Hej på er ny på forumet
Suget efter att börja gasa runt på bana igen har blivit outhärdligt lika bra att kapitulera och inse faktum.
Var och kollade på Falkenberg såg fantastisk skoj ut och på en lagom nivå.
Vad är det man ska gå för om man ska börja bygga.Har i första hand tänkt mig att åka i standard klassen.
Ska man satsa på en med 1,6 eller 1,8 motor fem eller sex växlad.
Är det samma vikt på bilen om man åker NB med 1,6 eller 1,8 i MX cupen
Kommer säkert dyka upp fler frågor under tiden.
/Daniel
Bygga ban bil!!
Bygga ban bil!!
Daniel Magnusson
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Bygga ban bil!!
Hej Daniel.
Välkomnen till forumet.
Du hittar alla vikter för generationerna och motorstorlekarna i reglementet.
Vilken modell som är snabbast är svårt att säga, men undvik 90 hästars NA och 110 NB.
P.S.
Tror du måste ha för och efternamn i din signatur.
D.S.
/Oscar Kärrqvist
Välkomnen till forumet.
Du hittar alla vikter för generationerna och motorstorlekarna i reglementet.
Vilken modell som är snabbast är svårt att säga, men undvik 90 hästars NA och 110 NB.
P.S.
Tror du måste ha för och efternamn i din signatur.
D.S.
/Oscar Kärrqvist
/Oscar Kärrqvist
Re: Bygga ban bil!!
Välkommen Daniel!
Reglementet för Standardklassen hittar du här:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... reglemente
Tanken är ju att modellerna ska vara så jämlika som möjligt, därav de olika minvikterna.
Sedan ska ju bilen även uppfylla Roadsportreglementet, kommer ett uppdaterat till 2019, borde bli ganska likt denna draft:
https://www.spvm.se/wp-content/uploads/ ... _ver1..pdf
Fråga på om du undrar något men ställ dem gärna i tex "Reparera, bygga och modifiera Miata", denna del av forumet används för att presentera sin bil. Någon moderator kan säkert flytta tråden dit.
Och här har du forumsreglerna förresten, bra om du kan uppdatera din profil:
viewtopic.php?f=3&t=2953
Reglementet för Standardklassen hittar du här:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... reglemente
Tanken är ju att modellerna ska vara så jämlika som möjligt, därav de olika minvikterna.
Sedan ska ju bilen även uppfylla Roadsportreglementet, kommer ett uppdaterat till 2019, borde bli ganska likt denna draft:
https://www.spvm.se/wp-content/uploads/ ... _ver1..pdf
Fråga på om du undrar något men ställ dem gärna i tex "Reparera, bygga och modifiera Miata", denna del av forumet används för att presentera sin bil. Någon moderator kan säkert flytta tråden dit.
Och här har du forumsreglerna förresten, bra om du kan uppdatera din profil:
viewtopic.php?f=3&t=2953
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Bygga ban bil!!
Ja då var man med Miata nu får man fundera på hur och vad som blir nästa steg.
Vad finns det för alternativ på båge om man vill kunna använda både cab och hardtop.
Tanken är att åka i standard klassen vad är lämpligt att göra med väghållning och bromsar vill hitta en bra kombo gat/banbil
Vad finns det för alternativ på båge om man vill kunna använda både cab och hardtop.
Tanken är att åka i standard klassen vad är lämpligt att göra med väghållning och bromsar vill hitta en bra kombo gat/banbil
Daniel Magnusson
Re: Bygga ban bil!!
Kul med fler i standardklassen!
CC båge Competition cars är väldrigt bra och populär. Där funkar såväl hardtop som cab med rör för bältet.
Däck,bromsar och coils går lite efter preferens och budget så lägg pengarna på de viktiga sakerna först så du kan komma ut och köra.
Bra däck, Khumo medium kör de flesta med för de är snabba.
Bromsar är en personlig favorit Hawk DTC serien, annars är Carbo tech väldigt populära också, här ska det inte snålas för bra bromsar gör det så mycket roligare att köra och säkrare men det säger sig självt
Krängare skall var orginal i standard så det va lätt löst.
Coilovers finns det en uppsjö efter smak och budget. Nån fingervisning för fjädrar som funkar för gata och bana är 9kg fram och 6 bak. Tror inte många kör mjukare men en del hårdare. D2, GAZ, HSD, Tein, HSD, Miester, är några märken jag kommer på på rak arm. Sen funktioner som önskas är fullt justerbara i höjd fram och bak utan massa förspänning på fjädern, justerbar dämpare hårdare och mjukare.
