Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Jaså lättare fälgar det låter intressant, vad har du bestämt dej för? Och vad har du tänkt dej att ha för däck på dom :?: :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Det satt R-däck 205/50/15 på bilen när jag köpte den och de har tillräckligt med mönster för en sommar till. :) (även om polisen tyckte annat när jag blev stoppad i somras, fick anmärkning på ena bakdäcket, de verkar inte fatta hur mönstren sitter på R-däck. :( )
Tänk på att det är 1,6mm mönster även för Roadsport (vid besiktning iaf).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

75% av huvudmönstret har jag för mig är den korrekta formuleringen (eller var det för några år sen). Vad som är huvudmönstret varierar lite mellan däck.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Fredrik Henriksson wrote: Det satt R-däck 205/50/15 på bilen när jag köpte den och de har tillräckligt med mönster för en sommar till. :) (även om polisen tyckte annat när jag blev stoppad i somras, fick anmärkning på ena bakdäcket, de verkar inte fatta hur mönstren sitter på R-däck. :( )
Är det den nivån att det är gränsfall redan nu kanske du inte ska ha förhoppningar om att de räcker en hel säsong till. Hårdkörning på bana brukar äta r-däck. Mer troligt är att de räcker till en bankörning till. Därefter är de kanske "olagliga" men går att köra ytterligare någon banträff innan du är nere på corden.

Allt beroende på hur pass slitna de verkligen är. När väl mönstret är slut brukar det inte vara så långt till corden.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag tror att de däcken räcker en bra stund till. Har sett dem när jag köpte lite 032:or av Jan-E. När du kör med Yokosar så rotera däcken ofta så det sliter jämnt. Spelar ingen roll att köra med fel rotations-riktning ( om det inte är blött dvs ;) ).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Jag tror att de däcken räcker en bra stund till. Har sett dem när jag köpte lite 032:or av Jan-E. När du kör med Yokosar så rotera däcken ofta så det sliter jämnt. Spelar ingen roll att köra med fel rotations-riktning ( om det inte är blött dvs ;) ).
Det är katastrofsvårt att mäta mönsterdjup "rättvist" på Rdäck som använts lite hårt. Jag drabbas alltid av ett slitet spår 1/3 in från ytterkanten på vänstersidan. Där är det inget mönster kvar alls efter säsongen medan det kan vara 3mm på andra ställen.
Ett tävlingsset per säsong, tävlingssetet får agera träning/skojset säsongen efter. Men detta kräver ju att man har två set fälgar till Rdäck för att fungera.

Men det gäller ju i så fall att använda ett tillräckligt billigt märke så man kan handla nytt varje vår (istället för ett lite dyrare och hållbarare som kanske håller 1.6 säsonger).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Jag tror att de däcken räcker en bra stund till. Har sett dem när jag köpte lite 032:or av Jan-E. När du kör med Yokosar så rotera däcken ofta så det sliter jämnt. Spelar ingen roll att köra med fel rotations-riktning ( om det inte är blött dvs ;) ).
Det är katastrofsvårt att mäta mönsterdjup "rättvist" på Rdäck som använts lite hårt. Jag drabbas alltid av ett slitet spår 1/3 in från ytterkanten på vänstersidan. Där är det inget mönster kvar alls efter säsongen medan det kan vara 3mm på andra ställen.
Ett tävlingsset per säsong, tävlingssetet får agera träning/skojset säsongen efter. Men detta kräver ju att man har två set fälgar till Rdäck för att fungera.

Men det gäller ju i så fall att använda ett tillräckligt billigt märke så man kan handla nytt varje vår (istället för ett lite dyrare och hållbarare som kanske håller 1.6 säsonger).
Fixa hjulinställningar Niklas ;)
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Och skifta däcken på fälg. D.v.s. innersida får vara yttersida ett tag och så vidare, lite jobbigt kanske särskilt om man inte har tillgång till däck- och balansmaskiner, men det lönar sej :!: :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Fixa hjulinställningar Niklas ;)
För slitaget 1/3 in från ytterkant så är det mest däckstrycket som spelar roll (däcket deformeras mera och skapar "oflat" slityta). För att kunna fixa det (och fortfarande ha grepp) behöver jag fixa dämparna...
Mer camber på vänster sida är planen för året, då slipper det slita så snett som det gjorde på KM5. Åker man på sladd halva varvet så blir det ju slitage nånstans. :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:Har inte hunnit mäta på däcken än (har inget bra mätverktyg, ska åka in på nån däckfirma och köpa en mätsticka) men de är inte riktigt lika fräscha som när Josen såg dem. Bilen var ju kul att köra så det blev nog en 50-60 mil med bilen i höstas innan jag ställde av den. :)
Du körde med R-däcken på gatan ?
Däcken är ju som sagt dyra och jag gör allt för att undvika att däcken går på gatan. Visserligen sliter nog inte lugn gat-körning på dem men varje temp-cykel på däcken gör dem sämre.

På gata kör jag alltid 14' orginal däck/fälg - skit kul att kasta runt den med dessa däck/fälgar. Massa grepp faktiskt :)
Orginal-fälgarna är ju guld :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Får väl ta familjen till säffle på semestern. :roll: :lol:
Det går alldeles utmärkt att campa med familjen i depån. Men det kan trigga dyra leksaker till andra än en själv iofs.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Säffle :?: :?
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Vad valde du för hjälm (nyfiken)?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Fredrik Henriksson wrote:Hmm måste köpa packning, visste inte att klumpen kom isärskruvad...
no, no packning finns att köpa! Ska vara "blå packning på tub"!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Fredrik Henriksson wrote:
Peter Sandström wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Hmm måste köpa packning, visste inte att klumpen kom isärskruvad...
no, no packning finns att köpa! Ska vara "blå packning på tub"!
Aha Tackar! Bara kladda på, skruva ihop, vänta några timmar (beroende på torktid på förpackning) och sen fylla på olja?
Såg att du har nya drivaxlar också. Behövs det? Om bilen är en 1.8 så passar drivaxlarna du redan har. Jag bytte bara diffklumpen på min 1.8 (1994) och behöll befintliga drivaxlar. Den hänger förvisso fortfarande på pallbockar så jag har inte verifierat att det fungerar ännu. Mina drivaxlar var dessutom delade vilket förenklade operationen.

Om man har en 1.6L så måste man byta drivaxlar och kardan med (tror jag).
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Jaså!! Extra Kardan :!: Jag köper den gärna. Ring mej: 019-236400 eller 070-6245417. Har en kardan som liksom rört sej för lite så att ena korset har fastnat, lite märkligt för liten vinkel på knutarna eller? Skit samma, behöver en annan då det är lite trixigt att byta bara kors. :)
De e mycke nu...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Väntar med spänning hur det går :wink: Kanske står nånstans, men jag undrar om man kan montera utväxling (kronhjul-pinnjong) från en NA -95 i en diff från NB c.a -01 (torsondiff,väl), har suttit bakom 6-växlad låda vilket väl innebär att den har högre (snabbare) utväxling? Eller tvärtom hellre: torsondiffen i 95:ans hus och utväxling. 95:ans diff jag pratar om är från en automat-Miata från Florida och jag är rätt säker på att den är öppen.
Kan ju vara ide att kolla detta ordentligt innan jag gör nåt radikalt.. :roll:
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Ska man ändå skaffa kronhjul och pinjon från USA så ska det vara en 4,3:1 ur en 1,8a (5växlad NB). Hans Drangel gjorde helt rätt (men pyssligt är det).
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Jo det är väl riktigt, men floridabilen och diffen har jag redan så det var om det går att para ihop den med en ovan nämnd torsondiff :?: som jag inte har än. :?
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Jo det är väl riktigt, men floridabilen och diffen har jag redan så det var om det går att para ihop den med en ovan nämnd torsondiff :?: som jag inte har än. :?
Hans tog ju en Torsen ur en 3.636:1 klump från en 6växlad...
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Magnus Pettson wrote:Väntar med spänning hur det går :wink: Kanske står nånstans, men jag undrar om man kan montera utväxling (kronhjul-pinnjong) från en NA -95 i en diff från NB c.a -01 (torsondiff,väl), har suttit bakom 6-växlad låda vilket väl innebär att den har högre (snabbare) utväxling? Eller tvärtom hellre: torsondiffen i 95:ans hus och utväxling. 95:ans diff jag pratar om är från en automat-Miata från Florida och jag är rätt säker på att den är öppen.
Kan ju vara ide att kolla detta ordentligt innan jag gör nåt radikalt.. :roll:
Om din "Florida diff är 4:3 och öppen, kan du sätta in en Torsen diff i den. Använd lagren från Torsen diffen och flytta över kronhjulet från "Florida" diffen till Torsen diffen. Du måste då mäta in kuggspel och lagerförspänning. Det finns en Websida som beskriver detta, ska försöka se om jag hittar den.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Det låter som det genomförbart då i alla fall :D Vilket innebär att det blir att lägga ett bud på -01-diffen så får vi se hur det går, lika bra att bjuda på den 6-växlade lådan oxå, när man ändå är i farten..
De e mycke nu...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Grattis !
En riktig räser - ser grymt snygg ut. 8)

Canistern borde väl gå att ta bort ? Kanske får man plats med orginal expansions-tank då ?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:
Edit: Har för mig att canistern tar hand om bensinångorna eller nått sånt. Vad händer om man kopplar förbi den?
Kolkanistern (som du tejpat behållaren runt) lagrar bensinångorna från tanken vid stillastående och förbränner dom igen vid färd. Det går att köra utan vågar jag lova. :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Expansionskärlsdiskussionen tycker jag är så viktig att den får en egen tråd:
Tips/risker vid byte av expansionskärl
Det är ju synd om infomationen är svårhittad djupt i en biltråd när nästa person får samma funderingar.
Post Reply