Martin Lind MX-5 mk2.5 Standardräser

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
Martin Lind
Posts: 1
Joined: Mon 27 May 2019, 16:14
Location: Norra halland

Martin Lind MX-5 mk2.5 Standardräser

Post by Martin Lind »

I januari köpte jag en Miata, har under ett tag varit en drömbil. Gillar lätta och små bilar, en sport bil som är både och kan inte gå fel!

Planen var att ha en ren nöjesbil, köra runt på vägar och ha en trevlig tid. Har länge också viljat köra bana (sedan GT Sport släpptes) men hade inga tankar att denna bil skulle vara bilen för detta. Tills en dag då jag och en kompis pratade om fälgar till miatan. Med svarta fälgar skulle den se riktigt sportig ut och vips så var tanken att den skulle bli en bil för race. Jag har tidigare läst om MX5 cuppen... Där började min resa till att bygga en bil för standard klassen. :D

Bilen i sitt nuvarande skede:
miata_v2.jpg
Lite om bilen, helt orginal 1.6 liters motorn förutom bogseröglan fram och USA skylten jag fick beställa. Vilket är de modifikationer jag gjort klart på den. Frambromsarna hade rostat fast så de oken har jag bytt till fungerande dito. Samt slipat bort rost i reservhjulsbaljan.

Planer med bilen till nästa år (mer än att köra massa bana nu till semestern och under sommaren)
  • Installera båge, som jag köpte i maj
  • Om någon i Göteborgs regionen har en svets och vilja att hjälpa en novis så säg gärna till
  • Få på fälgar med klibbiga däck
  • Bestämma mig för Coilovers och installera dessa
  • Installera Huvudströmbrytare
  • Sätta in en stol som är FIA godkänd
  • Sexpunkts bälte
  • Samt fixa till lite smågrejer som rör den almänna komforten
  • ny sufflett som inte har hål, nya plastpaneler under bilen som inte är trasiga, en växelspakspackning och antagligen laga en del rost... Samt lite annat :P
Då jag bara varit intresserad av bilar nu i mindre än två år så kan jag inte så mycket om bilar (eller jag har lärt mig en del genom att läsa på webben och se på youtube, men saknar praktisk kunskap). Så vill jag både upgradera bromsystemet till de större bromsarna som finns på 1.8 liters motorn och efter det även installera en 1.8 liters motor som jag har gjort en komplett service på för att få lite koll på hur de byggs. Sätta på ett häftigare avgas system och annat insug. Samt det orginal fjäderbenstaget som kom installerat i 1.8 liters modell med sport chassi.
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Martin Lind MX-5 mk2.5 Standardräser

Post by Carl.Josefsson »

Välkommen in i familjen :burnout:

Här kan du läsa om mina erfarenheter och mitt bygge https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718

/C
Post Reply