Sen ska bilen ha båge,fia bälten,fia stol, nödstopp, dragöglor fram och bak. Och du ska ha personlig fia utrustning. Och det är minimum för att komma igång och köra. (reservation för om jag missat nåt)
Vart bor du någonstans? Finns alltid någon i närheten om du vill kika på någons bil och få lite tips.
Alla är jätte hjälpsamma på plats så våga bara fråga så kommer alla hjälpa dig att komma igång
CC båge Competition cars är väldrigt bra och populär. Där funkar såväl hardtop som cab med rör för bältet.
Däck,bromsar och coils går lite efter preferens och budget så lägg pengarna på de viktiga sakerna först så du kan komma ut och köra.
Bra däck, Khumo medium kör de flesta med för de är snabba.
Bromsar är en personlig favorit Hawk DTC serien, annars är Carbo tech väldigt populära också, här ska det inte snålas för bra bromsar gör det så mycket roligare att köra och säkrare men det säger sig självt
Krängare skall var orginal i standard så det va lätt löst.
Coilovers finns det en uppsjö efter smak och budget. Nån fingervisning för fjädrar som funkar för gata och bana är 9kg fram och 6 bak. Tror inte många kör mjukare men en del hårdare. D2, GAZ, HSD, Tein, HSD, Miester, är några märken jag kommer på på rak arm. Sen funktioner som önskas är fullt justerbara i höjd fram och bak utan massa förspänning på fjädern, justerbar dämpare hårdare och mjukare.
Sen ska bilen ha båge,fia bälten,fia stol, nödstopp, dragöglor fram och bak. Och du ska ha personlig fia utrustning. Och det är minimum för att komma igång och köra. (reservation för om jag missat nåt)
Vart bor du någonstans? Finns alltid någon i närheten om du vill kika på någons bil och få lite tips.
Alla är jätte hjälpsamma på plats så våga bara fråga så kommer alla hjälpa dig att komma igång
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Bygga ban bil!!
Competition Cars kan vara lite svår att hitta om man inte känner till honom:
https://www.hitta.se/competition+cars/d ... en%20Dalby
Fördelen med denna båge är att den är att den sitter framför bältestornen och är därmed så bred som möjligt.
De bågar som sitter mellan bältestornen är betydligt smalare, ofta hamnar axeln utanför.
https://www.hitta.se/competition+cars/d ... en%20Dalby
Fördelen med denna båge är att den är att den sitter framför bältestornen och är därmed så bred som möjligt.
De bågar som sitter mellan bältestornen är betydligt smalare, ofta hamnar axeln utanför.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Bygga ban bil!!
Angående coilovers så har Street Performance erbjudande om du bestämmer dig lite fort:
https://www.streetperformance.se/
https://www.streetperformance.se/
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Bygga ban bil!!
Tackar för hjälpen kommer väl till hands
Lika bra att fixa en att göra lista
Kollade på lite coilovers vad tror ni om dessa blir det för mjukt tro
Åker ni med slitsade bromsskivor eller räcker det med att byta belägg
Lika bra att fixa en att göra lista
Kollade på lite coilovers vad tror ni om dessa blir det för mjukt tro
Åker ni med slitsade bromsskivor eller räcker det med att byta belägg
Daniel Magnusson
Re: Bygga ban bil!!
Jag har inte koll på D2:s dämpare men som vanligt får du nog vad du betalar för...
I detta fall står det "för gatkörning" och då hade jag hellre lagt till ett par tusenlappar och fått något som är rätt för ditt behov. Dock känns fjäderhårdheten på deras racekitt lite väl hart, troligen för slicks.
Kanske någon som kör på D2 kan fylla i med mer info?
https://www.streetperformance.se/category/coilovers-177
I detta fall står det "för gatkörning" och då hade jag hellre lagt till ett par tusenlappar och fått något som är rätt för ditt behov. Dock känns fjäderhårdheten på deras racekitt lite väl hart, troligen för slicks.
Kanske någon som kör på D2 kan fylla i med mer info?
https://www.streetperformance.se/category/coilovers-177
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Bygga ban bil!!
Jag kör D2 och tvyvärr är de inte duel perch bak, dvs ingen riktig justering för höjden. Och dämparna är för klena med 9/6 fjädrar. Men kvalitetsmässigt har de hållt i många år.
Om jag hade köpt igen så hade jag köpt deras gatkörning/trackdays eller race för bättre dämpare med egna fjäderar. Men mest troligt hade jag köpt nåt mer race inspirerat.
Och till bromsarna kör med standard skivor och bra belägg.
Om jag hade köpt igen så hade jag köpt deras gatkörning/trackdays eller race för bättre dämpare med egna fjäderar. Men mest troligt hade jag köpt nåt mer race inspirerat.
Och till bromsarna kör med standard skivor och bra belägg.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg