..

Såhär ser motorrummet ut nu.. det behövs lite småfix och underkåpan behöver skäras till för att passa nu med IC-rören och allt..

i vinter blir det massa samvets-service-grejjer som jag borde gjort men inte orkat.. soppafilter, bussningar etc.
Attachments
Arbetsbild IC-rör höger
Arbetsbild IC-rör höger
Arbetsbild IC-rör vänster
Arbetsbild IC-rör vänster
Uppgraderad spännare och remhjul
Uppgraderad spännare och remhjul
Annan vinkel motorrum
Annan vinkel motorrum
Statusuppdatering motorrum
Statusuppdatering motorrum
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Nu börjar miatan gå väldigt fint, accelerationsuppfettningen börjar det bli ordning på och registret är jämnt och fint med hyffsat rätt AFR-värden på rätt ställen (tidigare har jag safe'at med lite för feta värden nästan överallt, men det hämmar ju effekten så nu känns det piggare helt klart).

Förra helgen ställde jag av bilen men häromdagen ställde jag på den igen för att få några dagar till.. den har skapat ett beroende som är svårmättat.

Igår låg jag under en lerig bil på ett blött golv och monterade avgasklämman som sitter i växellådan, det kändes inte bra att första upphängningen efter grenröret satt långt bak nästan vid bakaxeln.. urk va kladdigt och äckligt det är när höstens lövmök kladdat sig in under bilen..

Effektmässigt :
Nu kör jag med standard vev-pulley (130mm tror jag det är?) och ett 62.5mm kompressorhjul och bilen laddar ca 0,22 bar vilket i siffror inte är något att prata om men känslan i bilen har förändrats fullständigt, den känns urstark och vill iväg hela tiden. IC'n gjorde väldigt stor skillnad såklart, tack för de råden och tipsen!.. svårt att säga hur mycket effekt det är i den nu men det känns som att vi kanske hittat 30hk till eller nåt sånt.. hela registret har fått en riktig bump i effekt.. väldigt trevligt, nu märker man att det är annat som inte räcker till istället.. :lol:

Läxor lärda:
- Såhär i efterhand så skulle jag väl kunna konstatera att det var dumt att jag köpte racingbeat-headern utan att kolla om den fick plats under kompressorn.
- Det nya skunk-spjället ger en väldigt rejsig känsla, vet inte om det tillför nån ökad effektivitet i de här låga effektsiffrorna, men det ger en mkt känsliga gas-pedal.. så bilen har varit svår att mappa och få mjuk / lättkörd .. (ca 35% högre flöde grovt räknat)..
- Kumho-däcken var fan så mycket bättre än nankang-däcken bilen kom med..

I vinter skall sparco-sprint-stolarna monteras och sen ska jag se över bromsar och lite småpill, det känns som att bilen också kan behöva lite chassie-justeringar.. den är väldigt mjuk när man kör hårt men hård när man kör mjukt (sportbils-livet!) :D

Todo för vintern:

- Byta soppafilter
- Byta bromsbelägg/vätska/lufta
- Montera nya fjäderbensstaget (om de skickar det nångång!)
- Fixa en master-cylinder-stopper igen
- Montera Sparco-stolarna
- Montera oljefilter-flytt-kitet som är beställt
- Montera oljetryck och oljetemps-givare/mätare
- Montera AEM/WMI-kitet
- Montera spolar-behållaren på nåt sätt (för besiktning om inte annat)
- Montera nya innovate-motor-fästena som är beställda
- Byta diff-bussningarna
- Byta oljor i diff, låda och motor
- Montera grenrörs-"täcket" som ligger på bänken
- Bygga en filteravskärmning till kompressor-setupen
- Byta glaset på instrumentpanelen (tidigare ägare har rispat och kladdat med nåt)
- Se över stötdämparna och kolla vad det är för sort eg. och om de behöver justeras (kanske sänka lite bak)

Jahopp.. blir inte sysslolös i vinter heller ser det ut som.. iaf några av helgerna.. ;)


Jag har klurat på att köpa lite chassie-braces för att styva upp själva chassiet, men samtidigt går jag och klurar på om jag ska sikta in mig på ett exocet-kit istället.. så får låta det vänta lite..

finns det någon guide som är någotsånär lättläst med tips och råd på hur man kan justera in olika beteenden i bilen?
Hjulinställningen som gjordes i somras gjorde bilen helt lynnig och "tippig", inte alls i min smak, men det finns ju både hjulinställning och sen coilover-inställningar att göra.. hur kör ni och med vad?
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

När lellen somnat fick jag en stund i garaget..
ikväll har jag äntligen monterat sparco-stolarna. Jag har verkligen inte rätt kroppsform för den här typen av stolar, men det får gå..

Adaptrarna som jag köpte på ebay lämnade en del kvar att önska kan man säga men jag fick anpassa och till slut kom stolarna på plats.. såhär blev det:
Attachments
IMG_2611.jpg
IMG_2608.jpg
Andreas Lindkvist
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by JOnas »

:burnout:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Idat blev det en kort felsöknings-session.. jag tänkte jag skulle kika på om den där PCV-ventilen var skurken/orsaken till att jag får så lågt laddtryck..

En gtx-ventil är beställd och för att verifiera kopplade jag ur den befintliga och ventilerade till en pet-flaska istället.. det påverkade inte laddet som jag hoppats så efter lite mer tester så spännde jag upp drivremmen en del och det påverkade laddet direkt, nu inkom mörker och snö så kunde inte provköra mer idag men fick redan nåt hekto mer i ladd bara på att varva i garaget..

här är ett kort klipp på motor, ljud och setup som den ser ut just nu:

Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Det börjar dimpa ner delar i paket nu från här och där för vinterns mek.. bromsskivor, olje-filter-relocation-kitet och lite småpryttlar som lackstift och plast-pluggar..

Idag fick jag provat ett nytt batteri som är lite mer lättvikts.. inget Lifepo4 men ett GEL-batteri för hojjar/gräsklippare.. 80830 från Biltema.. och sen ett par pol-adaptrar 33124 från kjell o company..

passade bra höjdmässigt för att klämmas fast av original-klämman även om klykorna inte matchar perfekt..

så förhoppningsvis skall det funka bra och jag kan pricka av det från listan..

påväg in är en personal neo grinta-ratt i mocka från driftworks, motorfästen från innovate, ett diff-hus från en rx7, ett cold-intake-kit för just kompressor kitet jag har, från ddmworks, en gtx-backventil till vevhusventilationen/ventil-kåpan och sen ska vi se om freakyparts-adaptrarna funkar för att flytta ut bromsoken lite så att man kan köra 280mm -skivor fram.. har inte beställt bakskivor än, får se vad det blir..

Tog mig en kik under bilen bak med och det ser ut som att det sitter Torsen-diff bak (som jag misstänkte) så jag byter inte diffen än..

fick frågan häromdagen vart jag är påväg med bilen.. och ärligt talat vet jag inte.. konbana och lite bandagar och sen vad man har tid för antar jag.. bilen börjar bli väldigt rolig att köra men vägarna här på Orust har som sagt blivit väldigt mycket mindre sen kompressor-kitet kom på.. på gott och ont..
Attachments
Inte så sexig bild men såhär blev det iaf!
Inte så sexig bild men såhär blev det iaf!
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Ska försöka tjöta mindre och mer köra bild-dagbok.. Tomten har varit på tidigt besök nu.. (ursäkta viss undermålig bildkvalité)
Attachments
En grövre ratt som gärna til och med hade fått va ännu grövre..
En grövre ratt som gärna til och med hade fått va ännu grövre..
mocka-damasker med sömmar som matchar ratten..
mocka-damasker med sömmar som matchar ratten..
mjukaste polyn i de här innovate mounts-grejjerna
mjukaste polyn i de här innovate mounts-grejjerna
tappade ju bort den förra så fick köpa en till/ny.. men nu röd så kanske den inte försvinner lika lätt..
tappade ju bort den förra så fick köpa en till/ny.. men nu röd så kanske den inte försvinner lika lätt..
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Idag fick jag chansen att hämta ut lite paket som kommit (fram!?!?!?) på posten..

ska se om jag kan ta lite bilder när jag monterat så ni får se hur det blev..
Attachments
cold-air-kittet för kompressor-bilar från ddmworks
cold-air-kittet för kompressor-bilar från ddmworks
quick-release-navet..
quick-release-navet..
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Städat lite cockpit och fått ditt ratt och nav.. kändes bättre nu..

Jag vet fortf. inte vad det ska bli av bilen.. men allt eftersom så fixar jag till små och stora saker så att den blir så jag vill ha den.. .. upplevelsen är det viktiga för mig tror jag..

här är lite bilder på veckans mini-uppdatering..
Attachments
broms_kit_fram.jpg
Ratt_nav_och_mockadamasker.jpg
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Lite mer inspiration och en tänkbar målbild:
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Sådär.. nu har tangon börjat.. sålde Sparco-stolarna igen.. beställde nya Corbeau, men avbeställde när de började krångla med ledtider etc.

Nu får vi väl se vad de blir för stolar istället dårå..

Har fått hem ett "budget big brake"-kit till bak-bromsarna med.. dvs. okadaptrar och större skivor.. får se hur allt passar nu när vi snart drar igång vintermecket/vårpreppet..

Har bestämt mig att lyssna på Criss tips om att inte göra för mycket så den blir ståendes på pallbockar.. motorfästen, bromsar och besiktningsprepp känns lagom nu till att börja med..
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

En liten uppdatering..

Husfixande och flytt har tagit all tid senaste månaderna men igår fick jag äntligen möjlighet att ge bilen lite kärlek.. monterat cold-air-intake-kitet som är anpassat för jackson racing kitet.

Snart är det sprint, yay! :banana:
Attachments
insugsskoeld_3.jpg
insugsskoeld_2.jpg
insugsskoeld_1.jpg
Andreas Lindkvist
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

Av nyfikenhet och för att skaffa nånslags referens på hur känslan som är i bilen nu ser ut på en dyno så var jag iväg igårkväll och bänkade uppe i Uddevalla..

Besvikelsen över att toppeffekten tar så mycket stryk av kompressor-lasten (parasitic loss) kompenserades väl av hur bra vrid-kurvan ser ut, massa vrid redan innan 2000rpm och sen håller den ut hela registret.. :banana:

De lila kurvorna är sugmotor-vrid och effekt och den blå är kompressormatat vrid och effekt..

För blå kurva låg varvstoppet på 7200 och för lila låg den på 8000 .. båda med nedrampning 200rpm innan den klipper soppa och tändning..
Attachments
bench_200416_jrsc_mid-gearing.jpg
Andreas Lindkvist
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by chriss »

Här är min 1.8 NA om du vill jämföra. Våra vrid kurvor det väldigt annorlunda ut.
Och det blev två inlägg av någon anledning. Men nu kan jag iallafall kommentera då det inte funkat på länge :banana:
Attachments
received_1377317795778127.jpeg
Last edited by chriss on Sun 19 Apr 2020, 08:07, edited 3 times in total.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by chriss »

Topp effekt är inte så intressent ändå. Du spenderar typ 1% av din tid där vid acceleration och ännu mindre tid under last på bana. En sån fin bred brud kurva spenderar du istället 90% av din tid för effekten finns och med väldigt bra körbarhet.
Chriss Rice
Göteborg
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Återfallet - banåkar - lekbil

Post by egonn »

chriss wrote:Topp effekt är inte så intressent ändå. Du spenderar typ 1% av din tid där vid acceleration och ännu mindre tid under last på bana. En sån fin bred brud kurva spenderar du istället 90% av din tid för effekten finns och med väldigt bra körbarhet.
Får se hur det lirar den här säsongen, ska bli intressant att lära sig bilen igen..

Bilen har förändrats rätt mycket av bara några hekto ladd, det va väldigt roligt att utmana sjuorna vid startövningen i lördags (gick bättre än väntat) ! :burnout:
Andreas Lindkvist
Post Reply